Gjest strykebrett Skrevet 14. august 2010 #41 Skrevet 14. august 2010 Det er leieprisene som er problemet for studentene, ikke beløpet vi får fra Lånekassa. Her er jeg helt enig med deg. Da jeg var student jobbet jeg ved siden av, men hadde likevel langt mindre penger enn hva en sosialklient har pr. måned. Likevel følte jeg meg ikke spesielt fattig, og jeg greide å sette av penger til å komme meg på litt ferieturer og slikt. Jeg måtte selvsagt være veldig bevisst på pengebruken og kunne ikke gå rundt og dra kortet her og der slik jeg gjør nå. Men jeg hadde jo råd til alt jeg trengte og litt kos i tillegg, så fattig syns jeg ikke at jeg var. Noe særlig sparing ble det ikke da.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #42 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes det er lov å kalle studenter fattige i den forstand at vi må være veldig bevisste på økonomien, og det er mye vi ikke kan gjøre. Men som student så føler jeg ikke at jeg har gjort meg fortjent til noe annet, så jeg mener ikke å klage. Jeg mener at jeg er fattig, men det er helt greit Hvis noe er for dyrt for meg pleier jeg å si "nei det går ikke an for en fattig student" med litt glimt i øyet, jeg sier det ikke som om det er noe ille. Jeg synes vi har rett til å kalle oss fattige uten at det skal bli oppfattet som syting. Det er jo sånn det er. Jeg mener jo ikke at studenter burde hatt godt råd.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #43 Skrevet 14. august 2010 Problemet er bare at siste utbetaling fra lånekassen er 15 mai. De fleste jobber er etterskuddsbetalt. Man begynner å jobbe når skolen slutter, og vil dermed gå helt til august uten utbetalinger. Det er jo bare å spare opp penger på forhånd det, f.eks sommeren før. I August får du jo lønn fra sommerjobben OG ektra stort stipend. Hva er så problemet med å spare 5.000 av disse penge til juli neste år så du får betalt husleia? Det er så utrolig dårlig økonomistyring ute blandt en del studenter (og andre). Har til og med hørt enkelte svare på spørsmålet om de har noen sommerjobb "Nei, jeg trengte ikke det, jeg fikk feriepenger i år). Med den holdningen er det ikke rart man har dårlig råd, og da må man ta konsekvensene. Dersom mn planlegger litt bedre og skjønner at man må jobbe og spare litt i gode tider også, så vil man ikke merke noe særlig til de "dårlige" tidene.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #44 Skrevet 14. august 2010 Jeg tenkte aldri på meg selv som fattig alle de årene jeg studerte. Jeg hadde ingen fast jobb ved siden av, men arbeidet enkelte somre - da med ganske OK lønn. Jeg gikk et profesjonsstudium med svært høy arbeidsbelastning - og det var få som hadde noe mer enn en bitteliten jobb ved siden av i studieåret. Jeg fikk imidlertid periodisk hjelp hjemmefra dersom det dukket opp større utgifter (studieturer, eller husleie om det var en sommer jeg ikke fikk jobbet). Jeg bodde heller aldri i noe annet enn studenthybler i regi av samskipnadene. Mener å huske at leia da varierte mellom ca 2800 og 3200 kr, inkludert strøm og internett. I de største byene er det slik at presset på studenthyblene er desidert størst ved semesterstart. Det bruker på å bli mange ledige litt utpå høsten. Dersom man er villig til å dele kjøkken og bad med i utgangspunktet ukjente noen år, og ikke er alt for kresen kan boutgiftene bli ganske overkommelige. Det er tidvis litt slitsomt å bo på den måten, men for en avgrenset tid syns jeg det gikk greit. Det er også noe med at som student er man omgitt av andre studenter - i mer eller mindre samme situasjon. Mange bor på "kjipe" studenthybler, veldig få har behov for egen bil, og de fleste bruker ikke så masse penger. Når dette er normalsituasjonen for det miljøet en går i kjenner en seg ikke fattig selv om man lever under fattigdomsgrensa. Å leve på tilsvarende studielån når man ikke er student tror jeg imdlertid må være veldig tøft. Det er ikke bare å flytte inn på hybelhus med ukjente, det finnes ingen rabattordninger for kollektivtransport etc., og ikke minst - de fleste andre rundt deg har langt mer å rutte med, og lever tilsvarende.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #45 Skrevet 14. august 2010 Jeg kjenner mange studenter (i Trondheim, meg selv iberegnet) som lever av kun lån og stipend uten jobb og uten hjelp hjemmefra. Kanskje en liten sommerjobb som bidrar med noen tusen, men de går ofte til depositum/husleie i juni/juli. Trikset er å bruke minimalt med penger på alkohol og kafébesøk etc, men har man et nettverk som gjerne samles i de forskjellige kollektivene og som også har en kaffetrakter tilgjengelig, så går det helt fint. Jeg drikker ikke alkohol, ikke røyker jeg heller. Men jeg er glad i god mat og bruker gjerne litt ekstra på å spise skikkelig, men for det meste så reiser jeg til sverige for å kjøpe mat (med gratisbussen).
