LineGourmet Skrevet 9. november 2011 #2881 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Hallaisen jenter! Kan vi snakke litt om rutiner, søvn og leggetider? Jeg blir litt frustrert fordi for 4 uker siden og frem til vi kom hjem fra ferie (dvs Andreas var 10-13 uker) så tok han kvelden mellom 20-21. Dvs da sovnet han for 4-6 timer før han våknet for mat. Superdeilig for foreldreparet å få litt tid sammen på kvelden! Men nå, etter at vi kom hjem fra ferie (vi var på ferie når han var 10-12 uker) så har han gradvis sovnet senere og senere. I går fikk vi ny nattarekort med kl 2310 Det er vel 3 uker siden vi kom hjem nå. I tillegg har vi jo stilt klokka som tilsier at natta burde komme 1 time før - og ikke etter Nå vi var på ferie sov han også stabilt 6 timer i strekk før han våknet. Hjemme igjen har det vært 4 timer. Siste dagene har han økt til 5 timer Det jeg lurer på er: 1) kan dette være en langvarig mild økeperiode? 2) har det mye og si at på ferien så hadde vi ikke tv på (roligere omgivelser), og han fikk muligens mere luft og dagslys/sol enn nå? 3) kan det være at det kun er utviklingssprang nå som gjør han urolig og våken om kveldene? 4) er det fra 4 mnd man kan prøve seg på ulike sove-teknikker, eller er det egentlig mest aktuelt etter et halvt år? Jeg fullammer og vi kjører vel fortsatt såkalt selvregulering. Han blir gjerne trøtt i 18-19 og vi legger han da etter at han har sovnet på puppen, men han våkner jo igjen etter 45-70 minutter Har forsøkt å bysse han i søvn direkte, men har ikke lyktes med det. Angående mating så får han 1 pupp ca hver 1 1/2 time på dagen. Litt oftere siste 2 timene før "kvelden". Gir han begge på natten. Jeg håper at noen av dere har tips og råd Gjør jeg noe feil, eller er jeg bare utålmodig? Det er uansett interessant å høre hvordan dere andre har det rundt dette edit: han sover stort sett 3 lurer på dagtid på tilsammen 3-4 timer ca Og vi starter morningen 0730-0800 Endret 9. november 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 9. november 2011 #2882 Del Skrevet 9. november 2011 Hoi! Det ble mye... Vet ikke om jeg vil gi deg så mye råd, for det er jo du som kjenner gutten din best, line, men kan jo være at han er litt "ferieforvirret" enda. En annen ting: når han våkner etter 45-70 min, har du forsøkt og amme han på soverommet og få han til og sove videre? (altså få han til og tro at nå er det egentlig natta..) Her legges lillegutt i syvtiden, noen ganger hender det at han våkner ni-ish, og da stormer jeg bare inn på soverommet og ammer han som jeg gjør på natta, da sovner han videre etter litt påfyll Ellers legger vi han som sagt syv, og han sover til rundt 7-8 tiden avbrutt av amming selvfølgelig. Her går det ca 3-4 timer mellom måltidene, dag som natt. Kanskje den første soveøkten på natta er litt lengre, men ikke alltid. Har forøvrig hatt tidenes utviklingssprang her de siste ukene, men nå ser det ut som om det har roet seg igjen *puh* Ang sovetrening så er vi i gang allerede, har lest at man kan begynne med rutiner og søvntrening fra 3 mnd, så da gjorde vi det! Tror det er mest Ferber man må være over 6 mnd på, men den skal vi ikke gå for uansett så.. Har forresten også bestilt "the no cry sleep solution" som er på vei hjem, tenkte det kunne bli interessant lesing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 9. november 2011 #2883 Del Skrevet 9. november 2011 Hoi! Det ble mye... Vet ikke om jeg vil gi deg så mye råd, for det er jo du som kjenner gutten din best, line, men kan jo være at han er litt "ferieforvirret" enda. En annen ting: når han våkner etter 45-70 min, har du forsøkt og amme han på soverommet og få han til og sove videre? (altså få han til og tro at nå er det egentlig natta..) Her legges lillegutt i syvtiden, noen ganger hender det at han våkner ni-ish, og da stormer jeg bare inn på soverommet og ammer han som jeg gjør på natta, da sovner han videre etter litt påfyll Jo, det er et godt poeng Møffi med amming på soverommet. Problemet er at det ganske kjølig + at det er lite Pleier å bære han noen minutter etter at jeg tar han fra puppen. Ikke mye å gå på på soverommet Men jeg vet at ting egentlig bør foregå på soverommet anyways da fra "leggetiden"... Jeg har såååå lyst på større leilighet/hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 9. november 2011 #2884 Del Skrevet 9. november 2011 Jo, det er et godt poeng Møffi med amming på soverommet. Problemet er at det ganske kjølig + at det er lite Pleier å bære han noen minutter etter at jeg tar han fra puppen. Ikke mye å gå på på soverommet Men jeg vet at ting egentlig bør foregå på soverommet anyways da fra "leggetiden"... Jeg har såååå lyst på større leilighet/hus! Men kan ikke bare mannen din slukke litt lys og sånn mens du er inne og ammer da, så kan du gå rundt i leiligheten? Såpass bør han da vel klare mens du ammer? Hilsen fru løsningsorientert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 9. november 2011 #2885 Del Skrevet 9. november 2011 Mamma (som har 5 barn) mener det er viktig med rutiner. 1: Ta på pysjen til et fast tidspunkt og gjør unna kveldsstellet (jeg gidder ikke alltid ta på vesla pysj engang legger henne gjerne bare i body og strømpebukse :sjenert) 2: gå på soverommet og finn roen 3: syng en eller flere faste sanger. vi er ikke begynt å prøve dette selv enda men vi må nok begynne snart. merker allerede at hun har lært at å bli lagt på gulvet er kjedelig = hylgråt, å bli lagt ned når man nesten er sovnet er kjedelig = hylgråt, og å ikke få stå i fanget og hoppe = hylgråt Så hun ser tydelig mønster i ting allerede så her må vi snu om og bli mer bevisste litt brennfort! Jeg har til nå vert veldig bevisst på at hun styrer søvnen selv, men flere av mine venninner prøver å holde dem våkne etter halv syv sa de, sånn at babyene er trøtte til leggetid. Kanskje vi bare må prøve på det? Hadde vert litt godt om hun fikk leggetid rundt ni eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 9. november 2011 #2886 Del Skrevet 9. november 2011 Men kan ikke bare mannen din slukke litt lys og sånn mens du er inne og ammer da, så kan du gå rundt i leiligheten? Såpass bør han da vel klare mens du ammer? Hilsen fru løsningsorientert Det er bra å være løsningsorientert. Normalt er jeg det selv også Det tar jo bare 2 sekunder å slå av den massivt store tv'n vår, lysene kan være godt dempet allerede - så kan jeg gjøre det jeg pleier amming og bæring i stua Mannen sitter på pc på "kottet" Før klagde jeg på at han satt der for mye - nå har han ikke noe valg lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 9. november 2011 #2887 Del Skrevet 9. november 2011 Mamma (som har 5 barn) mener det er viktig med rutiner. 1: Ta på pysjen til et fast tidspunkt og gjør unna kveldsstellet (jeg gidder ikke alltid ta på vesla pysj engang legger henne gjerne bare i body og strømpebukse :sjenert) 2: gå på soverommet og finn roen 3: syng en eller flere faste sanger. vi er ikke begynt å prøve dette selv enda men vi må nok begynne snart. merker allerede at hun har lært at å bli lagt på gulvet er kjedelig = hylgråt, å bli lagt ned når man nesten er sovnet er kjedelig = hylgråt, og å ikke få stå i fanget og hoppe = hylgråt Så hun ser tydelig mønster i ting allerede så her må vi snu om og bli mer bevisste litt brennfort! Jeg har til nå vert veldig bevisst på at hun styrer søvnen selv, men flere av mine venninner prøver å holde dem våkne etter halv syv sa de, sånn at babyene er trøtte til leggetid. Kanskje vi bare må prøve på det? Hadde vert litt godt om hun fikk leggetid rundt ni eller noe Eneste rutinen vi har er at mannen skifter bleie og til pysj ca 18. Vi bader ikke hver dag, så det er ikke noen rutine. Har også hørt om mange som holder babyene våkne, men de er jo gjerne sykt sutrete når de er trøtte da! Kjenner meg igjen i det du skriver, da må man konstant kjøre fly med han i tilfelle - eller blir det hylgråt. Man kan kanskje passe på at de ikke sover for lang ettermiddagslur, vekke de om den blir for lang? Ellers så blir det som møffi foreslå, og "nattamme" om de skulle våkne opp fra natten som har startet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 9. november 2011 #2888 Del Skrevet 9. november 2011 Her gjør vi nok som venninnene til Ruccola, vi holder han våken frem til i hvert fall kvart på syv, legger han seg før det blir det så mange oppvåkninger ila natta... Han våkner som regel fra siste duppen i femtiden, men vi har ikke noe mer leggerutiner enn at vi tar på pysjen og så ammer jeg han i mørket på soverommet. Har hørt om de som leser for babyen, men ærlig talt, han er 3 måneder.. Han har da virkelig ikke glede av det enda! Er kjempeglad for at vi har funnet noe som funker for oss, for den voksentiden på kvelden er virkelig gull verdt <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 9. november 2011 #2889 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Leggerutiner, ja, det er et kapittel for seg selv Vi begynte med faste rutiner for legging da knerten var 7 uker gammel. Han legges for natten mellom kl 21 og 22 og sover 5-8 timer i strekk, får pupp og sover 2 til 4 timer til, avhengig av lengden på forrige søvnperiode; en 5-timers periode avløses typisk av en 4-timers periode. Han er en drøm å få i seng og mannen hører ham knapt om natten. Knerten sover i vugge på vårt soverom. Nå er jeg i gang med å legge tidligere, og fremskynder vårt leggerituale. Målet er å legge for natten omkring kl 19, så får vi enda mere voksentid om kvelden. Sånn gjør vi: Vi begynner ca halvannen time før ønsket sovetidspunkt med en ammerunde. Vi passer på å få rapet godt. Så bærer det på badet, noen ganger med et bad - da pleier han å sove spesielt lenge, og har faktisk vært oppe i 9 sammenhengende timer. Jeg bader imidlertid bare 1-2 ganger i uken. Ellers bare et ordentlig kveldsstell, og så får han "nattbleie" på. Altså en bleie som er større en de han har om dagen, slik av vi unngår lekkasjer om natten (bruker 2'er om dagen, 3'er om natten nå for tiden). Han får også alltid pysjamas på. Så bærer det på soverommet, og rommet er alltid svakt belyst når vi entrer det. Så ammes han for andre gang, og gjerne fra samme pupp hvis første runde gikk hurtig - jeg vil gjerne han skal få i seg "fløten" og den mettende melken på slutten. Virker puppen imidlertid "tom", går vi over på den andre. Prøver igjen å få mest mulig rap ut, og unngå at han sovner ved puppen, for da våkner han bare etter en knapp time og har vondt pga luft som står. Så bærer det i vuggen, og knerten får nattluen sin på. Jeg slutter også nesten å snakke til gutten, det eneste jeg sier er at "nå skal du sove, natte-natt skjønning", "nå er det natten og duttelutten skal legge seg" eller noe i den duren. Det gjentar jeg flere ganger. Hvis mannen legger, synger han en sang. Det er desverre ikke min greie, så jeg spiller en sang på spilledåsen som henger over vuggen. Den avslutter også alltid mannen sin vuggevise med. Så går vi fra småtten før han lukker øynene, slik at han skal finne søvnen selv. Vi går ikke tilbake til vuggen med mindre vi hører lyder som tyder på luftsmerter og mye uro. Prøver å unngå at han skal skrike for å få hjelp til å bli kvitt luft, men vil samtidig at han skal klare de mindre rapene eller prompene selv. Han pleier å gråte hvis jeg legger han ned og han ennå ikke er mett, eller det står luft. Er han godt tilfreds, så protesterer han ikke på å legges ned (jo, det gjorde han da han var forkjølet, men det hjalp å heve hodeenden av vuggen hans, så trykket i bihulene lettet for han). Jeg har erfart at det hjelper å kle gutten godt og varmt for natten, uten at det blir for varmt, selvfølgelig. Varmen gjør han døsig. Den varme brystmelken hjelper godt. Lammeskinnet og nattluen i vuggen er imidlertid av samme temp som soverommet forøvrig. Dynen varmer jeg mens jeg tar siste ammerunden. Knerten bruker ikke smokk, han gidder den ikke. For tiden prøver jeg med kosekluter, for å se om det kan være en god venn om natten, så han har støtte til å finne søvnen selv. Nå nærmer han seg jo tre måneder, knerten vår, så det er tiden for å følge med på om han har nok bare med brystmelk. Jeg har tenkt å supplere med morsmelkserstatning litt og litt, etterhvert som brystmelken "holder mindre". MME gjør jo ofte ungene ekstra trøtte. Kanskje det hadde vært en idé å prøve MME for dere, Line? Endret 9. november 2011 av Pastill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 9. november 2011 #2890 Del Skrevet 9. november 2011 Jah, det hadde jeg helt glemt! Gir også mme etter siste amming før kvelden... Puppene holdt ikke lengre, her får han begge to, men tar allikevel ca 80 ml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 9. november 2011 #2891 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Line: Det var som å høre min egen historie, men etter å ha lest litt har jeg skjønt at barn har ulike søvnperioder hele tiden. Som vår helsesøster sier hele tiden: når dere tror dere har fått en rutine skal jeg love dere at den plutselig endrer seg. Og hos oss hadde vi soverutiner fra 21.30-09 den siste uka før vi snudde klokka. Da tenkte jeg at nå snur jo alt riktig vei av seg selv! Eh nei, totalt motsatt faktisk! Nå er vi tilbake til legging rundt kl 23 (mannen sitter på rommet akkurat nå og forsøker å få henne til å sove), men hun våkner gjerne til samme tidspunkt som før. Jeg tror vi bare må akseptere at rutinene forandrer seg, og at det går seg til etterhvert. Vi har akkurat samme leggerutine som før, bare at vi gjør den tidligere. Hun sover lite om dagen også. Stort sett 2 korte dupper på en halvtime og en litt lengre på en time/halvannen. Pastill: barn skal IKKE ha lue om natten! Jeg fikk strengt nei av helsesøster da jeg spurte fordi jeg ønsket å ha det kaldere på rommet om natten. De bruker hodet til å regulere temperaturen, og foreningen for plutselig barnedød (altså krybbedød) fraråder det også. Endret 9. november 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 10. november 2011 #2892 Del Skrevet 10. november 2011 Det er nyttig å lese om deres erfaringer med legging! Det er nok store individuelle forskjeller fra baby til baby, men jeg tror også at gode rutiner hjelper mye! Ble inspirert av deg, Pastill, til å forsøke mer at han finner roen selv framover - ser vi har vært veldig flinke til å hjelpe han i søvn (med byssing, smokk osv), og er litt redd for at han ikke kommer til å klare det selv etter hvert.. Vi begynte ganske tidlig med faste kveldsrutiner (ved 6-7 uker), her er nesten problemet at han legger seg for tidlig.. Rutinen vi har er: Når han begynner å bli trøtt (tidligere i syv-halv åtte tiden, nå er det oftere og oftere allerede klokken seks) så ammer jeg han. Sørger for at han får rapet/gulpet godt. Mens jeg fyller i badevann har han og pappaen en liten pratestund på stellebordet mens han får av seg klærne. Pappan (som oftest) bader en kort stund, og tilbake på stellebordet får han massasje, lengden avhenger litt av hvor trøtt han er. Så er det på med pysj. Etter stellet får han en pupp til (mer for kosens skyld) - og sjekker om han evnt trenger å rape. Vi har dempet belysning i stua. Litt avhengig av om han er sutrete eller ikke legger vi han rett i bagen og lar han sovne alene der (putter i smokken hvis den faller ut), eller i bagen mens vi vogger den eller på ammeputa som vi har på fanget. Noen kvelder går det veldig bra, mens andre kvelder må han ha mer hjelp til å sovne - det virker egentlig bare som om han er overtrøtt (evnt vondt i magen når det har gått dager siden sist bleie). Jeg ser at vi nok kan prøve ut mer og mer å la han finne søvnen selv (selvsagt ta han opp dersom han trenger det). Vi pleier ikke å legge han over i vogga på soverommetfør vi legger oss, det er mest fordi soverommet ligger et stykke unna stua, så det er vanskelig å høre han dersom han våkner i løpet av kvelden. Jeg tar han aldri ut av soverommet om natten. Når han våkner tar jeg han opp på fanget og ammer, raper og legger han tilbake i vogga igjen. En lang stund våknet han bare en gang om natten, men nå har han begynt med to ganger igjen - tror kanskje han er sulten? Jeg spurte helsestasjonen, men de sa at det kanskje er best å ikke begynne med mme nå, men å "holde ut" litt hyppigere amminger et par uker til man kan begynne med grøt.. Høres ut som de anbefaler litt ulikt rundt om Ser at det ikke er så mange som bader hver dag? Jeg har tenkt at det vel strengt tatt ikke er nødvendig, men det virker som han liker det veldig godt, og han har fin hud (bruker aldri såpe el), så tror vi holder på den rutinen inntil videre...Massasjestunden er forresten utrolig koselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 10. november 2011 #2893 Del Skrevet 10. november 2011 Line: Det var som å høre min egen historie, men etter å ha lest litt har jeg skjønt at barn har ulike søvnperioder hele tiden. Som vår helsesøster sier hele tiden: når dere tror dere har fått en rutine skal jeg love dere at den plutselig endrer seg. Og hos oss hadde vi soverutiner fra 21.30-09 den siste uka før vi snudde klokka. Da tenkte jeg at nå snur jo alt riktig vei av seg selv! Eh nei, totalt motsatt faktisk! Haha! Nettopp Jeg tenkte akkurat det samme :gjeiper: I bakhodet mitt surrer også helsesøster som sa nettopp det: "når dere tror dere har fått rutiner på ting, så endrer det seg" Kanskje vi er på samme helsestasjon? Vi får ha litt tålamod = tåle motgang Pastill og myzia - veldig interessant å høre rutinene deres Jeg vet jeg må venne han av med å sove til puppen. Må læres å sovne selv, men jeg gruer meg til det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 10. november 2011 #2894 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg vet jeg må venne han av med å sove til puppen. Må læres å sovne selv, men jeg gruer meg til det.... Jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 10. november 2011 #2895 Del Skrevet 10. november 2011 Her legger jeg mini når jeg legger meg, ca 23 tiden.. Får siste flaske rett før han legger seg.. Så legger jeg han i vogga, og slår av lys og lar døren stå litt åpent så jeg hører han..(Legger han i vogga si litt før meg, så jeg for pusset tenna og slikt.) Noen ganger sovner han ganske fort, mens andre ganger kan det ta litt tid, da jeg må inn å gi smokk. Men han sovner fint av seg selv. Så lenge det er mørkt i rommet... Så sover han til mellom 5 til 7, da får han en flaske i senga. Og når den er tom bare snur han seg og sovner videre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 10. november 2011 #2896 Del Skrevet 10. november 2011 Barn skal ikke bade hver dag! Det er ikke bra for huden deres, og selv bare vann tørker ut huden. De burde ikke bade mer enn 1-2 ganger i uka. Når du venner barnet til å bade hver dag og så massasje (Jeg regner med at du bruker olje?) ødelegger du hudens naturlige evne til å holde seg selv fuktig. Bare tenk på din egen kropp. Jeg har aldri brukt andre kremer enn ansiktskrem og det merkes. Det er kun i ansiktet jeg er avhening av krem, mens de som smører seg ofte MÅ smøre hele kroppen for å ikke bli tørre. Og alle vet jo hvor avhengig man blir av lipsyl for eksempel? Vårt barn bader bare en gang i uka og det er mer enn nok. Hun blir jo ikke skitten så lenge hun ikke bæsjer seg ut eller gulper over hele seg, da får hun et ekstra bad. Vi vasker ansikt, hals og hender hver morgen og kveld med fuktig klut. Ellers ville jeg vært litt forsiktig med omstendelige leggerutiner. Jeg skjønner at det er koselig nå, men hva om et år når de er avhengig av den lange leggerutinen? Jeg husker jeg besøkte ei venninne som hadde tidenes leggerutine: Bad, dempe lyd og lys i stua, kos med flaske hos mamman, så tannpuss og så litt kos på sengekanten. Det var helt håpløst å komme på besøk for man kunne jo ikke se på tv når de drev med leggerutinen siden lyden var skrudd nesten helt av, og man satt gjerne og ventet alt fra 30 minutter til en time. Skikkelig hyggelig å være gjest ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 10. november 2011 #2897 Del Skrevet 10. november 2011 Pastill: barn skal IKKE ha lue om natten! Jeg fikk strengt nei av helsesøster da jeg spurte fordi jeg ønsket å ha det kaldere på rommet om natten. De bruker hodet til å regulere temperaturen, og foreningen for plutselig barnedød (altså krybbedød) fraråder det også. Uha...takk for tipset! Huen hermed av! Ser på Landsforeningen for uventet spedbarnsdød at saueskinn/lammeskinn også er nevnt som en mulig risikofaktor hvis barnet snur seg rundt, så det får vi være oppmerksomme på når han er i stand til å snu seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 10. november 2011 #2898 Del Skrevet 10. november 2011 I går, etter jeg hadde skrevet mitt lange, fine innlegg om hvor fantastisk gutten er å få i seng, så var han kliss umulig... Han hadde massevis av luft i magen, og ville ikke legges ned noe sted, annet enn på stellebord og ellers skulle han bare henge på meg. Jeg lot han til slutt sovne ved puppen etter at han hadde vært våken, urolig og hatt gråtetokter i flere timer. Det hjalp på søvnbehovet, men ikke luft i magen. Våknet igjen etter 45 min. Til slutt måtte jeg legge ham fra meg i vuggen fordi jeg skulle på do, og var alene hjemme. Han gråt mens jeg var vekke, men da jeg kom tilbake til vuggen, sov han. Så han skrek seg regelrett i søvn, fullstendig overtrøtt. Jeg fikk dårlig samvittighet... I dag var han imidlertid tilbake i god, gammel form, og han sluknet allerede kl 20. Og jeg er SÅ enig, Sunshine, om at lange leggeritualer er en pest og en plage. Prøver å korte ned våre på halvannen time, men det som hovedsaklig tar tid, er å få rapet ferdig. Begynner å bli bedre på teknikker for å få ut raper I dag klarte jeg alt sammen på 1 time, inklusive kveldsbadet hans + legging av mannes 9-åring samtidig. Her demper vi heller ikke lyder andre steder enn på soverommet, det vil si ingen snakking. TV og annen larm ellers i huset får dure i vei, det gjør bebsen trygg, fordi han hører at vi er her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 10. november 2011 #2899 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg vet jeg må venne han av med å sove til puppen. Må læres å sovne selv, men jeg gruer meg til det.... Selv er jeg ikke så veldig opptatt av helt faste rutiner og legger ikke mye energi i "følge rutinen for rutinens del". Jeg har som sist et langtidsmål om at leggetid skal være rundt kl 19, at hun skal sove til ca faste tider på dagen osv, men stresser ikke med dette og ser på en måte hva som vokser fram og hvordan det passer inn i hverdagen. FOr det endres så ofte likevel. Når vi legger henne for kvelden avhenger av når hun sov sist på dagen, men det er som regel en gang mellom kl 19 og 21. Da legger jeg henne i vogna på vaskerommet (nede, like ved stua) og har det mørkt der. Må ofte gi henne smokken et par ganger, men trenger stort sett ikke å vugge henne i søvn lenger. Om hun har vanskelig for å sovne en kveld er det mye lettere å få henne til å sovne i vogna (pga ruggingen) enn om hun ligger i egen seng og må tas opp. Soverommet er også i 2. etg og da hører jeg ikke så lett at "nå klynker hun etter smokken og om hun ikke får den fort, så våkner hun igjen" i innsovningsfasen. Når jeg skal legge meg tar jeg med vognbagen opp og setter den på mannens side av sengen. Han sover nemlig på gjesterommet. Hun kan sove i ganske mange timer, men det viktigste er at det bare er å amme, rape og legge igjen om natten. Det hender at jeg sovner også og ikke får løftet henne over i egen seng. Med førstemann ammet jeg i søvn og ble veldig låst av det. Det er veldig effektivt nå også, men jeg fikk litt vondt inni meg når jeg gjorde det da vi prøvde å legge henne i egen seng om kvelden og hun ikke klarte å sovne av seg selv. Derfor ville jeg heller legge henne i vogna og rugge henne i søvn. Et generelt triks på hvordan man endrer en vane som å amme i søvn, rugge/trilles i søvn osv er å slutte med det man gjør akkurat i det de sovner inn (men er for trøtte til å våkne igjen og protestere). Sånne endringer tar tid, men igjen gjelder det å sette seg langtidsmål. Jeg trenger stort sett ikke rugge henne i søvn nå, men det er veldig kjekt å kunne gjøre det om man merker at hun holder på å våkne. Pastill: Selv om det finnes masse retningslinjer og råd fra "proffe" hold, så er det hver og en av oss som bestemmer over vårt barn. Jeg bannet skikkelig høyt i kirken da jeg lot snuppa sove på magen da hun var helt baby. Visste godt at det var sterkt frarådet, men igjen så er det jeg som bestemmer over mitt barn og vet hva som er best (og risikabelt) for henne. (Vi kan godt diskutere hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde og hvilke forhåndsregler jeg tok om noen vil.) I dag sover snuppa best på ryggen, så nå sover hun sånn som det er anbefalt igjen. Om du mener at ditt barn har det best med lue på av grunner jeg ikke vet, så er det lov å følge egen intuisjon og meninger. Mener nå jeg.... Vi gikk på babysvømming med førstemann og utbytte var kun at det var en fin stund der og da. Hun hadde en periode da hun var, tja, 1,5år(?) skikkelig badenekt selv om vi gikk på babysvømming til hun var ca ett år. Om det blir for dyrt og styrete å gå på organisert babysvømming så har man ikke mistet "langsiktige" fordeler, om dere skjønner hva jeg mener. Jeg tenker ganske mye på hva slags mamma jeg vil være om dagen. Først og fremst i forhold til eldstejenta. Føler at jeg ikke er flink nok til å nyte småbarnstiden og være den mammaen som jeg ønsker å være. Eldste slutter med dagsoving for tiden, så humøret etter barnehagen er ganske så frynsete. Dermed har det sklidd ut på hva som er akseptert oppførsel og nå må vi stramme inn igjen og det er jo aldri gøy. Tenker på hvor slitsomme ettermiddagene kan være her hjemme nå og frykter hvordan det vil bli når jeg er tilbake i jobb. Jeg er også skuffet over meg selv som ikke tar henne mer ut av barnehagen og gir henne kortere dager, men jeg føler samtidig at jeg trenger tiden hjemme på dagtid med bare lillesnuppa og alle ting som skal gjøres i husholdningen. Dagene bare flyr og selv om jeg er bevisst på å kutte ned på avtaler, så blir det lett "hektisk" mellom kl 9.30 og 15.30. Hvordan blir det å jobbe igjen??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 10. november 2011 #2900 Del Skrevet 10. november 2011 Flott og reflektert innlegg kiri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå