Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate

Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk av nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Takk :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt er IKKE Norsk :danse:

Neivel? Da snakker med andre ord ingen i Norge norsk? Du kan være så snobbete du vil, men alle (inkludert i tjukkeste Oslo) snakker dialekt! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Da snakker med andre ord ingen i Norge norsk? Du kan være så snobbete du vil, men alle (inkludert i tjukkeste Oslo) snakker dialekt! :lur:

Bor ikke i Oslo jeg :filer:

Din snobb :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mislik det gjerne, men vær ikke så kunnskapsløs at du baserer det på feil årsak ;) Nordlending betyr alle som er fra Nord-Norge, ikke bare de som er fra Nordland.

Det er like saklig som om jeg skulle kalt alle som bor soer for Finnmark for soeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fireflies

Det er like saklig som om jeg skulle kalt alle som bor soer for Finnmark for soeringer.

Det blir noe helt annet, for troms og nordland ligger jo ikke sør i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel også innrømme at det er noen dialekter jeg ikke liker så godt som andre. Den verste er min egen!!

Ikke når jeg prater personlig med noen, men hvis jeg hører den på tv blir jeg rett og slett flau! Det høres helt merkelig ut og mye breiere enn jeg trodde.

Er fra Grenland :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst, Bare ikke Oschlo og Trøndæææær....

Kan du fortelle meg hvor i Trøndelag man uttaler "Trønder" med Æ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker den litt "romlete" Finnsnes-dialekta :rødme:

Dialekt jeg rett og slett får fanatt av er bokmål - uten tegn til noen form for dialekt - dialekter gjør folk særegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vestlending for alle på vestlandet, østlending for alle på østlandet, og sørlending for alle på sørlandet, men så vil du ikke tillate at det skal hete nordlending for alle i Nord-Norge? I tidligere tider het hele Nord-Norge Nordlandet. Nå er det slik at vi behøver et felles navn for alle i Nord-Norge. Hva synes du vi skulle bruke? Nord-nordmann? :) Uansett så er språket som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter vestlending for alle på vestlandet, østlending for alle på østlandet, og sørlending for alle på sørlandet, men så vil du ikke tillate at det skal hete nordlending for alle i Nord-Norge? I tidligere tider het hele Nord-Norge Nordlandet. Nå er det slik at vi behøver et felles navn for alle i Nord-Norge. Hva synes du vi skulle bruke? Nord-nordmann? :) Uansett så er språket som det er.

er trøndere da nordlenninger? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kommentere alle innlegg du mener er usaklig her på kvinneguiden så har du litt av en jobb foran deg!

Et av tusenvis=) Det holder imassevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da greeeeit at du sier Nordlendinger. Herrefred! Men er det noen som ser problemet med dette i dialekt-sammenhenger? eller er det helt umulig å skjønne at dialektene er såpass forskjellige i hele Nordland. Sjekk ut litt geografi da, så ser du hvor stor Nordland er. Pga at dette er en dialekt debatt, reagerer folk SELVSAGT på at folk sier feil :lur: Gjerne hat dialekten, ikkeno problem! Men det er stor forskjell på Kristiansund og Ålesund, ikke sant? Er stor forskjell på Trøndersk og Tromsødialekt? Riktig. Det er DET vi prøver å gnikke inn i dere. Herrefred, det er som om dere bare klarer å konsentrere dere om en ting av gangen. Henger dere opp i alt mulig: Problemet er jo ikke at dere ikke liker en dialekt, problemet er at dere får rettelser på noe som jeg synes hører saklig til i en dialekt debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi trøndere er så unike at vi kalles verken for sør/nord/øst/vest - lenninger. ikke kan vi kalles midt-norge-lenninger heller :gjeiper: så da er vi vell bare rett og slett trøndere vi da :tronderbart::briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi trøndere er så unike at vi kalles verken for sør/nord/øst/vest - lenninger. ikke kan vi kalles midt-norge-lenninger heller :gjeiper: så da er vi vell bare rett og slett trøndere vi da :tronderbart::briller2:

Alle trøndere har jo bart. Hører ikke stor forskjell på dialekten her i midt norge heller jeg. Er jo bare bart, bart og bart lissm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trøndere har jo bart. Hører ikke stor forskjell på dialekten her i midt norge heller jeg. Er jo bare bart, bart og bart lissm

ja og i helgene er det bare karsk karsk karsk karsk.....:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...