Gå til innhold

For sant til å være godt


Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Og så en kort kommentar om statsbudsjettet. Jeg har ikke fulgt med i detalj, men jeg har registrert noe av det som har blitt sagt om øremerking. Det høres jo flott ut, som en magisk gavepakke. Men det som forundrer meg, er at de samme som mer enn gjerne refser regjeringen for at det ikke brukes mer øremerking, gjerne i en annen setting kan si at kommunene må få mer frihet. Ja, jeg syns i det hele tatt det sies en del dumt når statsbudsjettet offentliggjøres. Hm, dumt er nok feil, men la oss si forsøkt på taktisk da, men det kan av og til ligne dumskap til forveksling, hvertfall når man er utenforstående. Og ja, det er en grunn til at jeg sa nei til å bli tillitsvalgt på min arbeidsplass. :fnise: (Syns mao. det virker vanskelig å stå hundre prosent på for en sak og samtidig bare avvise alle motargumenter fordi de ikke passer inn i det man ønsker å oppnå. Noe helt annet er å legge alle fakta på bordet, og vektlegge argumenter for.)

Og så ser jeg selvsagt det positive med øremerkedle midler jeg også. Men jeg syns samtidig at når man først har et lokaldemokrati, bør det kunne brukes til noe, og ikke bare være til pynt. Jeg er ikke så engstelig for lokale forskjeller i tilbud i seg selv, selv om det ofte fremstilles som djevelens verk. Men jeg mener det bør stilles noen minstekrav, spesielt når det gjelder barnevern f.eks (om akkurat det bør være et kommunalt ansvar, er nå et annet spørsmål).

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt bidrag til god fiskemiddag må være tipset jeg fikk av Engle i sommer. Nemlig ørret eller laks med dijonsennep, akasiehonning, sitron, salt og pepper. Innmari godt! Jeg har forøvrig også brukt lime istedenfor sitron, med stort hell. Anbefales. :)

Og den matbloggen...jeg tar også veldig gjerne imot en link. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag om fiskemiddag som poppet opp på Bloglovin' i dag - absolutt ikke utprøvd, men kanskje det er noe for deg?

Mm, det så godt ut... Jeg har aldri smakt havabbor og lurer på hvor i all verden jeg skulle fått tak i det. Men jeg har makrell i fryseren som må spises snart, og jeg ble inspirert av tilbehøret. :)

Mitt bidrag til god fiskemiddag må være tipset jeg fikk av Engle i sommer. Nemlig ørret eller laks med dijonsennep, akasiehonning, sitron, salt og pepper. Innmari godt! Jeg har forøvrig også brukt lime istedenfor sitron, med stort hell. Anbefales. :)

Det er faktisk min backup-oppskrift når jeg får uventede middagsgjester. Så enkelt og godt, og noe de fleste liker og tåler. :) (Apropos det siste har vi en del mathensyn å ta i Vinge-heimen, men det går nesten overraskende greit så lenge man lager maten fra bunnen av, noe vi uansett gjorde før vi oppdaget våre fysiologiske svakheter. ;))

Det kommer forresten en pm til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg bare si jeg føler meg ekstremt pigg etter min første trening på to uker (!). Jeg tok det med ro da, siden de egentlig anbefalte at jeg ventet en uke med trening, etter inngrepet forrige fredag. Men jeg har følt meg så bra at jeg syns det var bare tull å sitte mer i sofaen nå. Det gikk da helt fint, og humøret steg betraktelig. I det hele tatt godt å komme tilbake i gjenge. Og også deilig å kjenne at gravidhormonene er på vei ut av kroppen, når det først gikk som det gikk, noe som betyr at jeg nå kjenner minimalt til slitenheten. Herlig! (Selv om jeg fortsatt dagdrømmer litt om kvalme og trøtthet, rar som jeg er, men jeg får vel håpe å komme dit igjen om ikke alt for lenge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å la være å kjøpe særlig nytt til høstgarderoben, hovedsaklig fordi jeg var forberedt på at jeg kunne komme til å endre mine behov, da jeg trodde jeg skulle få en voksende vintermage. Jeg ville både avvente og se behovet an, og spare pengene til det var mer behov for å bruke dem. Nå har jeg imidlertid "freaket" ut og kjøpt meg grafittinegler (har kjøpt den svarte, og så langt brukt den sammen med gull-lakk, men jeg har altså ikke lange negler), store gullfargede, bladformede øredobber og svart, ribbestrikket Woolford-strømpebukse. Fornøyd. De ordentlig varme plaggene satser jeg som nevnt på å strikke selv, for ikke å snakke om at jeg gjorde noen veldig gode strikkejakke-kjøp på nyttårssalget. Endelig ullcardiganer som tåler mer enn én sesong før de nupper seg i hjel (Bruuns Bazaar og Stella Nova er mao. mye mer tilfredsstillende plagg å eie enn akrylstrikkehelvete fra HM).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det snart helg, og jeg tillater meg å fortsette videre på sporet fra i går kveld. Det er nemlig sannsynlig at jeg tar meg en tur i butikker i morgen, da jeg får besøk av en venninne utenbysfra (egentlig hater jeg å oppsøke klesbutikker på lørdager). Etter at jeg red (!) unevnelig hull i en av mine favorittbukser, må jeg få meg en ny svart, ettersittende olabukse, fortrinnsvis med smale bein. Det var et av prosjektene jeg la på is da jeg innså behovet for noen uker siden, men tenkte da at jeg ikke ville bruke penger på det hvis jeg bare kunne bruke den noen måneder. Nå ser jeg mer vitsen i å kjøpe bukser, da det kan ta flere måneder før jeg (forhåpentligvis) er gravid igjen. Og ja, jeg kaller det et prosjekt når Vera skal ha seg bukse. :ler: Et uendelig tilbakevendende og kjedsommelig tema, men hvor vanskelig skal det være for en relativt normalt proporsjonert kvinne å finne en bukse som sitter fint? Jeg har inntrykk av at jeg helst skulle hatt null former eller hauger av former. Men så innser jeg at jeg langt fra er den eneste som sliter med sånne kjøp, uavhengig av kroppsfasong.

Så, har jeg veldig lyst på noe rustbrunt. Jeg har vel knapt brukt et brunt plagg på flere år, men jeg er nok ikke helt upåvirket av høstens trender. Jeg så nemlig en jente med strømpebukser i en slik sterk, lys brunfarge (som nesten går bittelitt mot oransje), sammen med en kamelfarget kåpe (noe jeg ikke har tenkt å skaffe meg, der går liksom grensa for hvor mange trendplagg jeg kan kjøpe på én gang :fnise:). Uansett, flere bruntoner sammen, som gjerne har en del gult i seg, det var ganske fint 70-talls. En venninne mener jeg absolutt må kjøpe meg en sånn rustbrun genser, fordi det vil være fint til håret mitt, men pga. lys og rosatonet hudfarge, frykter jeg at jeg bare vil bli seende syk ut. :ler:

Ok, jeg innser at jeg kanskje har tenkt litt for mye på disse tingene. :fnise:

Forresten, nå er det snart så sent på høsten at jeg må over til vinterkåpe uansett, men hvis noen kunne vise meg en fin, koksgrå kåpefrakk/trenchcoat med belte i livet, hadde det vært strålende. Jeg finner bare beige, og igjen, jeg ser syk ut i de fleste beigefarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Beige er en skummel farge. Det finnes dessuten utrolig mange stygge beigenyanser, så man bør virkelig vurdere grundig og tenke seg godt om før man kjøper noe i den fargen.

Dessuten: Tro meg, haugevis av former er ikke noe sjakktrekk når man skal kjøpe seg bukser. Det er virkelig utrolig vanskelig å finne noen man kler. Selv har jeg heldigvis funnet løsningen; oppsøke en butikk med kompetente ansatte, og spørre dem hvilke modeller de tror passer meg. Dermed kan jeg prøve to-tre par bukser i stedet for tjue. Ulempen er selvfølgelig at det bare er veldig dyre klsbutikker som har dyktige ansatte, sånn at det blir veldig kostbart. Allikevel, det er verdt det.

Ha en fortsatt fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beige er en skummel farge. Det finnes dessuten utrolig mange stygge beigenyanser, så man bør virkelig vurdere grundig og tenke seg godt om før man kjøper noe i den fargen.

Dessuten: Tro meg, haugevis av former er ikke noe sjakktrekk når man skal kjøpe seg bukser. Det er virkelig utrolig vanskelig å finne noen man kler. Selv har jeg heldigvis funnet løsningen; oppsøke en butikk med kompetente ansatte, og spørre dem hvilke modeller de tror passer meg. Dermed kan jeg prøve to-tre par bukser i stedet for tjue. Ulempen er selvfølgelig at det bare er veldig dyre klsbutikker som har dyktige ansatte, sånn at det blir veldig kostbart. Allikevel, det er verdt det.

Ha en fortsatt fin helg! :)

Jeg :fnise: av både beige og buksekjøp, begge deler like vanskelig. Men sikkert lurt å involvere kompetente fagfolk i sånt. Det eneste er at jeg ikke liker innpåslitne butikkansatte, så jeg ber svært sjelden om hjelp i klesbutikker og parfymeri. Men når jeg tenker meg om, er det utrolig at jeg fikk profesjonell bistand i begge de to siste kjøpene mine. Jeg fant meg nemlig en ny, ferskenaktig, men ganske naturlig leppestift på lørdag. Og en ny strikkejakke! Faktisk denne fra Marlene Birger. Den virker bare hakket mer pusete og rosa i virkeligheten. En blek puderrosa (ikke beige, som den ser ut, altså <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'>). Den er også ganske lang, sånn at den kanskje, kanskje kan brukes som en ganske kort kjole utenom jobb. Og så er den god og varm, tross den luftige strikken. Og behagelig. Men jeg vurderer å bytte ut knappene med noen svarte, så det blir litt mer kontrast. Som på søster-cardiganen, som jeg egentlig tenkte å kjøpe. Men jeg valgte å ikke kjøpe mer av det jeg har, men heller noe helt annet. Jeg føler meg litt 70-talls når jeg har den på (syns mao. ikke håret bør være på sitt mest utagerende hippie-vis når jeg bruker den :fnise:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin! :) Men typisk sånt plagg som jeg ikke kler overhodet. Jeg må ha relativt tettsittende klær, for ellers ser jeg feit ut. :)

Det er mulig den er litt tvilsom til meg også. :ler: Men jeg satser på at det går meg ikke alt for ille, får satse på at pipestilkene får meg gjennom det. :ler: Innbiller meg at jeg kan ha litt uformelige plagg på overkroppen så lenge jeg har en ettersittende bukse eller strømpebukse/tights. Jeg kommer nok også til å bruke den mest åpen, da gjerne med noe ettersittende inni (inkl. f.eks. kjole med belte i livet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den matbloggen du nevnte hørtes spennende ut, kunne du ha sendt en PM til meg også?

Heisann, jeg må bare beklage at det gikk litt fort i svingene her om dagen, da jeg henviste til en lukket blogg...

Men etter Marla Singers link til Heia mat, ble jeg sittende og matblogg-surfe litt, og det er jo mye moro der ute. Jeg tar gjerne også i mot flere matbloggtips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh... jeg er så misunnelig på de som kan shoppe. Har sett så mye fint som jeg har lyst på i butikkene i høst, men det passer jo ikke... Får nøye meg med gravidteltene mine i noen uker til og håpe jeg er klar til januarsalg. ;) Ja, vet, jeg er en evig optimist...

Ellers tar jeg gjerne imot link til gode matblogger. Trenger litt inspirasjon til mat for de som ikke har allverdens matlyst eller ork til å kokke, dvs meg.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... jeg er så misunnelig på de som kan shoppe. Har sett så mye fint som jeg har lyst på i butikkene i høst, men det passer jo ikke... Får nøye meg med gravidteltene mine i noen uker til og håpe jeg er klar til januarsalg. ;) Ja, vet, jeg er en evig optimist...

Ellers tar jeg gjerne imot link til gode matblogger. Trenger litt inspirasjon til mat for de som ikke har allverdens matlyst eller ork til å kokke, dvs meg.;)

Du lar deg ikke lokke av alle de fine (strikke)jakkene som fins i butikkene nå da? Det er vel sånt man fort kan bruke i samme størrelse som både gravid og ugravid, hvis man har dem åpne i gravid tilstand? Det var hvertfall min plan for høsten og vinteren da jeg håpte å bli gravid og ble det. Det var bl.a. grunnen til at jeg kjøpte meg garn til å strikke bl.a. et par jakker og en vest.

Husker jeg riktig hvis du også (vanligvis) er en av disse gourmetene? Syns å huske dine bidrag i mattråder, men det kan også være jeg blander deg med en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om jeg ikke egentlig har vært spesielt opptatt av at norsk musikk bør være på norsk, syns jeg det er så utrolig fint at flere norske band synger på sitt eget språk og dialekt. Dvs. hvertfall flere band som er aktuelle for meg å høre på. Som de fleste andre på min alder, har jeg ingen problemer med å forstå engelske tekster, men jeg ser at det blir noe nærere når artister synger på norsk. Nå er jeg mer opptatt av melodi og rytme enn tekst, men jeg liker også gode tekster. Og selv om det aller, aller meste av musikken jeg eier og hører på er på engelsk, setter jeg utrolig stor pris på fenomenet med norske tekster i andre sjangere enn visesang sunget av halvgamle menn.

Foruten John Olav Nilsen og gjengen (min store favoritt), Skambankt og Lars Vaular, som jeg har nevnt før, har jeg blitt nysgjerrig på Tôg (og så den siste

dårlig lyd dessverre). Det samme med http://www.youtube.com/watch?v=ErF97pnqNNE. Og så må jeg si jeg blir revet med av Karpe diem (
ble for øvrig sunget veldig høyt og med stor innlevelse av meg og mannen da vi gikk oss halvville på et par tusen meters høyde i Frankrike i sommer :ler:).

Det aner meg at jeg bør kjøpe meg noe ny musikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar deg ikke lokke av alle de fine (strikke)jakkene som fins i butikkene nå da? Det er vel sånt man fort kan bruke i samme størrelse som både gravid og ugravid, hvis man har dem åpne i gravid tilstand? Det var hvertfall min plan for høsten og vinteren da jeg håpte å bli gravid og ble det. Det var bl.a. grunnen til at jeg kjøpte meg garn til å strikke bl.a. et par jakker og en vest.

Husker jeg riktig hvis du også (vanligvis) er en av disse gourmetene? Syns å huske dine bidrag i mattråder, men det kan også være jeg blander deg med en annen. :)

Joda, det er mange fine strikkejakker nå, men det er jo grenser for hvor mange jeg trenger. :fnise: Men snart ferdig med rugingen, så da kan jeg forhåpentlig passe inn i noe mer normale klær.

Jepp, jeg er vanligvis en ivrig gourmetkokk selv om jeg i disse dager ikke lager veldig kompliserte ting (eller tålmodighet til å svare på teite matspørsmål på mat&drikke. Det minner meg på, vet du hvordan det går med Nilma? Savner dagboka hennes. ) Idag er planen pasta med bacon og gresskar (butternut squash, kjempegodt) og et tjukt laget revet parmesan og gruyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mange fine strikkejakker nå, men det er jo grenser for hvor mange jeg trenger. :fnise: Men snart ferdig med rugingen, så da kan jeg forhåpentlig passe inn i noe mer normale klær.

Jasså? :ler: Det kjenner jeg ikke til. :fnise:

Men jeg ser at det må være deilig å komme over hvalstadiet, også hva klær angår. Ikke lenge igjen for deg nå da, etter hva jeg husker. :)

Jepp, jeg er vanligvis en ivrig gourmetkokk selv om jeg i disse dager ikke lager veldig kompliserte ting (eller tålmodighet til å svare på teite matspørsmål på mat&drikke. Det minner meg på, vet du hvordan det går med Nilma? Savner dagboka hennes. ) Idag er planen pasta med bacon og gresskar (butternut squash, kjempegodt) og et tjukt laget revet parmesan og gruyere.

Høres godt ut. :) Jeg vet ingenting om hvordan det går med Nilma, men om hun ikke lenger har bruker her, regner jeg med at noen av de som også leste dagboka hennes vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? :ler: Det kjenner jeg ikke til. :fnise:

Men jeg ser at det må være deilig å komme over hvalstadiet, også hva klær angår. Ikke lenge igjen for deg nå da, etter hva jeg husker. :)

:fnise: Det blir litt begrenset av manglende skapplass. Hver gang jeg kjøper noe nytt så burde jeg kaste noe gammelt ut... Men snart kan jeg forhåpentligvis kaste ut alle hvalklærne mine. Gleder meg til det, det er en brokete samling ganske ukledelige ting. Ikke så lett å finne tøy til Moby Dick, nemlig. Har ca 3 uker igjen, om ikke disse små vampyrene finner ut at de vil komme litt før. *håper*

Nye sko vil jeg også ha! Fine støvletter og kanskje noe med litt hæl? Men må vente til føttene blir normale og jeg kan klare å prøve sko uten hjelp. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...