Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Som nordlending fra Troms må jeg avkrefte dette. Nordlendinger kommer fra hele Nord-Norge: Finnmark, Troms og Finnmark. Betegnelsen er fra gamle dager, hvor hele Nord-Norge het Nordland.

Som Finnmarking misliker jeg aa bli kaldt nordlending, da jeg ikke er fra nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fireflies

Så mange det var som plutselig ble i forsvarsposisjon her, da! :ler: Det er jo greit at dere heller ikke liker oss østlendinger og søringer, men denne tråden skulle liksom handle om nordlendinger da.

Bare for å ha det på det rene: Det er klart det finnes nordlendinger som ikke banner, ikke er brautende og høyrøstet, ikke er ufordragelige i fylla, osv, men min oppfatning av nordlendinger er at de som oftest er sånn. Det er selvsagt fordi alle de nordlendingene jeg har møtt, har vært sånn. Dessuten er det vel ikke for ingenting at dere er kjent for det? ;) Jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere prøver å prate dere unna det og vri det til at det ikke er sånn. Jeg har feks ikke problemer med å innrømme at i Oslo er "ass" en stor del av ordforådet vårt, og at det er stygt.

Endret av fireflies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mer enn en dialekt i Nord-Norge da. ;) Men jo, mange kan nok høres veldig brautende ut. Selv har jeg den styggeste dialekten i landet, men det er lite jeg kan gjøre med det.

Og det er?

Jeg syntes nordnorsk er ålreit og skarre R generelt ganske stygt

Endret av nymfo88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dialekten i nord som er lite pen må være slik de snakker på Mo i Rana. De snakker ikke brautende eller bruker masse stygge ord, men de høres ikke bra ut.

Burde vel ikke si slikt siden jeg har slektninger derfra, men så synes jeg at min egen dialekt (Narvik) er en av de bedre nordnorske dialektene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer TS, aldri hart jeg blitt så sjokkert ved å lese ett innlegg her på Kvinneguiden.

Er dere virkelig så fordomsfulle? Da mener jeg dere fra både nord, sør, øst og vest!

Trodde virkelig det fantes mer interessante tema å diskutere.

Jeg er selv helgelending og jeg vet ikke om EN Norsk dialekt som jeg ikke liker - alle er like spesielle. Møter jeg to irriterende vestlendinger, så hater jeg vel ikke dialekten! Skjønner?! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange det var som plutselig ble i forsvarsposisjon her, da! :ler: Det er jo greit at dere heller ikke liker oss østlendinger og søringer, men denne tråden skulle liksom handle om nordlendinger da.

Bare for å ha det på det rene: Det er klart det finnes nordlendinger som ikke banner, ikke er brautende og høyrøstet, ikke er ufordragelige i fylla, osv, men min oppfatning av nordlendinger er at de som oftest er sånn. Det er selvsagt fordi alle de nordlendingene jeg har møtt, har vært sånn. Dessuten er det vel ikke for ingenting at dere er kjent for det? ;) Jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere prøver å prate dere unna det og vri det til at det ikke er sånn. Jeg har feks ikke problemer med å innrømme at i Oslo er "ass" en stor del av ordforådet vårt, og at det er stygt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du starter en slik tråd hvis alt du vil høre er dine egne ord? Forventet du kanskje ikke svar i det hele tatt eller reaksjoner? Du er bra kjapp til å tenke at mennesker ikke har stoltheten i behold når en svarer her. Du har et forvrengt virkelighetsbilde av både dialekter og geografi parten, og av og til må en bare sitte der og ta feil;) sett bort i fra at du kan jo fortsette å mene det du mener, det er da ingen som har klagd noe på det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til gjesten som spør om folk er så fordomsfulle:

Ts er ute etter å provosere og ikke ute etter å få uenigheter mot seg. Stolthet over dialekten sin er ikke lov. Regel 1) Du skal hate en dialekt for å svare her 2) Du må bare være umoralsk 3) Saklig er ikke så nøye, etikk og huet trenger ikke å være på plass.

Ble nevnt at en kunne være seg selv i denne tråden tidligere, og en ser jo hvem som er brautende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Jeg skjønner ikke hvorfor du starter en slik tråd hvis alt du vil høre er dine egne ord? Forventet du kanskje ikke svar i det hele tatt eller reaksjoner?

Selvsagt forventet jeg svar, men som jeg skrev litt lenger opp her, så skulle dette være en tråd om nordlendinger, ikke dialekter i resten av Norge. Da ville jeg heller lagd en tråd om dialekter generelt. Men klart, jeg skjønner jo at noen blir fornærmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Til gjesten som spør om folk er så fordomsfulle:

Ts er ute etter å provosere og ikke ute etter å få uenigheter mot seg. Stolthet over dialekten sin er ikke lov. Regel 1) Du skal hate en dialekt for å svare her 2) Du må bare være umoralsk 3) Saklig er ikke så nøye, etikk og huet trenger ikke å være på plass.

Ble nevnt at en kunne være seg selv i denne tråden tidligere, og en ser jo hvem som er brautende her.

Det er helt greit for meg at dere nordlendinger er stolte over dialektene deres, men jeg har vel min fulle rett til å kunne starte en tråd som handler om at jeg misliker den type dialekt. Et forum hadde jammen meg blitt kjedlig om man kun skulle skrevet uprovosserende innlegg.

Foresten kan jeg vel ha hodet på plass, selv om jeg ikke har sansen for nordlendinger? ;)

Endret av fireflies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne meldingen ble faktisk lagt inn på telefonsvareren hos Compaq kundeservice i Nord-Norge, 

Nei det ble den faktisk ikke. Dette er en klassiker som har versert på nettet i mange år, en konstruert historie som spiller på nettopp myten om hvordan "alle" nordlendinger er. Den forekommer i utallige opphavs-varianter. Misfornøyd kunde, frustrert yrkesfisker, leserinnlegg i avisen, fyllerør, osv.

Litt merkelig at du som nordlending (hmm...) ikke gjenkjenner "nordnorsk satt på spissen" når du ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Kjedelig, ikke kjedlig.

Uprovoserende, ikke uprovosserende.

Løsslupne, ikke løssluppne.

Forresten, ikke Foresten

Oppforselen demmes, ikke Oppførselen dems... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fireflies

TS:

Kjedelig, ikke kjedlig.

Uprovoserende, ikke uprovosserende.

Løsslupne, ikke løssluppne.

Forresten, ikke Foresten

Oppforselen demmes, ikke Oppførselen dems... :filer:

Da skal jeg prøve å huske det til neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Kjedelig, ikke kjedlig.

Uprovoserende, ikke uprovosserende.

Løsslupne, ikke løssluppne.

Forresten, ikke Foresten

Oppforselen demmes, ikke Oppførselen dems... :filer:

Demmes... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk av nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Jeg har nettopp kommet hjem fra en kveld sammen med 4 nordlendinger. Det ble sagt ett banneord. Damer(menn ettersom vi var damer selv), fyll eller svada(noe helt udefinerbart) ble aldri snakket om. Det finnes mange dialekter i Nord-Norge og nordlendinger er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Finnmarking misliker jeg aa bli kaldt nordlending, da jeg ikke er fra nordland.

Mislik det gjerne, men vær ikke så kunnskapsløs at du baserer det på feil årsak ;) Nordlending betyr alle som er fra Nord-Norge, ikke bare de som er fra Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk av nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Vet du at jeg er helt enig med deg.

Har selv bodd et år i Tromsø og i Bodø, samt jobber sammen med en nordlending - et kvinnemenneske - og kan bare si med sikkerhet at jeg føler meg skikkelig uvel i nærheten av deres brå, direkte og enkle lynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...