Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Jeg setter det på spissen fordi jeg antar at du egentlig ikke helt vet hva du snakker om. Fordi du skriver om dialekten til nordlendinger generellt. Hadde du vist hvor mange helt forskjellige dialeker du snakker om hadde du nok ikke sagt det. De er like ulike som bergenser og Stavanger-dialekt. Husk på hvor lang landsdelen du snakker om er. Hvorfor differensiere mellom dialekter på vestlandet når du ikke gjør det i nordnorge?

Jeg syns de fleste nordnorske dialekter ligner veldig. Men det dialekten ved bosfjord, eller hva det no heter er fin dialekt syns jeg. Dialektene på vestlandet er det enklere å høre forskjellen på. Det meste jeg hører forskjell på dialekten i nornorge er om de sier æ eller e. Jeg har absloutt ikke noe imot nordlendinger, har masse familie der oppe som er kjempe hyggelige, men dialekten høres sur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kanskje ingefær kan være en løsning? Det skal jo virke mot kvalme og uvelhet :ler:

:fnise:

MIN erfaring er at dere er høyrøstede, brautende og at dere banner mer enn oss lenger sør. Det finnes sikkert unntak, men det har jeg enda til gode å se.

Jeg syns alle dialketene der oppe er stygge - ja, og jeg hører ikke forskjell på de - nei. Det er ikke noe jeg bruker for å dekke over noe som helst. Jeg er jo åpen på at jeg hverken liker dialekten(e) eller folkene der oppe.

De? Dere? For et fordomsfullt menneske du er. Jeg har nå fått nok kunnskap om dine holdninger til at jeg uten å skjemmes kan si at jeg blir kvalm av deg.

Her var det mange som har ømme tær etter å ha blitt tråkket på.

TS sier kun hennes mening, ikke at det er sånn.

Jeg er også østlending og kan heller ikke høre forskjell på dialektene i nord, ikke sånn som jeg husker det ihvertfall. Hadde sikkert hørt forskjell om man stilte opp 4 stk som pratet hver sin dialekt.

Dessverre så har nordlendingene selv vist seg fram som brautende personer som banner mye og sier ting på en ikke så pen måte bestandig.

På samme måte som folk bosatt i Oslo og omegn ikke kan uttale kj, må føye til "lissom" og "ass" i hver setning osv., som for alle andre viser hvor dumme alle fra Osloområdet er? Eller på samme måte som at alle i Oslo skal være så "kule" og gangsteraktige at for alle andre fremstår folk fra Oslo som rånere, idioter og kriminelle? Jajo...

Hvorfor skal jeg starte en slik debatt? Om de rundt meg liker nordlendinger, så er det helt i orden for meg. Men jeg har ikke sansen for nordlendinger, på samme måte som at du ikke har sansen for paradisedeltagere. For det er en likhet der, ikke sant? Vi er like fordomsfulle begge to, så hvilken rett har vel du da til å "kjefte" på meg? ;)

Først og fremst burde du lære deg hva ordet fordom egentlig betyr.

Fordom er en holdning eller oppfatning basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disonibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

Alle som deltar i Paradise Hotel viser seg å være en gjeng suppegjøker. Det er fakta som er basert på kunnskap om hvordan de oppfører seg, hva de gjør og hva de sier.

Alle nordlendinger oppfører seg ikke som en gjeng suppegjøker, men du har kanskje blitt dumpet av en suppegjøk som tilfeldigvis er nordlending? Uansett hva problemet ditt er; du kjenner ikke alle nordlendinger, du har ikke observert eller sett alle nordlendinger, du har ikke kunnskaper om alle nordlendinger - ergo har du fordommer mot nordlendinger og diskriminerer dermed alle nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så utrolig sneversynt å sitte og fordømme folk som snakker en annen dialekt enn deg selv, og at det og det er irriterende osv. Det som er irriterende, er folk som ikke kan akseptere ulike dialekter, det er en naturlig utvikling av språk i ulike landsdeler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ts, hva er du for slags menneske som kan si du blir kvalm av alle mennesker fra Nord-Norge? Og det på grunn av noen jyplinger på trikken? At du ikke liker dialekten er så, men samtidig å spy ut at du blir KVALM av menneskene fra en hel landsdel.. Hva er du for slags menneske. har du ikke sosiale antenner? Kanskje du har ADHD eller Asberger? For det er vanlig for mennesker med den diagnosen. Ellers skriver man ikke slikt på et forum. Skjønner du ikke det? Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man syns en dialekt høres streng ut har ingen ting med fordommer å gjøre, for man kan vel ikke noe for at man syns en dialekt høres streng ut? Det er sikkert et språk i verden du ikke liker fordi du syns det høres rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øret som hører. Og dialekten til nordledinger har ingen ting med nordlendinger personlig å gjøre.

Har vel heller aldri sagt noe om at det å ikke like en dialekt har med fordommer å gjøre. Det som jeg og de fleste andre her i tråden reagerer på er at det blir sagt at alle nordleninger er brautende og et slitsomt folk med en dialekt som er likens overalt, det har med fordommer å gjøre. Og uvitenhet.

Jeg synes det er merkelig at folk fortsatt kan være så lite opplyste, og ikke minst være så påståelige. TS kommer nok helt sikkert til å møte noen i løpet av livet som kommer til å lure litt på hva det er slags person som har slike holdninger, fordi at slike holdninger er ikke intelligente. Det være seg en arbeidsgiver som ikke vil ansette henne pga. h*n ikke vil ha problemer med en ansatt som diskriminerer folkeslag, eller nye potensielle venner som kutter henne ut fordi de ikke ser poenget i å bli bedre kjent med en så snerversynt person. Er man så sneversynt i en sak, så er man det gjerne på andre områder også.

En annen ting; Ser flere har sagt at Bodø-dialekt høres ut som kåte mennesker..Må bare le av den! :ler: Jeg er fra Bodø, og synes så klart ikke selv det, men er jo artig å høre hva folk tenker, hehe. Ikke det at jeg vet hvordan en dialekt som høres "konstant kåt" ut, høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de fleste nordnorske dialekter ligner veldig. Men det dialekten ved bosfjord, eller hva det no heter er fin dialekt syns jeg. Dialektene på vestlandet er det enklere å høre forskjellen på. Det meste jeg hører forskjell på dialekten i nornorge er om de sier æ eller e. Jeg har absloutt ikke noe imot nordlendinger, har masse familie der oppe som er kjempe hyggelige, men dialekten høres sur ut.

Her poengterer du jo selv hva jeg prøver å si. Du kjenner jo ikke variasjonen/mangfoldet av dialekter. Minner igjen om størrelsen på landsdelen du lager samlebegreper om. Lurt å sette seg inn i fakta før du uttaler deg om et emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordlenninger er akkurat like forskjellige som alle andre i norges land. Jeg banner så og si aldri, mens min trønderkjæreste gjør det hele tiden. Ikke er jeg brautende og sur heller, og drikker kanskje 1 gang i måneden. Hvis du velger å la være å snakke med folk fra Nord-Norge på grunn av fordommer, så går du glipp av å bli kjent med mange flotte folk. Skjønner ikke hvorfor enkelte ikke klarer å være litt åpen, og bli kjent med folk som ikke er akkurat som dem selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at det er så mange nordlenninger her! :) (og andre fra nord-Norge) ;)

Helgelending ala ytre Helgeland er den fineste dialekten jeg vet om, musikk i mine ører! Blir glad hver gang jeg reiser nordover, passerer Trondheim og begynner å høre fiiine dialekter igjen! :kose::Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...