Gjest Zia Skrevet 19. september 2008 #21201 Skrevet 19. september 2008 I går: fiskeboller i hvit saus med kokte poteter, og dampet gulrot, aspargesbønner og purreløk. I dag: først en purésuppe av bl.a. hvite bønner og lettsaltet torsk, deretter ovnsbakt laks smakssatt med stjernanis, og dampede aspargesbønner og en saus av bl.a. kyllingkraft og stjerneanis. Plommecrumble med ingefær til dessert.
Arkana Skrevet 20. september 2008 #21202 Skrevet 20. september 2008 Stekte, marinerte kyllingvinger, ovnsbakte potetbåter, ristet hvitløksdip og salat.
Litavesla Skrevet 20. september 2008 #21203 Skrevet 20. september 2008 Kyllingfilet med parmaskinke i urter, potetmos med sellerirot og en lett salat med ruccola, tomat og basilikum. Vin blir det til, men vet ikke helt enda hvilken... (har kjøpt 2 forskjellige viner...) (Nok en gang takk til Eurydike for forslag om potetmos og lett salat )
Gjest New Dawn Skrevet 20. september 2008 #21204 Skrevet 20. september 2008 Nå har jeg nettopp satt klar 2 hjemmelagde taco-pizzaer for steking, tomatsalat, 1 stor kurv med hjemmelagde tortilla chips og hvitløksdressing ... Så nå kan jeg gå ut og shoppe litt i visshet om at middagen så og si er når jeg kommer hjem igjen Til dessert tror jeg det blir bær fra hagen med vaniljesaus til .. eller kanskje jeg kjøper litt is istedet ... får se
Gjest Eurydike Skrevet 20. september 2008 #21205 Skrevet 20. september 2008 Kyllingfilet med parmaskinke i urter, potetmos med sellerirot og en lett salat med ruccola, tomat og basilikum. Vin blir det til, men vet ikke helt enda hvilken... (har kjøpt 2 forskjellige viner...) (Nok en gang takk til Eurydike for forslag om potetmos og lett salat ) Bare hyggelig - håper det faller i smak, da. Her går det mot en rask og lett spaghetti med kamskjell, chili, hvitløk, friske tomater, sitronskall (?) og frisk basilikum. Dessuten vurderer jeg stekte epler med mandel/rosinfyll og vaniljeis til dessert - jeg har en pose med 2 kilo norske økologiske epler å spise opp.
Gjest Zia Skrevet 20. september 2008 #21206 Skrevet 20. september 2008 Først en salat bestående av grillet fennikel, red rhubarb-blader, ruccola, ristede pinjekjerner og fennikelsalami. Deretter ravioli fylt med krabbe, ricotta og estragon, med grønnkål, brokkolitopper og tomatterninger. Deretter manchego, fransk blåskimmelost og druer.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #21207 Skrevet 20. september 2008 vi har hatt stekt makrel ,kokte poteto,gulrot ,appelsinjuice og dessert sjokolade is med fløtte. det var veldig god men nå er litt sulten ,må hente blåbærblødkake
loffen Skrevet 20. september 2008 #21208 Skrevet 20. september 2008 Skinkebiff i fløtesaus med hvitløk, løk og paprika, poteter og gulrøtter.
Litavesla Skrevet 21. september 2008 #21209 Skrevet 21. september 2008 Bare hyggelig - håper det faller i smak, da. Det falt i smak hos begge to, så kommer nok til å lage det flere ganger I dag skal vi ha fiskeruller med sitronsjy. Som tilbehør blir det marinerte poteter
Arkana Skrevet 21. september 2008 #21210 Skrevet 21. september 2008 Chili con carne med ris, rømme, guacamole og nystekte maisbrød til. Hjemmelaget eple/kanel-iskrem på nøttebunn til dessert.
Sauen Shaun Skrevet 21. september 2008 #21211 Skrevet 21. september 2008 I går kyllingvinger og en salat av cous-cous, blomkål, paprika, løk, chilli og mais. I dag stekt ris med reker, paprika, erter, mais og egg.
LekeHusmor Skrevet 21. september 2008 #21212 Skrevet 21. september 2008 Igår hadde vi gjester og serverte saltbakt lammestek, med grønnsaksratatouille og ovnsbakte amadinepoteter.. saus av sjy og rødvin + litt knuste einebær og rømme. i dag blir det lammeskiver på en "seng" av ovnsbakte grønnsaker og potetskiver.. (en pen måte å si RESTER på)
DDuck Skrevet 21. september 2008 #21213 Skrevet 21. september 2008 Idag blir det ovnsdampede poteter og grønnsaker med paprika og hvitløksmarinade og stekte kylling lår
Gjest Eurydike Skrevet 21. september 2008 #21214 Skrevet 21. september 2008 (endret) Stekte lårstykker av økologisk kalkun, marinert i sitron, hvitløk og med hele salvieblad. Tilbehør kokt brokkoli, hjemmelagde jordskokkchips og puré av mandelpoteter, sellerirot og norske epler. Dessuten laget vi en enkel sjysaus ved å koke ut formen kalkunstykkene hadde stekt i med Balholm eplemos, piske inn litt crème fraîche, smake til med demerarasukker og sile fra. Grüner veltiner å drikke til. Endret 21. september 2008 av Eurydike
LekeHusmor Skrevet 21. september 2008 #21215 Skrevet 21. september 2008 (endret) Stekte lårstykker av økologisk kalkun, marinert i sitron, hvitløk og med hele salvieblad. Tilbehør kokt brokkoli, hjemmelagde jordskokkchips og puré av mandelpoteter, sellerirot og norske epler. Dessuten laget vi en enkel sjysaus ved å koke ut formen kalkunstykkene hadde stekt i med Balholm eplemos, piske inn litt crème fraîche, smake til med demerarasukker og sile fra. Grüner veltiner å drikke til. fy søren det hørtes godt ut! *skrive ned og herme i løpet av uken* hvordan lager du jordskokkchips? Så "enkelt" som det høres ut, eller har du noen hemmelige triks? Endret 21. september 2008 av LekeHusmor
Gjest Eurydike Skrevet 21. september 2008 #21216 Skrevet 21. september 2008 hvordan lager du jordskokkchips? Så "enkelt" som det høres ut, eller har du noen hemmelige triks? Det er så enkelt som det høres ut, og jeg hadde aldri forsøkt før. Bakgrunnen var at vi fikk en liten pose små jordskokker i grønnsakskassen vår, og da kom jeg opp med denne idéen (stjålet fra diverse restaurantmenyrepetoar). Man vasker og børster jordskokker, skjærer i tynne skiver på mandolin e.l., skyller godt i kaldt vann og tørker med kjøkkenpapir. Varmer så opp olje i en gryte (vi brukte solsikke, muligens ikke ideelt ), og friterer i passende omganger. La renne av på kjøkkenpapir, og ha salt på (vi brukte fleur de sel, fransk havsalt). Chipsene ble veldig gode i seg selv, men det må innrømmes at de ikke passet så godt inn i helheten her. Kanskje bedre å kombinere med jordskokkpuré, for å lage variasjoner over en smak som går igjen på tallerkenen? Ellers ville aspargesbønner eller spinat vært minst like godt til som brokkoli, tror jeg. Og Gentil Hugel bedre enn grüner veltliner. Ødela jeg alt nå?
LekeHusmor Skrevet 21. september 2008 #21217 Skrevet 21. september 2008 ja nå gidder jeg ikke likevel!! neida. det hørtes igrunn lurt ut det du sa.. men jeg kan godt tenke meg at jordskokkchipsene kan være veldig gode til litt mer krydrede retter osv. skal prøve meg litt frem! forøvrig tenkte jeg å bruke spinat faktisk - er litt lei av brokkoli etter et litt abnormt inntak i helgen
Gjest Eurydike Skrevet 21. september 2008 #21218 Skrevet 21. september 2008 men jeg kan godt tenke meg at jordskokkchipsene kan være veldig gode til litt mer krydrede retter osv. skal prøve meg litt frem! Hvis du googler jordskokkchips, får du opp mange retter der det inngår som garnityr. Fisk og fjærkre går igjen, så sånn sett burde det ikke være totalt skivebom med kalkun. Men det skar seg muligens litt med eplesmakene i saus og puré akkurat i dette tilfellet (den frittgående kalkunen vi brukte har også hatt norske epler som en del av kostholdet ). Og jeg tror som sagt det kan være lurt å kombinere jordskokkchips med jordskokkpuré.
Gjest Zia Skrevet 21. september 2008 #21219 Skrevet 21. september 2008 (endret) Hjemmelaget tagliatelle med grønnkålpuré, og deretter stekte krabbekaker med bl.a. ricotta og estragon, og salat med bl.a. salat red rhubarb, dampet fennikel og flådde tomater til. Endret 21. september 2008 av Zia
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå