Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på det samme. Hvis det ikke er mer enn de syv ordene som har blitt nevnt litt lenger opp her, som skiller dialektene fra hverandre, så kan de ikke akkurat klage på at man ikke hører forskjellen og at man ikke vet hvem som er hvorfra.

Jeg kunne gitt deg mange eksempler på forskjeller, men ikke alt er like lett å uttrykke skriftlig.

Men noen forskjeller:

ordet jeg, noen sier det som østlendingene, dette i Nord-Troms og Finnmark. Noen sier e, noen sier eg, noen sier æ.

Ikke/ikkje er som sagt forskjellig.

I Tromsø bruker man e-endinger på verbet, eks. æ skal læse boka. Jeg som er lofoting vil si æ ska læs boka.

Enkelte ord benyttes mest lokalt, for eksempel sier jeg tyggis, mens mange i Nord-Troms og Finnmark sier toy. Da jeg bodde i Nord-Troms lærte jeg å bruke ordet høvelig, noe jeg aldri ville sagt/hørt om her jeg bor nå.

Kan også huske at slekta mi fra Vesterålen hadde en del ord som jeg ikke hadde hørt før og ikke visste betydningen av.

I Narvik og omegn uttaler de n-en på en spesiell måte, men det er vanskelig å si hvordan over internett.

Alt handler selvsagt ikke om at ordene er forskjellig, men like mye om tonefall og trykk på ordene.

Så låner jeg til slutt denne setningen fra en annen bruker:

"E dokk virkelig så dum at dokk trur at vi ikke gjør anna enn å sett i feskerbåtan vårres i regnbukse mens vi banna og tygge snus"

Om jeg skulle sagt det ville jeg sagt: "e dåkker verkeli så dom at dåkker trur at vi ikkje gjør ainna einn å sett i feskebåtan vårres i regnbokse mens vi bainnes å tygg snus"

Jeg går ut fra at du ser at det er en viss forskjell selv om du kanskje ikke vet hvor vi kommer fra ut ifra det du leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan mener TS og Pet at de skal vise dialekten sin på KG? Har dere forslag? Klang og tonefall er jo så si umulig å høre her, i mine ører...Jeg tror det er litt realistisk å begynne å ta seg sammen her. Mens det er såpass idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her etterligner han Haldensere, når han begynner å banne, siden det var så j*vla nøye for Oslofolk det og :ler:

-Fredrikstad jente-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig trønder, bosatt i Oslo de siste 7 år. Det jeg opplever, er at "søringer" generelt har en større "uvilje" mot å forstå, eller høre forskjell på andre dialekter. Jeg sa generelt sett, det gjelder heldigvis ikke alle. Jeg er stolt av min dialekt, og nekter å forandre på den!

Nå er jeg ikke lokalkjent, eller språkekspert, men jeg har grovt sett ingen problemer med å skille mellom diverse dialekter fra de 3 nordligste fylker, ei heller mellom dialekter i vest, sør eller øst.

Er heller ikke så ignorant at jeg dømmer folk ut i fra hvor de kommer fra. Sånn sett er det synd på deg, TS, med dine holdninger kan du gå glipp av kontakt med mange fantastiske mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gitt deg mange eksempler på forskjeller, men ikke alt er like lett å uttrykke skriftlig.

Men noen forskjeller:

ordet jeg, noen sier det som østlendingene, dette i Nord-Troms og Finnmark. Noen sier e, noen sier eg, noen sier æ.

Ikke/ikkje er som sagt forskjellig.

I Tromsø bruker man e-endinger på verbet, eks. æ skal læse boka. Jeg som er lofoting vil si æ ska læs boka.

Enkelte ord benyttes mest lokalt, for eksempel sier jeg tyggis, mens mange i Nord-Troms og Finnmark sier toy. Da jeg bodde i Nord-Troms lærte jeg å bruke ordet høvelig, noe jeg aldri ville sagt/hørt om her jeg bor nå.

Kan også huske at slekta mi fra Vesterålen hadde en del ord som jeg ikke hadde hørt før og ikke visste betydningen av.

I Narvik og omegn uttaler de n-en på en spesiell måte, men det er vanskelig å si hvordan over internett.

Alt handler selvsagt ikke om at ordene er forskjellig, men like mye om tonefall og trykk på ordene.

Så låner jeg til slutt denne setningen fra en annen bruker:

"E dokk virkelig så dum at dokk trur at vi ikke gjør anna enn å sett i feskerbåtan vårres i regnbukse mens vi banna og tygge snus"

Om jeg skulle sagt det ville jeg sagt: "e dåkker verkeli så dom at dåkker trur at vi ikkje gjør ainna einn å sett i feskebåtan vårres i regnbokse mens vi bainnes å tygg snus"

Jeg går ut fra at du ser at det er en viss forskjell selv om du kanskje ikke vet hvor vi kommer fra ut ifra det du leser.

Stemmer det, vi krøller tunga opp i ganen når vi sier ord som panna, vann, ball osv.. Vet ikke om man kan si at vi sier det slik: Parnna = panna.

Tror det er bare i Narvik man har dette fenomenet, men så har vi Bardu/Setermoen hvor de snakker mer likt som i sør. De skiller seg litt ut fra resten av nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du anonyme, jeg er faktisk på nippet til å bli uvel av å høre på at nordlendinger prater, og jeg finner ingen annen måte å ordlegge meg på enn å si uvel når det faktisk er det jeg blir.

Det er noen forferdelige problemer du har kjære deg... ;) Det blir nok bedre når du blir eldre, mer erfaren og får virkelige ting å bli uvell av. :jepp:

Ut i fra det jeg tipper er alderen din kan det kanskje hende at du har vært borti noen brautende og bannende nordlendinger. Men de blir voksne de og, sånn som du kanskje blir en dag også. Prøv å huske at det finnes like mange variasjoner av mennesker i nordnorge som det gjør i Oslo/østlandet. Jeg snakker da om pripne gamle/yngre damer, utdannene og smarte bedrevitere, kristne, unge, gamle, brautende, fintfølende osv. At du omgås (ser progammer på tv?) med en viss type mennesker bør du ta med i regnestykket over hva slags "folk" du liker. Det gjenspeiler vel egentlig mer deg og utviklingsnivået/miljøet ditt enn hele landsdelen du har lagt for "hat".

Jeg respekterer fullt ut at du ikke liker enkelte dialekter, spesielt når du er så pass lite kjent med dem at du ikke hører forskjell på så ulike dialekter. Men det er som alt annet man ikke kan. Man forstår det ikke. Men at du drar alle i en hel landsdel over en kam og sier at de er like får deg bare til å virke utrolig dum og barnslig... Om det er erfaringen du har, skulle man tro du var voksen nok til å innse at du ikke har det hele bildet. Jeg ser jo at du kan skrive så jeg regner med du er gammel nok til å skjønne så pass lite kompliserte tema.

Du bør passe deg litt for når/hvor du uttaler deg på denne måten, for det kan komme til å hemme deg f eks i arbeidslivet eller hvor som helst egentlig, hvor du fort kan bli stemplet som "dum" eller i det minste ekstremt umoden. "Alle" vet jo i dag at man ikke kan dra en hel landsdel under en kan. Det viste man forsåvidt for hundre år siden og.. Men det var ikke like forventet at man skulle være så pass reflektert og verdensvant.

Men, dette er jo under skråblikk og generaliseringer, hvor alle de smarte og reflekterte hodene får herje i fri dresur. :ler: Dumheten lenge leve.. :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne tre byer innenfor en 5 mils radius med hele Nord-Norge er ikke helt heldig. :fnise:

Still heller opp tre menn fra Gjøvik, Halden og Porsgrunn, så blir det litt mer sammenlignbart. Der tror jeg muligens selv du ville hørt forskjell.. ;)

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle dialketene der oppe er stygge - ja, og jeg hører ikke forskjell på de - nei. Det er ikke noe jeg bruker for å dekke over noe som helst. Jeg er jo åpen på at jeg hverken liker dialekten(e) eller folkene der oppe.

Og jeg liker ikke menn og kvinner på 18 - 23 år; basert på oppførsel i Paradise Hotel. :sarkasme:

Man kan ikke ta alle over en kam kjære deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rest my case!

Enten dere tror det eller ikke - så er ikke banning hverdagskost i nord norge heller . T.o.m nordlendinger lærer som liten at det er STYGT å banne ...

Personlig kjenner jeg ingen nordleninger som banner i annen hvert ord når de snakker - det er sterkt overdrevet .Og t.o.m en nordlending ville " reagert " om de hørte en annen nordlenning banne fryktelig mye ...Slik man ser de gjør på div . komikerfilmer og reportasjer om norlendinger på tv osv ... Det er litt lavklasse også her ...å bannes mye . Det er noe jeg kunn hører blant gamle fiskere ...og hvem tar dem særlig seriøst ? Nord Norge består heldigvis av mange andre yrkesgrupper enn kunn fiskere .

Den vanlige nordlendingen banner kunn når han / hun blir veldig sint eller plages med noe og de tror ingen hører på ..he he . Ellers ikke . Så jeg tror ikke nordlendinger bannes mer enn sørlendinger egentlig . Og jeg er nordnorsk selv .Så jeg burde vite om dette er hverdagskost her . Noe banning slettes ikke er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke i Oslo jeg :filer:

Din snobb :lur:

Nei ikke jeg heller.

Jada, pappa'n din er sikkert sterkere enn min osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen forferdelige problemer du har kjære deg... ;) Det blir nok bedre når du blir eldre, mer erfaren og får virkelige ting å bli uvell av. :jepp:

Ut i fra det jeg tipper er alderen din kan det kanskje hende at du har vært borti noen brautende og bannende nordlendinger. Men de blir voksne de og, sånn som du kanskje blir en dag også. Prøv å huske at det finnes like mange variasjoner av mennesker i nordnorge som det gjør i Oslo/østlandet. Jeg snakker da om pripne gamle/yngre damer, utdannene og smarte bedrevitere, kristne, unge, gamle, brautende, fintfølende osv. At du omgås (ser progammer på tv?) med en viss type mennesker bør du ta med i regnestykket over hva slags "folk" du liker. Det gjenspeiler vel egentlig mer deg og utviklingsnivået/miljøet ditt enn hele landsdelen du har lagt for "hat".

Jeg respekterer fullt ut at du ikke liker enkelte dialekter, spesielt når du er så pass lite kjent med dem at du ikke hører forskjell på så ulike dialekter. Men det er som alt annet man ikke kan. Man forstår det ikke. Men at du drar alle i en hel landsdel over en kam og sier at de er like får deg bare til å virke utrolig dum og barnslig... Om det er erfaringen du har, skulle man tro du var voksen nok til å innse at du ikke har det hele bildet. Jeg ser jo at du kan skrive så jeg regner med du er gammel nok til å skjønne så pass lite kompliserte tema.

Du bør passe deg litt for når/hvor du uttaler deg på denne måten, for det kan komme til å hemme deg f eks i arbeidslivet eller hvor som helst egentlig, hvor du fort kan bli stemplet som "dum" eller i det minste ekstremt umoden. "Alle" vet jo i dag at man ikke kan dra en hel landsdel under en kan. Det viste man forsåvidt for hundre år siden og.. Men det var ikke like forventet at man skulle være så pass reflektert og verdensvant.

Men, dette er jo under skråblikk og generaliseringer, hvor alle de smarte og reflekterte hodene får herje i fri dresur. :ler: Dumheten lenge leve.. :)

Godt skrevet, jeg signerer denne :-) Eller var det her jeg skulle skrevet "WORD", som det vel heter på supah-babah-sjargong?? :fnise:

Og han/hun som skrev noe om Paradise Hotel-oppførsel... Well, jeg kan ikke dy meg fra å se for meg TS som en soleklar representant for disse "individene". For de er jo ikke akkurat kjent for å inneha best kjennskap til verden utenfor boblen de lever i (sei no æ som gjer en god faen i ka oppblåste platinahår-parishiltonwannabees mått mein om oss nordlænninga)... :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fireflies

Og han/hun som skrev noe om Paradise Hotel-oppførsel... Well, jeg kan ikke dy meg fra å se for meg TS som en soleklar representant for disse "individene". For de er jo ikke akkurat kjent for å inneha best kjennskap til verden utenfor boblen de lever i (sei no æ som gjer en god faen i ka oppblåste platinahår-parishiltonwannabees mått mein om oss nordlænninga)... :Hehe:

Men her er du jo like dømmende og fordomsfull som du mener jeg er når det gjelder nordlendinger? ;) Men det er liksom lov det da eller, fordi det er bimboer med platinahår det er snakk om? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er du jo like dømmende og fordomsfull som du mener jeg er når det gjelder nordlendinger? ;) Men det er liksom lov det da eller, fordi det er bimboer med platinahår det er snakk om? ;)

Tja,nå er ikke et inntrykk av en person det samme som å ha inntrykk av en hel flokk med mennesker fra sør eller nord. Men du har jo sagt at du ikke bryr deg og den slags moral.

Men...jeg lurer på om det er mer enn dette for min del. Muligens så er det holdningen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Tja,nå er ikke et inntrykk av en person det samme som å ha inntrykk av en hel flokk med mennesker fra sør eller nord.

Nettopp. Å det er vel ganske mange jenter med platinablondt hår, og det er vel ganske mange som melder seg på paradise hotel vært eneste år? Så da blir det prinsippielt det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men her er du jo like dømmende og fordomsfull som du mener jeg er når det gjelder nordlendinger? ;) Men det er liksom lov det da eller, fordi det er bimboer med platinahår det er snakk om? ;)

Åh ja... kall meg gjerne det du. Og du må gjerne starte en ny debatt der du konkret spør folk hvem de foretrekker å omgås av nordlendinger og Paradise Hotel-trashet, så får vi nok snart bekreftet/avkreftet hvem som kommer best ut der...

Poenget er ikke hva som er lov å mene noe om, men heller hva DU åpenbart sitter inne med av kunnskap og erfaringer rundt hvorvidt folk utafor Oslogryta er brautende, bannende, skitne og uforskammede vesener, verdt å stemple i fora som dette.

Ta deg en tur oppover og se, opplev og erfar realitetene i stedet for å komme med slikt provoserende oppgulp. Det blir bare møtt med samme mynt, og gir ingen mening i det hele tatt.

Velkommen skal du være ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av dette. Jeg er fra et sted rett utenfor Oslo, og jeg irriterer meg grønn over alle de engelske ordene som har sneket seg inn i språket vårt. Dette med bruk av engelske ord, er noe som ser ut til å være vanligst i Oslo og omegn. Helt forferdelig å være vitne til en slik forsøpling av språket vårt. Takke meg til alle slags dialekter fra nord til sør, men la meg slippe å høre på denne norsk-engelsken. Det høres rett og slett idiotisk ut! :kjefte:

Åååååå.... du aner ikke hvor enig jeg er. Jeg simpelthen hater den jæ... ûberkuuuule amerikaniserte bablinga med engelske ord i hver eneste setning.

Og det verste er at de sjøl skryter høylydt av hvor supert det høres ut, og mener det må til for å få uttrykt seg godt nok. Det finnes altså ikke gode nok ord i det norske språket. Makan til sykt vrøvl!!!

"dobbelt kjefte"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

h i hi..jeg har ikke helt det inntrykket,da jeg har vært sammen med en fra Nordnorge.Men jeg kan styre meg for Bodø dialekten.. de høres ut som de er kåte!Bodøøø :ler:

:skratte: Nå er ikke bodødialekten så ulik den fra østlandet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Åh ja... kall meg gjerne det du. Og du må gjerne starte en ny debatt der du konkret spør folk hvem de foretrekker å omgås av nordlendinger og Paradise Hotel-trashet, så får vi nok snart bekreftet/avkreftet hvem som kommer best ut der...

Hvorfor skal jeg starte en slik debatt? Om de rundt meg liker nordlendinger, så er det helt i orden for meg. Men jeg har ikke sansen for nordlendinger, på samme måte som at du ikke har sansen for paradisedeltagere. For det er en likhet der, ikke sant? Vi er like fordomsfulle begge to, så hvilken rett har vel du da til å "kjefte" på meg? ;)

Poenget er ikke hva som er lov å mene noe om, men heller hva DU åpenbart sitter inne med av kunnskap og erfaringer rundt hvorvidt folk utafor Oslogryta er brautende, bannende, skitne og uforskammede vesener, verdt å stemple i fora som dette.

Det er ikke generelt folk utenfor "Oslogryta" jeg snakker om. Jeg snakker kun om nordlendinger ;)

Ta deg en tur oppover og se, opplev og erfar realitetene i stedet for å komme med slikt provoserende oppgulp.

Jeg trenger ikke å dra oppover for å se og oppleve, når jeg allerede har sett og opplevd nok. Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Min erfaring med nordlendinger er ikke særlig heldig, og det har gjort til at jeg ikke har noe til overs for dem. Det er selvsagt bra at det er så mange andre som har en annen erfaring, men det endrer ikke saken for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...