Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Gjest fireflies

Kan umulig være noe særlig reisende av deg, ts.

Jeg vet godt forskjell på Halden, Fredrikstad, Sarpsborg, Moss, Oslo, Tønsberg.

Jeg spurte deg tidligere om du kunne forklare meg hvordan du hører forskjell på Halden, Fredrikstad og Sarpsborg. Jeg kan nemlig ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, nå blir jeg litt flau på mange sine vegne her altså. Dette blir som venninna mi fra Bodø som dro på folkehøgskole, og da var det bare hun og en fra Finnmark som kom nordfra. Og da får hun (helt særiøst, ikke spøk) spørsmål: "Så dere kjenner hverandre fra før da?" Huff!

Hvis jeg ser bort i fra det faktum at TS viser en veldig snobbete, fordomsfylt og umoden side av seg selv her, så lyser det av uvitenhet og en pinlig ubegrunnet selvsikkerhet i sin sak når hun skriver "dialekten" om "nord-norsk," og samtidig sier at vi er så høyrøstete, brautende alle mann, og at vi banner mer enn sør i landet. At hun prøver å dekke over med "var ikke det jeg mente, jeg synes alle dialektene der er så stygge" osv gjør ikke saken bedre.

TS: Om du hater dialektene oppi nord så er det helt greit. Jeg tror ikke akkurat at vi taper på at du ikke vil ha noe med oss å gjøre! Men for din egen del; ikke snakk som en bedreviter om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Du fremstår ikke akkurat fra din beste side.

Hilsen morragretten nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Hvis jeg ser bort i fra det faktum at TS viser en veldig snobbete, fordomsfylt og umoden side av seg selv her, så lyser det av uvitenhet og en pinlig ubegrunnet selvsikkerhet i sin sak når hun skriver "dialekten" om "nord-norsk," og samtidig sier at vi er så høyrøstete, brautende alle mann, og at vi banner mer enn sør i landet. At hun prøver å dekke over med "var ikke det jeg mente, jeg synes alle dialektene der er så stygge" osv gjør ikke saken bedre.

MIN erfaring er at dere er høyrøstede, brautende og at dere banner mer enn oss lenger sør. Det finnes sikkert unntak, men det har jeg enda til gode å se.

Jeg syns alle dialketene der oppe er stygge - ja, og jeg hører ikke forskjell på de - nei. Det er ikke noe jeg bruker for å dekke over noe som helst. Jeg er jo åpen på at jeg hverken liker dialekten(e) eller folkene der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvor gammel er du? Fy for en trollete jente du er. Du dømmer ut i fra uvitenhet, og det er jo deg det snur seg tilbake på, heldigvis.

Som 40åring fra Møre og Romsdal har jeg sett ganske mye, men en slik drittunge oppførsel blir jeg fortsatt sjokkert over. Fysj så frekk du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som har ømme tær etter å ha blitt tråkket på.

TS sier kun hennes mening, ikke at det er sånn.

Jeg er også østlending og kan heller ikke høre forskjell på dialektene i nord, ikke sånn som jeg husker det ihvertfall. Hadde sikkert hørt forskjell om man stilte opp 4 stk som pratet hver sin dialekt.

Dessverre så har nordlendingene selv vist seg fram som brautende personer som banner mye og sier ting på en ikke så pen måte bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også østlending og kan heller ikke høre forskjell på dialektene i nord, ikke sånn som jeg husker det ihvertfall. Hadde sikkert hørt forskjell om man stilte opp 4 stk som pratet hver sin dialekt.

Samme her. Jeg kan høre at folk er fra Finnmark (ihvertfall den østlige delen), men jeg kan ikke si ut i fra dialekten om en person er fra nord i Nordland eller Troms, og ihvertfall ikke hvor i Troms folk kommer fra. Kan noen opplyse om forskjellene mellom de forskjellige nordnorske dialektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg kan høre at folk er fra Finnmark (ihvertfall den østlige delen), men jeg kan ikke si ut i fra dialekten om en person er fra nord i Nordland eller Troms, og ihvertfall ikke hvor i Troms folk kommer fra. Kan noen opplyse om forskjellene mellom de forskjellige nordnorske dialektene?

En stor viktig forskjell er at i Troms sier vi IKKJE, mens i store deler av Nordland og Finnmark sier de IKKE. IKKJE er selvsagt finest og mest ekte nordnorsk dialekt! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, så er det stor forskjell på dialekter i nord, men det er jo forståelig at man ikke hører forskjell på alle. Derimot så er det meget stor forskjell på dialekten der jeg er i fra (lengst nord i nordland) og troms.

Det er forskjell på ord som:

Mykje - mye

Ikkje - ikke

Meir - mer

Veit - vet

No - nå

Kjem - kommer

Heim - hjem

Det er ikke slik at alle i nord bruker disse ordene som mykje og ikkje, veldig mange bruker samme ordene som på bokmål.

Det man kan merke seg er at vi ikke har ordet hvilken, vi bruker korsn/kordan istedenfor. Vet ikke om de bruker ordet hvilken i finnmark, men jeg har ikke opplevd å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som har ømme tær etter å ha blitt tråkket på.

TS sier kun hennes mening, ikke at det er sånn.

Jeg vet ikke om noen burde la seg bli tråkket på, men jeg ser ikke så mange ømme tær her inne. Så skjønner ikke hva du snakker om.

Hun har sagt sin mening. Gjennom flere sider blir det jo sagt at hun skal få mene det hun mener. Men å trasse med fakta, som ikke har noe med mening eller "hva en er kjent for" å gjøre, er jo bare å be om mas!

Er jo bare å bla gjennom tråden, så ser en jo det klart. Om en fra Bodø skriver ganske informativt at h*nnes dialekt ikke er den samme som tromsø, handler det jo ikke om å føle seg tråkket på.

Hun trenger jo ikke å si at dialekten vår er likedan, selvom hun føler at den er det.

Jeg synes at en burde få komme med fakta når det er en debatt om dialekter, jeg. Og det er min mening, som jeg må få lov til å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er jo et kjent fenomen i skråblikk trådene. Den som motsier drittsnakk konstruktivt, er den som ikke respekterer den andres mening. Så blir det hylekor om å være så umoralske som man vil, men interesse for å diskutere konstruktivt er ikke skråblikk. Det er faktisk en av grunnene til at jeg så si aldri skriver på skråblikk, fordi det er så lite stimulerende å høre på umoral konstant som aldri skal måtte tåle å bli fordret ;) Å ha sin egen mening her, er jo som å skrike den ut høyt til seg selv hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har ikke samme dialekt? De som bor i Lofoten?

Jepp, det er veldig generaliserende å si at alle fra Lofoten har stygg dialekt rett og slett fordi det er veldig stor forskjell på dialektene i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor viktig forskjell er at i Troms sier vi IKKJE, mens i store deler av Nordland og Finnmark sier de IKKE. IKKJE er selvsagt finest og mest ekte nordnorsk dialekt! :nigo:

Stor og viktig, vi sier nå ikkje i Lofoten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jo åpen på at jeg hverken liker dialekten(e) eller folkene der oppe.

Jeg synes det er meget spesielt å si at du ikke liker "folkene" der oppe. Rasismen lenge leve sier jeg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nordlendinger en rase?

Om det skulle stemme er jeg hvertfall for Integrering. Kjenner sinnsykt mange dyktige mennesker i fra Nord. Har vokst opp i Oslo selv, og jeg kjenner bare stilige og muntre Nordlendinger personlig. Jeg tror en av mine beste og mest harmløse kamerater i fra Oslo kunne skremt livet til en liten prippen jente da. Det skal da aldri mye til, om en er prippen nok. Prippen+folk funker jo sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fireflies

Hun trenger jo ikke å si at dialekten vår er likedan, selvom hun føler at den er det.

For siste gang: Jeg har ikke sagt at dialekten deres ER likedan, jeg har sagt at den høres lik ut i MINE ører. Skriver du ikke at du har lest gjenom hele tråden? Da burde du i det minste ha fått med det akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For siste gang: Jeg har ikke sagt at dialekten deres ER likedan, jeg har sagt at den høres lik ut i MINE ører.

Jeg har faktisk laget en tråd om akkurat det en gang for lenge siden uten å få noen oppklarede svar, så nå kan jo dere nordlendinger fortelle oss hva som skiller de ulike dialektene fra hvcerandre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Ja, jeg lurer på det samme. Hvis det ikke er mer enn de syv ordene som har blitt nevnt litt lenger opp her, som skiller dialektene fra hverandre, så kan de ikke akkurat klage på at man ikke hører forskjellen og at man ikke vet hvem som er hvorfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...