Gå til innhold

Barn i magen....


monja

Anbefalte innlegg

Så er jeg kommet til den siste kategorien av dagbøker. Måtte jo bare slå meg til her også, etter å ha vært innom de andre :ler:

Foreløpig er vi bare på "tegnebrettet", men en plan om nye arvinger tar sakte men sikkert form nå. Vi har planlagt det til å starte aktivt å prøve fra nyttår, men foreløpig har jeg begynt å forberede meg ved å kaste p-pillene. Det er egentlig en befrielse, men det resulterte i mens tre ganger på en mnd, så det kunne jeg vel vært foruten :cry: :roll:

Skal bli deilig når kroppen får normalisert seg litt og forhåpentlig får vi resultater etter ikke alt for lenge.

Kommer nok neppe til å bruke denne for aktivt før jul, men jeg ser nok innom fra tid til annen, og setter veldig pris på litt besøk :wink: :D

Vel, vi får bare krysse fingre for at dette går som vi håper!

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i hvertfall hjertelig velkommen hit, og lykke til med planen deres om arvinger!!

Kjenner til det med å slutte på pillen og frustrerende og uforståelige sykluser...men til slutt blir det så bra atte!! :lol:

Ønsker deg en herlig søndag!

Klem fra Kipa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit!

Må si jeg lurte litt på om du kom hit snart, etter innlegget hos Jinx, der det står at du har sluttet på pillene... :wink:

Nyttår ja...

Ting kan skje raskere enn du tror... :wink:

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: OJ så spennende vennen :hoppe:

Får vel utsette planene om å drikke oss til mot

på KG treff da skjønner jeg.. Tjihi...

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Heisann og velkommen hit som dagbokskriver du også.:kysse:

Kjekt å :"komme ut av skapet"...? :ler:

Klem fra Mayamor

(som bitch for tiden og digger signaturen din... :oops: :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og gratulerer med prøve-status!

Her kan ting skje fortere enn man aner ja - i mitt tilfelle på 3 korte dagboksider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen ja!

Koselig med flere prøvere her inne, men du må bare være klar over at ting kan skje veldig fort når du først har fått abonnement her inne!! :lol:

får håpe det gjelder for dere også!!!

Uansett;!!!

Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Arig med et nytt "fjes" :D

Velkommen som dagbokskriver og lykke til med prøvingen, når dere endelig beveger dere ned fra tegnebrettet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle koselige hilsener. Det er jammen ikke farlig å starte dagbok når man får så masse hyggelig besøk :rodme:

Foreløpig bruker jeg tiden på å venne meg til tanken jeg. Gå fra "jeg vil ALDRI ha barn" via "tja, kanskje det ikke er så dumt likevel?" til å ende på "barn ja! selvfølgelig vil jeg ha det"..... :)

Og det går den rette veien skal jeg si dere. Tok meg selv i å sitte å se på anonnser for barneutsyr idag. Pakketilbud med seng og vogn etc :o Det er nok noe latent som hyler etter å ville ut tenker jeg :ler:

Og så går jeg gjennom argumentene jeg alltid har brukt for å si at jeg ikke vil ha barn. De er ikke særlig sterke de nei :-?

Vektøkning - jeg er ikke noen sylfide, men har bestemt meg for at det ikke er noe å være red for. Man kan da alltids prøve å ta av overflødig, og amming pleier jo å funke på sånt har jeg hørt. I tillegg skal jeg ta av litt før det blir noen graviditet i det hele tatt. Da er det ikke dumt å slutte på p-pillene, for jeg la på meg 20 kg av dem :o

Økonomi - til nå har vi ikke hatt økonomi til å ha barn, og det har vært viktig for meg. Antakeligvis fordi jeg kommer fra et hjem der vi aldri har manglet penger, med foreldre som er flinke til å spare. Nå har vi betalt ned gammel gjeld, og i mars har vi 8000 mer å rutte med pr mnd. Det hjelper. Og jeg skal begynne å spare :wink:

Funksjonshemming/sykdom - har vært mitt sterkeste argument, og er det enda. Jeg er livredd at det skal være noe feil med barnet sånn at det må ha hjelp 24 timer i døgnet hele livet eller lignende. Det hadde vært tragisk både for barnet (spesielt) og for oss. Kan ikke tenke meg et liv som hjemmeværende, og det vil ikke mannen min heller. Jeg tenker fortsatt masse på dette, men siden det ikke finnes noen "skader eller lyter" (som det så fint heter) i noen av familiene våre trenger jeg neppe å bekymre meg. Skal prøve å roe meg ned på det, men det kommer til å ta masse tid.

Uansett, idag fikk jeg, for første gang i hele mitt liv en følelse av at det skal bli gøy å bli forelder og det er vel positivt?!? Selv om det er skremmende skla det faktisk bli moro også.

Så nå bare gleder jeg meg til fortsettelsen..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er rart, jeg synes ikke det gikk lenge fra du skerv "ALDRI UNGER!" til du skerv at dere "var på tegnebrettet". En overraskende, (positivt overraskedne) utvikling.

For meg som har sett på unger som "meningen med mitt liv" siden jeg var lita (jeg var 7 da jeg skrev at når jeg bilr voksen skal jeg bli: MOR) så er det vanskelig å skjønne de tankene du må ha vært gjennom i denne ommstillingen, men jeg håper dette blir til glede for dere begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har brukt noen timer i tenkeboksen - det skal jeg innrømme. Og det er ikke lenge siden jeg sa at jeg ALDRI ville ha unger. Men er det egentlig så ille da? Eller har jeg begynt å kjenne klokka tikke?

Tror årsaken til at jeg holder på å forandre mening er at jeg:

- holder på å bli voksen (omsider) :o

- føler at livet smiler meg mot oss nå. Etter et stramt økonomisk år ser jeg at alt holder på å løse seg til det bedre, vi er begge i fast jobb.

- har blitt gift. Vi har et trygt og stabilt hjem vi kan tilby den lille, i landlige og barnesikre omgivelser, med enebolig og masse tumleplass.

- ikke er så egoistiks lenger. For det er vel kanskje en smule ego å ikke en gang vurdere hans ønske om en liten arving?

Sånn totalt synes jeg det er blitt mer gunstig for et barn. Vi har snakket mye om det i det siste, og jo mer jeg tenker på det jo mer trygg blir jeg på situasjonen.

Men det har aldri føltes naturlig for meg å få barn. Ei heller forventet. Mine foreldre har aldri oppfprdret *oss til å få barn, snarere til å leve livet og tenke på oss selv. For dem er det ikke hast med barnebarn, men jeg er overbevist om at de kommer til å bli glade for nyheten når den eventuelt kommer. (*oss = min bror og meg)

Men vi får se realistisk på det: det er jo ikke sikkert vi kan få barn heller. Men vi håper. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi :o Her hadde jeg jammen ikke vært!

Hei! og velkommen som dagbokskriver hos oss da! :D Synes du har et godt og reflektert syn på det å skulle få barn. Ser at du har tenkt litt :blunke: Du blir nok en god mor :hjerte:

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jolie :rodme: (og lykke til med prøvingen - krysser fingre for deg)

Nei, det er ikke en forhastet besluttning og jeg har tenkt mye. Men jeg tror vi har kommet fram til den riktige avgjørelsen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Det er nok fornuftig å ha tenkt nøye igjennom det. Langt mer fornuftig enn meg som bestemte meg før jeg begynte på skolen, at selvsagt skulle jeg ha unger....

Jeg VIL det, men mitt liv er ikke kommet til det stadiet ditt er enda. Uansett, lykke til, du blir nok ei god mor ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg for basseluskene

Listeriabakterien er en liten rakker som vi blant annet finner i upasteuriserte melkeprodukter. For de fleste voksne vil et bakterieangrep arte seg som en mild influensa men bakterien kan ha alvorlige konsekvenser og føre til at fosteret dør. Av en eller annen grunn ser det ut til at gravide også er mer utsatt enn resten av befolkningen for å bli infisert av listeriabakterien. Altså – ligg unna upasteuriserte melkeprodukter, om du vil spise youghurt eller oster fra delikatessedisken bør du sjekke om melken som er brukt er pasteurisert.

Katter kan også bringe med seg en skummel bakterie som kan smitte mennesker gjennom avføringen. Toxoplasmose er ikke så farlig for voksne mennesker men kritisk for et foster under utvikling. La far bytte i kattedoen eller bruk gode forholdsregler for hygiene.

Ligg unna

Det er ikke påvist sikkert om noen kopper kaffe om dagen har en negativ effekt på fosteret. Men noen forskere forbinder kaffe med adferdsproblemer og migrene hos barnet. Også her er moderasjon vår beste anbefaling.

Alkohol og tobakk inngår ikke i et anbefalt kosthold for gravide kvinner. Prematur fødsel, lav fødselsvekt og allergier kan være et resultat av mors sigaretter. Alkohol kan antageligvis inntas i svært små mengder. Det anbefales at du ligger helt unna alkohol de første tre månedene hvor grunnlaget for barnets nervesystem legges.

Litt forsiktig

Urtete kan være flotte saker, men det kan være lurt å ligge unna mat og drikke hvor du ikke er sikker på hvilke stoffer varen inneholder. Husk at naturlig ikke er det samme som sunt i alle situasjoner, hold deg til varer som du vet inneholder ”vanlige” ingredienser. Legen din eller vi på Mozon.no kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av om en bestemt te eller urte kan være skadelig.  

Kunstige søtstoffer har blitt kritisert for å være ugunstig under svangerskap. Her finnes det lite sikker kunnskap, vi anbefaler som ved alt annet å ikke gå over en moderat bruk av kunstige søtstoffer som i sukkerfri brus eller yoghurt.

Sushi og tunfisk er sunt og godt. Men om fisken ikke er behandlet skikkelig finnes det en risiko for å få i seg uønskede parasitter du ikke vil ha på besøk. Tunfisk kan inneholde relativt store mengder kvikksølv og er ikke anbefalt i store mengder for gravide.

Grønt er sunt

Lytt til bestemor og spis spinat. De grønne bladene er lastet til randen med folisyre som både gjør deg mer fruktbar og er en god hjelp i barnets utvikling. Som en ekstra bonus får du også mye naturlig jern som du har bruk for under svangerskapet.

Rett skal være rett: Du spiser for to og trenger mer og bedre mat. Men glem ikke at den lille i begynnelsen ikke er stort større enn et riskorn og ikke trenger voldsomme mengder med næringsstoffer. Som en tommelfingerregel trenger gravide omtrent 300 ekstra kalorier hver dag for å dekke det nye energibehovet.

Vakker mor

Om du har behov for å fikse deg opp skal du få lov til det. Det er ingenting som tyder på at hårfarging, manikyr eller hårfjerning kan være skadelig for fosteret. Men du bør være forsiktig med å oppholde deg i lokaler hvor det er mye kjemiske stoffer som kan påvirke både deg og barnet. Mange gravide får en styrket luktesans som slett ikke setter pris på sprayen og kremene i skjønnhetssalongen.

Sove og trene

Det beste for barnet ser ut til å være om du sover på venstre side. Det vil minimere presset på livmoren og sørge for at barnet får optimal tilgang til næringsstoffer.

Moderat trening er greit, men ikke i større grad enn du trente før du ble gravid. Overoppheting av kroppen gjennom trening eller i badstu er ikke anbefalt.

Gutt eller jente?

Spekulasjonene rundt kjønnet kan bringe både foreldre og besteforeldre opp i hittil uant stressnivå. Det finnes en million kjerringråd om dette og en sikker metode – ultralyd. De aller fleste vil etter fødselen fortelle deg at de hadde gjettet riktig kjønn og det er ikke så vanskelig med en odds på 2 til 1.

:o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være gravid? Her er de fem vanligste tegnene som kommer helt i begynnelsen av svangerskapet:

1. Mensen kommer ikke

Dette er som sagt det vanligste og tydeligste tegnet på at du kan være gravid. Men uteblitt mens kan også skyldes andre faktorer som stress eller fysiske anstrengelser utenom det normale.

2. Du må ofte på do

Allerede noen dager etter unnfangelsen vil de fleste gravide ha behov for å urinere oftere. Noen må til og med stå opp om natten. Dette skjer fordi eggcellen har festet seg i livmoren og startet produksjonen av et hormon som blant annet fører til flere toalettbesøk.

3. Du er utslitt

Om du føler deg helt pumpa uten noen spesiell grunn kan dette være et symptom på at du er gravid. Det kan selvfølgelig være mange årsaker til at du av og til føler deg sliten, men i dette tilfellet er den dårlige formen et resultat av hormonet progesteron som produseres på høygir under graviditeten.

4. Du er kvalm

Morgenkvalmen er også et klassisk tegn på graviditet, men i det tidlige stadiet er ikke dette bare begrenset til morgenen. For noen kvinner kan kvalmen bli et så stort problem at de ikke får i seg nok vann og næring.

5. Såre og hovne bryster

Mange opplever opphovning og økt følsomhet i brystene i forbindelse med menstruasjonen. Det samme symptomet oppstår også når du er gravid – kanskje i enda sterkere grad.

Det er bare å følge med ser jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...