Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Milla~

Den tannlegen minner meg om skoletannlegen.. ikke rart jeg har fått tannlegeskrekk :filer:

Så irriterende med det serviset.. det er typisk, man finner et man begynner å samle på også skal det absolutt gå ut av produksjon :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, Tusle, det var virkelig ingen drømmetur til tannlegen. Har vondt i tennene enda :tannverk: Jeg har både tatt av/på tannregulering, rotfylt og andre like ille ting hos tannlegen, men det der er en av de verste. Det var rett og slett j*****!! Grunnen til at hun pirket meg sånn mellom tennene, var for å sjekke etter hull, siden jeg ikke kunne ta røntgen. Men det går jo an å være litt forsiktig, da...

Det kan se ut til at vi klarer å skaffe mesteparten av det vi mangler til serviset. Noe av det vi mangler blir sendt fra andre enden av landet, så der var vi heldige:)

Nå må jeg støvsuge litt, før CSI:Crossover i kveld - skal du se den, Tusle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Milla, det var skikkelig irriterende å finne ut at det skulle gå ut av produksjon. Heldigvis viser det seg at de er ganske behjelpelige med å skaffe resten, men produsenten har jo ikke laget mer, så vi får se hvor mye vi får tak i.

Skal du se CSI:Crossover i kveld, da? (Eller er jeg den eneste CSI-elskeren her :gjeiper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempefan av CSI før, men etter hvert syntes jeg det ble så mye usannsynlig at det tok litt av. Og mye likt: "Jeg fant et hårstrå på liket, oj, det var morderen sitt jo"... :sjenert:

Også synes jeg det er slitsomt med all "to be continued..." Jeg klarer jo aldri å få med meg siste del - så fast ser jeg ikke på tv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte vekk hele crossover-greia :sukk: Egentlig så foretrekker jeg de eldste episodene med CSI: Las Vegas :jepp: Min store favoritt nå er Criminal Minds, vi har begynt å se fra sesong 1, og så er jeg litt fan av Reid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i gamle Las Vegas! De rocka ;) Har ikke sett Criminal Minds. Jeg så crossoveren, men ble ikke fryktelig imponert. Også var det "to be continued".

Andre serier jeg digger er:

- Castle

- Bones (Men dumme tv3 driver og reklamerer for ting som ikke skjer samme uke. Teit.)

- The Mentalist

- Royal Pains

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter :klemmer:

Jeg må si at jeg er litt skuffet over Crossover-episodene. Jeg trodde alle i teamet skulle jobbe sammen, altså at vi skulle se Horatio, Mac og Grissom sammen i noen scener. Får håpe det kommer i dag, da. Foreløpig er det jo bare han eksperten fra CSI som er i hver episode.

I dag er jeg helt ute av meg selv. Holdt på å svime av i dag også, og brakk meg flere ganger. Nå har jeg holdt på med samme skiva i snart en' time. Jeg føler meg svak og helt tappet for energi, og vi som får besøk i noen dager fremover... Jeg er nødt til å rydde og støvsuge litt, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til. I tillegg må jeg kjøre og hente mannen etterpå, og er litt nervøs for kjøreturen. Føler meg rett og slett helt elendig. Som om ikke det var nok, så klarer jeg hverken å pusse tennene ordentlig, eller å tygge, for jeg har så vondt i munnen pga i går.

Samtidig vil jeg ikke klage for mye, for knøttet i magen er jo så ønsket :rødme: Jeg hadde bare håpet at nå som jeg har kommet så langt på vei, så skulle formen bli bedre, ikke verre.

Spent på hva legen sier i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor fælt det er, og selv om det er en mager trøst så går det over etterhvert :klemmer: Dette med maten, jeg har fått med meg at du i flere innlegg nevner den brødskiva, brød var (er) min brekningstrigger nummer èn, det er ikke noe annet som frister da? frukt, yoghurt? Dessuten er det lettspydd ;) (huff, nå var jeg kanskje litt slem :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Jeg har for det meste levd på frukt og grønnsaker disse 3mnd, mat generelt har ikke vært det helt store. Go'morgen yoghurt er absolutt å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har for det meste levd på frukt og grønnsaker disse 3 mnd jeg også, men jeg prøver å få i meg litt fiber også, derfor tvinger jeg i meg litt brød. Knekkebrød klarer jeg ikke i det hele tatt, men skiver med egg, tomat og majones har gått greit de siste dagene, bare ikke i dag... :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo masse fiber i frukt og grønt, så du trenger ikke spise brød av den grunn! Men hvis det stort sett har funket så er det jo greit da.

Håper morgendagen blir bedre. Nattabra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det det, ja...det visste jeg ikke. Mannen synes jeg får i meg så lite mat, og det er jeg egentlig enig i. Jeg blir så fort sulten igjen når jeg bare spiser frukt og grønt.

Men i dag har jeg (snart hvertfall) fått i meg en' brødskive:) Brekker meg hver gang jeg går på kjøkkenet for å lage mat, så jeg lurer på om det er noe psykisk. Kanskje jeg bare innbiller meg at "nå kommer jeg til å bli dårlig", og så blir jeg det. Jeg vet ikke, men jeg prøver i hvertfall å si til meg selv at dette skal gå bra, hver gang jeg går inn på kjøkkenet.

Jeg har vært på første svangerskapskontroll i dag, og mannen var med. Jeg fikk helsekort for gravide og tok blodprøver for nesten 2 mnd siden, så det hadde jeg fra før av. Alt så heldigvis greit ut, men jeg må begynne å ta jerntilskudd. Så har jeg snakket med jobb i dag, og gitt beskjed om at jeg kommer på mandag.

Jeg må bare høre deres meninger om en sak:

Jeg ringte mitt gamle legekontor på tirsdag, og spurte om de kunne sende journalen min til den nye legen min. Det skulle de gjøre, det var ingen problem. I går dumpet det en regning på 139 kr i postkassen min, fra det gamle legekontoret. Det stod ikke hva det gjaldt, men var datert til tirsdagen som var. Jeg tok opp dette med min nye lege, og spurte om dette var vanlig praksis. Hun svarte da at man enten kunne hente journalen sin selv, ellers kostet det 85 kr. Jeg skal derfor ringe det gamle legekontoret nå, og høre om a)hvorfor de ikke ga beskjed om hva dette kostet, og b) hvorfor de ikke nevnte at jeg kunne hentet den selv. Og mest av alt: hvor i huleste får de 139 kr fra?! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Så flott med første svangerskapskontroll :)

Jeg kjenner flere som har blitt fakturert for 129-139kroner for å få overført journaler osv. De tar 85 for overføringen og resten for selve arbeidet printing av papirer etc/det er å overføre. Jepp, det høres tullete ut og de kunne gitt deg beskjed om at du kunne hente det eller i det hele tatt forklart hva det kostet, men noen legekontor er bare sånn, minner veldig om mitt gamle ;) SÅ er glad jeg byttet når jeg gjorde det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg ringt legekontoret og forhørt meg. Det koster 85 kr for selve journalen, men å sende ut giro til meg var de resterende 54 kr. Jeg sa da at jeg ikke har fått beskjed om dette, og at jeg kunne hentet journalen selv hvis jeg hadde visst om det på forhånd. Damen la seg helt flat, og jeg trenger bare å betale 85 kr. :nigo:

Så over til resultatene av mine blodprøver hos legen (disse tok jeg da for nesten 2 mnd siden). Tenkte å skrive mine resultater her, så dere andre ikke får hjertet i halsen når det står noen rare navn med postitv/negativ bak.

jeg har funnet disse kommentarene rundt om på nettet):

RhD positiv: Det betyr at det ikke er fare for såkalt Rhesus-uforlikelighet mellom deg og fosteret. Det man leter etter når man Rhesus-tester mor, er mødre som er Rhesus-negative. Hvis fosteret samtidig er Rhesus positivt (har arvet fra far), kan moren begynne å produsere antistoffer mot fosterets blodceller. Dette kan føre til sykdom hos fosteret.Men siden du er Rhesus positiv er det altså ingenting å være bekymret for.

Rubella-virus IgG:PÅVIST: man skal ha positiv Rubella-test, fordi det viser at du har anti-stoffer mot Røde Hunder.

Toxoplasma gondii IgG: PÅVIST: De fleste voksne har vært smittet av toxoplasmose. De fleste av oss har gravd i jord og snø og sandkasser som barn. De fleste av oss har kost med en katt en eller annen gang i livet. Har du først hatt smitten er du imun for resten av livet.

Tar med dette også:

Jeg har alltid fått vite av helsepersonell at så og si alle kvinner har vært smittet, og at det også er derfor at flere og flere leger går bort i fra å rutinemessig undersøke dette, fordi det er så vanlig.

Toxo-parasitten trives ikke godt i vårt kalde klima, derfor antar man at kun 10 % av gravide her til lands tidligere har oppnådd immunitet. Dette betyr altså at sjansen for å smittes i svangerskapet er liten, men samtidig at mange gravide er utsatt siden immunitetsraten i befolkningen er lav. Smitterisikoen avhenger tildels av hvor man bor - i Oslo og omegn smittes 0,5 % under svangerskapet, mens smittefaren er mindre i innlandet og i Nord-Norge. Man er opptil 20 % mer utsatt for toxo-smitte i land utenfor Norden og Storbritannia (som f.eks. Italia, Spania og ikke minst Frankrike).

Retningslinjene for svangerskapsomsorg i Norge anbefaler ikke rutinemessig testing for toxoplasmose. Dette fordi smittefaren er såpass lav (0,2 % av norske gravide infiseres av toxo-parasitten i løpet av svangerskapet, og av disse overføres parasitten til fosteret i drøyt 30 % av tilfellene), fordi det er ganske lett å unngå smitte ved å følge noen enkle forholdsregler, fordi endelig diagnostisering krever en fostervannsprøve og fordi effekten av behandling i svangerskapet er til dels dårlig dokumentert.

Her til lands ønsker man derfor å forebygge framfor å behandle, og anbefaler heving av kunnskapsnivået ved at gravide skal informeres om risikofaktorene av lege/jordmor. Forskere mener 50-60 % av alle toxo-tilfeller blant gravide i Norge kunne vært unngått dersom gravide hadde hatt mer kunnskap om farene ved rått kjøtt i svangerskapet, særlig sau og vilt. Dessverre er helsepersonell generelt sett relativt dårlige på dette informasjonsarbeidet, og det er mange misforståelser/mye feilinfo i omløp.

Håper ikke jeg har skremt noen nå. Jeg ble bare litt skremt selv når jeg så gjennom papirene mine, og ville vite, i stedet for å gå og lure:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye jeg skriver her om dagene, siden vi har besøk nå, pluss at jeg ikke er noe særlig i form, men en' ting vil jeg si: ikke frys på puppene deres! Var ute en tur og spiste middag i går, og da vi skulle gå hjem var det blitt en del kaldere. Det som skjedde, var at puppene mine begynte å svi noe inn i hampen, jeg måtte nesten gå og varme dem (flaut!) Så neste gang skal jeg ha på meg mer tøy, for det der var vondt! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du la ut den resultat-oversikten, den var kjekk. :jepp:

God bedring :klemmer: Det er lov å skrive når du kommer sterkere tilbake! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...