Gå til innhold

Belle


^^Belle^^

Anbefalte innlegg

21 timer siden, lille_frosk skrev:

Gratulerer så mye med dagen til M - herlighet, fem år?? Helt utrolig!

Tusen takk for det! Det er virkelig helt sykt! :sjokk: Tenk at den lille sviska mi er blitt så stor! Føler det er så stor forskjell på 4 og 5 år. :fnise: 

10 timer siden, miore skrev:

Så utrolig digg med litt skikkelig hopp og sprett-trening igjen :nigo: Det høres jo ut som om du finner ut av hva som funker og virkelig er på bedringens vei! Det er så utrolig mye mer tilfredsstillende å trene på den måten man liker best :jepp: 

Og gratulerer så mye til M :nordvesta: Tenk å ha en minstemann som er fem år! Håper bursdagen ble bra. Jeg syntes borgen så tøff ut, jeg :) I barnehagen vår er det kakeforbud ved bursdager forresten, det er egentlig veldig greit :vetikke: Det blir jo utrolig mye kaker når alle skal ta med seg; de er 33 barn (tre avdelinger) som deler kjøkken, og hvis alle skal ta med seg kake blir det jo kake annenhver uke eller oftere. Med to (tre?) kaker og giffletårn og muffins og boller ooog pizza høres det jo virkelig ut som om du har disket opp! Er det barnebursdag i dag kanskje?

Ja, det er helt fantastisk! Jeg har jo prøvd å være tålmodig og ikke gjøre noe, men det gikk for seint for meg. Så nå er jeg veldig fornøyd med at jeg kan trene det jeg vil samtidig som det sakte, men sikkert blir bedre. Jeg får faktisk vondere av å tråkke hjemme og bake i mange timer enn jeg gjør på trening, så det er jo kjempebra. :5: 

Takk for det! Borgen fikk skryt i barnehagen ihvertfall, og jenta var superfornøyd med den. Det er det viktigste. :tommelopp: Kakeforbud var det i gamlebarnehagen også, og noe jeg mener burde være en selvfølgelighet, så vi ble ganske overraska da vi oppdaget at nyebarnehagen ikke har det. Ikke for det altså, det er jo valgfritt å ta med kake, og hadde M vært litt mindre kresen hadde jeg glatt laget en fruktsalat til henne i stedet for. Men akk, nei. Eple med kanel til hele gjengen funker nok ikke særlig bra. :ler: 

I går var det familieselskap. :jepp: Barnehagebursdag på lørdag sammen med venninna i barnehagen (da blir de bare max 7 stk), og barnebursdag slæsj voksenvennebursdag på søndag. :fnise: Vi pleier alltid å invitere våre venner som har barn en dag også, både fordi ungene synes det er gøy, men også fordi vi voksne synes det er gøy å være litt sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puh, én stk slitsom helg er over. :daane: Vi har kost oss også altså, men stress. :bond: 

På lørdag var det først spinningmaraton. :trene: Det var så gøy. Dessverre fikk jeg bare med meg to av tre timer, siden vi skulle ha barneselskap på ettermiddagen der. Første timen (Diddles sin :nigo: ) var awesomesauce. Tror aldri jeg har svetta så mye i hele mitt liv. :ler: Neste time sleit jeg som en padde å komme opp dit jeg skulle. Jeg klarte ikke engang å komme opp dit jeg skulle, og det var ikke høyt engang. 82% føltes som 88%, og 86% (tror det var det høyeste jeg klarte) føltes som 154687684%. :fnise: Men to økter vel unnagjort, superdeilig!

Etterpå var det rett i dusjen for meg og M, for så å dra i kombinert barnehageselskap. De er en fin gjeng de ungene der, så selv om volumet tilsa 40 villmenn, så var det allikevel koselig. Vel hjemme var det bare å dumpe M i sengen, og bake til søndagen. Jeg bakte to kaker og satte en bolledeig på mindre enn en time. Det kaller jeg effektivitet. :tommelsmil: 

Gårsdagen var...travel. Slitsom. Veldig fin. :hjerte: Jeg hadde, tradisjon tro, bakt kaker til dobbelt så mange mennesker som faktisk kom, men de karamelliserte kanelsnurrene heiv jeg i frysen, sjokoladekaken tar A seg av senere i dag (hun måtte presisere at jeg ikke fikk lov til å ta den med på jobb :ler: ), og sitronkaken har jeg tatt med meg på jobb. Her forsvinner alt, uansett mengde. Etter at folk hadde gått fikk jeg tid til en liten høneblund før ungene skulle legge seg. Så var det egentlig bare leggetid og Masterchef før jeg og mannen tuslet til sengs også etterhvert.

Jeg sliter så sinnsykt med søndagsblues for tiden at jeg blir helt gal. Føler ikke jeg klarer å nyte søndagen fordi jeg vet at mandagen truer i det fjerne. Og det er så teit. Jeg går glipp av en hel dag mentalt sett fordi jeg styrer sånn med dette. I tillegg blir jeg sur og gretten og bare...blarg. Jeg liker ikke denne versjonen av meg selv.

Sånn ellers så er uka medium travel. I kveld er det trening, i morgen er det fri, på onsdag er det Leos lekehelvetebursdag med M, torsdag er det besøk av svigers fra Stavanger og i tillegg reiser mannen på guttehyttetur torsdags kveld. I helgen skal jeg og søster skikkelig kose oss, siden svoger også skal være med på hytta. Jeg og jentene skal overnatte der fra lørdag til søndag, og jeg og søster skal ha filmmaraton og trykke i trynet på snacks og godteri. :gravid: På søndag skal vi bake og kose oss og bare ha en skikkelig avslapningsdag. :nordvesta: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LudoAllis

HERREGUD så mye godt du lager! Hva er de karamellsnurrebollegreiene? Og sitronkake da :hjerte: ELSK!

Kjenner igjen den søndagsbluesgreia i perioder hvor jeg har mistrivdes på jobb. Men nå går jeg bare rundt med «året rundtblues» fordi jeg bare vil ha ferie :roll::ler: 

Ikke egentlig pga kjip jobb(den er igrunnen ikke det i det hele tatt)- men jeg har bare kommet i en ekstremt uambisiøs periode etter barn kom og soving+ferie er det man drømmer mest om :P Håper det justerer seg litt asså etterhvert. 

Er det sånn at du gruer deg til spesifikke ting ved jobb, eller er det mer det generelle tempoet med Familien&Jobb AS?

Sånn sett så er det jo veldig lurt med mer sosialt-planen din. Har forsømmet det kraftig sjøl- og ser effekten altså.

*hører på en sur part som alltid gjentar seg sjøl i alle forum fordi de vil tjene mest mulig på utbygging og skriver derfor på KG :hoho: *

Endret av LudoAllis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LudoAllis skrev:

HERREGUD så mye godt du lager! Hva er de karamellsnurrebollegreiene? Og sitronkake da :hjerte: ELSK!

Kjenner igjen den søndagsbluesgreia i perioder hvor jeg har mistrivdes på jobb. Men nå går jeg bare rundt med «året rundtblues» fordi jeg bare vil ha ferie :roll::ler: 

Ikke egentlig pga kjip jobb(den er igrunnen ikke det i det hele tatt)- men jeg har bare kommet i en ekstremt uambisiøs periode etter barn kom og soving+ferie er det man drømmer mest om :P Håper det justerer seg litt asså etterhvert. 

Er det sånn at du gruer deg til spesifikke ting ved jobb, eller er det mer det generelle tempoet med Familien&Jobb AS?

Sånn sett så er det jo veldig lurt med mer sosialt-planen din. Har forsømmet det kraftig sjøl- og ser effekten altså.

*hører på en sur part som alltid gjentar seg sjøl i alle forum fordi de vil tjene mest mulig på utbygging og skriver derfor på KG :hoho: *

Sticky buns. :sikle: Supergodt, men supersøtt. Et tips: lag små kanelsnurrer. :fnise:  Og magisk sitronkake. En av favorittkakene mine sånn...over alt.

Nei, jeg vet ikke! Jeg elsker jo jobben min, men...mulig fordi det er såpass rolig nå, og det er de kjipe tingene som gjenstår. Pengediskusjoner og sånne gøye ting. :lol: Og så er det faktisk såpass rolig at jeg har tid til å tenke og gruble og prokrastinere. Jeg burde ha sperret kredittkortet mitt når det er sånne perioder på jobb, for da blir jeg shoppegal. :ler: 

Mer sosialt-planen min funker veldig bra! :jepp: Det blir ikke så ofte som jeg skulle ha likt, men jeg prøver ihvertfall å ta mer hensyn til meg selv enn jeg har gjort før. Så yay for meg. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas 
 
bok/låt/serie/kulturelt innslag av ymse art(lavkultur og!)

Bok: Har nettopp begynt på en ny bok nå, The Discovery of Magic. Vet ikke helt hva jeg synes om den enda, men så har jeg bare lest sånn 5%. :ler: Har også fått lastet ned masse nye prøver til Kindle'n min nå, så nå skal det leses. Har blitt så lite av det i det siste, og jeg kjenner jeg er urolig i kroppen på grunn av det. Savner den gamle roen min.

På lydbok hører jeg på - og er nesten ferdig med - Nightrunner-serien nr. 5. Helt greie bøker som er god underholdning. :jepp: 

Leseutfordring 2018: 12/100.

Serie: Grimm på Netflix fremdeles. Kommer nok til å være sånn i flere måneder fremover. :ler: 


trening/fysisk aktivitet

Det ble tre timer fordelt på to dager, dvs. step/styrke på mandag og to timer spinning på lørdag. :trene: Innafor målet mitt om tre treninger i uken, og med den travle uken jeg hadde, er jeg veldig fornøyd med at jeg fikk det til! 

 
ungeprat

Tenk at jeg har en 5-åring! OG en snart 7-åring! :daane: Gawd, føler meg mollgammel. :hoho: Sånn ellers har jeg ikke så mye å meddele angående ungene egentlig. De er sine vanlige selv, og dagene går.


forfengelighet

Bloggen beautifulwithbrains må leses av alle. Kom an, les!

 
mening

Denne uken har vært så travel og hektisk at jeg ikke fikk med meg en lokalnyhet som skjedde her på torsdag. Ble fortalt om den i dag av en trønder. Så, ja. Ingen meninger her. :hoho: 

 
nederlag

 Sliter litt med maten for tiden. Føler meg litt fanget i en ond sirkel, og føler meg virkelig ikke vel i mitt eget skinn. Jeg vet ikke om det vises utenpå (alle klær passer og sånn...), men jeg trives ikke slik. Så nå blir det tilbake til nazi-Belle på matfronten. Eller, snacksfronten vil det si. Jeg har alltid spist vanlig middagsmat, om det så er mcd eller sunn kyllingcurry liksom, men ingen snacks på kvelden er lov nå, om det ikke er eple med yoghurt. :regler: 
 
opptur

Bursdagen til M. Det er virkelig helt fantastisk å se den gleden unger har ved sånne dager. :nordvesta: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LudoAllis
2 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Sticky buns. :sikle: Supergodt, men supersøtt. Et tips: lag små kanelsnurrer. :fnise:  Og magisk sitronkake. En av favorittkakene mine sånn...over alt.

Nei, jeg vet ikke! Jeg elsker jo jobben min, men...mulig fordi det er såpass rolig nå, og det er de kjipe tingene som gjenstår. Pengediskusjoner og sånne gøye ting. :lol: Og så er det faktisk såpass rolig at jeg har tid til å tenke og gruble og prokrastinere. Jeg burde ha sperret kredittkortet mitt når det er sånne perioder på jobb, for da blir jeg shoppegal. :ler: 

Mer sosialt-planen min funker veldig bra! :jepp: Det blir ikke så ofte som jeg skulle ha likt, men jeg prøver ihvertfall å ta mer hensyn til meg selv enn jeg har gjort før. Så yay for meg. :nigo: 

Hjeeeeeeeelp til de kakene! :nigo: Blir det sitronkaka like «sitronete» som sitron kladdekake? Litt sånn foxaktig? Jeg er helt besatt av sitronkake - men det må aller helst være mer som sitronterte enn en lys «kakebunn» og som sjokoladekakekonsistens om du skjønner. *sitrongal* :pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nightrunner-serien - whoah, nostalgiflashback! Leste de første på videregående husker jeg, og så glommet jeg resten for noen år siden da jeg plutselig oppdaget at det var kommet en del flere.

Det er helt sjukt hvordan kaker og godsaker forsvinner på jobb hos meg også. Nesten uansett mengde, og fullstendig uavhengig av om det egentlig var vellykket (jeg eksperimenterte en del før jeg fikk barn; nå - not so much): Er det søtt, blir det borte på skremmende kort tid. 

Sånn sitronkake er utrooolig godt, forresten :jepp: Sjokoladeversjonen og karamellversjonen funker også bra :nigo: Og så går det an å lage plain vanilla da, men det er litt kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, jeg må lage sitronkake en dag! Jeg elsker også sitronkake *slurp*

Jeg pleier ofte også å funke bedre på jobb i skikkelig travle perioder, for i de rolige blir jeg også en prokrastinerer og får masse dårlig samvittighet og indre stress på grunn av alt jeg utsetter, selv om det jo i aller høyeste grad er selvforskyldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, LudoAllis skrev:

Hjeeeeeeeelp til de kakene! :nigo: Blir det sitronkaka like «sitronete» som sitron kladdekake? Litt sånn foxaktig? Jeg er helt besatt av sitronkake - men det må aller helst være mer som sitronterte enn en lys «kakebunn» og som sjokoladekakekonsistens om du skjønner. *sitrongal* :pinar:

Den smaker en del sitron, ja. Jeg bruker en del mer revet sitronskall enn det oppskriften sier, og så har den over 1 dl med ren sitronsaft også. :sikle: Konsistensen er en blanding av pudding og fromasj, med en liten skorpe oppå som kan minne om kakebunn. Den er veldig tynn, og det er puddingkonsistensen som råder. Jeg har ikke smakt sitron kladdekake, men den eneste kladdekaken jeg har smakt (kanelbollekladdkake) har ikke samme konsistens som denne. Den er mer deigete på en måte, hvor sitronkaka er mer...dessertaktig. Vanskelig å forklare!

15 timer siden, miore skrev:

Nightrunner-serien - whoah, nostalgiflashback! Leste de første på videregående husker jeg, og så glommet jeg resten for noen år siden da jeg plutselig oppdaget at det var kommet en del flere.

Det er helt sjukt hvordan kaker og godsaker forsvinner på jobb hos meg også. Nesten uansett mengde, og fullstendig uavhengig av om det egentlig var vellykket (jeg eksperimenterte en del før jeg fikk barn; nå - not so much): Er det søtt, blir det borte på skremmende kort tid. 

Sånn sitronkake er utrooolig godt, forresten :jepp: Sjokoladeversjonen og karamellversjonen funker også bra :nigo: Og så går det an å lage plain vanilla da, men det er litt kjedelig. 

Wæææ, jeg har aldri hørt om noen som har lest disse bøkene. :fnise: Jeg storkoser meg med dem, og må innrømme at det skal bli litt trist å komme til slutten. Har to bøker igjen, da, og siden jeg ikke liker å lese flere av de samme bøkene etter hverandre tar det litt tid allikevel.

Ja, ikke sant det er godt! *mmm* Jeg har kun prøvd denne versjonen, men har flere ulike typer liggende på pinterest. Gleder meg til å prøve snickerdoodles-versjonen. Snickerdoodles er sånn ca de beste cookiesene i hele verden!

1 time siden, lille_frosk skrev:

Mmm, jeg må lage sitronkake en dag! Jeg elsker også sitronkake *slurp*

Jeg pleier ofte også å funke bedre på jobb i skikkelig travle perioder, for i de rolige blir jeg også en prokrastinerer og får masse dårlig samvittighet og indre stress på grunn av alt jeg utsetter, selv om det jo i aller høyeste grad er selvforskyldt. 

Jeg elsker alt som har med sitron i bakst å gjøre. Nom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Den smaker en del sitron, ja. Jeg bruker en del mer revet sitronskall enn det oppskriften sier, og så har den over 1 dl med ren sitronsaft også. :sikle: Konsistensen er en blanding av pudding og fromasj, med en liten skorpe oppå som kan minne om kakebunn. Den er veldig tynn, og det er puddingkonsistensen som råder. Jeg har ikke smakt sitron kladdekake, men den eneste kladdekaken jeg har smakt (kanelbollekladdkake) har ikke samme konsistens som denne. Den er mer deigete på en måte, hvor sitronkaka er mer...dessertaktig. Vanskelig å forklare!

Wæææ, jeg har aldri hørt om noen som har lest disse bøkene. :fnise: Jeg storkoser meg med dem, og må innrømme at det skal bli litt trist å komme til slutten. Har to bøker igjen, da, og siden jeg ikke liker å lese flere av de samme bøkene etter hverandre tar det litt tid allikevel.

Ja, ikke sant det er godt! *mmm* Jeg har kun prøvd denne versjonen, men har flere ulike typer liggende på pinterest. Gleder meg til å prøve snickerdoodles-versjonen. Snickerdoodles er sånn ca de beste cookiesene i hele verden!

Jeg elsker alt som har med sitron i bakst å gjøre. Nom!

Hehe, jeg kjenner heller ikke mange som har lest den, men jeg har ei venninne som jeg delte mye bøker med på videregående - vi var vel to av veldig få i byen vår med lik smak i bøker, tenker jeg :rolleyes: Det var hun som introduserte meg for disse! :jepp: 

Enig i at snickerdoodles er topp, jeg elsker både kanel og den litt seige konsistensen :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, miore skrev:

Hehe, jeg kjenner heller ikke mange som har lest den, men jeg har ei venninne som jeg delte mye bøker med på videregående - vi var vel to av veldig få i byen vår med lik smak i bøker, tenker jeg :rolleyes: Det var hun som introduserte meg for disse! :jepp: 

Enig i at snickerdoodles er topp, jeg elsker både kanel og den litt seige konsistensen :nigo: 

Oooo, hvilke andre bøker liker du da? Har du goodreads? :popcorn: Jeg er alltid på utkikk etter inspirasjon. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 11.16, Diddles skrev:

*blirtjukkbareavåleseherinne* :skratte: 

Heldig du som bare kan lese om det, og ikke slipper å spise! :fnise: Neida, jeg er heldigvis i rett ende av syklusen, så ingenting frister for tiden. :spy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Fredag! Allerede! Denne uken har gått så fort. Egentlig føler jeg bare at livet suser forbi om tiden. Akkurat som på film, der jeg står i ro, mens hele verden raser forbi. :bond: 

Uken har vært veldig fin, om enn litt travel. Jeg kjenner på den, og det gjør også jentene, at jeg blir litt stressa når vi ikke har en eneste ettermiddag og kveld hvor vi gjør på ikkeno'. De slekter nok på meg der, og blir superglade hver gang jeg forteller dem at i dag, har vi iiiingen planer. Skal bare være hjemme og kose oss. :ler: 

På onsdag var det Leos for M, og jeg slapp å være med. Ga beskjed til moren til hun som fylte året, at jeg bare var rett ved siden av, på kjøpesenteret, om det skulle være noe. Og hun bare... ''KOS deg'', med et sånn vitende smil om munnen. Litt sånn jeg unner deg det, men er samtidig dødsmisunnelig. :fnise: Så jeg hadde to salige timer helt for meg selv på kjøpesenteret. Var innom alle butikkene, brukte megalang tid, kjøpte meg 5 plagg på H&M til totalt 160 kroner ( :hoho: ), og brukte den siste halvtimen til å lese bok og drikke kaffe på kafé. :nordvesta: 

På kvelden var jeg på trening, og herregud! Jeg var. Så. Slapp. :daane: Kjente det egentlig på meg hele dagen at det kom til å gå dårlig, og hadde det ikke vært for at jeg hadde avtalt med Diddles, så hadde jeg ikke gått. Jeg klarte å karre meg opp til 88% én gang tror jeg (og da svimlet jeg etterpå!), ellers var det megaseigt. Men godt å ha trent allikevel, da. :trene: 

I går var egentlig bare en sånn stressa dag. Kurs på meg hele dagen, hjem, svigers på besøk, M som er småpjusk og maser KUN om oreokjeks (nyoppdaget at hun liker det) og å se på tv, A som måtte følges i klasseklubb, mann som drar på hyttetur. Puh. Det eneste avbrekket var at mamma kom innom en snarvisitt rett før jeg skulle til å drasse M med meg ut for å hente A. Da kunne hun passe M, og det hele gikk litt mer smud. :jepp: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 7.56, ^^Belle^^ skrev:

Oooo, hvilke andre bøker liker du da? Har du goodreads? :popcorn: Jeg er alltid på utkikk etter inspirasjon. :nigo: 

Lagde meg en goodreads-konto for mange år siden, men kan definitivt ikke skryte av at den er oppdatert! Jeg liker mye rart, har muligens eklektisk smak :ler: Noen eksempler på det som går mer mot fantasy i en eller annen retning (jeg har brukt amazon-historien min som jukselapp og prøvd å ikke tenke på hvor mye penger jeg egentlig bruker på bøker): Ilona Andrews (tror jeg liker stort sett alt hun har skrevet), Patricia Briggs (ditto), Anne Bishop (hun har flere serier som går i ganske ulike sjangere, men en god del av dem er bra. Den siste hun er midt i nå, The Others, er topp. Jeg er helt nøytral til Tir Alainn og Ephemera-bøkene, de tre første i Black Jewels - den originale trilogien - var topp, men jeg prøver å glemme at noen av de siste finnes), Kelley Armstrong, noen fra Robin McKinley, Neil Gaiman, Kim Harrison, Jim Butcher, Bec McMaster, Karen Chance, Shelley Laurentson (Call of Crows-bøkene), Benedict Jacka, Kresley Cole (men det er egentlig mer ren romance som er plassert i en urban fantasy-verden), Nalini Singh (ditto), Naomi Novik (hun har en lang serie om drager som er ok, men jeg likte best den litt rare frittstående som heter Uprooted)

Noe av det er mer urban fantasy eller paranormal romance, mens annet er mer "klassisk" fantasy. Noe har litt steampunk-tendenser blandet med fantasy og romance. 

Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.2.2018 den 17.15, miore skrev:

Lagde meg en goodreads-konto for mange år siden, men kan definitivt ikke skryte av at den er oppdatert! Jeg liker mye rart, har muligens eklektisk smak :ler: Noen eksempler på det som går mer mot fantasy i en eller annen retning (jeg har brukt amazon-historien min som jukselapp og prøvd å ikke tenke på hvor mye penger jeg egentlig bruker på bøker): Ilona Andrews (tror jeg liker stort sett alt hun har skrevet), Patricia Briggs (ditto), Anne Bishop (hun har flere serier som går i ganske ulike sjangere, men en god del av dem er bra. Den siste hun er midt i nå, The Others, er topp. Jeg er helt nøytral til Tir Alainn og Ephemera-bøkene, de tre første i Black Jewels - den originale trilogien - var topp, men jeg prøver å glemme at noen av de siste finnes), Kelley Armstrong, noen fra Robin McKinley, Neil Gaiman, Kim Harrison, Jim Butcher, Bec McMaster, Karen Chance, Shelley Laurentson (Call of Crows-bøkene), Benedict Jacka, Kresley Cole (men det er egentlig mer ren romance som er plassert i en urban fantasy-verden), Nalini Singh (ditto), Naomi Novik (hun har en lang serie om drager som er ok, men jeg likte best den litt rare frittstående som heter Uprooted)

Noe av det er mer urban fantasy eller paranormal romance, mens annet er mer "klassisk" fantasy. Noe har litt steampunk-tendenser blandet med fantasy og romance. 

Hva med deg?

Wæææ, så masse tips. Takk! :nigo: Jeg ser i utgangspunktet at vi liker noe av det samme, som Neil Gaiman (helten!) og Jim Butcher. Og så ser jeg at du liker damer som kicker ass. :fnise: Jeg liker det også altså. Leser en bok som heter Maggie for Hire av Kate Danley nå, og den er nok helt i din gate hva gjelder sjanger. Den er ikke heeelt min type sjanger, men jeg liker å kose meg med denne type bøker innimellom. Som Sookie Stackhouse-serien. Den slukte jeg (og begynte forsåvidt på lenge før det ble en tv-serie).

Generelt liker jeg veldig godt klassisk fantasy og humoristisk fantasy. Er ikke superfan av urban fantasy, men det går innimellom som sagt. Mine favoritter er:

* TJ Klune. Sjekk ut Knights of Verania for fantasy, og Bear, Otter and the Kid for moderne roman med mye lol. Helt seriøst, jeg ler meg ihjel av bøkene hans! :hjerte:

* Brandon Sanderson. Stormlight-serien er awesome, det samme med Mistborn-serien. Og The Rithmatisk.

* Christopher Paolini sine Eragon-bøker likte jeg veldig godt.

* Anthony Ryan sin Raven Shadow-trilogi. Helt fantastisk. Jeg prøver å bli like glad i Draconis Memoria-serien hans (drager!), men jeg klarer det ikke helt. Jeg liker nemlig IKKE steampunk, og denne er mer steampunk enn noe annet.

* Siri Pettersen sin Ravneringene-trilogi. De første bøkene jeg har lest på norsk på årevis. Verdt det!

* Barry Hughart - The Chronicles of Master Li and Number Ten Ox-serien. Troner alltid øverst på mest undervurderte fantasybøker noensinne. Et gullkorn i jungelen. :hjerter: 

* Brian Staveley sin Chronicles of the Unhewn Throne. Episk, overraskende. Les den!

* Lev Grossman sin The Magicians-trilogi. Elsk på denne!

Andre enkeltstående bøker som jeg liker er Scott Hawkins - The Library at Mount Char, Gavin Extence - The Universe vs Alex Woods, Stephen Chbosky - The Perks of Being a Wallflower, Leslye Walton - The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender, Arthur Golden - The Memoirs of a Geisha, Alice Hoffman - Practical Magic, Sarah Rees Brennan - In Other Lands.

(* Harry Potter. Duh. Antar bare at du har lest dem, ellers får du bank! :fnise: )

Puh. Det var omtrent hele favorittlista mi på goodreads. :ler: Tok ikke med Neil Gaiman og Jim Butcher, da, siden du sier du allerede kjenner til dem. :jepp: 

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Wæææ, så masse tips. Takk! :nigo: Jeg ser i utgangspunktet at vi liker noe av det samme, som Neil Gaiman (helten!) og Jim Butcher. Og så ser jeg at du liker damer som kicker ass. :fnise: Jeg liker det også altså. Leser en bok som heter Maggie for Hire av Kate Danley nå, og den er nok helt i din gate hva gjelder sjanger. Den er ikke heeelt min type sjanger, men jeg liker å kose meg med denne type bøker innimellom. Som Sookie Stackhouse-serien. Den slukte jeg (og begynte forsåvidt på lenge før det ble en tv-serie).

Generelt liker jeg veldig godt klassisk fantasy og humoristisk fantasy. Er ikke superfan av urban fantasy, men det går innimellom som sagt. Mine favoritter er:

* TJ Klune. Sjekk ut Knights of Verania for fantasy, og Bear, Otter and the Kid for moderne roman med mye lol. Helt seriøst, jeg ler meg ihjel av bøkene hans! :hjerte:

* Brandon Sanderson. Stormlight-serien er awesome, det samme med Mistborn-serien. Og The Rithmatisk.

* Christopher Paolini sine Eragon-bøker likte jeg veldig godt.

* Anthony Ryan sin Raven Shadow-trilogi. Helt fantastisk. Jeg prøver å bli like glad i Draconis Memoria-serien hans (drager!), men jeg klarer det ikke helt. Jeg liker nemlig IKKE steampunk, og denne er mer steampunk enn noe annet.

* Siri Pettersen sin Ravneringene-trilogi. De første bøkene jeg har lest på norsk på årevis. Verdt det!

* Barry Hughart - The Chronicles of Master Li and Number Ten Ox-serien. Troner alltid øverst på mest undervurderte fantasybøker noensinne. Et gullkorn i jungelen. :hjerter: 

* Brian Staveley sin Chronicles of the Unhewn Throne. Episk, overraskende. Les den!

* Lev Grossman sin The Magicians-trilogi. Elsk på denne!

Andre enkeltstående bøker som jeg liker er Scott Hawkins - The Library at Mount Char, Gavin Extence - The Universe vs Alex Woods, Stephen Chbosky - The Perks of Being a Wallflower, Leslye Walton - The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender, Arthur Golden - The Memoirs of a Geisha, Alice Hoffman - Practical Magic, Sarah Rees Brennan - In Other Lands.

(* Harry Potter. Duh. Antar bare at du har lest dem, ellers får du bank! :fnise: )

Puh. Det var omtrent hele favorittlista mi på goodreads. :ler: Tok ikke med Neil Gaiman og Jim Butcher, da, siden du sier du allerede kjenner til dem. :jepp: 

Haha. Jeg droppet også å skrive Harry Potter, tenkte det var lite sannsynlig at du trengte tips om dét :ler: Samme med Sookie Stackhouse, regner med at de fleste har fått med seg at de finnes ;)

Brandon Sanderson (Mistborn, har ikke lest Stormlight. Er den sammenliknbar?) og Lev Grossman er jeg også veldig glad i, jeg ser at lista mi ikke ble heeelt fullstendig - men jeg gikk bare et par år tilbake i amazon-historien min, så noe har nok gluppet :fnise: 

Hvis du er glad i Jim Butcher tipper jeg du liker de bøkene av Benedict Jacka som jeg nevnte :jepp: 

Hvis du er interessert i å starte på et Prosjekt med stor P, er forresten Malazan Book of the Falen-serien en skikkelig episk fantasy-serie på (i utgangspunktet) 10 lange bøker. Jeg er ferdig med 8 av 10 nå. De er ikke sånne man blafrer gjennom på en dag, det krever jo en liten tidsinvestering å ta fatt på en sånn serie, men jeg liker dem veldig godt!

Det er jo utrolig mye urban fantasy ute og går, i utrolig varierende kvalitet. Jeg er ikke altetende der altså, så jeg liker å lese om  damer som kicker ass - men bare bra damer som kicker ass :nigo: 

Jeg sjekket forresten ut både the ordinary og beautiful with brains. Hurra for en blogger som linker til vitenskaplige studier, det er min stil ;) Etter ca tusen år med research fant jeg to produkter fra the ordinary jeg ville prøve, men det viste seg at det var venteliste på begge to :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, miore skrev:

Haha. Jeg droppet også å skrive Harry Potter, tenkte det var lite sannsynlig at du trengte tips om dét :ler: Samme med Sookie Stackhouse, regner med at de fleste har fått med seg at de finnes ;)

Brandon Sanderson (Mistborn, har ikke lest Stormlight. Er den sammenliknbar?) og Lev Grossman er jeg også veldig glad i, jeg ser at lista mi ikke ble heeelt fullstendig - men jeg gikk bare et par år tilbake i amazon-historien min, så noe har nok gluppet :fnise: 

Hvis du er glad i Jim Butcher tipper jeg du liker de bøkene av Benedict Jacka som jeg nevnte :jepp: 

Hvis du er interessert i å starte på et Prosjekt med stor P, er forresten Malazan Book of the Falen-serien en skikkelig episk fantasy-serie på (i utgangspunktet) 10 lange bøker. Jeg er ferdig med 8 av 10 nå. De er ikke sånne man blafrer gjennom på en dag, det krever jo en liten tidsinvestering å ta fatt på en sånn serie, men jeg liker dem veldig godt!

Det er jo utrolig mye urban fantasy ute og går, i utrolig varierende kvalitet. Jeg er ikke altetende der altså, så jeg liker å lese om  damer som kicker ass - men bare bra damer som kicker ass :nigo: 

Jeg sjekket forresten ut både the ordinary og beautiful with brains. Hurra for en blogger som linker til vitenskaplige studier, det er min stil ;) Etter ca tusen år med research fant jeg to produkter fra the ordinary jeg ville prøve, men det viste seg at det var venteliste på begge to :ler: 

Hvem er det som ikke har lest Harry Potter lizzm? :ler: (Søsteren min blant annet. Blasfemi!)

Stormlight er ikke sammenlignbar som i at historiene ligner på hverandre. Men den har samme gode skrivestilen og fortellerstemmen. Den er mye mer...episk enn Stormlight. Tror han bygger opp til 10 bøker eller noe. Og veldig interessante karakterer, og et kjempekult magisystem, uten at det er magi-magi slik det er i Mistborn. Eh. Vanskelig å forklare. Bare les den, du blir garantert fornøyd.

Malazan har jeg prøvd å begynne på TO ganger, uten hell. :ler: Begynte på lydbok først, så i bokform. Men akk. Jeg fikk det ikke til. Jeg er forresten også en av de få som ikke liker Wheel of Time. Har lest halve serien, og har null interesse av å lese mer. :lol: 

Jeg kjenner jeg er litt lei av alle de der varulv og shifter-seriene jeg altså. Siden jeg ikke er særlig urban fantasy i utgangspunktet synes jeg markedet overflommes av dårlige serier, spesielt av typen YA med massiv kjærlighetsdose og uten substans.

Oooo, hvilke produkter vil du ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine helgen vi har hatt. :hjerte: Vi har ikke gjort så mye altså, men det har vært überdeilig å bare slappe av. Sånn skikkelig. :fnise: Var en liten tur på trening på lørdag. Var superslapp i kroppen da jeg kom, men kroppen spilte tydeligvis på lag allikevel, for jeg hadde en superbra time! :trene: Ellers har vi (som i søster, ungene og jeg) gjort på fint lite. Spist god mat, lekt og kost oss. Jeg og jentene tok frem syklene for første gang denne sesongen. På lørdag var det nemlig nyyyydelig vær, men det holdt med en tur til butikken, gitt. Det blåste så kaldt, at det føltes ut som effektiv temperatur på -10. Minst. Da holder det ikke med fleecebukse og joggesko altså. :ler: 

Merker at jeg sakte, men sikkert begynner å nærme meg den svarte uken også nå. Jeg er klar, med boksehansker på, så får vi se hvordan jeg takler den nå som jeg er veldig bevisst på hva som skal skje. Det kan jo hende johannesurt-tablettene jeg har tatt i 3 uker hjelper på også - hvem vet? Jeg har laget en fargekodet kalender også, for å sette det hele i system. #nerd :nigo:

Sånn ellers så driver jeg og funderer på hva mitt neste strikkeprosjekt skal være. Det må være noe som går raskt å strikke, for ellers bruker jeg bokstavelig talt år på det. Genseren jeg snart er ferdig med til mannen har jeg brukt sikkert to år på. Så. Kjedelig. Med. Glattstrikk. :daane: Tenkte i utgangspunktet denne, men er redd den kan bli for kjedelig å strikke?. Eller denne. Eller denne. Eller denne. Hmmm.

 

Drar også i gang en ukas. Over en uke siden sist, så det passer seg visst. :fnise: 

Ukas 
 
bok/låt/serie/kulturelt innslag av ymse art(lavkultur og!)

Bok: Holder på med Maggie for Hire av Kate Danley. Den liker jeg veldig godt! Lettlest og underholdende. Har også nettopp begynt på A Wrinkle in Time  av Madeleine L'Engle på lydbok. Liker den godt så langt. Får litt Gaimanske vibber av den.

Leseutfordring 2018: 16/100.

Serie: Begynte på Dr Who her en kveld. Ser jo ikke så mye på serier, men må ha noe når jeg er for trøtt til å lese. Typ klokken 20:30 på kvelden og jeg sovner sittende mens jeg leser. Men ja, Dr Who sesong 5. Liker den godt så langt!


trening/fysisk aktivitet

4 timer siden sist. Step/styrke i går, spinning på lørdag, spinning på onsdag og step/styrke forrige mandag. :trene: 

 
ungeprat

Ingenting spesielt å nevne her egentlig. Dagene går i sitt vante jeg. Eller jo! A skal til øyenlegen. Hun har nemlig begynt å lukke igjen det ene øyet helt konsekvent når hun leser og gjør lekser. Så da sendte jeg henne til helsesøster, og hun ligger visst helt i grenseland på det ene øyet. Så da får vi se hva som skjer. Tenker med gru på hvor vanskelig mamma hadde det med søster, som måtte bruke lapp på øyet. Søster og A er litt av samme kaliber, så det kan jo bli interessant om det er tilfelle. :haar: 


forfengelighet

Lurer på om jeg skal klippe håret mitt igjen. Klippet det ganske kort for noen måneder siden (typ halvlang bob), og det var så deilig å kjenne brisen i nakken. :ler: Men nå er det blitt langt igjen, og jeg lengter tilbake. Kanskje jeg bare skal vente til sommeren med å få bris i nakken igjen?

 
mening

Kona til Giske. Makan til vesen skal man lete lenge etter. Hadde det vært min mann hadde det a) vært heller tvilsomt at jeg fremdeles var gift med ham, og i verste fall b) holdt meg langt unna media i ren og skjær skam. :riste: 

 
nederlag

Ikke noe spesielt nederlag denne uken. :5: 
 
opptur

Forrige ukes nederlag er denne ukes opptur. Har vært veldig flink med maten den siste uken, og det er helt fantastisk å kjenne hvor stor forskjell det gjør på både kropp og sjel. :nordvesta: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...