Gå til innhold

Er alle studenter fattige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Jeg synes det er på grensen til arroganse, når man selv bor hjemme, sparer en haug med utgifter og i tillegg irritere seg over at andre studenter som ikke har denne muligheten forteller at de sliter med økonomien.

Enig.

Når jeg bodde hjemme (på videregående) og hadde en deltidsjobb på minstelønn så levde jeg veldig godt. Alt som kommer inn er disponible lommepenger, det eneste økonomiske "dilemmaet" man har er om man skal shoppe klær eller playstation-spill for dem og holde av noen kroner til festing. Når man flytter ut blir det fort andre boller!

TS har et matbudsjett på 3-400kr, dette kan du nok lett firedoble (minst!) om du flytter ut. Og da er det ikke fordi du spiser indrefilet hver helg akkurat. I tillegg finner man ut at ting som vaskemiddel og shampo også koster penger. Dumper det inn en uforutsett utgift som at PCen ryker så er det kjempekrise, og skal man ha nye vintersko fordi de gamle lekker så sprekker hele budsjettet for måneden.

Jeg har følt meg fattig i de periodene jeg har studert og ikke har hatt jobb på si. Som heldigvis ikke er altfor lenge! Men da må man virkelig snu på krona. Når jeg må takke nei til å bli med på kino eller å ta en pils fordi en skarve hundrelapp gjør et stort innhogg i budsjettet mitt så føler jeg meg langt ifra rik. Man må ha jobb for å sponse slik "luksus" som å møte mennesker på kafé, klippe håret, gå til tannlegen eller spise noe annet enn makaroni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig.

Når jeg bodde hjemme (på videregående) og hadde en deltidsjobb på minstelønn så levde jeg veldig godt. Alt som kommer inn er disponible lommepenger, det eneste økonomiske "dilemmaet" man har er om man skal shoppe klær eller playstation-spill for dem og holde av noen kroner til festing. Når man flytter ut blir det fort andre boller!

TS har et matbudsjett på 3-400kr, dette kan du nok lett firedoble (minst!) om du flytter ut. Og da er det ikke fordi du spiser indrefilet hver helg akkurat. I tillegg finner man ut at ting som vaskemiddel og shampo også koster penger. Dumper det inn en uforutsett utgift som at PCen ryker så er det kjempekrise, og skal man ha nye vintersko fordi de gamle lekker så sprekker hele budsjettet for måneden.

Jeg har følt meg fattig i de periodene jeg har studert og ikke har hatt jobb på si. Som heldigvis ikke er altfor lenge! Men da må man virkelig snu på krona. Når jeg må takke nei til å bli med på kino eller å ta en pils fordi en skarve hundrelapp gjør et stort innhogg i budsjettet mitt så føler jeg meg langt ifra rik. Man må ha jobb for å sponse slik "luksus" som å møte mennesker på kafé, klippe håret, gå til tannlegen eller spise noe annet enn makaroni.

Ja, og i tilegg så er det ikke gøy når du har 500kr, og det må vare i to uker. Du blir tom for vaskepulver, tamponger og shampo samtidig, og fryseren er nesten tom. Da er det helt greit å bo hjemme, men plutselig mye værre å bo for seg selv.

Jeg bodde hjemme med deltisjobb da jeg begynte å studere, men flyttet ut etterhvert (er alt for gammel til å bo hjemme, og brukte for mye reisetid til og fra skole og jobb), merker stor forskjell på økonomien, enda jeg har samme inntekt+studielån nå.

Jeg handlet ofte mat/middag til hele familien, så brukte kanskje 400-1000 på mat i uka jeg.

Men jeg jobber og har grei inntekt så klager ikke og kaller meg heller ikke fattig student. Men skjønner godt at noen gjør det.

Uansett hovent å klage på de som ikke bor hjemme og har tryggheten i at kjøleskapet er fullt, og strømmen blir betalt når den kom på et enormt beløp rett etter sparepengene ble brukt på tannlegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bodd for meg selv med max 500 kr til mat igjen etter regninger er betalt. Men enda syntes jeg ts kan klage på andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ikke være fattig student, med litt egeninnsats (uten at man dermed lever i luksus). Mange har erfart det. Og mange som har erfart det, er enig med TS. Deriblant meg selv. Pussig hvordan det ignoreres totalt, og noen her bare avfeier argumentene ut fra TS sitt ståsted? Dere som mener TS ikke kan kommentere temaet, har dere ingen meninger om noe som helst der dere ikke direkte sitter i nøyaktig samme situasjon selv? Det er da veldig pussig? Er dere helt blanke om f.eks. politikk? Innvandring? Barneoppdragelse? Fengselsstraffer? Whatever?

Nei det er nok heller det at dere er temmelig bortskjemte. Eller at dere innerst inne vet at dere kunne forbedret situasjonen deres en hel del om dere bare gadd.

Så for eksempel en som ramset opp hva pengene gikk til, cluet var at det var helt tomt når alt var betalt. En av tingene var 400 kr/mnd til trening. Meg bekjent er naturen et veldig godt alternativ til treningsstudio dersom man er raka fant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jo TS om at h*n ikke skjønner hva i alle dager de "fattige" studentene bruker penger på, siden vedkommende klarer seg så veldig fint. Og da er det en del som har påpekt at det er naturlig at man klarer seg bedre økonomisk ved å bo hjemme hvor man har minimalt med faste utgifter.

På mitt studie kommer det til å bli vanskelig å få seg en jobb ved siden av. Har forelesninger/lab/grupper/etc hver eneste dag, flere dager fra 8 til 16. Når man da skal lese i tillegg til dette, blir det ganske mange timer i uken. Er jo greit å få tid til å være litt sosial innimellom og.

Nå var jeg forsåvidt klar over dette da jeg søkte meg inn på dette studiet, og vet at det kommer til å bli trangt å leve på kun studielån og det jeg har spart opp på forhånd. Ønsker heller ikke at beløpet fra lånekassen skal øke så mye, det blir nok lån som skal betales tilbake uansett. Kanskje en ordning hvor folk utdanner seg til arbeidsløshet, og har fire forelesninger i uken kunne fått mindre pengesummer, og så kan tyngre studier som arbeidslivet har behov for fått en større del av potten? Vet det ha vært snakk om å omgjøre deler av lånet til realfagslærere til stipend, siden det er såpass mangel på disse her i landet. Det synes jeg høres ut som en god ide.

Jeg håper bare på at jeg skal bli ferdig med vårsemesterene såpass tidlig at det er muligheter for sommerjobb. Når man har siste eksamen i slutten av juni, og skal være tilbake på skolebenken i midten av august, er det ikke så lett å skaffe en sommerjobb da de fleste har lengre arbeidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvilken by man bor i har mye å si for hvor langt studielån og stipend rekker.. I de største byene er det ikke i dag mulig å få en hybel under 4000 kr (om du helst vil ha noe som er sopp- og muggfritt og ikke har så tynne vegger at temperaturen trekker under 10 grader på vinteren).. Regheeksemplene hvor dere tar for dere at en 3-roms koster 6000 kr i mnd er helt vanvittig! Gjennomsnittsprisen for en 2-roms leilighet i Trondheim er per dags dato over 9000 kr! Og da er mest sannsynlig ikke strøm, bredband og tv regnet med der en gang. Derimot har jeg flere venner som bor i mindre byer, hvor husleia kanskje kan komme ned i 3000 kr, da blir det fort litt mer til overs av stipend og lån! Men det er jo en gang sånn at mange studieretninger ikke finnes i de mindre byene, slik at man er nødt til å trekke inn til studentbyene hvor prisene stiger deretter..

MEd fullt stipend og lån har man i dag utbetalt 6500 kr i mnd, med 4000 kr i husleie (minimum) har man da 2500 kr igjen.. Og dette er det man maksimum sitter igjen med etter betalt husleie.. så skal man betale strøm, telefonregning, kollektivtransport, mat, husholdningsartikler osv osv... I august og januar får man utbetalt mer, men da skal man dekke studieavgifter, skolepenger, bøker, materiale osv.. Min erfaring er at store deler av disse "storutbetalingene" går med til dette..

Mye av poenget er vel at de fleste studenter faktisk går på fulltidsstudier.. Det folk reagerer på da er jo at det er vanvittig at man må jobbe 2-3-4 dager i uka for å dekke utgiftene sine... Å overleve på 6500 kr i mnd er sikkert mulig, men da lever man hele tiden på grensa, og må vende på hver krone.. I tillegg får man ikke utbetalt penger i juni og juli (selv om en stor del av studentene har skole til slutten av juni), noe som fører til at studentene må jobbe hele sommeren for å få betalt husleia disse to månedene..

Jeg syns ikke det er rart at mange studenter klager over dårlig økonomi og at det er hardt å være student. Å først skulle sitte på skolen fra 8-16, for så å jobbe 17-21/22 er hardt for de fleste! Man vil jo gjerne kunne ha et par timer til å gjøre litt hjemme også... Dere som har mulighet til å bo gratis hjemme hos foreldrene deres er utrolig heldige, og bør ikke gå og irritere dere over at andre ikke har det like lett, vær glad for at dere har fått en sånn mulighet i stedet :)

Noe som også er dobbeltmoral i denne saken, er at staten har satt en maksimumsgrense for hvor mye man har lov å tjene som student.. Tjener man over kr 136 061 i året, mister man stipendet sitt.. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å tjene så mye som dette for å leve godt, men budskapet blir likevel tvetydig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dønn enig i at trådstarter ikke bør uttale seg jeg. Det er faktisk noe for seg selv å leve med faste utgifter, det å få en mobilregning nå og da på en 200-500 kroner er en ting. Har du ikke penger så er det ikke noe problem å skaffe det, det er jo tross alt bare snakk om noen hundrelapper. Og har du en deltidsjobb vet du det at du snart får inn penger igjen, er du blakk en uke så gjør det egentlig ikke noe. Du får bare slappe av den uka og ikke bruke noe penger

Det er noe helt annet å ha faste utgifter som tar opp 50-60-70-80-90% av det pengebeløpet du har den måneden. Du kan ikke bare slutte å kjøpe mat, du kan ikke bare unnlate å betale husleie, du kan ikke bare leve en ukes tid på mat du finner i kjøleskapet hjemme og i frysen. Det å ikke ha penger når du bor hjemmefra det har konsekvenser

Jeg har en gullkantet sommerjobb selv så jeg har det i grunn ganske lett som student, men det å bo hjemmefra er allikevel noe helt annet enn det å bo hjemme. Nå når jeg bor hjemme så hjelper jeg en god til med utgiftene i husholdningen, jeg kjøper inne mesteparten av maten jeg spiser, jeg kjøpte en grill litt tidligere i år. Vi trengte ett nytt dørhåndtak så jeg tok med meg det, betaler litt på strøm og sånt gjør jeg og. Det er mye lettere enn når du sitter som student og plutselig får noen uforutsette utgifter som gjør at du plutselig må spise havregryn ett par ukers tid på rad mens du bekymrer deg for om du har råd til å ha melk på den eller ikke

Sånne uker har jeg hatt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fullt lån (og stipend). Har husleie på 4800 pr.mnd + internett annenhver måned, mobil, busskort, div. forsikringer og annet fast.

I tillegg er jeg syk og må ut med 1000kr annen hver mnd. ca, og må ha et noe fordyret kosthold i tillegg. Og jeg kan ikke ha jobb ved siden av pga. sykdom.

Med andre ord ender jeg opp med en utbetaling på 7500,- (hvis man trekker fra litt av den store utbetalingen man får først) med faste utgifter på ca. 6500 kr pr. mnd. Ergo 1000 kr til mat og moro...

Vært på møte med Nav nå nyss og de dekker ingenting... :( Så, for min del er jeg fattig, og må mest sannsynlig gi opp å være student. Begynne på noe kurs som ikke interesserer meg og komme ut i jobb om et år hvis Nav får det som de vil. Noe jeg tviler på siden motivasjonen min nettopp er å få studere noe jeg liker og har lyst til, og som kan gjøre at jeg får en fast og trygg jobb + at det er noe helsa mi tåler...

Utblåsning. Studenter med helse og fornuft i orden kan leve helt fint. Prioriteringer. Om man prioriterer riktig får man igjen for det senere i livet ved at man har oversikt over økonomi, en utdannelse, forhåpentligvis en jobb og fast inntekt etc.

Men selvsagt skal man kose seg også! :)

Misunner de som har overskudd og klarer å både studere, jobbe og ha et liv ved siden av, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym 18:34

Det er fullt mulig å finne en hybel til under 3000 kr. i Trondheim. Det er vanskelig akkurat nå ved semesterstart, men drøyer du en måned eller to er det som regel masse ledige studenthybler. Moholt, Karinelund og Steinan har rimelige alternativ. Det samme har Magnus den Godes gate. Der bodde jeg i et par år, og hadde en leie på litt i underkant av 3000 kr, strøm og internett inkludert. Ikke trengte jeg bruke kollektivtransport heller, for jeg hadde sykkel. (Men så studerte jeg på Gløs, og ikke Dragvoll da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fullt lån (og stipend). Har husleie på 4800 pr.mnd + internett annenhver måned, mobil, busskort, div. forsikringer og annet fast.

I tillegg er jeg syk og må ut med 1000kr annen hver mnd. ca, og må ha et noe fordyret kosthold i tillegg. Og jeg kan ikke ha jobb ved siden av pga. sykdom.

Med andre ord ender jeg opp med en utbetaling på 7500,- (hvis man trekker fra litt av den store utbetalingen man får først) med faste utgifter på ca. 6500 kr pr. mnd. Ergo 1000 kr til mat og moro...

Vært på møte med Nav nå nyss og de dekker ingenting... :( Så, for min del er jeg fattig, og må mest sannsynlig gi opp å være student. Begynne på noe kurs som ikke interesserer meg og komme ut i jobb om et år hvis Nav får det som de vil. Noe jeg tviler på siden motivasjonen min nettopp er å få studere noe jeg liker og har lyst til, og som kan gjøre at jeg får en fast og trygg jobb + at det er noe helsa mi tåler...

Utblåsning. Studenter med helse og fornuft i orden kan leve helt fint. Prioriteringer. Om man prioriterer riktig får man igjen for det senere i livet ved at man har oversikt over økonomi, en utdannelse, forhåpentligvis en jobb og fast inntekt etc.

Men selvsagt skal man kose seg også! :)

Misunner de som har overskudd og klarer å både studere, jobbe og ha et liv ved siden av, jeg... :sjenert:

Jeg klarer i grunn det men ferie har jeg ikke hatt på snart 7 år. Begynte i feriejobb når jeg var 15 og har jobbet fast siden den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo egentlig ikke uttale deg når du bor hjemme.... Er jo bokostnader som koster stort sett.

Husker da jeg fikk utbetalt 6200 kr av lånekassen (fullt lån og stipend) og husleien på hybelen var 2500 kr hver måned. Det som ble igjen skulle rekke til mat, festligheter, skoleting, reiser hjem osv. Følte meg ikke akkurat rik da nei.

Da jeg derimot fikk meg en deltidsjobb annenhver helg hjalp det masse på!!

Men poenget er jo at de fleste studenter idag må jobbe ved siden av for å klare seg. Og det sier de jo at ikke skal være nødvendig og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo egentlig ikke uttale deg når du bor hjemme.... Er jo bokostnader som koster stort sett.

Husker da jeg fikk utbetalt 6200 kr av lånekassen (fullt lån og stipend) og husleien på hybelen var 2500 kr hver måned. Det som ble igjen skulle rekke til mat, festligheter, skoleting, reiser hjem osv. Følte meg ikke akkurat rik da nei.

Da jeg derimot fikk meg en deltidsjobb annenhver helg hjalp det masse på!!

Men poenget er jo at de fleste studenter idag må jobbe ved siden av for å klare seg. Og det sier de jo at ikke skal være nødvendig og sånn.

Syntes det er fryktelig arogant å si at man ikke kan ta opp en problemstilling forde dere mener at folk som ikke bor hjemme har lov å stille spm.Dette er en diskusjon. Les første innlegget igjen og få med dere spørsmålene , i steden for å være så arogante forde dere har bod for dere selv når dere var studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er fryktelig arogant å si at man ikke kan ta opp en problemstilling forde dere mener at folk som ikke bor hjemme har lov å stille spm.Dette er en diskusjon. Les første innlegget igjen og få med dere spørsmålene , i steden for å være så arogante forde dere har bod for dere selv når dere var studenter.

Kremt... Er det noen som virker arrogant her så er det da vitterlig trådstarter!

"lei av gnålet om fattige studenter....." sier han/hun mens han/hun sitter hjemme på barnerommet og ikke har en svær utgiftspost som heter bokostnader. Er der pengene slukes vekk. Ikke trenger han/hun reise særlig mye heller, da han/hun bor på sitt hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og TS; du sier at du bruker 300-400 kroner på mat hver uke.. Vel, regner med du slipper å kjøpe vaskemidler, zalo, dokost, kjøkkenkluter, dasspapir, tørkerull, osv..... Sånne ting som de som bor hjemmefra må kjøpe. Er ikke bare mat som koster. Det blir fort noen kroner i måneden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss regne litt på det

Lånekassen = 6500 (da tenker jeg uten det vi får i aug/jan)

Gjennomsnittpris for hybel i Oslo ("Gjennomsnittpris for hybler og rom i kollektiv siste kvartal" hybel.no)4419 kr.

Da er det 2081 kr igjen, minus strøm, tv, nett osv (som hos veldig mange ikke er inkl i leie), mat, skolepensum, klær (da tenker jeg det mest nødvendige som feks varm jakke, vintersko, undertøy osv), toalettsaker (tannkost, tannkrem, det mest nødvendige av rimelig sminke, bing/tamponger, rimelig shampo/balsam, såpe), busskort og gjerne en tur hjem.

Etter dette er det jo ønskelig at man kan kjøpe seg en øl på lørdagskvelden eller kanskje en ny kjole til jul. Dette sier seg selv blir mer enn 2081 kr, så mange MÅ ha en jobb ved siden av.

Noen nevner at de har spart opp 100 000 kr osv, men for min del har ikke det vært mulig da jeg er nettopp ferdig med vgs og de 2700 kr i mnd jeg har tjent de siste årene ikke har rukket så veldig langt. JEG tror også at man ikke bør ha for mye jobb ved siden av skolen (vgs eller høyere) da faktisk skolen er viktigst, noen vakter er selvfølgelig OK, men det bør begrenses.

Selv har jeg noe oppspart, jobb ved siden av og en noe billigere hybel, men skal vi gå ut i fra gjennomsnittet så kan vi gå ut i fra at mange (ikke alle) studenter har det trangt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Syntes det er fryktelig arogant å si at man ikke kan ta opp en problemstilling forde dere mener at folk som ikke bor hjemme har lov å stille spm.Dette er en diskusjon. Les første innlegget igjen og få med dere spørsmålene , i steden for å være så arogante forde dere har bod for dere selv når dere var studenter.

Det er jo TS som er arrogant som påstår at hun helt fint hadde klart en situasjon hun ikke har vært i.

De erfaringene hun skisserer og bruker som sammenligningsgrunnlag er i tillegg helt omvendt av studenttilværelsen, faktisk er det kanskje den fasen i livet man har minst økonomiske bekymringer (før man eventuelt får en høyt lønnet jobb og har betalt ned mye lån). Alt går bare til hva man vil det skal gå til, og går man tom så er det ikke noe big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen av oss som er heldige ja, legger fort opp 70-100 på en sommer i min sommerjobb. Hardt er det men fy faen de pengene kommer godt med når jeg skal studere senere. Det er noe med det å kunne slappe av i forhold til økonomien og bosituasjonen din i stedet for å ha det konstant hengende over seg (som jeg har prøvd før!) som gjør at det blir ubegripelig mye lettere å vie tid til skolearbeid samt å jobbe skikkelig når du først gjør det.

Klarer du ikke slappe av så går alt til dunders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Er du som er student fattig?

Nei, jeg har det innmari godt. Nesten for godt. Er enebarn og bor hjemme da så jeg sparer masse. Foreldrene mine synes det er idioti å kaste bort penger på å leie når man bor i samme by, så jeg kan bo hjemme så lenge jeg trenger det. Det er egentlig helt greit da det er et stort hus.

Men jeg bruker ikke så masse penger ellers, er innmari kresen når det gjelder klær. Annet, som for eksempel småting som noe kosmetikk eller noen blader og en kaffe kjøper jeg oftere.

Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor studenter liksom skal være så fattige? Hva bruker folk penger på liksom?

Husleie? Har sett folk som bruker 7500 eller mer for å bo i et "kult" strøk i Oslo og/eller nær studiestedet. Er det egentlig verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym 18:34

Det er fullt mulig å finne en hybel til under 3000 kr. i Trondheim. Det er vanskelig akkurat nå ved semesterstart, men drøyer du en måned eller to er det som regel masse ledige studenthybler. Moholt, Karinelund og Steinan har rimelige alternativ. Det samme har Magnus den Godes gate. Der bodde jeg i et par år, og hadde en leie på litt i underkant av 3000 kr, strøm og internett inkludert. Ikke trengte jeg bruke kollektivtransport heller, for jeg hadde sykkel. (Men så studerte jeg på Gløs, og ikke Dragvoll da).

Bodde selv på studenthybel første året i Trondheim.. Betalte 3300 kr, og dette er fem år siden! Prisen på samme sted i dag er over 3500 kr! Det er ikke særlig lukrativt å skulle bo på 12 kvm og dele kjøkken med 9 personer når man må betale såpass mye! Etter året på studenthybel flyttet jeg inn i kollektiv, betalte også her over 3000 kr, og det var heller ikke inkludert strøm.. Året deretter måtte jeg opp enda et par hundrelapper i husleie.. Sånn har det vært år etter år nå.. Betaler i dag 9000 kr for en toroms som jeg deler med samboeren, og kan prise meg lykkelig fordi jeg er så heldig å ha en kjæreste å dele med! En 3-roms med en venninne hadde jeg aldri hatt mulighet til å betale! Er sikkert mange som mener vi kunne greid oss med en 25-30 kvm 1-roms på deling, men da skal jeg love deg det hadde blitt baluba i eksamensperioden når en vil sitte opp og lese og en helst kanskje vil sove....

Greit nok at man sikkert har mulighet til å finne seg en studenthybel et par måneder ut i semesteret, men hvor skal man da bo i fra midten av august til midten av oktober?? er jo tross alt et halvt semester det er snakk om! Jeg er også så heldig at jeg ikke behøver kollektivtransport, men flesteparten er nok avhengig av det! Finnes flere skoler i trondheim enn Dragvoll og Gløshaugen vet du, er på langt nær ikke bare NTNU som finnes her i byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Fattigdomsgrensen i Norge er etter OECD`s norm en årsinntekt på 88.000 kroner. Det er halvparten av medianinntekten i kongeriket. (Medianen er det tallet som deler en populasjon i to like store deler). EU`s norm for fattigdom er en inntekt på 60% av medianen, som gir en inntekt på 127.000 i året. Tallene gjaldt 2005, men det er sikkert ikke så forskjellig fra dagens.

Iflg Lånekassens sider, kan en student få utbetalt maksimalt 8.900 per mnd. 89.000 i året, altså. Med mulighet for å jobbe litt på si.

Men det er selvsagt forskjell på å ha lav inntekt forbigående, i en fase av livet der man ikke har andre forpliktelser enn å gå på skole, og å ha det i en situasjon der man både skal betjene normale lån, ha familie, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...