Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De lar sine fargede medarbeidere pakke ut sedlene. Da spiller det ingen rolle om fargeampullen eksploderer. :jepp:

 

Alle med over 50.000 innlegg burde få benevnelsen OCD. :fnise:

 

Carl von Clausewitz (1780–1831) definerte begrepene i boken «Vom Kriege» (Om Krig) slik: Strategi er «kunsten å utnytte et slag til å vinne en krig», og taktikk er «kunsten å utnytte troppene til å vinne et slag». Løst sagt kan det slåes fast at strategi er å gjøre de riktige tingene, mens taktikk er å gjøre tingene riktig. Slik vil strategi alltid være overordnet taktikk, siden et tiltak eller aktivitet som utføres på riktig måte, vil ikke gi måloppnåelse hvis det er feil tiltak eller aktivitet fra begynnelsen av. Klippet og limt fra Wiki

 

Jeg henger sånt på kleshenger. Alle nyvaskede klær henges opp med krokens åpning inn mot veggen. Alle holder-en-dag-til-klær henges med kroken motsatt vei.

 

Ellers er det smågenialt med oppfriskningsprogram med damp på vaskemaskinen. Nesten som nyvasket etter tjue minutter, om det ikke er svettet i eller skittent. Og helt tørt igjen etter en halvtime-time på kleshengeren.

 

 

Jeg har også en slik dampfunksjon.  Hva er poenget?  Klærne blir jo ikke renere eller mer velduftende bare fordi de bli dampet? Bruker man skyllemiddel til denne behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en slik dampfunksjon.  Hva er poenget?  Klærne blir jo ikke renere eller mer velduftende bare fordi de bli dampet? Bruker man skyllemiddel til denne behandlingen?

Klærne blir ikke (mye) renere av oppfriskningsprogrammet med damp, men de lukter friskere.

 

Hovedsakelig er vel funksjonen beregnet på klær som egentlig ikke trenger vaskes, men som har hengt lenge i skapet. Ellers er funksjonen gull verdt for dressjakker, slips og annet som ikke tåler vaskemaskinvask. Dampen dreper vel en og annen bakterie, som ellers ville laget svettelukt i tøyet (lukten av gammelsvette, ikke ferskvare). Så langt har jeg kun drept en jakke, med litt overdreven bruk, men den kan trolig gjenopplives med et dampstrykejern. Dampen dreper også annet levende enn bakterier, så møll vil nok bli en smule snurt.

 

Derimot skjønner jeg ikke poenget med antiallergiprogrammet som også bruker damp, men samtidig også vaskevann. Hvordan kan skittentøyet se forskjell, og vite hvor det til enhver tid skal behandles?

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Om man tar eit sugerør ned i eit glass med f.eks vatn og lukker igjen opninga oppe med fingeren, så vil det komme inn litt vatn i sugerøret som renner ut når man tar vekk fingeren.

Kordan skjer det? Kordan kjem vatnet inn i sugerøret, og kordan klarer det å halde seg der heilt til vi tar vekk fingeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar eit sugerør ned i eit glass med f.eks vatn og lukker igjen opninga oppe med fingeren, så vil det komme inn litt vatn i sugerøret som renner ut når man tar vekk fingeren.

Kordan skjer det? Kordan kjem vatnet inn i sugerøret, og kordan klarer det å halde seg der heilt til vi tar vekk fingeren?

Begge deler er pga trykk. I og med at det er åpning begge veier så vil det komme vann inn i sugerøret (i mangel på trykk), det er ikke noe som stopper det fra å komme inn. Når du så holder over den ene enden skaper du et trykk inne i sugerøret :-) Litt usikker på om trykk er riktig ord, lurer på om vakuum er et bedre ord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er pga trykk. I og med at det er åpning begge veier så vil det komme vann inn i sugerøret (i mangel på trykk), det er ikke noe som stopper det fra å komme inn. Når du så holder over den ene enden skaper du et trykk inne i sugerøret :-) Litt usikker på om trykk er riktig ord, lurer på om vakuum er et bedre ord :-)

Jeg ble nysgjerrig på dette med når Fireproof nevnte det, jeg har aldri tenkt over det før :P

Så jeg er glad for at du kunne forklare det, du er en klok kvinne :)

Endret av Sir Jacklost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Begge deler er pga trykk. I og med at det er åpning begge veier så vil det komme vann inn i sugerøret (i mangel på trykk), det er ikke noe som stopper det fra å komme inn. Når du så holder over den ene enden skaper du et trykk inne i sugerøret :-) Litt usikker på om trykk er riktig ord, lurer på om vakuum er et bedre ord :-)

Åååh, tusen takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er pga trykk. I og med at det er åpning begge veier så vil det komme vann inn i sugerøret (i mangel på trykk), det er ikke noe som stopper det fra å komme inn. Når du så holder over den ene enden skaper du et trykk inne i sugerøret :-) Litt usikker på om trykk er riktig ord, lurer på om vakuum er et bedre ord :-)

 

Egentlig er det vel det vanlige lufttrykket utenfra som presser inn vannet, samme kraft som driver støvsugeren med andre ord. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vel det vanlige lufttrykket utenfra som presser inn vannet, samme kraft som driver støvsugeren med andre ord. :Hehe:

Haha, ja. Jeg er ikke ekspert på det altså.

Men når begynte butikkene å sette pant på hudkrem? Og hvor i butikken panter jeg den for å få de 5,- tilbake??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sommerfugl mangler litt av den ene vingen sin og ikke klarer å fly, kan den overleve et fall på 5 meter da? Om den bare daler ned?



Anonymous poster hash: 04c3c...98c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Om en sommerfugl mangler litt av den ene vingen sin og ikke klarer å fly, kan den overleve et fall på 5 meter da? Om den bare daler ned?

Anonymous poster hash: 04c3c...98c

Ja, den er vel så lett at det vil gå fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 hvorfor får man liksom ikke lov til å si negerbolle.
 samtidig som det er helt greit å si hvitløk?

  :fnise: 



Anonymous poster hash: b7314...8de
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 hvorfor får man liksom ikke lov til å si negerbolle. samtidig som det er helt greit å si hvitløk?  :fnise:  Anonymous poster hash: b7314...8de

Fy for et stygt ord!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før oppbevarte folk batterier i kjøleskapet for at de skulle holde seg, men når det er kaldt ute blir bilbatteriet dårligere. Hvordan henger det sammen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før oppbevarte folk batterier i kjøleskapet for at de skulle holde seg, men når det er kaldt ute blir bilbatteriet dårligere. Hvordan henger det sammen...?

Beklager, jeg bør ha KG forbud når jeg er sliten. Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som har bestemt at pave Francis skal hete Frans, og King Henry skal hete Henrik på norsk?

Hvorfor gjør vi ikke det samme med for eksempel Barack Obama? President Bjarne Obama? :fnise:



Anonymous poster hash: b7314...8de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem er det egentlig som har bestemt at pave Francis skal hete Frans, og King Henry skal hete Henrik på norsk?

Hvorfor gjør vi ikke det samme med for eksempel Barack Obama? President Bjarne Obama? :fnise:

Anonymous poster hash: b7314...8de

 

Eller Bjarne Bama :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...