Gå til innhold

Barn i magen....

monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Her kommer Pludre stormende med en liten påskeblomst til deg :blomst_opp:

ØNSKER DEG EN RIKTIG GODT PÅSKE !!

:klem: fra Pludre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp:

:) :) :) :)....

:)..............

:) :) :) :)....:) :) :)...:) :)

:).......... :)....:)......:)...:)......:)

:) :) :) :)....:) :) :)...:) :)

:) :) :) ......:Nikke: .........:) :) :) ...:)...:)....:) :) :)

:).......:)......:)..........:)..............:)..:).....:)

:) :) :) ...:)...:)......:) :) :) ...:):).......:) :)

:)........... :) :) :)...............:).....:)..:)....:)

:).......... :)........:)....:) :) :)...:)....:)....:) :) :)

:blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det mandag 5. april. Du går nå i 16. svangerskapsuke og har 175 dager (25 uker) til termin mandag 27. september 2004.

Uke 16: Fosteret ditt veier nå ca 135g og er ca 16cm lang. Nå er livmoren omtrent så stor som hodet til en nyfødt baby, når det bare er ett barn der. Du vil kunne kjenne din egen livmor godt med hendene utenpå maven, særlig hvis du ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meg en ekspress runde over dagbøkene her inne, og ønsker alle en super Påske og lykke til med "forestående sysler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, Kverula, magen kommer da den.... Vises litt nå, men den kommer nok til å bli atskillig større ja :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søkte på kvinnenavnet: Leah Emilie

Det er 187 kvinner som har Leah som første fornavn.

Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har Leah Emilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 1

Nå har du din siste menstruasjon, og du aner ingenting om at du om ca. 40 uker (280 dager) vil bli mor.

UKE 2

Nå har egget modnet i eggstokken, og du får snart eggløsning.

UKE 3

Eggløsningen har funnet sted (ca. 14 dager etter din siste menstruasjons første dag - dette varierer fra kvinne til kvinne) og en sædcelle har befruktet egget i den ytre egglederen.

Befruktningen skjer innen et døgn etter eggløsningen. Faktisk kan spermiene vente på eggløsningen i inntil 5 dager, derfor regner vi med at befruktningen skjer i slutten av andre uken. Alle de arvelige kodene for barnet ditt, som kjønn, farge på øyner og det som kjennetegner det unike menneske er nå bestemt.

Barnet er en celleklump som raskt fordobler seg (hvert døgn skjer en ny celledeling) mens den har som mål å komme til egglederen. I løpet av de første celledelingene kan celleklumpen dele seg i to eller flere slik at det blir tvillinger eller flere.

Etter ca. 5-6 dager etter befruktnig har celleklumpen kommet frem til livmorslimhinnen hvor det vanligvis fester seg i den øverste delen av livmoren. Det kan da komme en liten svak blødning.

Kroppen sender samtidig ut immunforsvarende hormoner som skal forhindre kroppen i å se på fosteret som et fremmedlegeme

UKE 4

Noen kan kjenne en metallsmak i munnen, andre merker ingenting. Det befruktede egget er framme ved livmoren, og har festet seg til livmorveggen, dette er på størrelse med en punktum.

Blodårene i livmorens slimhinne gir næring, og det danner seg en morkake rundt.

UKE 5

Du begynner å få en mistanke om at du er gravid. Du har ikke fått mensen, men er likevel ikke sikker - det kjennes som om den kommer hvert øyeblikk. Du har kanskje ømme bryster som er blitt litt større, og du går kanskje oftere på do enn vanlig.

Nå er embryoet (det blivende fosteret) hele 2 mm stor. Den har begynt å få anlegg for ryggrad og øyne. Fordøyelseskanalen er alt laget.

UKE 6

Barnet:

Embryoen har fått hode og kropp, og hjerne er under oppbygging. Størrelsen er 3-5 mm. Blodsirkulasjonen kommer i gang, og kjeven og munnen utvikler seg. Anlegg for tenner begynner så smått og bli dannet. Embryoet har blodårer, fordøyelsessystem, nyrer, lever og små utvekster som blir til armer og ben. Navlesnoren dannes.

Mamma:

For 3 eller 4 uker siden møttes spermie og egg, og det er ca 2 uker siden du skulle hatt menstruasjon. Nå er det mange som føler seg kvalme, og livmoren er som en tennisball i størrelse

UKE 7

Barnet:

Nå er hjernen og ryggraden til embryoen nesten ferdig, og den har også antydning til små fingrer og tær. Hode tar menneskelig form, men har ennå en underlig vinkel i forhold til kroppen. Nå er størrelsen ca. 5-8 mm - omtrendt som en ert. Neseborene er synlige. Det er dannet lepper, tunge og antydning til de første tennene. Embryoet har fått armer og ben.

Mamma:

Nå kan du føle deg svimmel og slapp. Brystene er blitt større.

UKE 8 Barnet:

Fosteret har fått de viktigste organene, men alle er ikke riktig ferdig ennå. Ører og øyner vokser. Hjertet har begynt å pumpe. Kjeven er ennå ikke ferdig formet. Ørene er festet lavt og har ikke riktig stilling. Øynene er dekket med hud og hodet er kjempestort i forhold til kroppen. Overleppe og nesetipp er i ferd med å utvikles. Embryoen kan sparke, men det merker du ikke ennå.

Nå veier fosteret ca. 1 gram og er 10-14 mm. (mindre enn lilletoa di) Den flyter rundt i fostervannet.

Mamma:

Selv har du kanskje fått avsmak for enkelte matvarer. Kanskje har du litt problemer med håret også, og muligens litt utflod.

Livmoren er fortsatt skjult i bekkenet.

UKE 9

Kanskje får du nå forandringer i huden. Det skyldes svangerskapshormonene. Pass og på tennene fra nå av.

Fosterets fingrer og tær har blitt mer fremtredende. Leppene er ferdig utviklet og halsen begynner å ta form.

Fosteret har også begynt å "mosjonere" for å styrke musklene. Disse bevegelsene kan du ennå ikke kjenne.

Fosteret er omtrendt som en drue i vekt og mellom 17-22 mm. De ytre kjønnsorganene er under tilvirkning.

UKE 10

Barnet:

Nesen og det ytre øret er ferdig. Fosteret har nå ankler og håndledd. Finger og tær er klart synlige. Fosteret har strekt seg til 30 mm og har begynt å utvikle smakssansen. Grunnlaget for alle de 20 melketennene er på plass. Guttefostre har begynt å produsere testosteron i testiklene.

Mamma:

Nå er livmoren omtrendt som en appelsin i størrelse, den er ennå ikke synlig. Det blir produsert progesteron i livmoren. Det er nødvendig for at egget skal kunne festes til livmorslimhinnen.

UKE 11

Nå er forsteret ca. 4,5 cm. Øyelokkene er kommet tydeligere fram, og de viktigste organene er nå ferdig. Nå skal barnet vokse.

UKE 12

Barnet:

Hodet er ennå stort, og lemmene små, men noen muskler virker. Alle indre organer er ferdige, og noen fungerer. Kjønnet er i ferd med å utvikle seg. Bukspyttkjertelen fungerer og produserer insulin. Nå kan embryoet kalles foster. Fra nå av går mesteparten av tiden med til å vokse framfor å utvikle nye deler. Fosteret svelger fostervann og gurgler det. Fosteret er ca 6 cm og vekten er ca 28 g.

Mamma:

Livmoren kan kjennes utenpå bukveggen.

UKE 13

Fosteret er ca 8 cm og veier rundt 37 g. Nå er det mulig for en flergangsfødende å såvidt registrere bevegelser. Fosteret kan nå åpne og lukke munnen, og kanskje det begynner å suge på tommelen. Nå kan man også skjeldne mellom gutter og jenter

UKE 14

Fosteret er ca 9 cm og veier ca 45 g. Nå begynner også fosteret å få hår. Ørene har kommet på plass der de skal være, og fått riktig form. Nyrene har begynt å produsere uring. Eggstokkene til jentefostre er på vei ned i bekkenet.

UKE 15

Fosteret er ca. 10 cm og veier rundt 60 g. Fosteret kan nå knytte hendene.

UKE 16

Barnet:

Fosteret får ennå plass i en tekopp. Lengden er ca 11,6 cm og vekten måler ca 110 g. Ansiktet får mer mennesklige trekk, men haken er liten og munnen bred. Øynene står langt fra hverandre. De er store og ennå lukket. Fosteret har fått negler og kan rynke pannen. Fosteret er nå dekket med lanugo (fint dun).

Mamma:

Det er ennå tidlig, men kanskje du begynner å kjenne bevegelser? Hjertet ditt slår sterkere og fortere for å pumpe den økende blodmengden rundt i kroppen din og inn i morkaken. Det blir flere blodkar i skjeden din, som blir mørk og myk som dyprød fløyel. Skjoldbruskskjertelen på halsen din har økt til det dobbelte av normal størrelse, slik at trange krager kan føles ubehagelig. Det tar lengre tid å fordøye maten. Magesekken til en kvinne som ikke er gravid, tømmes i løpet av 50 minutter. Når du er gravid tar det 130 minutter.

Ganske utrolig hvordan et nytt liv dannes og utvikler seg..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedanstående är beräknat från datum för sista mens.

Beräknat nedkomstdatum utan cykelkorrigering: 2004-09-28

Dagens datum är 2004-04-09

Du har gått 108 fulla dagar (av 280).

Du är i andra trimestern (av tre)

Du är i 4:e månaden (av 9 - kalendermånader)

Du är i 4:e gravmånaden (av 10 - lunarmånader)

Du är i 16:e veckan (av 40)

Du är i v15+3 (av 40+0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det tirsdag 13. april. Du går nå i 17. svangerskapsuke og har 167 dager (24 uker) til termin mandag 27. september 2004.

Uke 17: Babyen er 18 centimeter lang og veier 180 gram. Ultralyd screening, som er helt frivillig, foretas rundt denne uken. Det er på dette utviklingstrinnet at fostrene er likest i utviklingen, sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er det mandag 19. april. Du går nå i 18. svangerskapsuke og har 161 dager (23 uker) til termin mandag 27. september 2004.

Uke 18: Babyen din er på størrelse med en appelsin. Den veier 235 gram og er 20,5 centimeter lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens datum är 2004-04-19

Du har gått 119 fulla dagar (av 280).

Du är i andra trimestern (av tre)

Du är i 4:e månaden (av 9 - kalendermånader)

Du är i 5:e gravmånaden (av 10 - lunarmånader)

Du är i 17:e veckan (av 40)

Du är i v17+0 (av 40+0)

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monja !

TAkk for kos hilsen i dagboken min!

Ser at alt står bra til med deg og babysen :)

Når skal du på UL ?

Vil dere vite hva det blir=?

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denna uträkning utgår från dagens datum: Tis 20 apr 2004

Din graviditet startade Tis 23 dec 2003

Din menscykel är 28 dagar (ägglossning 14 dagar efter menstruationen)

Du blev gravid ungefär Tis 6 jan 2004 (ägglossningen)

Du har gått 119 fulla dagar av 280

Du är i vecka 18

Du har gått 17 fulla veckor och 0 fulla dagar (v17+0)

Du är i 4:e kalendermånaden

Kalendermånad 1 är mellan Tis 6 jan 2004 och Ons 4 feb 2004

Kalendermånad 2 är mellan Tors 5 feb 2004 och Fre 5 mar 2004

Kalendermånad 3 är mellan Lör 6 mar 2004 och Sön 4 apr 2004

Kalendermånad 4 är mellan Mån 5 apr 2004 och Tis 4 maj 2004

Kalendermånad 5 är mellan Ons 5 maj 2004 och Tors 3 jun 2004

Kalendermånad 6 är mellan Fre 4 jun 2004 och Lör 3 jul 2004

Kalendermånad 7 är mellan Sön 4 jul 2004 och Mån 2 aug 2004

Kalendermånad 8 är mellan Tis 3 aug 2004 och Ons 1 sep 2004

Kalendermånad 9 är mellan Tors 2 sep 2004 och Lör 2 okt 2004

Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden), läs mer här

Graviditetsmånad 1 är mellan Tis 23 dec 2003 och Mån 19 jan 2004

Graviditetsmånad 2 är mellan Tis 20 jan 2004 och Mån 16 feb 2004

Graviditetsmånad 3 är mellan Tis 17 feb 2004 och Mån 15 mar 2004

Graviditetsmånad 4 är mellan Tis 16 mar 2004 och Mån 12 apr 2004

Graviditetsmånad 5 är mellan Tis 13 apr 2004 och Mån 10 maj 2004

Graviditetsmånad 6 är mellan Tis 11 maj 2004 och Mån 7 jun 2004

Graviditetsmånad 7 är mellan Tis 8 jun 2004 och Mån 5 jul 2004

Graviditetsmånad 8 är mellan Tis 6 jul 2004 och Mån 2 aug 2004

Graviditetsmånad 9 är mellan Tis 3 aug 2004 och Mån 30 aug 2004

Graviditetsmånad 10 är mellan Tis 31 aug 2004 och Tis 28 sep 2004

Du är i trimester två

Trimester ett är mellan Tis 23 dec 2003 och Tors 25 mar 2004

Trimester två är mellan Fre 26 mar 2004 och Fre 25 jun 2004

Trimester tre är mellan Lör 26 jun 2004 och Tis 28 sep 2004

Beräknad förlossning: Tis 28 sep 2004 ( 161 dagar kvar till förlossning)

For meg som må ha det inn med teskje :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cappo!

Joda, det går bra med meg og babyen. Iallefall håper jeg det. Har vært stille i magen en stund nå, men idag kjennes det ut som om det er noen voksesmerter igjen. Det strammer veldig i lysken og murrer i ryggen. Det er nok solstrålen som vokser litt tenker jeg. Det er litt godt å kjenne dette også for man blir jo litt engstelig når det blir veldig stille da.

Vi skla på UL om en uke - torsdag 29. april klokka 11. Huff, tiden kommer sikkert til å gå seint før klokka blir 11 den dagen. Bra det ikke er klokka 14 da :ler:

Klarer de å se hva det blir vil jeg gjerne vite det. Vi tror selv det blir gutt, men alle rundt oss tipper jente, så jeg klarer ikke å vente helt til i slutten av september. Er så fryktelig nysgjerrig :ler2: Og klarer de ikke å se det tror jeg vi bestiller privat UL i Trondheim. Så venter vi noen uker før vi reiser dit.

Idag fikk jeg brev fra Liberoklubben. Tror jeg skal bestille startpakken derfra. Høres ut som den inneholder det meste nybakte foreldre trenger:

- 2 stk Janus body (60cm) med krave

- 2 stk Janus body (60cm) uten krave

- 2 stk Janus sparkebukse (60cm)

- 1 stk Janus hjelmlue

- 1 stk Bebs helseteppe

- 2 par sokker

- 5 stk smekker

- 1 stk Natusan "Top to toe" wash - like bra for kroppen som for håret.

- 1 stk Natusan Creamsoap - kan brukes både som bad og håndsåpe.

- 1 stk Natusan BabyOil - 10 dråper i badevannet

- 1 stk Natusan Zinksalve - perfekt til røde stumper

- 1 stk Natusan Salve - beskytter huden mot fuktighet

- 1 stk Natusan Ammeinnlegg

- 1 stk Natusan Vaskeservietter uten parfyme

- 1 pakke Libero papirvaskeklut (130 stk i pakken)

- 1 pakke Libero New Born bleier

- 1 pakke Libresse Nattbind

- 1 pakke Libresse Nattbind (tynn)

- 1 stk fotoalbum "Mine første år"

- 1 stk Pekebok

- 1 stk Liten tøydukke

Totalt 29 artikler til 1098 kroner :-D

*hvordan skulle jeg kommet på alt dette selv??? :roll: *

Fikk også pakke i posten idag. En BabyGym som jeg kjøpe gjennom QXL. Betalte 1 krone for den og 105 kroner i frakt så den var billig likevel den. Og nesten ikke brukt. Så nå har vi BabyGym, seng og vogn. Ikke ille. Vi er nå iallefall kommet igang nå.

Og den 15 mai skal vi til Trondheim. Tror det blir shopping av stellebord på IKEA da. Har sett meg ut denne. Med en stellematte på toppen blir den fin på barnerommet. Vi har ikke plass til stellebord på badet (vil ikke lage stygge hull på veggen med veggstellebord) så de tørreste stellene må tas på barnerommet. Men det blir sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var mye unødvendig i den startpakken der Monja..

Å det var dessuten dyrt :sjokk:

Hvis jeg tørr være så frekk å si det ..:sjenert:

Limer inn denne fra min graviddagbok..

Hjalp meg bra i mitt første svangerskap ;)

Ifølge forslaget til grunnutstyr for spedbarn

(som jeg fikk av helsesøster/jordmor i 1997)

5 trøyer uten ermer

5 trøyer med ermer

(avhenger av årstiden)

8 brillebukser (evnt 5-8 bodies med lang/kort arm)

4-6 sparkebukser med bein

2 bomullsjakker

2 ulljakker

2 luer (1 ull/1 bomull)

12 vaskegluter (gas)

2 tepper (ull/bomull)

3 laken og dynetrekk

4 underlag av plastfrotte

2 badehåndklær

4 vanlige store håndklær

Andre tips fra jordmor/helsesøster er :

Anbefalt str ved innkjøp til nyfødt er str 60-62.

Et gjennomsnittsbarn er 50-51 cm langt ved fødselen.

Barnet vokser ca 1cm pr uke de første 6-8 ukene..

+ har du tørketrommel vil også den krympe klærne.

Tøy som skal mot huden bør kunne vaskes på 90 grader,

og være ren bomull.

Barnetøy forøvrig bør kunne vaskes på 60 grader..

Alt nytt tøy vaskes minst 2 ganger på 40grader før bruk

for å fjerne irriterende kjemikaler i tøyet.

Barnets stelleplass bør ha romtemperatur over 25 grader.

Soverom ca 16-17 grader. om kjøligere bruk bomullslue på barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått omtrent den samme listen som du har der jeg, men jeg tror vi må satse på 60 - 62 helt fra begynnelsen av. Tenkte på noen småklær, men hva om babyen vår blir like svær som mannen min var da hen ble født - grøss og gru..... nesten 4 kilo og 57 cm. Kanskje vi må kjøpe str 1 år med en gang :ler:

Jeg drømte en natt at vi fikk et barn som var 50/50 av begge to. Da jeg ble født var jeg 2880 g og 49 cm og da mannen ble født var han 3890 g og 57 cm. Den babyen vi fikk var 2880 gram og 57 cm...... :sjokk: Tenk deg den ålen da :o Får endelig håpe det fordeler seg annerledes :Hehe:

Skal dele startpakken med ei venninne, Jinx. Hun ville på død og liv ha alle Natusanproduktene og Liberogreiene så tar jeg resten :wink:

Klær = ja takk! Jeg er litt sær og vil ikke låne av noen :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...