Gå til innhold

Nonner og hijabdamer

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Nei, har jeg sagt at jeg gjør det? :klø:

Nei men du antyder det indirekte ved ikke å la deg provosere når du ser kvinner som tydelig blir undertrykt av mannen. Du bryr deg liksom ikke om dem. Jeg blir provosert av slikt fordi jeg syns synd på de kvinnene, men når du ikke lar deg affisere av det så gir du inntrykk av å ikke bry deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men du antyder det indirekte ved ikke å la deg provosere når du ser kvinner som tydelig blir undertrykt av mannen.

Da har du misforstått spørsmålet i tråden. Spørsmålet var om man ble provosert av damer som går i hijab eller av nonner, ikke om man ble provosert av kvinner som tydelig blir undertrykt av mannen. Dette er ikke det samme.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Da har du misforstått spørsmålet i tråden. Spørsmålet var om man ble provosert av damer som går i hijab eller av nonner, ikke om man ble provosert av kvinner som tydelig blir undertrykt av mannen. Dette er ikke det samme.

Jeg skal vise deg et sitat som gjør at jeg nettopp svarte slik jeg gjorde. Må bare finne det først

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ikke engang når sjansen er tildels stor for at hun er pålagt dette av far, bror, mann eller andre slektninger?

Dette skrev mysan. da hadde brunhilde tidligere sagt at hun ikke ble provosert av det, og da spør mysan, blir du ikke provosert engang når sjansen er stor for at hun kan ha blitt tvunget til det.

Ikke engang da.

Dette svarte Brunhilde på mysans innlegg

• Liker 2
Skrevet

Ah, beklager. Jeg som misforsto sammenhengen.

Skrevet

Dersom en kvinne tvinges til å bære nonnedrakt, eller bærer det fordi hun har blitt opplært til å ellers betrakte seg som en hore dersom hun ikke gjør det, så blir jeg provosert, men hva er egentlig poenget med å sammenligne to vidt forskjellige ting?

Skrevet

Blir dere mer provosert av damer med hijab enn nonner? Satt på bussen i dag og bevitnet en mann som hisset seg skikkelig opp da han så en vestlig utseende "hijabdame". Da han oppdaget at det var en nonne beklaget han seg veldig og rødmet fælt.

Jeg reagerer ikke på verken hijab eller nonnedrakt.

Jeg syns det er trist å se kvinner i burka, men det er ene og alene fordi jeg vet at de mister en god del synsinntrykk når den bæres, ikke av noen annen grunn. ;)

Ikke engang når sjansen er tildels stor for at hun er pålagt dette av far, bror, mann eller andre slektninger?

Ikke engang da.

Så da støtter du kvinneundertrykkelse da?

Nei, har jeg sagt at jeg gjør det? :klø:

Nei men du antyder det indirekte ved ikke å la deg provosere når du ser kvinner som tydelig blir undertrykt av mannen. Du bryr deg liksom ikke om dem. Jeg blir provosert av slikt fordi jeg syns synd på de kvinnene, men når du ikke lar deg affisere av det så gir du inntrykk av å ikke bry deg.

Siden BettyBoop tydeligvis ikke er den skarpeste kniven i skuffen, siterer jeg det meste, bare for å presisere at spørsmålet er om man blir provosert av damer i hijab, og jeg blir ikke det. Hadde spørsmålet vært om man blir provosert av kulturer som tvinger kvinner til å bære bestemte plagg kunne man svart annerledes, men nei, jeg kan ikke la meg provoserer av kvinner i hijab eller burka da kvinnen ikke har gjort noe galt ved å bære disse.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Siden BettyBoop tydeligvis ikke er den skarpeste kniven i skuffen, siterer jeg det meste, bare for å presisere at spørsmålet er om man blir provosert av damer i hijab, og jeg blir ikke det. Hadde spørsmålet vært om man blir provosert av kulturer som tvinger kvinner til å bære bestemte plagg kunne man svart annerledes, men nei, jeg kan ikke la meg provoserer av kvinner i hijab eller burka da kvinnen ikke har gjort noe galt ved å bære disse.

herregud Brunhild. Du trenger ikke å svare bitchy bare fordi du ikke liker innlegg du får rettet til deg.

Og det er heller ikke nødvendig å være flisespikker.

Og jeg blir provosert av kvinner som ikke gidder å kjempe for sine rettigheter og bare bruker hijab som aller største selvfølgelighet.

Muslimske kvinner ser ned på andre kvinner som ikke bruker hijab. Husk på det. I de fleste tilfeller er kvinner kvinner verst.

• Liker 1
Skrevet

herregud Brunhild. Du trenger ikke å svare bitchy bare fordi du ikke liker innlegg du får rettet til deg.

Nå, nå. Møtte du motstand? Du begynte med å karakterisere meg, godta at jeg svarer tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Hadde spørsmålet vært om man blir provosert av kulturer som tvinger kvinner til å bære bestemte plagg kunne man svart annerledes, men nei, jeg kan ikke la meg provoserer av kvinner i hijab eller burka da kvinnen ikke har gjort noe galt ved å bære disse.

Signerer.

Og hva er vitsen med å fyre seg opp om man ser en kvinne med hijab på bussen? Skal man la sin frustrasjon over at hun kanskje blir tvunget gå ut over henne da?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og jeg blir provosert av kvinner som ikke gidder å kjempe for sine rettigheter og bare bruker hijab som aller største selvfølgelighet.

Muslimske kvinner ser ned på andre kvinner som ikke bruker hijab. Husk på det. I de fleste tilfeller er kvinner kvinner verst.

Generalisering er en fin bil....

Hva med retten til å gå kledd slik man vil, forresten?

Endret av Sushi
  • Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Generalisering er en fin bil....

Ikke generalisering... Erfaring

Skrevet

Ikke generalisering... Erfaring

Å generalisere ut fra egen erfaring er fortsatt generalisering.

• Liker 2
Skrevet

Om kvinner ikke selv er i stand til å velge hva de skal ha på seg så er det ikke selve plagget som er problemet. Men plagget kan noen ganger være et symptom på problemet. Dessverre virker det som om mange tror at hvis vi bare fjerner symptomet så vil problemet forsvinne av seg selv.

Feministiske muslimer finnes, og de kan være ganske godt tildekket selv. Men da som en protest mot det voldsomme kroppsfokuset som finnes over alt i dagens samfunn.

Hijab er på samme tid et plagg som noen kvinner protesterer MOT, mens andre kvinner protesterer MED. Men hvem sitter egentlig med definisjonsmakten?

• Liker 4
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Å generalisere ut fra egen erfaring er fortsatt generalisering.

Gud forby at man sier at ing ikke bare gjelder for enkeltindivider.

Kvinnene er også oppvokst i den kulturen. tror du ikke de vokser opp i den tro at slik de lever er sånn som det skal være?

Kanskje ikke alle med hijab ser ned på andre muslimske kvinner som ikke bruker hijab, eller andre muslimske kvinner som har mot nok til å forlate en voldelig ektemann, men det skjer... ofte. Du kan anklage meg for å generalisere så mye du vil, men det blir ikke mindre sant likevel.

Skrevet

Din sannhet, BettyBop? Den gir jeg ikke mye for.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Din sannhet, BettyBop? Den gir jeg ikke mye for.

Du lever med skylapper. Er skummelt å tenke sånn som du. det er slike som deg Brunhilde som ikke akkurat hjelper muslimske kvinner som lever i ekstreme miljøer.

De finnes selv om du ikke ønsker å se det.

Mange muslimske kvinner lider idag, men du bare bagatelliserer det

Det er ikke bare min sannhet, det er manges sannhet.

Skrevet

Du lever med skylapper. Er skummelt å tenke sånn som du. det er slike som deg Brunhilde som ikke akkurat hjelper muslimske kvinner som lever i ekstreme miljøer.

De finnes selv om du ikke ønsker å se det.

Mange muslimske kvinner lider idag, men du bare bagatelliserer det

Det er ikke bare min sannhet, det er manges sannhet.

Og du hjelper dem? Ved å lage et større gap mellom deg selv og disse kvinnene du liksom synes så synd på? Ved å se ned på dem?

Du tror kanskje også at å forby hijab i det offentlige rom vil gjøre livet bedre for dem...

Du har rett i at dette ikke bare er din "sannhet" - dessverre er det mange som tenker som deg.

• Liker 1
Skrevet

Om kvinner ikke selv er i stand til å velge hva de skal ha på seg så er det ikke selve plagget som er problemet. Men plagget kan noen ganger være et symptom på problemet. Dessverre virker det som om mange tror at hvis vi bare fjerner symptomet så vil problemet forsvinne av seg selv.

Feministiske muslimer finnes, og de kan være ganske godt tildekket selv. Men da som en protest mot det voldsomme kroppsfokuset som finnes over alt i dagens samfunn.

Hijab er på samme tid et plagg som noen kvinner protesterer MOT, mens andre kvinner protesterer MED. Men hvem sitter egentlig med definisjonsmakten?

Som du vil se i andre tråder støtter jeg hverken forbud mot hijab-, niqab eller burka. Men det er ikke fordi jeg ikke ser det negative i disse plaggene. Jeg ønsker bare ikke et samfunn der flertallet skal bestemme hvordan den enkelte skal og ikke skal gå kledd på sin fritid. Jeg ønsker et samfunn der vi alle har maksimal frihet til å følge vår egen vei basert på våre egne overveielser og egen livsanskuelse, også når måten vi lever på provoserer som verst. Grensen for min frihet bør gå når jeg vil frata andre tilsvarende friheter. Og de menneskelige friheter innebærer å få leve som jeg vil, ikke å være forskånet fra å se andre som lever på helt andre måter, mennesker som gjennom klesdrakt signaliserer idealer jeg tar avstand fra. Jeg har rett til å velge mitt liv og gi uttrykk for mine meninger, jeg har ikke rett til å kreve at andre skal unngå å si eller leve på måter som provoserer meg.

Derimot sliter jeg med å forstå feministiske muslimer som velger å dekke seg til. For hadde ikke den vestlige befolkning vært så til de grader selvkritiske, kritiske overfor Vestens imperialistiske historie og alle mulige negative sider ved vestlig kultur, kritiske mot kristendommen og dens historiske innblanding i politikk og kultur, kritiske mot dagens forbrukersamfunn og alle aspekter ved det moderne samfunn, hadde vi ikke vært så kritiske mot vår egen kultur hadde vi hatt svært liten troverdighet og integritet når vi også kritiserer islam. Derfor oppfatter jeg det som underlig i den grad muslimske feminister ser splinten i sin vestlige brors øye og fokuserer så på problemet med kroppsfokus at de velger å ikle seg et plagg for kvinnelig underordning for å demonstrere mot vestlig kroppsfiksering fremfor å demonstrere mot den tvang og ufrihet mange muslimske kvinner lever med.

Skrevet

Kjempebra innlegg! Jeg er også enig i at det å forsøke å fjerne symptomene ved å forby et plagg er en lettvint løsning som jeg ikke tror tar tak i selve problemet. Det blir som å forby ekteskap fordi det eksisterer tvangsekteskap. Og hvor blir det av vårt frie samfunn da, om vi havner i en slik forbudssirkel på alt som vi ikke liker fordi vi vet bedre enn andre hva som er best for dem?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...