Chimamanda Skrevet 25. juli 2008 #20621 Skrevet 25. juli 2008 Søtpotetsuppe med green curry paste, frisk koriander og kokosmelk servert med godt brød etter oppskrift fra Mandel Vannmelon til dessert. Rester fra igaar. Vannmelonen ble spist foer middag idag, saa blir kanskje is til dessert, eller kanskje kun litt noetter og rosiner.
Gjest Eurydike Skrevet 25. juli 2008 #20622 Skrevet 25. juli 2008 Her blir det enkelt, men godt i sommervarmen: ferske reker, sitronbåter, aïoli, surdeigsbrød og chablis. Norske moreller til dessert:
PoisonIvy Skrevet 25. juli 2008 #20624 Skrevet 25. juli 2008 Fullkornspaghetti m/kyllingkjøttdeig i sterk tomatsaus m/hvitløk, champignon, mais og purre...
LekeHusmor Skrevet 26. juli 2008 #20626 Skrevet 26. juli 2008 grillet i dag.. helstekt havabbor fylt med urter, salmalaks i folie med urter og marinerte kyllingfileter.. potetsalat, maiskolber, grillede grønnsaker og kryddersmør til
Arkana Skrevet 26. juli 2008 #20627 Skrevet 26. juli 2008 Grillet laks med asparges/squash-salat og grillede nypoteter. Vannmelonsorbet til dessert.
Mandel Skrevet 26. juli 2008 #20628 Skrevet 26. juli 2008 Resten av ertersuppen fra i går som en litt tidlig middag for å holde ut til det blir ostesuffle med nybakt foccaccia og grønn salat i kveld.
missLynch Skrevet 26. juli 2008 #20629 Skrevet 26. juli 2008 Grunnet varmen MÅ jeg ha spekeskinke og melon, samt annet digg tilbehør. Kaldt øl til.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #20630 Skrevet 26. juli 2008 Er alene noen dager, så i går ble det brødskive med speilegg og broccoli, i dag rundstykker og reker og litt salat om den har holdt seg. Mister matlyst i varmen, og kjedeligere å lage mat bare til meg selv...
Agurk Skrevet 26. juli 2008 #20631 Skrevet 26. juli 2008 I dag ble det herlige reker pil-pil til forrett. Også lagde jeg barbeque-marinerte svinegrillspyd med ris og rømmederessing til hovedrett.
Gjest Zia Skrevet 26. juli 2008 #20632 Skrevet 26. juli 2008 Hjemmelaget pasta med reker og nylaget pesto. Tomatsalat til. Vannmelonsorbet og bringebær til dessert.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #20633 Skrevet 26. juli 2008 Åh - alle spiser vannmelonsorbet, og jeg blir fristet! Kan jeg få en oppskrift?
Arkana Skrevet 26. juli 2008 #20634 Skrevet 26. juli 2008 Åh - alle spiser vannmelonsorbet, og jeg blir fristet! Kan jeg få en oppskrift? Jeg kjører vannmelon (uten skall og frø) til mos i food processor og smaker til med kald sukkerlake og litt sitronsaft. Fryses i iskremmaskin.
Gjest Zia Skrevet 26. juli 2008 #20635 Skrevet 26. juli 2008 Åh - alle spiser vannmelonsorbet, og jeg blir fristet! Kan jeg få en oppskrift? Jeg bruker ikke oppskrift. Jeg blander vannmelonpuré (dvs vannmelon kjørt i blender) med avkjølt sukkerlake til passe søthetsgrad, noe som i praksis vil si til det blir temmelig søtt, da avkjøling får ting til å smake mindre søtt enn de egentlig er. Deretter smaker jeg til med sitronsaft. Jeg synes for øvrig at vannmelon faktisk ikke er den beste frukten å lage sorbet av, da den er veldig vannholdig. Jeg hadde faktisk tenkt å spørre Arkana om hvordan hun gjør det, men i stedet for å starte en egen tråd, gjør jeg det her: Hvordan lager du vannmelonsorbet, bruker du for eksempel eggehviter? Og hvordan blir resultatet? Blir det litt sånn slush-aktig slik som hos meg, eller får du til en litt mer sorbet-aktig konsistens? Uansett er det veldig godt da, i og med at vannmelon er såpass godt og friskt.
Gjest Zia Skrevet 26. juli 2008 #20636 Skrevet 26. juli 2008 Jeg kjører vannmelon (uten skall og frø) til mos i food processor og smaker til med kald sukkerlake og litt sitronsaft. Fryses i iskremmaskin. Haha, det innlegget kom før jeg hadde postet mitt, og der fikk jeg svar på flesteparten av spørsmålene mine.
Arkana Skrevet 26. juli 2008 #20637 Skrevet 26. juli 2008 Jeg hadde faktisk tenkt å spørre Arkana om hvordan hun gjør det, men i stedet for å starte en egen tråd, gjør jeg det her: Hvordan lager du vannmelonsorbet, bruker du for eksempel eggehviter? Og hvordan blir resultatet? Blir det litt sånn slush-aktig slik som hos meg, eller får du til en litt mer sorbet-aktig konsistens? Det ser ut til at vi lager det ganske likt. Jeg bruker ikke eggehviter i sorbet. Jeg prøvde det et par ganger da jeg så det i enkelte oppskrifter. Det skal visstnok gjøre sorbet mer kremet (eller slush-aktig som du også åpenbart har oppdaget) og ikke så hard, men jeg foretrekker sorbet med den konsistensen den får uten eggehvitene.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #20638 Skrevet 26. juli 2008 Takk for svar fra begge, det høres jo overkommelig ut Og når man først er i gang kommer man kanskje til å la bær fra hagen også få gjennomgå...
Gjest Zia Skrevet 26. juli 2008 #20639 Skrevet 26. juli 2008 Takk for svar fra begge, det høres jo overkommelig ut Og når man først er i gang kommer man kanskje til å la bær fra hagen også få gjennomgå... Så absolutt! Hvis man har sukkerlake stående i kjøleskapet, samt en ismaskin, kan man lage sorbet av omtrent hva som helst. Bær om sommeren og høsten, appelsin om vinteren, og frossen bær og frukt hele året.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå