Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stekt halloumi, ovnsbakte rødbeter og puylinsesalat med valnøttdressing.

Nå fikk jeg lyst på det samme. :ler: Kanskje på torsdag, da må planene forandres og jeg har rødbeter liggende.

I dag skal vi ha ovnsbakte potet- og søtpotetbåter, salat og enten tofukaker eller bønneburgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å jobbet med en oppgave sent i går, så ble taco sammen med et vennepar av oss isteden. Så da blir det tomatisert fiskesuppe med stekt laks, kamskjell og scampi i dag isteden.

Skal pøse på meg hvitløk og chili, for her begynner høst-influensaen å ta tak.. :syk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud så sulten jeg blir av å lese denne tråden!! har prøvd å hente inspirasjon til dagens middag.. i dag tror jeg det blir ris med grønnsaksblanding, skinke, eggerøre, hvitløk, løk og oliven olje.. namnam.. vet at min kjær ikke er helt super glad i den men jeg vil ha.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Ovnsbakte laksefiletstykker med friske salvieblader og tørrsaltet bacon surret rundt. Ellers sitronbåter, litt matyoghurt og salat av Puy-linser, klasetomater, rødløk, hakket bladpersille og sennepsvinaigrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Spørsmål til de som har laget tomatisert fiskesuppe:

Bruker dere melk eller fløte?

Jeg lager sjelden suppe, men en tomatisert fiskegryte. Da bruker jeg crème fraîche (2 ss til en boks tomater, 500 g fisk og endel grønnsaker).

Så jeg ville gått for fløte - du kan bruke mindre enn du vil måtte med melk for å runde av skarpheten i tomatene, og smaken blir rundere og fyldigere.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle prøve meg litt frem og tok oppi hakkede tomater.. men nå har det blitt for mye tomatsmak. hva kan jeg gjøre for å dempe den? :klø:

*håper noen er her inne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle prøve meg litt frem og tok oppi hakkede tomater.. men nå har det blitt for mye tomatsmak. hva kan jeg gjøre for å dempe den? :klø:

Det synes jeg ofte er et problem med tomatsuppe. Jeg liker derfor å tilsette kyllingkraft (eller grønnsakskraft). :)

Vi har hatt indiskkrydrede krabbekaker fra fryseren, ovns-pommes frites av mandelpoteter, grønn salat med fennikel, og aïoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Ytrefilét av lam, først krydret med salt, pepper, rosmarin og hvitløk og brunet i panne, så stekt i ovnen. Maizenna-jevnet sjysaus med litt ekstra buljong, rosmarin, sopp, timian og ripsgele, fløtegratinerte poteter og rosenkål til. Og traktkantareller.

Det var litt av en tirsdagsmiddag, takk for tips i den andre tråden :blomst: De gratinerte potetene ble litt flytende, ellers nærmest perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater å bruke buljong, men la gå.. håper det hjelper!

sukker er ingen idé?

takk for hjelp :)

Jeg runder alltid av tomatbaserte gryter/supper med litt sukker, så det kan nok funke. Men du trenger ikke mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater å bruke buljong, men la gå.. håper det hjelper!

sukker er ingen idé?

takk for hjelp :)

Sukker er lurt hvis suppen er litt for syrlig. Jeg tror buljong vil hjelpe fordi det vanner ut tomatsmaken litt samtidig som det tilfører en annen type smak/dybde. Med bare vann vil smaken bli litt tam og vandig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ytrefilét av lam, først krydret med salt, pepper, rosmarin og hvitløk og brunet i panne, så stekt i ovnen. Maizenna-jevnet sjysaus med litt ekstra buljong, rosmarin, sopp, timian og ripsgele, fløtegratinerte poteter og rosenkål til. Og traktkantareller.

Det var litt av en tirsdagsmiddag, takk for tips i den andre tråden :blomst: De gratinerte potetene ble litt flytende, ellers nærmest perfekt.

:spise: Det hørtes lekkert ut!

Vet ikke hvordan du lager fløtegratinerte poteter, men om du ikke gjør det allerede, så er det er meget godt tips å koke potetskivene i fløte/melkeblandingen noen minutter før de går i ovnen. Stivelsen i potetene jevner da væsken, og det ferdige resultatet blir mindre flytende, etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...