Jade Skrevet 15. august 2010 #46 Skrevet 15. august 2010 Jeg er så lei av å høre alt det gnålet om fattige studenter som ikke har råd til ditt og datt. ... Riktignok bor jeg hjemme, men har jo resten av utgiftene. ... Kjøper mat for ca 300-400 kr uken selv, men spiser av og til hjemme også. Er folk fryktelige dårlige til å prioitere? ... Hva bruker folk penger på liksom? Jeg er så lei av folk som bor hjemme hos mamma og pappa, bor gratis, spiser gratis, vasker klær gratis, har gratis strøm og TV, og lurer på hvorfor folk som må betale alt dette selv har dårlig råd! 1
Gjest goodtwin Skrevet 15. august 2010 #47 Skrevet 15. august 2010 Jeg drikker ikke alkohol, ikke røyker jeg heller. Men jeg er glad i god mat og bruker gjerne litt ekstra på å spise skikkelig, men for det meste så reiser jeg til sverige for å kjøpe mat (med gratisbussen). Jepp, det er ikke dumt! og litt må man jo kose seg også! Og det er billigere å kunne unne seg litt ekstra god mat som man kanskje også bruker en del billige råvarer(??) til også, enn å drikke en del og røyke!
Gjest Iah Skrevet 15. august 2010 #48 Skrevet 15. august 2010 Jeg er så lei av folk som bor hjemme hos mamma og pappa, bor gratis, spiser gratis, vasker klær gratis, har gratis strøm og TV, og lurer på hvorfor folk som må betale alt dette selv har dårlig råd! Egentlig et veldig godt poeng. Har man ikke boutgifter, strømutgifter og lignende er man veldig heldig. De aller fleste sitter faktisk ikke i en slik situasjon. Nå er det ikke bare fest og moro man bruker penger på, selv som student. Det går mange tusenlapper i boutgifter og strøm samt mat, og lever man på studielån sier det selg selv at man ikke har mye igjen. Men det er klart, er hele utbetalingen fra lånekassen som lommepenger å regne, da har man ingenting å klage over.
Fluffe Skrevet 15. august 2010 #49 Skrevet 15. august 2010 Jeg er så lei av folk som bor hjemme hos mamma og pappa, bor gratis, spiser gratis, vasker klær gratis, har gratis strøm og TV, og lurer på hvorfor folk som må betale alt dette selv har dårlig råd! Er litt lei av folk på kg alltid mener man må være i sitvasjonen selv for å utale seg. 1
Snop Skrevet 15. august 2010 #50 Skrevet 15. august 2010 Jeg drikker ikke alkohol, ikke røyker jeg heller. Men jeg er glad i god mat og bruker gjerne litt ekstra på å spise skikkelig, men for det meste så reiser jeg til sverige for å kjøpe mat (med gratisbussen). Ikke for å spore av, men, gratisbussen?
Rosalie Skrevet 15. august 2010 #51 Skrevet 15. august 2010 Ikke for å spore av, men, gratisbussen? Gratisbuss (populært kalt pensjonistekspressen) fra Trondheim til Storlien.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #52 Skrevet 15. august 2010 Mitt budsjett ser omtrent slik ut: Inn: 6700 Husleie: 4000 Mat: 2000 Mobil: 100 Internett: 250 Trening: 400 Og der var det tomt, gitt! Resten av pengene jeg får fra lånekassen (10 000 ekstra i august og januar) går til bøker, husleie om sommeren. Jobber og sommeren og er god på å sparer mye. Regnet ut hva jeg hadde brukt hver måned det siste året, og kom på 10 000 hver måned, da uten ferier og møbler. En måned trengte jeg ny pc, en annen vintersko, vinterjakke osv. Hadde kyssesyken 6 måneder, så det var ikke alkohol og festing pengene gikk til. Men som noen andre skrev, har man studert i 6 år, trenger man endel nye ting. Jeg har aldri hatt lengre enn en 5 dager ferie tilsammen hvert år, så jeg tjener gode penger, og kommer meg gjennom året. Spørsmålet mitt er vel hvorfor jeg skal måtte bruke krefter på å bekymre meg for penger nå, når jeg vet at jeg kommer til å 3 doble inntekten min når jeg er ferdig utdannet?? Kan jeg ikke få lov å låne litt mere penger, jeg kommer til å ha råd til å betale tilbake.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #53 Skrevet 15. august 2010 Jeg tror du har rett.. Det er for mye klaging. Om man tar opp lån, noe de fleste gjør, har man 7000 kroner i måneden som godt dekker boutgifter og regninger. Selv bor jeg hjemme, men jobber jeg 2 ganger i uka får jeg fort utbetalt 7000 kroner. Det utgjør fjorten tusen i måneden, og man har fortsatt krav på stipendet sitt. Det bør være mer enn nok!
ffjellrev Skrevet 15. august 2010 #54 Skrevet 15. august 2010 Det er ikke gitt at alle har tid til å jobbe. Den første tiden etter å ha flyttet hjemme fra har man gjerne nok med å finne utav ting og finne venner. Og senere? Vel, vi sitter en gjeng her på lesesalen som de siste to årene har vært her 10 timer om dagen, 6 dager i uken. Synes du vi burde jobbe noen dager i uken i tillegg? Og vi er ikke ekstreme, det forventes at man jobber så mye når man skrive en masteroppgave.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #55 Skrevet 15. august 2010 Jeg fatter ikke hva de klager over. De studentene jeg kjenner har også en liten jobb ved siden av skolen. Det virker ikke som de lider noen nød. Er stadig på byen, med på alt av arrangement på skolen, sydenturer, stadig nye klær. Det kan da umulig vært så ille å være student i norge. Tror nok de bare er bortskjemte.
Jade Skrevet 15. august 2010 #56 Skrevet 15. august 2010 Er litt lei av folk på kg alltid mener man må være i sitvasjonen selv for å utale seg. Hun sammenligner jo seg selv med de; "jeg klarer meg jo helt fint".
Kråkesaks Skrevet 15. august 2010 #57 Skrevet 15. august 2010 Er litt lei av folk på kg alltid mener man må være i sitvasjonen selv for å utale seg. Mener du virkelig at en som ikke har faste nødvendige utgifter har grunnlag for å klage på de som har det?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #58 Skrevet 15. august 2010 Mener du virkelig at en som ikke har faste nødvendige utgifter har grunnlag for å klage på de som har det? Hvis det ikke fantes mange eksempler på folk som har faste nødvendige utgifter og klarer det fint, så kunne jeg skjønt argumentet. Men det gjør det altså. Derfor er det ingen poeng i å avfeie hele greia bare fordi den som tar opp temaet ikke har det.
Fluffe Skrevet 15. august 2010 #59 Skrevet 15. august 2010 Mener du virkelig at en som ikke har faste nødvendige utgifter har grunnlag for å klage på de som har det? Poenget er jo at ts klager på at folk heletiden klager på at de er så blakke.Men i følge dere har ikke ts en dritt å si forde personen ikke har de samme utgiftene og derfor får ikke ts klage på andres klaging!! Mange som gjerne klager at de er blakke er ikke alltid like blakke som de heletiden skal hyle om.TS er i sin fullerett og kunne klage, akuratt som alle andre 1
Jade Skrevet 15. august 2010 #60 Skrevet 15. august 2010 Hvis TS hadde hatt disse utgiftene som de fattige studentene har, og måtte tatt opp lån, så hadde det nok blitt litt sutring der i gården også!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå