Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner og planeter

Når man ser operasjoner på TV og de har skjært opp huden og utvider hullet de har laget ser huden rundt så plastik-aktig ut. Den krøller seg liksom så rart og ser så blank og rar ut. Legger de på en tynn plasfilm før de opererer, eller er det noe annet som gjør at det ser sånn ut?

Dei legg på ein plastfilm,ja.

Grunnene veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man løser opp en pille i f.eks brus, virker den da ?

Kan jeg f.eks putte p-pillen i brus og drikke den og fortsatt være beskyttet ?

Hva med smertestillende ?

Anonymous poster hash: 8c792...880

Alt man putter i seg skal gjennom magen. Tror jeg kan love deg at forholdene nedi der er betraktelig hardere enn oppi brusen. Overlever pillene magesyre, er ikke brus noe problem.

Edit: Ser nå at jeg leste litt fort. Jeg leste "skylle ned med brus", ikke "løse opp i brus". My bad.

Da blir det noe annet.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei legg på ein plastfilm,ja.

Grunnene veit eg ikkje.

Sikkert for at det skal være sterilt? Og at ikke huden skal revne mer? Aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Sikkert for at det skal være sterilt? Og at ikke huden skal revne mer? Aner ikke.

Eg heldt ein knapp på at huda ikkje skal revne. Eg er langt frå noko lege/kirurg så eigentleg så anar eg ikkje.

Dei brukar jo ei tvinne til å halde oppe såret og huda kan vel lett revne då om ein ikkje har denne plastfilmen?

Sterilt vert vel huda når dei brukar det brune stoffet? Jod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man løser opp en pille i f.eks brus, virker den da ?

Kan jeg f.eks putte p-pillen i brus og drikke den og fortsatt være beskyttet ?

Hva med smertestillende ?

Anonymous poster hash: 8c792...880

Noen piller er laget for å løse seg opp kjapt i magesekken, disse kan uten videre løses opp i vann.

Andre piller er laget for å løses opp langsomt og noen er laget for å passere magesekken og løses opp i tarmen. Disse bør ikke løses opp i vann.

Piller bør ikke løses opp i annet enn vann, da man ikke kan garantere korrekt effekt.

Medisin bør generelt tas så 'rent' som mulig for å garantere korrekt effekt.

Følg pakningsvedlegget og kontakt lege/apotek dersom du av ulike grunner har behov for å løse opp/knuse medisin der det ikke fremgår av vedlegget at dette kan gjøres :)

Anonymous poster hash: 67300...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Når man ser operasjoner på TV og de har skjært opp huden og utvider hullet de har laget ser huden rundt så plastik-aktig ut. Den krøller seg liksom så rart og ser så blank og rar ut. Legger de på en tynn plasfilm før de opererer, eller er det noe annet som gjør at det ser sånn ut?

Det er for å holde operasjonsstedet så sterilt som mulig. En del av disse draperingene (?) er også innsatt med jod som frigis over et lengre tidsrom.

Surgical drapes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Hvorfor får jeg alltid en rar smak i munnen når jeg tar paracetamol? Det er en lett metallisk smak, og forvrenger smaksopplevelsen på alt jeg tar til meg så lenge effekten vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får jeg alltid en rar smak i munnen når jeg tar paracetamol? Det er en lett metallisk smak, og forvrenger smaksopplevelsen på alt jeg tar til meg så lenge effekten vedvarer.

Fordi paracetamol smaker rart :P

Jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hvorfor det er sånn, og nøyaktig hva som skjer, men det er i hvertfall omtrent det samme som skjer når man tar penicillin og det lukter penicillin når du tisser i to dager etterpå.

Det er en kjemisk reaksjon i kroppen, med paracetamol skjer det allerede i munnen så snart spyttet kommer i kontakt med tabletten, og det setter seg liksom bak i svelget slik at lukten av paracetamolen sniker seg opp i nesa bakveien, via aromakjertelen eller hva det nå heter.

Som igjen gjør at alt smaker og lukter rart en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Bård Tufte Johansen får noe mere å lage humor av, hvis jeg skriver et innlegg i denne tråden og spør etter åpningstidene på Rema?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får jeg alltid en rar smak i munnen når jeg tar paracetamol? Det er en lett metallisk smak, og forvrenger smaksopplevelsen på alt jeg tar til meg så lenge effekten vedvarer.

Jeg opplever det samme med Ibux.

Min kjære, som har eksamen i medikamenthåndtering, sier det kommer av overflatebehandlings-stoffene og at bindemiddelet (som holder tabletten sammen i stedet for å bli til pulver) og virkestoffet, sammen med overflatebehandlingsmiddelet gir den nevnte smaken.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får jeg alltid en rar smak i munnen når jeg tar paracetamol? Det er en lett metallisk smak, og forvrenger smaksopplevelsen på alt jeg tar til meg så lenge effekten vedvarer.

Når du reagerer på en paracetamol på denne måten, så håper jeg inderlig du slipper å måtte få cellegift noen gang, for da skal jeg love deg at alt smaker pyton både mat og spytt. Paracet er bare bagateller.

Anonymous poster hash: bea8a...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosoul

Hvorfor faller jeg for sære, uinteresserte, mørkhårede menn med skjegg? Kanskje jeg skal prøve meg på blondiner heretter? :roll:

Edit: skriveleif :fnise:

Endret av Nosoul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn her fordi jeg lurer på hvor lurt og hvor vanlig det er å legge ut alt om sitt privatliv, sykehistorie, gjøremål osv. på nettet og samtidig fullt navn?

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk inn her fordi jeg lurer på hvor lurt og hvor vanlig det er å legge ut alt om sitt privatliv, sykehistorie, gjøremål osv. på nettet og samtidig fullt navn?

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Ganske. Og med facebook-konto er det obligatorisk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske. Og med facebook-konto er det obligatorisk. :jepp:

Hvor mye "dikter" folk og hvor mye er fra real life?

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye "dikter" folk og hvor mye er fra real life?

Anonymous poster hash: bea8a...de6

Dikte? Man skal da ikke lyve til facebook. Facebook er snill.

Anonymous poster hash: a45db...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det mulig å adoptere et norsk barn? Alle som jeg hører om som adopterer får barn fra Asia eller Sør-Amerika. Jeg hører svært sjeldent om noen som adopterer eller adopterer bort norske barn, og da handler det som regel om fosterhjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*synger* Kjekt å ha, kjekt å ha..... :plystre:

Men til hva?

Skal jeg tørke meg, bruker jeg et håndle.

Skal jeg vaske opp for hånd bruker jeg et litt mindre håndkle til å tørke med (kommer ikke på hva man kaller det)

Skal jeg vaske av spisebordet bruker jeg enn eller annen form for vaskefille

Men klut? Mini-mini håndkle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...