Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Jeg sliter selv litt med å ta folk fra Brønnøysund alvorlig når de prater. De høres så sutrete ut :P

Hehe. Denne var i grunnen litt herlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk av nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Har du lest Kollektivet? Den tegneserien med bl.a. hu feite lesbedama (er det Gry?) som har saftig nordlandsdialekt skriftlig i snakkeboblene. Litt slitsomt å lese, men han som skriver skriver dette riktig på en prikk, så det er litt moro.

Ja, jeg har nordlandsk familie delvis :)

NB! Kanskje Gry er nordnorsk om ikke nordlandsk.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "nordlæning" og kan ikke kjenne meg igjen i noe av det du sier. Du har jo heller ingen konkrete argumenter som går på det verbale språklige. Faktisk så har nord-norsk vært kåret til den kuleste dialekten flere ganger i landsmålinger. Personlig så syns jeg det er dialekter som er _finere_, men ingen er kulere enn nordleningen. Mange tror at alle nordleninger snakker ganske røft og banner mye, og ja det er vel det som er oppfatningen. Selv kan jeg bekrefte at dette gjelder langt fra alle. Jeg velger ord med omhu når jeg prater fordi jeg vet at noen ord høres helt rare og brutale ut på nordnorsk. Det er inget problem å snakke "pent" selvom at man kommer fra nord. Jeg syns f.eks. at nordnorsk er finere enn sånn som man prater i Oslo. Der har det kommet mye "slæng" inn i språket, mye utenlandske ord, mens i nordnorsk har ikke engelsken tatt over enda. Her er mye likt med nynorsk.

Å når det går på hvordan nordleninger oppfører seg så blir det totalt feil å dra alle under en kam, på samme måte som det ville vært å sagt at "alle fra oslo liker kebab". Kanskje du TS har møtt de nordleningene som ikke hadde ei fengende, god personlighet. Men mitt inntrykk av mine medborgere er at nordleninger er mye mer utadvent (de fleste på et forsvarlig vis), mye morsommere, bryr seg mindre om småting, har det gøy og lever livet, samtidig som de er ansvarsfulle og har et realistisk syn på verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "nordlæning" og kan ikke kjenne meg igjen i noe av det du sier. Du har jo heller ingen konkrete argumenter som går på det verbale språklige. Faktisk så har nord-norsk vært kåret til den kuleste dialekten flere ganger i landsmålinger. Personlig så syns jeg det er dialekter som er _finere_, men ingen er kulere enn nordleningen. Mange tror at alle nordleninger snakker ganske røft og banner mye, og ja det er vel det som er oppfatningen. Selv kan jeg bekrefte at dette gjelder langt fra alle. Jeg velger ord med omhu når jeg prater fordi jeg vet at noen ord høres helt rare og brutale ut på nordnorsk. Det er inget problem å snakke "pent" selvom at man kommer fra nord. Jeg syns f.eks. at nordnorsk er finere enn sånn som man prater i Oslo. Der har det kommet mye "slæng" inn i språket, mye utenlandske ord, mens i nordnorsk har ikke engelsken tatt over enda. Her er mye likt med nynorsk.

Å når det går på hvordan nordleninger oppfører seg så blir det totalt feil å dra alle under en kam, på samme måte som det ville vært å sagt at "alle fra oslo liker kebab". Kanskje du TS har møtt de nordleningene som ikke hadde ei fengende, god personlighet. Men mitt inntrykk av mine medborgere er at nordleninger er mye mer utadvent (de fleste på et forsvarlig vis), mye morsommere, bryr seg mindre om småting, har det gøy og lever livet, samtidig som de er ansvarsfulle og har et realistisk syn på verden. :)

Enig i mye av dette. Jeg er fra et sted rett utenfor Oslo, og jeg irriterer meg grønn over alle de engelske ordene som har sneket seg inn i språket vårt. Dette med bruk av engelske ord, er noe som ser ut til å være vanligst i Oslo og omegn. Helt forferdelig å være vitne til en slik forsøpling av språket vårt. Takke meg til alle slags dialekter fra nord til sør, men la meg slippe å høre på denne norsk-engelsken. Det høres rett og slett idiotisk ut! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Å når det går på hvordan nordleninger oppfører seg så blir det totalt feil å dra alle under en kam, på samme måte som det ville vært å sagt at "alle fra oslo liker kebab".

Er det gæli å like kebab også nå? Og, ja, alle fra Oslo liker kebab.

Hilsen Oslo-snuppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fireflies

...Tromsoe er ikke i Nordland.

Bare saa du er klar over det.

Takk.

Jeg er vel klar over at Tromsø ikke er i Nordland? Men som jeg skrev i et av de andre innleggene mine: for meg er det like stygt uansett hvor man kommer fra, om det er Nordland, Troms eller Finnmark. Jeg syns det høres klin likt ut. I hvertfall fra øverste del av Nordland og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel klar over at Tromsø ikke er i Nordland? Men som jeg skrev i et av de andre innleggene mine: for meg er det like stygt uansett hvor man kommer fra, om det er Nordland, Troms eller Finnmark. Jeg syns det høres klin likt ut. I hvertfall fra øverste del av Nordland og oppover.

Du har ikke særlig godt språkøre hvis du synes at de fra Bodø snakkes likens som de fra Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Du har ikke særlig godt språkøre hvis du synes at de fra Bodø snakkes likens som de fra Alta.

Mulig det. For meg er det samma ulla. Like irriterende, stygt og slitsomt å høre på i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde fordommer før jeg ble kjent med han som skulle bli min mann - men med han forsvant fordommene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å se for meg en sånn "OsloGirl" som går på VGTV. For en kan da umulig like alle dialekter her i Landet, noe jeg ikke gjør selv. Men for et styr "jeg blir uvel jeg" "her på skråblikk er man jo ikke moralsk". Høres helt sprøtt ut uansett hvor du sier dette, med denne ordleggingen som du er så begavet med..Jente, ta deg sammen :ler:

Du er arrestert flere ganger for å ikke være geografisk begavet, og ikke vet du noe om fonetiske forskjeller ved dialekter i Norge. Selv er jeg fra Lillestrøm, ikke noe fin dialekt det heller. Men jeg regner med at du ikke hører noe forskjell :lur:

Jeg liker ikke så godt dialekten de har i Mosjøen, men folkene er jo herlige, sett bort i fra Sandra haugen. Har en venninne som flyttet dit i noen år, og når hun kom tilbake snakket hun som dem. Det hørtes veldig ropete ut! Jeg elsker Haugesundsdialekt, de er ra heldige med sin dialekt, synes jeg. Harstad er deilig å høre på, men jeg er ikke like glad i Bodø. Ikke verdens største forskjell, men det er noe ved Harstad dialekten som er mer sjarmerende, synes jeg.

Lene Marlin har fin dialekt, fra Tromsø. Men likte ikke å høre når Lene (fra paradise hotel) snakket. Det er nok måten de uttrykker seg og ordlegger seg på forskjellige måter som spiller inn. OsloGirls snakker stygt, og BÆRUM. Men har hørt mange snakke fint fra disse stedene, er bare måten de uttrykker seg på :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Ja, du anonyme, jeg er faktisk på nippet til å bli uvel av å høre på at nordlendinger prater, og jeg finner ingen annen måte å ordlegge meg på enn å si uvel når det faktisk er det jeg blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forundrer meg at folk i dag enda forbinder nordnorsk dialekt med så mange av disse klisjeene, som bannskap i hver setning, fyll, kaffe eller hva det nå er... Er ikke folk blitt litt mer opplyste nå som det er nordlendinger spredt over hele landet?

TS, jeg lurer på om du tenker de samme fordomsfulle tankene dine hver gang du ser værdame Isabella Martinsen på TV? Hun snakker nemlig 100% Tromsødialekt. Personlig synes jeg ikke det er noe stygt over verken dialekten eller stilen på dama, men man har jo hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som syns at nordnorsk er et barskt, stygt språk. Jeg skal skrive et avsnitt på nordnorsken jeg snakker:

- Æ snakka sånn her og æ syns at det på ingen måte e veldig barskt. Stæmmen min forandra sæ jo ikkje når æ snakka, og stæmmen min e jo lys og kvinnelig. Vi sei jo ka, kor, korsn og koffer, og det e jo litt likt med nynorsk. Men vi nordlænninga sei værken "ass, spess, eller lissom" nåkka som æ personlig syns e stygt når man snakka. Å at nån her blir uvæl av detta språke kan æ ikkje skjønn, det e jo mykje meir behageli å hør på nordnorsk enn f.eks. stavangerdialækt. Vi rulla ikkje tonga når vi sei R eller ord med R i. Og det med å rull tonga syns mange e irriteraness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel klar over at Tromsø ikke er i Nordland? Men som jeg skrev i et av de andre innleggene mine: for meg er det like stygt uansett hvor man kommer fra, om det er Nordland, Troms eller Finnmark. Jeg syns det høres klin likt ut. I hvertfall fra øverste del av Nordland og oppover.

Du sier du ikke liker hvordan nordlendinger snakker. Saa inkluderer du tromsvaeringer og finnmarkinger inn i disse nordlendingene. Nordlendinger holder til i Nordland.

Ikke i Troms og Finnmark.

Selv om du kanskje ikke hoerer forskjell paa de, saa kan du hvertfall passe paa at du har geografien rett. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er skikkelig fordomsfull mot MENN som er nordfra. Alle gutter/menn jeg kjenner fra de tre nordligste fylkene er noen jævla utro sjåvinistiske drittsekker! Og samene er de verste av alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke liker hvordan nordlendinger snakker. Saa inkluderer du tromsvaeringer og finnmarkinger inn i disse nordlendingene. Nordlendinger holder til i Nordland.

Ikke i Troms og Finnmark.

Selv om du kanskje ikke hoerer forskjell paa de, saa kan du hvertfall passe paa at du har geografien rett. =)

Som nordlending fra Troms må jeg avkrefte dette. Nordlendinger kommer fra hele Nord-Norge: Finnmark, Troms og Finnmark. Betegnelsen er fra gamle dager, hvor hele Nord-Norge het Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk avlle nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Nordlending her :) MÅÅ bare skrive på dialekt no. Har du tenkt på at vi kanskje tenke det samme om dokker??;) Eg synes noen av dokker høres litt falsk ut, vanskelig å ta seriøs.. Jentene litt "fjortis", og guttan en smuuule "feminim"! Men dem ska bare være feminim altså for min del da..Ikke det som va poenget..

Tromsøværinga har en spesiell dialket, synes no eg.. Dem snakke litt gnældrette..

Men di verste e jo så klart lofoten og rundt der! Dem snakke sånn som dokker østleninga/sør osv når dokker prøve etterligne nordlendinga.. Høres ikke bra ut! :)

Og at alle banne. Alle banne ikke, men mange av oss forstår å uttrykke oss sjøl da for å si det sånn..Når vi e full. Men i motsetning til feks "oslo girls" (VG tv), så ligg vi ikke halvnaken med en leoparddrakt å rulle fordi vi e så full! Da går vi heller hjem, eller gjømme oss i en lavvu på vidda kor ingen tv eller annet tull e..Litt sjølrespekt har vi!!

MEN oppførselen generelt!? Da har du no møtt feile nordlendinga. Her e ikke mange som e grinette osvosv. Folk e no sånn som resten av landet, noen e blid dagen lang, andre virke litt surere som person.

Synes du virke en smule barnslig.. Eller kanskje bare svært prektig av deg! Og folk som gir seg sjøl ut for å ta seg sjøl veldig høytidelig, det like ikke vi nordlendinga! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...