Ida* Skrevet 9. august 2008 #20761 Skrevet 9. august 2008 Quiche med skinke, sopp og vårløk. En gjenganger hos oss Spørsmål til Arkana og dere andre som ser ut til å være veldig flike og kreative "kokker"! Hvor finner dere oppskrifter? God tips til kokebøker eller nettsider med spennende oppskrifter?
Gjest Zia Skrevet 9. august 2008 #20762 Skrevet 9. august 2008 Spørsmål til Arkana og dere andre som ser ut til å være veldig flike og kreative "kokker"! Hvor finner dere oppskrifter? God tips til kokebøker eller nettsider med spennende oppskrifter? Jeg vet ikke om jeg faller inn under denne kategorien, men jeg har etpar linker allikevel: Denne bloggen kom jeg over i går, og jeg synes den er helt fantastisk. Den er laget av en kvinne i New York-området, og handler om mat som er lokalt produsert, etisk, sesongbasert, enkel, ren og 100% hjemmelaget. Og til tross for at hun bor veldig langt unna oss, er det forbausende mye som er relevant for oss nordmenn. Noe jeg har veldig sansen for, er at veldig mange av oppskriftene tar utgangspunkt i én eller flere ingredienser, og utforsker hva man kan gjøre med dem, snarere enn det å ta utgangspunkt i en rett, og så handle inn de råvarene/ingrediensene som trengs. Hun virker dessuten å være en veldig sympatisk person. Jeg liker også BBC GoodFood Magazine. Noen ganger synes jeg at oppskriftene er litt vel lettvinte i og med at de tar i bruk buljongterninger, ferdige sauser på glass o.l., men i det store og hele er det et veldig bra nettsted. Ikke minst er søkemotoren bra, i og med at man kan søke på spesifikke ingredienser, tidsforbruk, vanskelighetsgrad, osv.
Ida* Skrevet 9. august 2008 #20763 Skrevet 9. august 2008 Takk for gode tips Zia :rosasmil: Har lagret linkene, såg kjempespennende ut.
Gjest Zia Skrevet 9. august 2008 #20764 Skrevet 9. august 2008 Takk for gode tips Zia :rosasmil: Har lagret linkene, såg kjempespennende ut. Bare hyggelig! Jeg håper også at det kommer flere tips i denne tråden.
Arkana Skrevet 9. august 2008 #20765 Skrevet 9. august 2008 (endret) Spørsmål til Arkana og dere andre som ser ut til å være veldig flike og kreative "kokker"! Hvor finner dere oppskrifter? God tips til kokebøker eller nettsider med spennende oppskrifter? Det er nok bare noe som har utviklet seg tilfeldig. Jeg legger merke til oppskrifter her og der, blir kanskje mer interessert i enkelte kokker og kjøper oppskriftsbøkene deres. Vet ikke om jeg skal anbefale noen bøker, for det er jo avhengig av hva slags mat du liker. Et tips er jo å rett og slett bare bla gjennom noen bøker i en bokhandel og se om du finner noe som frister. BBC Food gir også mye inspirasjon, farlig kanal å ha når man er matinteressert. Og mye god inspirasjon å finne på nett også. F.eks. på BBC's matsider synes jeg de har mange gode oppskrifter, med variert grad av vanskelighet, tidsbruk osv, og du kan søke på ingredienser du gjerne vil bruke. Endret 9. august 2008 av Arkana
Brunhilde Skrevet 10. august 2008 #20766 Skrevet 10. august 2008 I går gjorde jeg det lettving, så det ble en kotelett, servert med tomat, fetaost, oliven og basilikumolje. Hjemmebakte nanbrød ved siden av. I dag er det bortemiddag, og jeg tror det blir en form for meze. Gleder meg, for jeg skal til en god kokk.
Arkana Skrevet 10. august 2008 #20767 Skrevet 10. august 2008 Cottage Pie til middag. Lemon Posset med lemon shortbread til dessert.
Nilma Skrevet 10. august 2008 #20769 Skrevet 10. august 2008 Stekt sei, rømmesaus med sennep, kokte poteter og gulrøtter.
Sauen Shaun Skrevet 10. august 2008 #20771 Skrevet 10. august 2008 Fiskekaker, kokte poteter og masse deilig purresaus. Nam!
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #20772 Skrevet 10. august 2008 Her tømmer vi stadig kjøleskapet for matrester og vinslanter - i dag skrapte vi sammen til en fireretters med egen vinmeny: -Pâté med sopp og armagnac, servert med toast og et glass JP Moscatel de Setúbal. -Ertepurésuppe med ramsløk, mynte og parmesan. Leitz riesling. -Kyllingbryst med salvieblader og chèvre under skinnet, ovnbakt i form med tomatskiver, squahsskiver, timian og en skvett tørr sherry. Tørr rosé. Fin sommerrett! -Plommer og nektariner bakt i form med presset appelsin og hel kanel, servert varme med vaniljeis (utsatt fra i går). Tokajer.
Gina T Skrevet 11. august 2008 #20773 Skrevet 11. august 2008 idag blir det indrefilet med fløtegratinerte poteter og peppersaus
Nilma Skrevet 11. august 2008 #20774 Skrevet 11. august 2008 Lammegryte med flageolettbønner og rosévin (fra fryseren). En liten rest potetstappe fra lørdagen til.
Arkana Skrevet 11. august 2008 #20775 Skrevet 11. august 2008 Pasta- og brokkoligrateng med stekt bacon til.
Brunhilde Skrevet 11. august 2008 #20776 Skrevet 11. august 2008 Jeg har lyst på pasta med ostesaus og bacon, så det blir nok det i dag. Kanskje jeg gidder å gratinere alt, det er det beste.
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #20777 Skrevet 11. august 2008 Fant en gang oppskrift på en nydelig pastasaus - fra Kari Jacqesson - og siden jeg har fri idag så blir det biffdeig i tomatsaus - med pasta til .. ! Sausen blir best når jeg koker den lenge så det er sjeldent jeg lager den når jeg jobber. Serverer maten med et deilig urtebrød fra Charles og de ..
Gjest Siton Skrevet 11. august 2008 #20778 Skrevet 11. august 2008 I dag ble det kyllingfilet, wok og ris.
Gjest Eurydike Skrevet 11. august 2008 #20779 Skrevet 11. august 2008 Omelett med sopp, purre, squash, chèvre og parmesan, og blandet grønn salat med tomater.
Amity Skrevet 11. august 2008 #20780 Skrevet 11. august 2008 Hjemmelagde kjøttboller i en chunky krydret tomatsaus med hjemmelaget potetstappe med gressløk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå