Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved voldtekten, så ja. Men ikke ved skytingen. Jeg spurte nemlig rettslæreren min om hvis en hadde skadet/drept Breivik om de ville bli dømt så sa hun nei.

I selvforsvar skal du bare bruke nok vold til at du kommer deg bort. Bruker du mer kan du bli dømt.

Det handler vel mest om om det var gjort for å stoppe personen, eller som hevn/straff. Dersom en person står og skyter på andre (eller truer med det), og du klarer å stoppe personen fra skyte flere mennesker, så går det under selvforsvar, tror jeg. Dersom du ser en voldtektsmann løpe bort fra stedet, løper etter ham og banker ham opp, så er det gjort som hevn, og ikke for å stoppe en forbrytelse, så det er nok straffbart. Og så er det som alltid veldig mange detaljer og omstendigheter rundt dette som advokater kan krangle om i det uendelige.

Bare så det er sagt så har jeg ingen spesifikke kunnskaper rundt dette. Er bare en alminnelig synser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler vel mest om om det var gjort for å stoppe personen, eller som hevn/straff. Dersom en person står og skyter på andre (eller truer med det), og du klarer å stoppe personen fra skyte flere mennesker, så går det under selvforsvar, tror jeg. Dersom du ser en voldtektsmann løpe bort fra stedet, løper etter ham og banker ham opp, så er det gjort som hevn, og ikke for å stoppe en forbrytelse, så det er nok straffbart. Og så er det som alltid veldig mange detaljer og omstendigheter rundt dette som advokater kan krangle om i det uendelige.

Bare så det er sagt så har jeg ingen spesifikke kunnskaper rundt dette. Er bare en alminnelig synser.

Ja, der var jo det jeg skrev? Bortsett fra voldtekten, for det gadd jeg ikke å utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel fra Store medisinske leksikon. https://sml.snl.no/neglebiting

Søker du på neglebiting på google, får du opp flere linker og mange teorier.

Ja, mange teorier. Du så ut til å dra inn traumer, men det er ingen stor enighet om hva det er som forårsaker det. Det er en uvane, men noe særlig mer kan man ikke si så mye sikkert om.

Jeg har aldri opplevd noe traumatisk i barndommen, ingen skilsmisse eller noe annet vondt. Men jeg har denne uvanen like fullt. Faren min var veldig flink til å bite negler, så det er nok så enkelt som at jeg hadde et dårlig forbilde.

Anonymous poster hash: a45db...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange teorier. Du så ut til å dra inn traumer, men det er ingen stor enighet om hva det er som forårsaker det. Det er en uvane, men noe særlig mer kan man ikke si så mye sikkert om.

Jeg har aldri opplevd noe traumatisk i barndommen, ingen skilsmisse eller noe annet vondt. Men jeg har denne uvanen like fullt. Faren min var veldig flink til å bite negler, så det er nok så enkelt som at jeg hadde et dårlig forbilde.

Anonymous poster hash: a45db...851

Som jeg også sa i en tidligere post, så trenger det ikke være store traumer det er snakk om. Noe så lite og enkelt som å flytte fra ett hus til et annet, bytte barnehage eller dagmamma, kan også være triggere. Fordi det handler om endringer som ikke "passer inn" i et lite barns forventning av hvordan ting skal være, slik at barnet blir stresset og neglebitingen starter. At stresset eller den følelsesmessige spenningen blir borte, hjelper for øvrig ikke på neglebitingen, da den allerede da sannsynligvis er etablert som en dårlig vane, og mange biter negler langt opp i voksen alder. Noen slutter heller aldri, fordi de ikke klarer å slippe uvanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg lei av å lure: Hva/hvem f... er bae?

En bedriten forkortelse av babe/baby som i kjæreste, kanskje? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

En bedriten forkortelse av babe/baby som i kjæreste, kanskje? :klo:

Ja, du har sikkert rett, aldri hørt uttrykket før alle disse bildene dukket opp bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har sikkert rett, aldri hørt uttrykket før alle disse bildene dukket opp bare.

Jeg måtte google det fordi jeg lurte så veldig på hva det betydde. Er visst en (tåpelig) forkortelse for baby som i kjæreste, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan det er meningen at man skal uttale bae. rett ut BAE eller BEI. Kanskje BÆI eller BAI :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAE er forkortelsen brukt på den tidligere Tottenham-spilleren Benoît Assou-Ekotto, fordi navnet hans er "rart" og "langt".

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales vistnok "Bæ"i følge en side på nettet og "bay" i følge en annen. :vetikke:



Anonymous poster hash: 8c792...880
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser på en legeserie fra USA (Night Shift med cameo av fru Obama og fru Biden) og en pasient får krykker av typen som går under armhulene. Det virker som om denne typen er mest vanlig ute i verden. Jeg lurer på hvorfor vi har en helt annen type og hvilken som er mest behagelig (om noen har prøvd begge).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på en legeserie fra USA (Night Shift med cameo av fru Obama og fru Biden) og en pasient får krykker av typen som går under armhulene. Det virker som om denne typen er mest vanlig ute i verden. Jeg lurer på hvorfor vi har en helt annen type og hvilken som er mest behagelig (om noen har prøvd begge).

Sånne krykker hadde vi massevis av, før i tiden i Norge og.

Men Norge er et lite land og mangler det meste av de som finnes i USA. Det oppdager du når du har vært på en butikk eller flere.

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne krykker hadde vi massevis av, før i tiden i Norge og.

Men Norge er et lite land og mangler det meste av de som finnes i USA. Det oppdager du når du har vært på en butikk eller flere.

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Jo, det er nok sant, men det er i grunnen ikke det jeg lurer på. Vi kunne sikkert klart oss lenge med samme design som de har i USA og mesteparten av verden, men vi har et helt annet design, og da lurer jeg på om det har noe med komfort å gjøre, eller noe helt annet. :) Hvor langt ut i verden går "vårt" design, er det bare her i Norge, eller er det store deler av Europa, f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har jeg lurt på mange ganger også sofie777. Også ser jeg for meg av vår versjon er mer behagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med ketchupflasker?

Vi har klemmeflasker.

Amerikanerne har dunkeflasker.

Av en eller annen grunn er det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...