Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Gjest Eurydike
Skrevet

Vi spiser sen middag med flere lette retter i kveld, etter at temperaturen har blitt levelig på terrassen.

-Salat av lettstekte kamskjell, rosa grapefruktfileter, ruccola og en vinaigrette av innkokt presset grapefruktsaft, sjalottløk, akasiehonning, en skvett pastis og olivenolje.

-Ertepurésuppe med champagne.

-Skinnstekt lysingfilet, salsa verde og blomkålpuré med parmesan.

-Bringebærsorbet, jordbærsorbet med mynte og krumkakesigarer overtrukket med hvit sjokolade i den ene enden.

Iskald champagne i glasset - hele kvelden. :mrgreen:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi spiser sen middag med flere lette retter i kveld, etter at temperaturen har blitt levelig på terrassen.

-Salat av lettstekte kamskjell, rosa grapefruktfileter, ruccola og en vinaigrette av innkokt presset grapefruktsaft, sjalottløk, akasiehonning, en skvett pastis og olivenolje.

-Bringebærsorbet, jordbærsorbet med mynte og krumkakesigarer overtrukket med hvit sjokolade i den ene enden.

herre jemini, det hørtes nydelig ut!! *misunnelig*

selv har jeg bare spist en liten hjemmelagd pizza, med ultratynn bunn og italiensk salami.. salat på toppen og aioli og tomatsaus oppå.

Skrevet

Man får neste litt komplekser :fnise:

Gjest New Dawn
Skrevet (endret)

Det blir grilling som de to foregående dager .. det eneste jeg orker nå i varmen. Vi griller grillspyd med diverse forskjellig kjøtt, salat, små nye norske poteter stekt hele i ovnen - samt landbrød, aioli og hvitløksdressing som jeg har kjøpt på en herlig delikatessebutikk i byen .. Orker ikke bake og styre på kjøkken i denne varmen .. dessuten er det ingenting som er så herlig som å tilberede og spise maten utendørs ..

Glemte å legge til at vi selvsagt har is til dessert .. :)

Endret av New Dawn
Gjest Eurydike
Skrevet

Middagen jeg laget i går krevde heller ikke lang tid på kjøkkenet - jeg valgte maten ut fra at den skulle være lett både å spise og å lage, slik man gjerne vil ha det på en varm dag.

Jeg begynte å gjøre klar i syvtiden, ca. 45 min før vi begynte å spise, med å lage vinaigrette og salsa verde, vaske salat og skjære opp løk, hvitløk og blomkål. Det tok litt ekstra tid fordi jeg ikke hadde noen oppskrift på vinaigretten, og ikke hadde laget den før, så jeg måtte smake meg fram og tenke litt.

Så hadde vi kanskje i gjennomsnitt 10-15 minutters snarturer på kjøkkenet innimellom for å lage klar hvert rett (steke kamskjell og fisk, lage blomkålpuré, legge opp etc). Sorbeter og krumkaker hadde jeg laget ferdig tidligere i uken. Så vi brukte mye mer tid ute på terrassen med å spise maten enn vi brukte tid inne på kjøkkenet for å lage den. Men alt i fred og ro. :)

Gjest New Dawn
Skrevet
Middagen jeg laget i går krevde heller ikke lang tid på kjøkkenet - jeg valgte maten ut fra at den skulle være lett både å spise og å lage, slik man gjerne vil ha det på en varm dag.

Jeg begynte å gjøre klar i syvtiden, ca. 45 min før vi begynte å spise, med å lage vinaigrette og salsa verde, vaske salat og skjære opp løk, hvitløk og blomkål. Det tok litt ekstra tid fordi jeg ikke hadde noen oppskrift på vinaigretten, og ikke hadde laget den før, så jeg måtte smake meg fram og tenke litt.

Så hadde vi kanskje i gjennomsnitt 10-15 minutters snarturer på kjøkkenet innimellom for å lage klar hvert rett (steke kamskjell og fisk, lage blomkålpuré, legge opp etc). Sorbeter og krumkaker hadde jeg laget ferdig tidligere i uken. Så vi brukte mye mer tid ute på terrassen med å spise maten enn vi brukte tid inne på kjøkkenet for å lage den. Men alt i fred og ro. :)

Det var ikke myntet på deg, Eurydike - for det jeg vet så kan du jo være bosatt nord i landet :fnise:

Når det er sagt så må jeg si at jeg er imponert over maten du lager .. det er en litt annen divisjon enn den jeg operer i .. desverre .. skulle gjerne laget litt mer spennende middagsmat .. Men her i huset har jeg tre menn som alltid er redd de får for lite mat og ikke blir skikkelig mette .. Man lager ikke gourmetmat til slike :ler:

Skrevet

I dag blir det grillede lammekoteletter med couscoussalat.

Skrevet

I dag blir det lett og sommerlig mat i varmen: Hjemmelaget tagliatelle (har deig i kjøleskapet fra i går) med reker, ruccola, cherrytomater, olivenolje og chili. Vannmelonsorbet og friske bringebær til dessert.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det må bli pasta for tredje dag på rad, bønner (hm, limabønner?), broccoli, gulrot, stekt squash og saus med fløte eller tomat og parmesan. Har lyst på kylling, men ikke orket å gå på butikken i varmen de siste dagene :ler: Skulle gjerne hatt is, riktignok, med bråmodne bær fra hagen til. Kanskje det ligger noe innerst i frysern?

Gjest Gjest
Skrevet

Og dagens spørsmål - hvor lenge tørker dere hjemmelaget pasta/hvor tørr bør den være? Har tenkt på å lage det lenge :)

Skrevet
Og dagens spørsmål - hvor lenge tørker dere hjemmelaget pasta/hvor tørr bør den være? Har tenkt på å lage det lenge :)

Jeg tørker den ikke. Jeg legger den utover benken, eller legger et kosteskaft mellom to stoler e.l, henger kjøkkenhåndklær over, og henger pastaen over der igjen frem til den skal kokes. Hvis man lager spaghetti eller tagliatelle, er det nemlig viktig å holde trådene litt fra hverandre. Ellers klistrer de seg sammen og blir til en ball. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tørker den ikke. Jeg legger den utover benken, eller legger et kosteskaft mellom to stoler e.l, henger kjøkkenhåndklær over, og henger pastaen over der igjen frem til den skal kokes. Hvis man lager spaghetti eller tagliatelle, er det nemlig viktig å holde trådene litt fra hverandre. Ellers klistrer de seg sammen og blir til en ball. :)

Takk for svar :)

Gjest Eurydike
Skrevet
Når det er sagt så må jeg si at jeg er imponert over maten du lager .. det er en litt annen divisjon enn den jeg operer i .. desverre .. skulle gjerne laget litt mer spennende middagsmat .. Men her i huset har jeg tre menn som alltid er redd de får for lite mat og ikke blir skikkelig mette .. Man lager ikke gourmetmat til slike :ler:

Takk for det! Vi har alle våre fritidsinteresser. :ler: Men som sagt høres det kanskje mer avansert ut enn det faktisk er, særlig mht tilberedningstid. :)

Middagen i dag er grillede lammekoteletter og en salat av grillet gul og grønn squash, klasetomater, oliven, feta, rødløk, bladpersille, mynte, oregano og sitron (skall og saft).

Snart blir det dessertrester fra i går: bringebærsorbet, jordbærsorbet og krumkaker.

Skrevet

Quiche Lorraine med en enkel salat til.

Skrevet

Hjemmelagede hamburgere. Jordbær og bringebær til dessert.

Gjest Eurydike
Skrevet

Grønn salat med spekeskinke, artisjokkhjerter, klasetomater, oliven, pinjekjerner, høvlet parmesan og balsamicovinaigrette. Aïoli og halvgrove speltrundstykker ved siden av, og moreller til dessert.

Skrevet

Grillet hvalkjøtt med potetskiver bakt i aluminiumsfolie på grillen og en grønn salat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...