Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate

Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En ting er sikkert - du er ikke alene.

Undertegnede fikser heller ikke dialektene til nordlendinger, altså de bosatt nord for Sinsenkrysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trøndere har jo bart. Hører ikke stor forskjell på dialekten her i midt norge heller jeg. Er jo bare bart, bart og bart lissm

Doh, no blir æ litt uvel chø! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm kom til å tenke på noe.

Sivert høyem. Han snakker sinnsykt sexy, tror han er fra Harstad.

Jeg snakker samme dialekt som Sivert Høyem, og er enig med det du sier. Hele mannen er jo sexy, men... jeg liker mye bedre menn som snakker som meg og Sivert Høyem bl.a. enn menn som snakker sånn som Jan Fredrik Karlsen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxmannen

Jeg er selv nordlenning og går i klassen med en søring fra bergen. Det er helt jævlig og høre på han. Stemmen hans er det ingen som takler. og dialekta er jo helt fcked up.

Jeg prater som en nordlenning og er stolt over det i massevis. glad jeg ikke er en slags metrogutt fra oslo vertfall..

Endret av Taxmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker samme dialekt som Sivert Høyem, og er enig med det du sier. Hele mannen er jo sexy, men... jeg liker mye bedre menn som snakker som meg og Sivert Høyem bl.a. enn menn som snakker sånn som Jan Fredrik Karlsen f.eks.

Oj du! Haha, han snakker veldig voldsomt. Tempo tempo tempo!

Jan Fredrik snakker som vintersport/fotballfolk på tv: Ja se herran du det gikk såpass fort i svingene Jeg tror det hadde gått om jeg hadde tatt den siste innspurten i stedet for utspurten og spurta fort i hundre svingen til høyre og da bakken i løypa var såpass skismurning! Så han derran hadde et sabla bra forsprang i 90-talls løpet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Fredrik snakker ikke sexy, nei. Hvor er han i fra?

Og det verste jeg kan tenke meg, er å være i lag med en av de mennene som snakker på sports måten. Da mener jeg ikke de nyhetsfolkene, men de som går langrenn og blir intervjuet osv. De snakker sinnsykt usexy :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

eller er det helt umulig å skjønne at dialektene er såpass forskjellige i hele Nordland. Sjekk ut litt geografi da, så ser du hvor stor Nordland er.

Hvor mange ganger må jeg forklare deg at jeg hverken liker dialektene i øverste del av Nordland, Troms eller Finnmark? I mine ører er det like stygt. Ikke hører jeg store forskjellen fra Bodø til Tromsø heller. Hadde jeg bodd der oppe, så hadde jeg sikkert gjort det, men det gjør jeg altså ikke. Å jeg forstår fortsatt ikke hva dette har med geografi å gjøre? For meg er dere nordlendinger hvis dere bor nord i Norge, på samme måte som at jeg er østlending fordi jeg bor øst i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger må jeg forklare deg at jeg hverken liker dialektene i øverste del av Nordland, Troms eller Finnmark? I mine ører er det like stygt. Ikke hører jeg store forskjellen fra Bodø til Tromsø heller. Hadde jeg bodd der oppe, så hadde jeg sikkert gjort det, men det gjør jeg altså ikke. Å jeg forstår fortsatt ikke hva dette har med geografi å gjøre? For meg er dere nordlendinger hvis dere bor nord i Norge, på samme måte som at jeg er østlending fordi jeg bor øst i Norge.

Herrefred :ler: Nå må du ta på deg lesebrillene! Les da, kvinne, hva jeg skriver! Du får jo ikke med deg hva jeg sier. Gå tilbake og les, eller la være. For nå orker jeg ikke å bruke mer tid på å få ting inn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra det glade nord, men jeg må ærlig si at det finnes grusomme dialekter her. De som bor litt utpå kysten i nord, gjerne Lofoten og utenfor Harstad snakker ikke pent.

Er du sikker på at du kommer fra det glade nord? For du er like uvitende som søringene her. Vi i Lofoten har overhodet ikke samme dialekt, og det er stor forskjell på øst og vest. Så det har ingen hensikt å generalisere.

For øvrig må jeg jo bare le når jeg ser kommentarene her. Lenge leve generalisering og uvitenhet. Joda du finner høyrøstende, bannende nordlenninger, men de finnes i hele landet. Så finner du også de som er sjenerte, rolige osv.

Tenker på østlendingene i Madcon som hver gang de står på scenen må rope er det noe fuckings liv her, og andre banneord. Skulle jo nesten tro de er nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Jeg tror du må skjønne, at uansett hvordan ting høres ut i dine ører er det fortsatt forskjell. Så det er ikke vits i å nekte på at det er forskjell? De sier: Du skal gjerne ikke like dialekten. Poenget er at dialektene er forskjellige, og da får du reaksjoner når du hele tiden sier: Nei nei nei det er likedan i mine ører, uvel blalabla. Der kommer geofrafi inn, siden du ikke ser ut til å skjønne bæret av at dialekter faktisk er forskjellige, selvom du blir uvel av dem alle sammen, er det du som er usakelig. Dialektene er forskjellige SÅ DET SÅ! MEN HAT dem alle sammen ts, skjønner ikke problemet ditt med å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke si at jeg blir UVEL av verken nordlendinger, østlendninger, sørlendinger, vestlendinger eller utlendinger.. Synes nok man er litt rasist om man blir det. Synes du TS at det er helt greit med de som sier at de blir uvel av ghanere? De som sier at det irriterer dem hvordan iranere ordlegger seg på? De som sier at albanere snakker stygt fordi de snakker med aksent? Er det ok å starte et slikt innlegg synes du, siden det er på "skråblikk og generaliseringer"?

Derimot kan jeg jo forstå at man ikke liker alle dialekter. Jeg gjør heller ikke det, men dømmer heller ikke personen utfra hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg blir UVEL av verken nordlendinger, østlendninger, sørlendinger, vestlendinger eller utlendinger.. Synes nok man er litt rasist om man blir det. Synes du TS at det er helt greit med de som sier at de blir uvel av ghanere? De som sier at det irriterer dem hvordan iranere ordlegger seg på? De som sier at albanere snakker stygt fordi de snakker med aksent? Er det ok å starte et slikt innlegg synes du, siden det er på "skråblikk og generaliseringer"?

Derimot kan jeg jo forstå at man ikke liker alle dialekter. Jeg gjør heller ikke det, men dømmer heller ikke personen utfra hvor den kommer fra.

Her traff du spikeren på hodet. Ts angriper jo et folk, ikke en dialekt. Ja, det er det samme som rasisme, bare at det gjelder folk fra en landsdel. Det er så lavmål som det går an å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her traff du spikeren på hodet. Ts angriper jo et folk, ikke en dialekt. Ja, det er det samme som rasisme, bare at det gjelder folk fra en landsdel. Det er så lavmål som det går an å bli.

Det var da fælt da?

Jeg er nordlending, men det kunne ikke ramle meg inn å bry meg om at noen blir uvel av dialekten min. Mest sannsynlig omgås vi ikke uansett (kanskje derfor), men skulle vi treffe på hverandre en dag så skal jeg da alltids skaffe en spypose til et trengende medmenneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt er jeg selv nordlending, men om en person skulle mislike meg på grunn av dialekten min, uten å kjenne meg som person, så greit nok. Så overfladiske venner trenger jeg ikke uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Uff, jeg husker da jeg jobbet med kunder over telefon, og selskapet jeg jobbet for primært hadde kunder fra Trøndelag. Jeg hadde den dialekta så innmari opp i halsen, jeg syntes det var helt forferdelig å høre på. Jeg ville bare legge på med en gang jeg forstod at det var en trønder som ringte til meg, jeg ble lite innstilt på å hjelpe dem til og med.. Haha.

Stakkars folk!

En nordlending innimellom gjorde dagen min totalt mye bedre. Jeg elsker nordlandsdialekt i alle former, selv om jeg noen ganger synes tonefallet kan få dem til å virke litt deppa. "jamen æææ viiil jo ikkjeeee", haha.

Så folk er forskjellige! Noen liker ditt og andre datt. Skal også nevnes at jeg har fått et mye mer balansert forhold til trønderdialekt etter at jeg slutta i den jobben. Kan godt bli venner med trøndere lissom, er ikke så ille.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Herrefred :ler: Nå må du ta på deg lesebrillene! Les da, kvinne, hva jeg skriver! Du får jo ikke med deg hva jeg sier. Gå tilbake og les, eller la være. For nå orker jeg ikke å bruke mer tid på å få ting inn :ler:

Jeg har lest alt det du skriver, og jeg har forklart meg, men du gnåler om det samme opp igjen og opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du kommer fra det glade nord? For du er like uvitende som søringene her. Vi i Lofoten har overhodet ikke samme dialekt, og det er stor forskjell på øst og vest. Så det har ingen hensikt å generalisere.

Hvem har ikke samme dialekt? De som bor i Lofoten? Jeg kommer selv fra Ofoten, og vi snakker helt forskjellig fra de som bor ute i Lofoten, men den verste dialekten må være dem fra Bjarkøy og der omkring.

Det vil jo alltid være variasjoner i dialekter selv om man bor i samme kommune, det har du rett i hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...