AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #101 Skrevet 29. mars 2011 Hei, AB #98 her. Er det virkelig 6000,- norske studenter har rett til i måneden ... i så fall er dere kjempeheldige!! Jeg må nok ut med litt/enedel i overkant allt inkludert, men det er egentjente penger ettersom jeg er utlending da. Jeg er oopvokst med filosofien at man SKAL være fattig som student; klær har man vel alltids noe man kan ha, telefon = tekstmeldinger, sosialt liv? behøver det å koste så mye da? Og tips til vintertransporten: kjøp piggdekk til sykkelen, kjempekoselig :-) Synes at hvis man konsentrerer seg om studiene, kommer det å gå ut å hjøpe klær/øl/og delvis sosialliv øitt i andre hånd - vi er jo kjempeheldige som har rett til nesten gratis utdannelse her i norge - og hvis man jobber hardt blir je gleden av å nyte annet av samfunnets goder så mye større når man endelig er klar :-) Du forstår nok ikke helt poenget. Studenter er selvføgelig kjempeheldige som får den støtten de gjør, uansett beløp. Jeg er egentlig enig med deg at studenter burde være fattige når de studerer, og burde jobbe hardt om sommeren/litt i løpet av året for å ha nok penger. Men realiteten er den at lånekassestøtten skal i utgangspunktet tilby en livsstil som ikke er fattigslig. Poenget med støtten er at den i seg selv skal være nok til å leve av, uten å være fattig, og uten å måtte jobbe ved siden av studiene. Alt hadde vært annerledes hvis lånekassestøtten bare var ment som en liten "bonus", eller hvis de informerte om at dette sannsynligvis ikke er nok til å leve av i dyre byer.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #102 Skrevet 29. mars 2011 Hei, AB #98 her. Er det virkelig 6000,- norske studenter har rett til i måneden ... i så fall er dere kjempeheldige!! Jeg må nok ut med litt/enedel i overkant allt inkludert, men det er egentjente penger ettersom jeg er utlending da. Jeg er oopvokst med filosofien at man SKAL være fattig som student; klær har man vel alltids noe man kan ha, telefon = tekstmeldinger, sosialt liv? behøver det å koste så mye da? Og tips til vintertransporten: kjøp piggdekk til sykkelen, kjempekoselig :-) Synes at hvis man konsentrerer seg om studiene, kommer det å gå ut å hjøpe klær/øl/og delvis sosialliv øitt i andre hånd - vi er jo kjempeheldige som har rett til nesten gratis utdannelse her i norge - og hvis man jobber hardt blir je gleden av å nyte annet av samfunnets goder så mye større når man endelig er klar :-) Man må jo betale alt tilbake senere da. Det måtte ihvertfall jeg
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #103 Skrevet 29. mars 2011 Hei, AB #98 her. Er det virkelig 6000,- norske studenter har rett til i måneden ... i så fall er dere kjempeheldige!! Jeg må nok ut med litt/enedel i overkant allt inkludert, men det er egentjente penger ettersom jeg er utlending da. Jeg er oopvokst med filosofien at man SKAL være fattig som student; klær har man vel alltids noe man kan ha, telefon = tekstmeldinger, sosialt liv? behøver det å koste så mye da? Og tips til vintertransporten: kjøp piggdekk til sykkelen, kjempekoselig :-) Synes at hvis man konsentrerer seg om studiene, kommer det å gå ut å hjøpe klær/øl/og delvis sosialliv øitt i andre hånd - vi er jo kjempeheldige som har rett til nesten gratis utdannelse her i norge - og hvis man jobber hardt blir je gleden av å nyte annet av samfunnets goder så mye større når man endelig er klar :-) Man må jo betale alt tilbake senere da. Det måtte ihvertfall jeg
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #104 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde mye bedre råd som student, enn hva jeg har nå som alenemor til to. Hadde penger igjen av studielånet hver sommer. Såklart har jeg høyere utgifter nå, men hver måned går jeg i null og må av og til låne penger av foreldrene mine. Jeg har hovedfag fra universitetet, og er i full jobb.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #105 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har bodd andre steder i verden, i studietiden. Reiste med studielån, og leste der. Venner av meg (studenter) måpte når de hørte at man som student får både stipend og lån i Norge. Vi er utrolig priviligerte som får denne muligheten!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #106 Skrevet 29. mars 2011 Jeg som student er ikke fattig i forhold til andre, er heldig fordi jeg har en ganske så fleksibel jobb hvor min sjef sender meg en liste over ledige vakter også kan jeg bare plukke ut de jeg har mulighet til å jobbe. blir vel rundt 4-6 vakter i mnd og får da utbetalt 4000-6000 kr i tillegg til studielånet på 6700. Men om jeg ikke hadde hatt jobb så hadde jeg nok vært en fattig student, mine utgifter ser da slik ut: Husleie 3800,- Telefon 150,- Mat 1700,- Strøm kan variere fra 300-700 i mnd. Var verst når det var kaldt selv om jeg prøvde å bruke minst mulig med strøm. Trening 280,- div andre utgifter 99,-
Gjest Miam Skrevet 29. mars 2011 #107 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg har studert i 4 år nå og har bare vært blakk én gang, og det var nettopp pga. at vi ikke får støtte i juni/juli. Men ellers synes jeg at jeg har klart meg veldig bra med tanke på penger. Første året jeg studerte bodde jeg sammen med to andre, og de siste tre har jeg bodd med kjæresten, så det gjør det jo litt enklere når man ikke bare er en person om utgiftene. Jeg flyr ikke ut på byen hver helg heller, så det gjør jo også sitt til at jeg kanskje har mer penger å rutte med enn andre. Vi jobber heller ikke utenom, for å konsentrere oss mest om studiene, men vi har begge sommerjobber. Jeg betaler nå 3500 i husleie, kjæresten betaler like mye, altså koster leiligheten vår oss 7000 kr i måneden. I tillegg bruker vi jo en del på mat, selv om vi forsøker å kjøpe for det meste billigprodukter. Strøm er dyrt, vi fikk dessverre en ganske stor regning i vinter, som sikkert mange andre også gjorde. I tillegg har vi hver sin mobil som koster penger, og internett, i tillegg til veiavgift og andre avgifter pga. bilen. Allikevel føler jeg meg ikke spesielt fattig. Jeg kunne selvsagt tenkt meg mer penger per måned, men det jeg synes er mest irriterende med Lånekassa er at de ikke utbetaler lån/stipend hele året! Man skal tross alt leve da også... Vi bor forresten i Bergen. Endret 29. mars 2011 av Miam
Gjest stillness Skrevet 29. mars 2011 #108 Skrevet 29. mars 2011 Det kommer jo litt an på utgifter og som flere sier så er det jo husleie og strøm som spiser den største delen av pengene. Har klart meg fint når jeg har hatt fullt studielån selv om jeg helt klart levde sparsommelig.Selvsagt må man tenke endel over hva man bruker pengene til og jeg har hørt om de som har greid å bruke opp studielånet uken etter at de fikk det. Da er det kanskje ikke så rart at man føler seg fattig,men da har man ingen andre å skylde på enn seg selv.Da er det kanskje lett å gå til mamma og pappa,men det er jo ikke alle som har det privilegiet og da må rett og slett planlegge. Eneste gangen jeg følte meg litt fattig var da jeg hadde halvt studielån,men jeg greide meg uten å jobbe da også.Ble VELDIG flink til å utnytte hver eneste krone da og jeg bodde i tillegg i en by da så alt er mulig
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #109 Skrevet 29. mars 2011 Jeg som student er ikke fattig i forhold til andre, er heldig fordi jeg har en ganske så fleksibel jobb hvor min sjef sender meg en liste over ledige vakter også kan jeg bare plukke ut de jeg har mulighet til å jobbe. blir vel rundt 4-6 vakter i mnd og får da utbetalt 4000-6000 kr i tillegg til studielånet på 6700. Men om jeg ikke hadde hatt jobb så hadde jeg nok vært en fattig student, mine utgifter ser da slik ut: Husleie 3800,- Telefon 150,- Mat 1700,- Strøm kan variere fra 300-700 i mnd. Var verst når det var kaldt selv om jeg prøvde å bruke minst mulig med strøm. Trening 280,- div andre utgifter 99,- hvor i landet er det du bor? : ) er billig husleie du har:)
Ixnay Skrevet 29. mars 2011 #110 Skrevet 29. mars 2011 Nå har jeg ikke lest gjennom alle sider, men savner et viktig poeng her. Studielån og stipend eksisterer fordi studier skal være en fulltidsjobb, dermed er det meningen at dette beløpet skal dekke alle nødvendigheter og da er faktisk ikke 6000 kr i måneden veldig mye... Jeg jobbet selv ved siden av studiene og angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det. Jeg har hatt en kjempefin tid som student. Jeg har fått spart, jeg har fått gjort litt mer enn bare å sitte og lese, og jeg har fått meg jobb i ettertid (der jeg jobber ble det i alle fall vektet at jeg hadde arbeidserfaring fra tidligere). Noe som irriterer meg er det maksbeløpet man kan tjene i tillegg til stipend og lån. De fleste studenter jobber ved siden av studiene og trår til skikkelig i sommermånedene. Siden man ikke får noe støtte i sommermånedene så burde heller ikke juni og juli være inkludert i maksbeløpet man kan tjene, og burde vært holdt utenfor. Jeg skjønner at denne ordningen er til fordi studenter skal fokusere på studiene og ikke jobbe så mye at det går utover studiene. Noe som i og for seg er greit. Men det er de studentene som jobber litt ved siden av studiene og jobber seg halvt ihjel på sommeren og plutselig har tjent over grensen som lider av denne ordningen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #111 Skrevet 29. mars 2011 Det er jo også litt betenkelig at det som regnes som absolutt minstebeløp for hva man skal få å leve for om man går på gjeldsordning, er flere tusen kroner mer i måneden enn man får fra lånekassen, samtidig som at lånekassen sier at man skal ha mulighet til å være fulltidsstudenter uten jobb. Jeg mener ikke å sammenligne disse livssituasjonene, men synes det er helt bak mål av lånekassen. Hadde de sagt "dere får dette i støtte og lån, også bør dere jobbe ved siden av" istedet for "dere skal få så mye i støtte at dere skal kunne være fulltidsstudenter", hadde det vært en helt annen sak. Og ja, kommer mye an på hvor i landet man bor. Jeg bor nordpå, og her er som kjent alt dyrere, men jeg får ikke mer i støtte/lån enn dem som bor sørpå fordet. Vil også si at ja, jeg ser på megselv som fattig. Jeg lever under fattigsdomsgrensen, og må vende på hver krone. Har ikke råd til mat hver dag, og kostholdet mitt suger pga det. Jeg prøver å få meg jobb, men det er ikke lett når man aldri får tilslag. Hadde jeg bare hatt en jobb ville det gått mye bedre, for jeg studerer noe hvor jeg strengt tatt fint kan jobbe opp til 50%, men når jobben ikke er der, så er den ikke der.
Mezzo Skrevet 29. mars 2011 #112 Skrevet 29. mars 2011 Det stemmer nok ikke at alle studenter er fattige, men at en hel del må snu på hver en krone, er jeg ikke i tvil om. Ikke alle har mulighet til å jobbe ved siden av studiene. Jeg kommer selv under den kategorien. Pga et hardt studie med mye praksis, har jeg rett og slett ikke overskudd til å jobbe ved siden av. Jeg lever på studielån, og det skal gå til mat, husleige og alt det obiligatoriske... I tillegg har jeg bil, noe jeg dessverre ikke klarer meg uten. Så ja, - jeg er fattig. Husker ikke sist jeg var ute, på kino, konsert el.l. Klærne mine kjøper jeg på salg. Finner jeg en genser til 30 kr, er jo det fantastisk Men jeg er overbevist om at det kommer bedre tider - for de aller fleste!
Maddebs Skrevet 30. mars 2011 #113 Skrevet 30. mars 2011 Nå er ikke jeg student lenger, men hiver meg litt på debatten siden det ikke er lenge til jeg vurderer å gå tilbake til skole Studenter er ikke nødvendigvis fattige heletiden, men jeg tror at siden beløpet man får utbetalt ikke gir mye rom til sparing, blir det også vanskelig når det kommer uforutsette hindringer. (tannlege, ødelagt kjøleskap, mister jobben osv osv). Jeg opplevde å ha ganske så dårlig råd da jeg gikk på vidregående og skulle få stipend derfra. Tror jeg fikk 5000kr i mnd. Det vil jeg si at er ganske så lavt når du skal tenke på at både husleie og mat skal dekkes av dette =/
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #114 Skrevet 30. mars 2011 Jeg får ca 6000 i lån og 3000 i borteboer stipend. Jeg studerer i Norges største by og da må man glatt opp i 8000 i husleie for å få bo lokalt.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #115 Skrevet 30. mars 2011 Fremdeles ingen som vet om det er samsvar mellom prisøkning (mat,bolig osv) og eventuell stigning på stipend/lån?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #116 Skrevet 30. mars 2011 Fremdeles ingen som vet om det er samsvar mellom prisøkning (mat,bolig osv) og eventuell stigning på stipend/lån? Det er ikke samsvar. Dette er en av nøkkelsakene som Studentorganisasjonen (tror det er det de heter) tar opp hvert år. Hadde støtten/lånet man får fra lånekassen steget i takt med prisstigning ellers i samfunnet, så hadde ikke vi studenter skulle hatt så dårlig råd. Er dét jeg er mest irritert over, ikke det at jeg har dårlig råd fordi jeg ikke har noen jobb ved siden av studiene, men fordi lånekassen sier at man skal kunne være fulltidsstudent og konsentrere seg helt om det, men det er ikke realiteten for mange, som må ha en jobb, og dermed følgelig fokuserer mindre på studiene. Men selvfølgelig, hadde de som sitter og utarbeider hvilket beløp man skal kunne få som støtte/lån hvert år levd på samme summen selv i 6 år, da hadde de nok raskt endret mening. Nå bruker de unnskyldninger for å utsette å se på akkurat dette problemet med levekårsundersøkelsen som skal presenteres i slutten av 2011 (om det ikke var i 2012) Så nei, det er dessverre ikke noe samsvar med prisstigning eller i samfunnet og det lånekassen deler ut i støtte/lån.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #117 Skrevet 30. mars 2011 Fremdeles ingen som vet om det er samsvar mellom prisøkning (mat,bolig osv) og eventuell stigning på stipend/lån? Nei, det er ikke sammenheng. Etter hva jeg har forstått så reguleres stænaden etter konsumprisindeksen, Problemet med dette er at konsumprisindeksen regnes ut på bakgrunn av prisstigningen på en rekke forbruksvarer, men økningen i bolig/leiepriser er ikke omfattet. Leieprisene har kt dramatisk de siste årene, og i Oslo er du heldig om du greier å få tak over hodet inkl strøm til under 4500. Mat har ikke økt så mye i pris og andre goder som for eksempel klær har jo blitt billigere, så det er logisk å anta at det er bokostnadene som tar knekken på studentenes økonomi. Jeg syns det burde være et minimum at en student får det samme som minstesatsene til en sosialklient i alle fall, noe som er langt i fra slik det er i dag.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #118 Skrevet 31. mars 2011 Ja, jeg synes studenter får altfor lite penger, ettersom de rød-grønne sier det skal være mulig å være heltidsstudent her i Norge! Jeg er ikke en av dem, men de som har obligatorisk hver dag fra 8-16 og tillegg må lese, gjøre oppgaver/innleveringer utenom, har jo ikke tid til å jobbe. Man skal da søren meg ha litt hvile, fritid og sosialt liv også. De som her i tråden påstår de klarer seg fint på kun lån og stipend, kan ikke bo i en av de største byene ihvertfall! Da må man fort oppi 5000 kr/mnd. bare for å bo. Regnestykke basert på Oslotall per år: Inn: stipend/lån: 89 000 Ut: husleie inkl. strøm: 60 000 månedskort: 4200 mat: 24 000 mobil: 3000 trening: 2500 diverse (hygieneartikler, nødvendig kosmetikk, p-piller for jenter, fritidsaktiviteter): 500 bøker og div. materiel: 8000 Bare dette er jo godt over 100 000 og man er allerede i minus.. I tillegg kommer tannlege, lege, frisør, julegaver, bursdagsgaver, evt. transport hjem et par ganger i året, ferie, ha det gøy (gå på byen, konserter etc.), klær, uforutsette utgifter mm. Mitt eget budsjett: Husleie og strøm 4500 Mat 2000 Transport 950 Mobil 250 Det blir 7700 det, uten penger til noe sosialt. Jeg hadde aldri i verden klart meg på bare stipend og lån! Jeg er heldig og får litt hjemmefra, og så jobber jeg ca. 35 %. Lever godt
Gjest Dorey Skrevet 31. mars 2011 #119 Skrevet 31. mars 2011 Mitt inntrykk er at mine studievenner stort sett ikke har så mye penger, og gjerne sitter igjen med 200 kr et par uke før neste utbetaling. Om det er fordi de er dårlige til å prioritere pengene sine skal jeg ikke uttale meg om. Men det er faktisk ikke mulig å leve for 6700 kr i mnd i Oslo i dag, ikke med så høye husleiepriser som det er her. Nå har jeg ingen sympati for de som MÅ bo på beste vest og ikke kan tenke seg å flytte litt ut av bykjernen. Dette later det til at veldig mange studenter ser på som en menneskerett og noe man ikke vil gå bort fra. Det er heller ikke nødvendig å gå ut hver helg, hvis man bruker pengene sine sånn er det ikke rart det blir mye First Price nudler. Heldigvis er jeg priviligert og har en mann som tjener godt over gjennomsnittet så jeg ska ikke klage over min studentøkonomi i allefall.
tussi84 Skrevet 31. mars 2011 #120 Skrevet 31. mars 2011 Studielånet burde øke betraktelig. Ikke til luksus, men slik at det går ann å leve uten å måtte jobbe "ræva av seg" i alle ferier, alle fri dager osv. Jeg sier ikke at man ikke skal jobbe ved siden av studiene noe, men ikke alltid. I Storbyene har leieprisene økt betraktelig de siste årene, men studielånet står omtrent på stedet hvil. Matpriser og alt annet øker også jevnt og trutt. I verste fall kan de måndeltige utgiftene som student i storby se slik ut: Leie av hybbel: 4500 - 5000 kr i måneden Strøm: 500 kr? (litt mer om vinteren) InternetT: 300 kr mndkort: 400 kr Forsikring: 200 Mobil: 200 MAt: 2000 kr = 8600 kr Dette er ikke urealistisk..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå