~lillefot~ Skrevet 8. september 2010 Forfatter #161 Skrevet 8. september 2010 Da skal jeg ta kontakt med legen og høre, Millamor Det har fremdeles ikke kommet noen nevø til verden, men jeg har en sterk følelse for morgendagen... Hadde så inderlig håpet at han kom før helgen, slik at jeg fikk se ham I går var jeg hos frisøren og klippet meg. Jeg har lært en' ting: hvis en frisør kommer nær meg med kniv (sltså at de skjærer håret i stedet for å klippe det), så må jeg si stopp. Jeg var hos en frisør i juni, nemlig, og hun brukte kniv på meg. Nå var hele håret mitt skikkelig flisete (vi snakker om at hvert hårstrå hadde delt seg i fem deler!, og det brakk av store biter. Frisøren jeg var hos i går (min faste, egentlig), sa at hennes hår er likedan, og at det er typisk for oss som har litt fall i håret. Uansett: jeg fikk meg lugg! Jeg har ikke hatt lugg siden jeg var rundt 10 år gammel, så det er veldig uvant å se seg selv i speilet. Men jeg tror jeg er fornøyd - trenger bare noen dager til å bli vant med det:) Ha en fin kveld jenter
Gjest ~Milla~ Skrevet 8. september 2010 #162 Skrevet 8. september 2010 Stor forskjell på klipping med saks eller kniv har jeg skjønt, noen får de flotte resultatet med kniv mens noen, som deg dessverre, har dårlig erfaring.
~lillefot~ Skrevet 9. september 2010 Forfatter #163 Skrevet 9. september 2010 I dag er jeg ENDELIG 13 uker på vei (har jo vært 12 uker på vei i 2 uker nå *gjeipe*) Mors uke 13: Magen vokser og oppleves ofte størst på kveldene. Du kan oppleve akutte, stikkende smerter på sidene av magen. Dette er strekk på senene som livmoren henger i, og er helt ufarlig. Tenk litt igjennom din egen arbeidssituasjon . Er det noe som kan legges til rette slik at svangerskapet kan få utviklet seg, samtidig som du kan fortsette med ditt arbeid? Nå har livmoren blitt omtrent så stor som en knyttneve, når det ikke er flerlinger. Hos noen kan man nå begynne å kjenne livmoren rett over bekkenbeinet når hun ligger på ryggen. Dette gjelder særlig flergangsfødende. Allerede nå er det noen som kjenner liv hvis de kjenner riktig godt etter. Dette er så tidlig at det er snakk om at du kanskje kjenner noe den ene dagen og så kan det gå et par dager/uker til neste gang. De aller fleste spontanaborter har skjedd innen nå og de fleste av oss puster litt umerkelig lettet ut. Når det gjelder mat er det lurt å prøve å ha et litt variert kosthold. Ferske grønnsaker og frisk frukt er en meget god næringskilde til vitaminer og mineraler som du også har et økt behov for nå. Kroppen din gjør en helt fantastisk jobb og trenger næring. Er du sulten hele tiden kan det være lurere å spise grønnsaker og frukt enn mat med et høyt kaloriinnhold, for det blir du egentlig unødig tykk av. Av egen erfaring kan jeg si at det er ikke lett å gå ned etterpå, og jeg hører ennå jordmora mi sin advarsel om ikke å legge på meg en kilo i uka. For en del av dem som har vært plaget av kvalme, så begynner det å gi seg nå. Trening kan du bare gjøre, men innenfor den grensen at du ikke sliter deg helt ut, eller at det kjennes ubehagelig. Du tåler mindre når du er gravid og det kan ta litt lengre tid å ta seg inn igjen etterpå. Ingen tar imidlertid skade av å ha kondisen rimelig i orden. Hvis du har drevet med veldig hard sport til nå eller mye hopping for eksempel kan det være lurt å gå over til noe annet for denne perioden i livet ditt. Etter hvert som presset øker mot bekkenbunnen din kan hopping være en for stor belastning. Dette vil du merke ved at du kan lekke litt urin. Kjenn etter og gjør det du føler for i ditt eget tempo, kroppen vil gi ganske klare signaler på hva den tåler og hva den ikke tåler enten ved at du blir veldig sliten eller at du kjenner smerter. Nå er barnet i uke 11 :rødme:
~lillefot~ Skrevet 9. september 2010 Forfatter #166 Skrevet 9. september 2010 yey! tusen takk Milla og Småkjekset I dag har jeg hatt senvakt på jobb. Det vil si matlaging, rydding av kjøkken, rydding av avdelingene samt rydding ute. Var ikke hjemme før kvart over fem i dag, og det var så vidt jeg klarte å gå hjem. De tre siste timene på jobb var helt forferdelige, og jeg holdt på å knekke sammen flere ganger. Jeg fikk ei på jobb til å lage mddagen, men resten gjorde jeg selv. Jeg måtte gå rett og legge meg da jeg kom hjem, for jeg var helt ferdig i kroppen. Jeg sov i 2 t og 15 min., og da jeg våknet verket jeg i hele kroppen, og var kvalm. Tror jeg må snakke med de på jobb om at jeg ikke kan ha senvakt mer, for det der var ikke noe særlig. Det er meningen mamma og jeg skal reise til min far og mine brødre i morgen, men jeg må se an formen. Akkurat nå har jeg bare lyst til å grine. Jeg er nødt til å ta en dusj, samt å pakke litt, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker... I tillegg til dette er det en del oppkast på jobb, så jeg håper jeg har klart å styre unna det. Huff, føler meg som den sytekjærringa.
vingle Skrevet 9. september 2010 #167 Skrevet 9. september 2010 Jeg har tenkt en del på dette med fødsel (det er i grunnen noe vi jenter ikke kommer unna, er det vel...? :gjeiper:) Jeg har lest at det å ligge flatt i senga kan låse bekkenet noe, og det kan bli vanskeligere å få babyen ut. Jeg har derfor bestemt meg for å føde halvveis sittende i en gynekologstol(sjekk den linken her; håper jeg er så stille og konsentrert under fødselen: ) eller (og dette er mitt høyeste ønske): føde i vann. Hva mener dere, jenter - har dere noen innspill? Hva skal dere gjøre? Så over til noe annet: nå har jo jeg hatt et par UL pga. blødninger, men skal noen av dere på tidlig UL for å sjekke at alt er i orden med knøttet deres? Jeg har lest dette med at man kan se nakkefold og neseben fra uke 10-12, mtp. downs syndrom. Nå er det jo mange andre ting fostrene kan ha, men det er kanskje dette mor og far helst vil sjekke..? Nå er dette bare min mening, men jeg blir ganske irritert på de som mener vi lever i et sorteringssamfunn. Skal ikke vi foreldre få lov til å bestemme over våre egne liv, våre egne barn? Uansett: vi har bestemt oss for ikke å bestille tidlig UL, så får vi håpe vi får se en frisk og fin baby på ordinær UL Nå håper jeg ikke at jeg har provosert noen, jeg blir bare litt provosert selv av og til. Ha en fin kveld alle sammen Nå er jeg litt på etterskudd, men ville svare på dette! Jeg har også tenkt en del på hvordan føde, og hvilken form for smertelindring jeg skal ha. Synes det er vanskelig å gjøre meg opp en mening når jeg ikke aner hva jeg går til! Synes det ser fint ut å bruke vann, evt. også føde i vann. Har ikke lyst på epidural eller keisersnitt, men det første ser jeg for meg at jeg godt kan endre mening om når jeg kjenner smertene, og det siste kan man iblant ikke velge... Jeg synes det høres fornuftig ut å ikke ligge flatt hele tiden i alle fall, men å prøve å stå/røre på seg og bruke tyngdekraften til hjelp. Ang. UL så har jeg vurdert tidlig UL, men bestemt meg for å vente. Jeg er helt enig i at det bør være opp til enhver å kunne velge bort et foster man vet at ikke er friskt. Så kan de som er så i mot "sorteringssamfunnet" få beholde uansett. Mangfold er så mangt og det vil vi alltid ha - folk er og kommer alltid til å være forskjellige, selv om de er ikke har en diagnose. Da har jeg kjøpt mitt første par med mammabukser. Fant noen som det var litt sleng i, og som ikke var så veldig lyse. De var veldig behagelige å ha på. Kjøpte dem på H&M, og siden de hadde 100,- i rabatt på jeans, så fikk jeg dem for 399,-. Ganske fornøyd Nå må bare mamma legge dem opp litt Tjoho - jeg har også kjøpt min første mammabukse nå! En mørkegrønn fra H&M. Den er litt stor ennå, gleder meg stor til den passer skikkelig Ville gjerne ha en i mørk denim også, men i alle de 3 butikkene jeg var innom var alle utsolgt for min str i den modellen jeg likte... Det er meningen mamma og jeg skal reise til min far og mine brødre i morgen, men jeg må se an formen. Akkurat nå har jeg bare lyst til å grine. Jeg er nødt til å ta en dusj, samt å pakke litt, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker... I tillegg til dette er det en del oppkast på jobb, så jeg håper jeg har klart å styre unna det. Huff, føler meg som den sytekjærringa. Uff, det er så fælt når man er så sliten! Da er det lov å klage Lillefot. Håper du får samlet litt krefter og at du kommer deg fort i seng. Så er du forhåpentligvis oppladet til i morgen. Sov godt!
Tusle Skrevet 10. september 2010 #168 Skrevet 10. september 2010 Veit så utrolig godt hvordan det er å være så utmattet og sliten. Hadde langvakt på lørdag og det var tøft...
~lillefot~ Skrevet 11. september 2010 Forfatter #169 Skrevet 11. september 2010 Natt til i går sov jeg veldig dårlig. Kastet opp flere ganger på natten, og verket i hele kroppen. Så det ble date med sofaen og senga i hele går. Fikk i meg minimalt med mat, og har ikke fått i meg så mye i dag heller... Er veldig slapp, men har klart å ta meg sammen litt i forhold til i går. Omgangssyken er noe dritt. Hvertfall når man har et knøtt i magen som trenger mat, og mamma ikke klarer å få det i seg Det ble naturlig nok ikke noen tur for å besøke pappa og brødrene mine denne helgen, så vi reiser neste helg i stedet. Forhåpentligvis er jeg fit for fight da. Ha en fin helg videre jenter.
~lillefot~ Skrevet 13. september 2010 Forfatter #172 Skrevet 13. september 2010 Tusen takk, jenter *klem* Dette er den verste helgen jeg har hatt på lenge. Føler meg mye bedre i dag, men merker at jeg bør ta det med ro. Jeg har fått seinvakt igjen på jobb, men jeg ga klar beskjed om at hvis jeg skal ha det, så må jeg ha hjelp. Så får vi se om de etterfølger det... Ha en fin ukestart alle sammen
Gjest kenghuru Skrevet 13. september 2010 #173 Skrevet 13. september 2010 Tusen takk, jenter *klem* Dette er den verste helgen jeg har hatt på lenge. Føler meg mye bedre i dag, men merker at jeg bør ta det med ro. Jeg har fått seinvakt igjen på jobb, men jeg ga klar beskjed om at hvis jeg skal ha det, så må jeg ha hjelp. Så får vi se om de etterfølger det... Ha en fin ukestart alle sammen Uff, ikke noe godt med omgangssyken. Håper du har fått i deg noe mat og ting har roet seg. Du må huske på å ta det med ro hvis du er så sliten...og spesielt nå som du har vært dårlig...pulsen til knøttet øker drastisk når vi er så dårlige og slitne. Pass på deg selv og den lille
Gjest ~Milla~ Skrevet 13. september 2010 #174 Skrevet 13. september 2010 Uffa, sender masse tanker din vei. Håper vakten går fort, så du kan komme deg hjem og slappe av
~lillefot~ Skrevet 14. september 2010 Forfatter #175 Skrevet 14. september 2010 Seinvakta i går gikk greit, fikk masse hjelp av en på jobb, og det hjalp betraktelig. I tillegg tok jeg bilen til jobb, så da slapp jeg å bruke energi på å gå hjem. Jeg har slitt veldig med hodepine den siste uka, og i går måtte jeg bare legge meg kl 21, for da orket jeg ikke mer. Er redd for å ta for mye paracet også, men hva skal man gjøre? Har noen av dere noen tips?
Gjest kenghuru Skrevet 14. september 2010 #176 Skrevet 14. september 2010 Seinvakta i går gikk greit, fikk masse hjelp av en på jobb, og det hjalp betraktelig. I tillegg tok jeg bilen til jobb, så da slapp jeg å bruke energi på å gå hjem. Jeg har slitt veldig med hodepine den siste uka, og i går måtte jeg bare legge meg kl 21, for da orket jeg ikke mer. Er redd for å ta for mye paracet også, men hva skal man gjøre? Har noen av dere noen tips? Så bra at vakta gikk greit...og ikke minst at du fikk hjelp..selvom det skulle da egentlig bare mangle Drikk masse masse vann! Det er det som hjelper meg når jeg kjenner hodepinen kommer snikende - da hiver jeg innpå med en ca halvliter vann og det hjelper. Og hjelper ikke vann så er det nok hvile som kan hjelpe deg
Gjest ~Milla~ Skrevet 14. september 2010 #177 Skrevet 14. september 2010 Jeg sliter med smerter, som jeg hadde før jeg ble gravid. Innimellom må jeg ty til paracet. Langt fra hver dag altså, men likevel.. klarer meg ikke 9mnd helt uten, dessverre. Men jeg pleier da ta en tablett, og drikke minst to stooore glass med vann, så går hodepinene over. Har prøvd å fylle på med bare vann, men er ikke alltid det fungerer altså.
~lillefot~ Skrevet 14. september 2010 Forfatter #178 Skrevet 14. september 2010 Yey Endelig en dag uten hodepine eller andre I går kveld la jeg meg kl 21, det sier sitt - jeg hadde så innmari vondt i hodet. Jeg orket til og med å rydde litt på kjøkkenet etter jobb i dag Håper hodepinen holder seg borte en laaaang stund fremover. Det eneste minuset er at jeg har hatt en liten blødning, og har spottet i hele dag. Men heldigvis beroliget den forrige gynekologen min meg, så jeg tror alt er bra. Jeg skal til jordmor for første gang neste onsdag, og gleder meg masse Tror dere vi får høre hjertelyden da? Åsså lurer jeg på en liten ting: Jeg har i flere dager ligget rett ut på sofaen og strøket meg på magen og prøvd å kjenne etter om jeg kan føle noen bevegelser. Har ikke kjent noenting før i dag: da jeg trykket på magen kjente jeg akktrat som bobler inni magen - veldig lette, da, måtte kjenne godt etter. Jeg prøvde dette tre ganger, for å sjekke om det bare var innbillning, eller om de boblene var noe annet. Men neida, de kom igjen når jeg trykket. Kan det være noe tror dere? Eller ønskedrømmer jeg? Når jeg trykker igjen nå, kjenner jeg ingenting. Åsså må jeg litt til, for endelig virker smileyene mine igjen Kanskje jeg endelig klarer å ordne en link til denne graviditetsdagboka mi, da... PS: ingen nevø i sikte enda *venter*
Tusle Skrevet 15. september 2010 #179 Skrevet 15. september 2010 Det er nok bevegelser du kjenner Her har de begynt å bli ørlite grann sterkere, føles som jeg har leamus (heter det det forresten, fniser hver gang jeg hører det ordet )i magen, men bare et eller to sånne 'napp' eller hva jeg skal kalle det. Merker mest på kvelden når jeg er helt i ro, det er stas altså
~lillefot~ Skrevet 15. september 2010 Forfatter #180 Skrevet 15. september 2010 (endret) Ja, Tusle, det heter Leamus :gjeiper: Håper du har rett, at det er bevegelsene som begynner å komme Jeg må bare skryte litt av Lillefot-mannen. Nå står han på kjøkkenet og lager hjemmelaget lasagne til oss, etter en oppskrift han fant på nettet. Og i går etter at vi hadde lagt oss, spurte han meg om jeg ikke kunne gå gravid for alltid, for han synes jeg var blitt så grei å ha med å gjøre (lurer litt på hvordan jeg ble oppfattet før, da men :gjeiper: ) Tydligvis har han gruet seg litt til mine hunørsvingninger, men så har de ikke kommet enda... I morgen skal han lage chili con carne til oss - gleder meg. Det er også veldig deilig å klare å spise ordentlig mat igjen (nå skal jeg prøve å la være å jinxe det), moroa begynte i går: jeg klarte til og med å spise ostesmørbrød, og jeg synes det var godt Over til noe annet: Jeg tror det blir City Cross barnevogn på oss, men lurer litt på om dere har noen farger å anbefale (jeg vil ikke ha skinn, for det synes jeg ser fælt ut, men jeg er litt bekymret for bleking av stoffet mtp sol). Videre lurer jeg på om dere har noen vognposer å anbefale, samt seng. Jeg vil gjerne at den ene siden av senga kan skyves ned, slik at jeg slipper å stå opp om natten når jeg skal amme (for det skal jeg). Jeg har funnet en jeg liker på nettet, men husker ikke hva den heter i farta. Det siste jeg lurer på, er dette: vi har et mikroskopisk bad, så vi kan ikke ha stellekommode (ikke vil jeg ha det stående på barnerommet heller). Jeg vil derfor ha en stellematte rett på vaskemaskina, men finnes mattene i så små størrelser? Evt. hvor? Andre lure tips mottas med stor takk Endret 16. september 2010 av Lillefot84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå