Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pai med purre, spinat, chèvre og valnøtter, og med grov spelt og kesam i bunnen.

Mhm, det renner i munnen! Godt tips, dette velger jeg også. Bortsett fra spelt i bunnen, holder meg til vanlig paipunn.

Hva er forskjellen mellom pai og quiche lorraine? Er sistnevnte laget på butterdeig kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er forskjellen mellom pai og quiche lorraine? Er sistnevnte laget på butterdeig kanskje?

En quiche er en pai med eggestand (egg + fløte vispet sammen og helt over fyllet), paibunnen kan godt være den samme. Quiche lorraine er navnet på en bestemt quiche som inneholder bacon + eggestand.

Skrevet

Takk for det, Arkana :)

Det blei pai her, ja, men siden jeg er så veldig forkjøla tenkte jeg at jeg måtte ha sterkere krutt enn chevre og brukte litt rockefort i stedet. Var nok litt for forsiktig, kunne vært enda mer smak. Tenkte også å bytte ut valnøttene med pinjekjerner av samme grunn, men syntes ikke det passa så godt så da takker jeg bare piaf for hennes idé til middag :)

Skrevet

Lammekoteletter med fløtegratinerte poteter, sopp, brokkoli og saus

Skrevet

Pestobakt ørretfilet med grønnsaksrisotto.

Skrevet
Det blei pai her, ja, men siden jeg er så veldig forkjøla tenkte jeg at jeg måtte ha sterkere krutt enn chevre og brukte litt rockefort i stedet. Var nok litt for forsiktig, kunne vært enda mer smak. Tenkte også å bytte ut valnøttene med pinjekjerner av samme grunn, men syntes ikke det passa så godt så da takker jeg bare piaf for hennes idé til middag  :)

Hyggelig å kunne inspirere litt, og veldig kjekt at kombinasjonen falt i smak! :)

Jeg har også laget denne her med blanding av blåskimmel og chèvre - godt det også. Bruker man en vellagret chèvre er den forøvrig svært smaksrik i seg selv.

Ellers er det en klassiker hos meg, denne paien, og best synes jeg egentlig den blir i den originale, enkleste versjonen: purre, chèvre og valnøtter. Men hadde fått nydelig økologisk spinat denne uken som måtte brukes opp, og den passer jo også fint inn.

Her er forresten (den hjemmelagde ;) ) oppskriften min. :)

Pai med purre, chèvre og valnøtter

Bunn:

2 dl hvetemel

1 dl sammalt spelt

75 g smør

75 g kesam

1-2 ss vann

Fyll:

2 purrer, skåret i ringer

1-2 ss smør

salt, pepper

4 egg

1,5 dl fløte

muskat

ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell

50 g valnøtter

Kjør mel og smør sammen i foodprocessor, tilsett kesam og vann og kjør maskinen videre til deigen blir til en ball. La hvile i kjøleskap 30 min, kjevle ut deigen og kle en paiform med den, forstek ved 200 i 10-15 min.

Surr purren myk i smøret, salte og pepre, la renne av litt på kjøkkenpapir. Bland sammen de øvrige ingrediensene til fyllet (unntatt valnøttene). Legg purren i det forstekte paiskallet, hell over eggeblandingen, legg valnøtter på toppen.

Stek videre ved 200 g i 20-25 min, til fyllet er stivnet og paien er gyllen.

Skrevet

Ovnsstekte kyllinglår marinert i sitron og hvitløk. Tross årstiden blir tilbehøret en vårlig risotto (av kraft kokt på skroget av kyllingen), laget med utgangspunkt i ukens levering av økologiske grønnsaker: Grønne asparges, frisk artisjokk, grønne erter, aspargesbønner og ramsløk. Og selvsagt masse revet parmesan.

Drikke blir en tørr Riesling, Trimbach 2004 - litt i risottoen og resten i glassene. :)

Skrevet

Fiskekaker med stekte poteter og revne gulrøtter. Lettvint og godt.

Skrevet

I dag blir det hjemmelaget chili con carne med rømme (og guacamole, hvis jeg husket å kjøpe avocado) og ris til. Sjokolade/kaffe-mousse til dessert.

Skrevet

Tror det blir burger av noe slag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...