tingeling~ Skrevet 7. mai 2014 #2001 Del Skrevet 7. mai 2014 Hvordan foregår oppkjøring til motorsykkel? Jeg fikk lappen på mandag på føeste forsøk :D det VAR så skummelt og jeg ristet og skalv gjennom hele prøven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #2002 Del Skrevet 7. mai 2014 Den er delt i 3 deler: teori/kunnskap om sykkelen, presis kjøreteknikk (kjørebeherskelse) og vanlig tur ut i trafikken. Først trekker man 2 tilfeldige kort av totalt 12 stk. På hver kort er det 2 spørsmål som man må svare på, enten muntlig og/eller ved å vise på sykkelen (sikkerhetssjekk og sjekking av feil og mangler). Så er det noen øvelser man må gjennom, slalom og sirkel, svinging, brems i sving, nødstopp og unnamanøver. Hvis man klarer seg gjennom det og ikke allerede stryker på 2. del, så bærer det ut i trafikken og skjer på samme måte som bil. Avhengig av lastkapasitet på sykkelen, enten sitter sensor på samme sykkel eller kjører bak på egen med toveis-kommunikasjon. Så slik foregår den. Anonymous poster hash: dff7a...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 8. mai 2014 #2003 Del Skrevet 8. mai 2014 Hei, uff.. jeg har oppkjøring på fredag allerede. Jeg sliter med nerver og har gruet meg til hver eneste time med kjørelærer gjennom straks ett år. Hun gjør meg SÅ nervøs og er en såpass dårlig pedagog at jeg måtte ta det opp med henne og true med å slutte. Jeg hadde byttet skole hvis det var mulig. Uansett, straks oppkjøring og jeg har ingen å øvelseskjøre med. Jeg skal ha en kjøretime umiddelbart før oppkjøringen på fredag og gruer meg både til å bli hudfletta av lærern og til å bli overnervøs på oppkjøringa! Trafikkopplæringskjeftesmelle? Jotakk, hadde en slik en selv. Han kosta meg nok den første oppkjøringen, da han gikk ballistisk for små pissdetaljer en tidlig morgenstund på vei til trafikkstasjonen. Pleier ikke å stresse meg opp, men er halvt hjernedød til godt utpå formiddagen. Skulle bare kjøre litt upresentiøst før oppkjøringa, så det ikke skulle komme så brått på. At sensor i tillegg hadde karisma som et elgkadaver hjalp ikke, så jeg som sjelden lar meg stresse i kritiske situasjoner greide å bli såpass nervøst ukonsentrert at jeg syndet mot vikeplikten allerede på vei ut fra trafikkstasjonen, og så kom et fartsgrenseskilt litt plutselig på. Andre oppkjøringen ga jeg trafikklæreren grei melding om at hvis han ønsket seg flere barn, så kom det ikke et eneste pip fra ham i timen på vei til bilsakskyndig, utenom et hjertelig "Lykke til o'store lønningsposen min". Gjorde noen småfeil på den turen også, men plukket de opp, og slapp å sette meg i "kald bil". Neste sensor var et medlem av menneskeheten, og forsøkte ikke å etterlikne en gråstein, og da gikk alt såre vel. Etpar småfeil ble det, blant annet en tur noen cm opp på fortauet i en høyresving, men besto, mest fordi jeg synliggjorde med dialogen at jeg så på førerkortet som en lisens til å fortsette å øvelseskjøre uten en grinebiter ved siden av. Prøv å ha en innstilling om at du er sjefen, for det er faktisk du som betaler. Hvis du ikke har en jobb der du trenger førerkort, så blir ikke konsekvensen om du stryker noe annet enn at kommende lørdag blir temmelig lik forrige og den før. Husk at du som sjåfør har ansvaret for å kjøre trafikksikkert, også om du har distraksjoner i livet, som kjærestekrangler eller syke familiemedlemmer. Derfor er du ikke klart for trafikken hvis du ikke takler å kjøre med sensor. Det verste som kan skje om du ikke består er at du må kjøre litt til, og ta ny oppkjøring måneden etter. Da vil du ha med deg erfaringen, og når du har vært gjennom det en gang, blir det mye mindre pes neste gang, da vet du jo at det ikke var noe å grue seg til. Bare kommenter situasjoner, slik at sensor opplever at du tenker rett, og at du har et bevisst forhold til at du ennå har mye å lære. En klønete manøver trenger ikke føre til stryk. Men den kan gi sensor inntrykk av at du er mer usikker og vinglete enn du egentlig er. En forklaring på hva du egentlig skulle ha gjort, og en forklaring på hvorfor du gjorde som du gjorde, om enn bare skylde på nervøsitet, viser sensor at du tenker rett. Da stryker du ikke for bagateller som ellers samlet kunne gitt inntrykk av at du trenger mer kjøretrening før du slipper ut alene med halvannet tonn potensiell drapsmaskin. Ønsker deg lykke til, og håper du kjører pent med ny lapp om jeg skulle møte deg i trafikken etter freddan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applecider Skrevet 8. mai 2014 #2004 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg vil bare si lykke til. Vet alt om hvordan det er å ha en kjørelærer som ikke funker. Det var derfor jeg gav opp første gangen. Steng henne ute og fokuser på kjøringen. 😊 Tusen Takk! Skal prøve mitt beste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applecider Skrevet 8. mai 2014 #2005 Del Skrevet 8. mai 2014 Trafikkopplæringskjeftesmelle? Jotakk, hadde en slik en selv. Ønsker deg lykke til, og håper du kjører pent med ny lapp om jeg skulle møte deg i trafikken etter freddan. Haha ja virkelig! Høtes ut som du vet hva jeg snakker om. Når jeg leser om andre her som vurderer å ha med kjørelærer inn i bilen under oppkjøring - ja DA skjønner jeg at jeg har vært uheldig. Kunne ikke falt meg inn å ha kjørelærer med!!! Jeg gruer meg faktisk mer til oppvarmingstimen enn selve ooppkjøriga og det sier jo litt. Jeg skal gjøre mitt beste, mer får jeg ikke gjort. Jeg skal prøve å stenge henne ute og huske på det du har sagt. I morgen den dag!!! Består jeg så tror jeg at jeg begynner å grine. Her jeg bor kan man ikke egentlig bo uten bil... *grue-glede-seg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jumo Skrevet 8. mai 2014 #2006 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg holder på å ta lappen. Har holdt på siden Januar, og føler jeg aaaldri kommer noe lengre. Har en liten teori om at kjøreskolelæreren min snakker om "hun ubrukelige eleven" sin på kontoret med kollegaene sine Kjører såå mye bedre med foreldrene mine, fordi de ikke stresser meg så fælt og gir meg positiv feedback underveis! Kjøreskolelærern min er så brå, kjefter litt og sier ting jeg gjør feil (ofc!), men sier aldri noe bra før heeelt på slutten av timen. Jo DA er jeg jo sååå flink og dette går jo bra. Hahaha, kunne trengt den motivasjonen mens jeg kjører. Har vært på gråten et par ganger, fordi jeg føler meg så håpløs og er livredd de andre bilene Verste er at ingen tror at jeg ikke liker kjøreskolelærern min, for søstra mi elska han og alle skryter han opp i skyene.. Haha, får bare kjøre masse mer hjemme og vise han neste kjøretime! Edit; må nesten legge til at jeg synes litt synd på han også, kan søren meg ikke være lett å sitte på med en overstressa elev som ikke liker de andre bilene på veien. Hahahah.. Endret 8. mai 2014 av Jumo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #2007 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg holder på å ta lappen. Har holdt på siden Januar, og føler jeg aaaldri kommer noe lengre. Har en liten teori om at kjøreskolelæreren min snakker om "hun ubrukelige eleven" sin på kontoret med kollegaene sine Kjører såå mye bedre med foreldrene mine, fordi de ikke stresser meg så fælt og gir meg positiv feedback underveis! Kjøreskolelærern min er så brå, kjefter litt og sier ting jeg gjør feil (ofc!), men sier aldri noe bra før heeelt på slutten av timen. Jo DA er jeg jo sååå flink og dette går jo bra. Hahaha, kunne trengt den motivasjonen mens jeg kjører. Har vært på gråten et par ganger, fordi jeg føler meg så håpløs og er livredd de andre bilene Verste er at ingen tror at jeg ikke liker kjøreskolelærern min, for søstra mi elska han og alle skryter han opp i skyene.. Haha, får bare kjøre masse mer hjemme og vise han neste kjøretime! Du, det er ikke førstemann til lappen altså Ikke stress, sats heller på å bli en god sjåfør! Tenk på meg da, jeg har holdt på siden april i fjor.. men jeg er blond skjønner du. Også har jeg ingen å kjøre med privat. Har oppkjøring i sommer! Anonymous poster hash: 804c8...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jumo Skrevet 8. mai 2014 #2008 Del Skrevet 8. mai 2014 Du, det er ikke førstemann til lappen altså Ikke stress, sats heller på å bli en god sjåfør! Tenk på meg da, jeg har holdt på siden april i fjor.. men jeg er blond skjønner du. Også har jeg ingen å kjøre med privat. Har oppkjøring i sommer! Anonymous poster hash: 804c8...09c Det er sant! Føler meg bare litt sen, siden alle vennene mine har lappen og når småsøkna dems igjen får lappen, føler jeg meg småteit HAha men herregud, alt i sitt tempo, helt sant det Har alltid hatt angst for å kjøre bil, så får bare ta tida mi slik at jeg kan føle meg trygg. Nei, når du ikke har noen å kjøre med privat er det litt vanskelig både tidsmessig og økonomisk kan jeg tenke meg! Men du er snart i mål, så tommel opp for deg :D Lykke til på oppkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #2009 Del Skrevet 8. mai 2014 Det er sant! Føler meg bare litt sen, siden alle vennene mine har lappen og når småsøkna dems igjen får lappen, føler jeg meg småteit HAha men herregud, alt i sitt tempo, helt sant det Har alltid hatt angst for å kjøre bil, så får bare ta tida mi slik at jeg kan føle meg trygg. Nei, når du ikke har noen å kjøre med privat er det litt vanskelig både tidsmessig og økonomisk kan jeg tenke meg! Men du er snart i mål, så tommel opp for deg :D Lykke til på oppkjøring Ikke sant, det er viktig å være trygg bak rattet Dette klarer du fint. Hvis læreren er for ille får du vurdere å bytte. Min er heldigvis veldig tålmodig med meg hehe. Jeg fikk panikkanfall nesten hver gang jeg satt meg bak rattet, nå kjører jeg lett i Oslo sentrum uten problem. Lykke til du også! Tenk så deilig når vi får lappen! Anonymous poster hash: 804c8...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jumo Skrevet 8. mai 2014 #2010 Del Skrevet 8. mai 2014 Ikke sant, det er viktig å være trygg bak rattet Dette klarer du fint. Hvis læreren er for ille får du vurdere å bytte. Min er heldigvis veldig tålmodig med meg hehe. Jeg fikk panikkanfall nesten hver gang jeg satt meg bak rattet, nå kjører jeg lett i Oslo sentrum uten problem. Lykke til du også! Tenk så deilig når vi får lappen! Anonymous poster hash: 804c8...09c Så bra! Må være kjempedeilig å kunne føle at du mestrer det, spesielt mtp nesten panikkanfallene! Er megasliten etter hver kjøretime selv, må stresse mindre! Tusen takk for det, og ja, det skal bli sååå utrolig deilig :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullebull Skrevet 8. mai 2014 #2011 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg hadde bilangst i flere år før jeg i det hele tatt turde å begynne å kjøre. Tok teorien for 4 år siden og besto, men begytne aldri med kjøringen. I år bestemte jeg meg for at jeg MÅTTE gjøre noe med det, tok teorien på nytt, kjørte i 3 mnd, MYE. både med kjørelærer og foreldre. Og klarte oppkjøringen uten en eneste feil. Har hatt lappen i snart 2 uker nå og jeg elsker å kjøre, jeg kjører så mye jeg kan, just for the fun. Man må bare overvinne fykten. Jeg trodde bare for ett halvt år siden at jeg aldri kom til å begynne med lappen engang. Stress ned, ikke vær så streng med dere selv, kos dere med kjøringen, så faller alle bitene på plass. Man er selv sin verste fiende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applecider Skrevet 9. mai 2014 #2012 Del Skrevet 9. mai 2014 JAAAA! Bestod oppkjøring i dag!!! :-) OG jeg fant ut at jeg er gravid 3 timer FØR oppkjøringa!! Var jo helt i sjokk når jeg dro hjemmefra... fytterakkern for en utrolig merkelig dag!! JIPPI JIPPI JIPPI! :-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2013 Del Skrevet 9. mai 2014 grattis. Anonymous poster hash: 05b25...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentu Skrevet 9. mai 2014 #2014 Del Skrevet 9. mai 2014 JAAAA! Bestod oppkjøring i dag!!! :-) OG jeg fant ut at jeg er gravid 3 timer FØR oppkjøringa!! Var jo helt i sjokk når jeg dro hjemmefra... fytterakkern for en utrolig merkelig dag!! JIPPI JIPPI JIPPI! :-) Gratulerer! For en fantastisk dag! Jeg hadde oppkjøring forrige mandag med en høygravid kropp. Er kjempe deilig at lappen er i boks før jeg skal bli mamma. Så gratulerer nok en gang! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applecider Skrevet 9. mai 2014 #2015 Del Skrevet 9. mai 2014 Gratulerer! For en fantastisk dag! Jeg hadde oppkjøring forrige mandag med en høygravid kropp. Er kjempe deilig at lappen er i boks før jeg skal bli mamma. Så gratulerer nok en gang! 😊 Takk takk! Ja denne dagen kommer jeg aldri til å glemme! :-) Og gratulerer til deg også med baby på vei og ferskt førerkort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 12. mai 2014 #2016 Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Kjøretime om en time. Dobbel. Jeg har ikke lyst føler meg ikke bra i dag, og jeg synes det er skummelt. Det går bedre når jeg øvelseskjører med mamma. Da slapper jeg mer av, men når jeg sitter i en fremmed bil med en fremmed person, klarer jeg bare ikke å slappe av. Hvorfor er dette så skummelt?! Jeg må forresten si at jeg er VELDIG fornøyd med den nye kjørelæreren min. Den gamle kjeftet på meg for hver minste feil. Den nye er en dame, og hun tar det rolig og forstår at folk som driver med øvelseskjøring naturlig nok gjør feil. Tror den gamle kjørelæreren gjorde meg litt redd for øvelseskjøring med skole. Endret 12. mai 2014 av Linaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 12. mai 2014 #2017 Del Skrevet 12. mai 2014 Dere som nettopp har tatt lappen og som ikke kjørte med familie osv, hvor mye betalte dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2018 Del Skrevet 12. mai 2014 Dere som nettopp har tatt lappen og som ikke kjørte med familie osv, hvor mye betalte dere? Nå er ikke jeg helt ferdig enda, men har oppkjøring i sommer og regningen kommer til å ende på rett under 100.000 kr. Er det rart jeg er blakk?! Anonymous poster hash: 804c8...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 12. mai 2014 #2019 Del Skrevet 12. mai 2014 Nå er ikke jeg helt ferdig enda, men har oppkjøring i sommer og regningen kommer til å ende på rett under 100.000 kr. Er det rart jeg er blakk?! Anonymous poster hash: 804c8...09c Åh i heeeeeeeeeeeelllvetttee Jeg regnet med sånn rundt 40 max jeg da! :O Shit! Kommer aldri til å ha råd xD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applecider Skrevet 14. mai 2014 #2020 Del Skrevet 14. mai 2014 Dere som nettopp har tatt lappen og som ikke kjørte med familie osv, hvor mye betalte dere? 39.000 kr inkl. alt unntatt oppkjøring (950) og førerkort (ca 300). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå