Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jesse:

Du var i vann under hele fødselen, eller..? Kan du fortelle meg litt om det; hva slags smertelindring hadde du? Jeg er liksom litt redd for at man ikke får "spenntak" når man skal presse, jeg :sjenert: Åsså vet jeg med meg selv at jeg takler smerte veldig dårlig, og man kan jo ikke ha epidural...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusle:

Du fortelle meg hvordan det var når du er ferdig. Jeg blir gal av meg selv nå; skal/skal ikke hele tiden...

Hehe, dette er hvordan jeg ser for meg meg selv under fødselen (det er slik jeg pleier å takle voldsom smerte):

Øynene er knepet igjen, jeg holder for ørene, og banner som bare en nordlending kan (jeg er kvart nordlending, så jeg er unnskyldt :gjeiper:)

Skrevet (endret)

Jesse:

Du var i vann under hele fødselen, eller..? Kan du fortelle meg litt om det; hva slags smertelindring hadde du? Jeg er liksom litt redd for at man ikke får "spenntak" når man skal presse, jeg :sjenert: Åsså vet jeg med meg selv at jeg takler smerte veldig dårlig, og man kan jo ikke ha epidural...

Jeg gikk oppi badekaret når jeg var på 6-7 cm eller noe sånn, man kan ikke gå oppi for tidlig for da kan riene stoppe opp. Før det stod jeg mye i dusjen, og spylte varmt vann på korsryggen.

Jeg fødte på ABC, hvor de bare har naturlig smertelindring, så før jeg gikk oppi badekaret hadde jeg bare akupunktur, og jeg fikk også noen nåler når jeg satt i vannet. (Men de var nok helst for å få fart på riene). Jeg hadde litt forskjellige stillinger i vannet, både hengende over kanten mens jeg satt på kne, og liggende på ryggen. Jeg følte aldri det var noe problem å få spenntak med beina når jeg presset, JM hjalp meg med å finne riktig stilling (Men nå presset jeg mest mens jeg satt på kne, var bare akkurat på slutten jeg lå og presset) Men det anbefales virkelig å føde i vann hvis du har muligheten, jeg følte at det varme vannet lindret så godt hele veien, også når hodet står i åpningen. Har jo ingenting å sammenligne med, men ser for meg at det gjør litt vondere hvis man er i "friluft" :fnise: Men det er jo som du sier at da kan du ikke få epidural, hvis du ønsker det, så man må jo veie litt for og imot. Men hvis du uansett ikke kan be om det på forhånd, kan du jo bare se an litt hvordan du takler riene, også be om å få føde i vann hvis du føler at du takler riene greit og du fortsatt ønsker det da :)

(også syns jeg det var veldig greit med den teknikken de hadde med å få ut morkaka mens jeg var på vei opp av vannet igjen, istedet for at jeg måtte bli liggende på rygg og presse ut den også :) Jeg hadde liksom nok med å stable meg på beina igjen så kjente nesten ikke at den kom ut )

Endret av Jesse
Skrevet

Men hvis du uansett ikke kan be om det på forhånd, kan du jo bare se an litt hvordan du takler riene, også be om å få føde i vann hvis du føler at du takler riene greit og du fortsatt ønsker det da :)

Ja, tror jeg må det...blir gal av dette her (å ikke vite nøyaktig hvordan jeg vil ha det). Har du sett Helene og Atles svangerskap på nrk.no? Hun fødte i vann, og hun hylte! Ble nesten litt redd, jeg...

Skrevet

Helene begynte tidlig å hyle. Før hun gikk i vannet. Man legger merke til at hun knyter seg og spenner seg hele veien, allerede fra hun ligger på benken med ctg. Det anbefales jo ikke, men akkurat sånn gjorde jeg og. Glemte alt jeg hadde lest/lært og spente hver eneste muskel. Så når ting er skikkelig i gang, på ordentlig, så skal jeg huske på pusten og å avspenne kroppen. Det har faktisk mye å si :jepp:

Ikke sikkert jeg får bruke badekar som smertelindring, de har jo bare ett. Men, skal bruke dusjen hvertfall :jepp: Akupunktur skal jeg og ha, responderte jo veldig godt på det når jeg hadde de fæle maseriene.

Mitt mantra de siste par dagene har vært "ta kontroll over din egen kropp, jobb med den, dette er den skapt for" :)

:hug:

Skrevet

Dusj, ja, det hørtes også deilig ut. Egentlig vil jeg bare hoppe i det og bli ferdig med hele greia nå, men jeg har jo maaange uker igjen :sukk: Men hun må holde seg der inne i hvertfall en' uke til; da er hun ferdig bakt.

Fikk lyst til å se på jordmødrene-episoder igjen, jeg nå, studere litt før den store eksamenen...

Skrevet

På tapeten i dag:

1)

Ringe NAV og spørre hvorfor i h****** jeg bare har fått halvparten av sykepengene mine for februar. (Jeg sendte inn ny sykemelding den 12.02, og dessuten har det stått på alle sykemeldingene mine at jeg kom til å bli sykemeldt ut svangerskapet). Jeg må si jeg er MØKK lei av å måtte ringe dem hver måned for å purre på dem.

I samme slengen lurer jeg på en ting, dere: Jeg er vant med å få månedslønn fra jobb, men i januar fikk jeg nesten 1000 kr mindre utbetalt i sykepenger fra NAV. Jeg ringte dem og spurte hvorfor det var slik, og da fikk jeg til svar at det var mindre arbeidsdager i januar og februar, og at jeg da fikk mindre utbetalt. I mars igjen, sa de, kom jeg til å få mer. Skal det virkelig være sånn?! Man er vant til en fast månedslønn, og å da plutselig få nesten 1000 kr mindre en måned, som det også er en del regninger å betale, ja; det henger rett og slett ikke på greip!

2)

Jeg må ringe et legekontor borti gata her. Jeg har bestemt meg for å bytte fastlege, og jordmor sa at det var lurt å gjøre det så for som mulig, for da ble epikrisen sendt til den nye fastlegen i stedet. Men hun jeg har fått anbefalt har ingen leding plasser, så jeg skal ringe å høre om de har noen venteliste der.

3)

Rydde litt, og lage bursdagskort til mannens bestefar som blir 75 år.

Jenter: mannen min har bursdag ganske nært termin, og jeg må få kjøpt gave til ham snart. Har dere noen som helst ide' på hva jeg kan kjøpe?

Ha en fin dag alle sammen :klemmer:

Skrevet

Bursdagsgave til mannen er noe av det vanskeligste jeg vet om.

Ender ofte med å kjøpe noe jeg vet han ønsker seg veldig. I det siste har det blitt klær fra Moods of Norway.

Skrevet

Jeg har også måtte ringe NAV hver eneste måned, håpløst...

:hug:

Skrevet

Da har jeg gjort alt jeg skulle gjøre i dag, bortsett fra å lage bursdagskort. Må ha litt mere pause først :)

NAV kunne selvfølgelig ikke hjelpe, for avdelingen som hadde med dette å gjøre, hadde stengt i dag, så jeg må ringe igjen på fredag. Ut ifra det damen jeg snakket med kunne se, så hadde de ikke mottatt min siste sykemelding (som jeg sendte for 2 uker siden). Jeg sa at det uansett ikke burde spille noen rolle, da min lege har presisert i hver sykemelding at jeg planlegges sykemeldt ut svangerskapet. Jaja...

Ikke blir det noen ny fastlege på meg med det første heller, for hun jeg vil begynne hos hadde ikke venteliste, så jeg må sjekke på nettet hver måned om det blir noe ledig. Kjipt :(

Pakken fra Lilleprinsen har kommet, men har blitt sendt med tollpost, så jeg får ikke hentet den på nærmeste butikk. Ikke at det er så langt til dit jeg må hente den, men skjønner ikke hvorfor de har sendt den med tollpost. Sikkert jeg som har/ikke har huket av en plass jeg ikke skulle/skulle.

I helgen skal mannen og jeg montere bilstolen :) Mannen hadde stått og tenkt på det mens han dusjet i går, og funnet frem til at det var en god ide' :gjeiper: Han er jo skjønn, da :rodmer:

Det eneste mannen ønsker seg til bursdagen, er et nytt objektiv til kameraet vårt, og det tror jeg faktisk at han allerede har bestilt. Det er så vanskelig med menn som bryr seg nada om klær, og som bestiller seg alt de vil ha via nettet. Har jo ingenting å stille opp med, jeg... *må i tenkeboksen*

Gjest ~Milla~
Skrevet

Nav ja.. grøss. jeg har også vært i kontakt med de idag. Håpløst system de har!

Bilstol ja, det er kjekt å få iorden i bilen. Ikke det, brukte ikke lange tiden på å montere beltebasen og setet da ;)

Var veldig rart, på en fin måte, å kjøre rundt med bilsete bak i :rodmer:

Skrevet

Ny dag, ny arbeidsplan ;)

Jeg fikk ikke laget bursdagskort til mannens bestefar i går, så det jeg få gjort i dag.

Vi fikk hentet pakken fra Lilleprinsen med Tinkafu-krokene og bilspeilet i går, så nå er jeg strålende fornøyd :) Eneste jeg merker, er at jeg kommer til å ha problemer med håndtaket på vogna (kan vippes opp og ned), for jeg klarer ikke å trykke inn knappene hardt nok og dytte på stanga samtidig. Jeg hadde samme problem på samtlige vogner i barnehagen, så det gjelder nesten uasnett hvilken vogn det er snakk om. Men jeg får så lett senebetennelse i armene, så jeg må prøve å unngå akkurat det der.

Vi kjøpte også inn ingredienser til grove rundstykker og kokosmuffins i går, samt kardemomme og gurkemeie (hvis jeg skal lage boller), så jeg håper jeg får bakt litt i dag.

Det er meldt 20 nye cm med snø her i dag, og jeg må innrømme at det er fint å se på, får litt eventyrfølelse. Men når snuppa er kommet til verden, så vil jeg gjerne på trilletur så fort som mulig, og da vil jeg ha vår - kjapt!

Ha en fin dag alle sammen :klemmer:

Skrevet

Må si du er supereffektiv!! :jepp: Flinke Lillefot! :klemmer:

Jeg lurte på om jeg skulle bestille de krokene fra Tinkafu jeg også, de så jo geniale ut :jepp:

Kos deg med baking idag :klemmer: Og jeg er enig, det er koselig å se på at det snør ute.. :jepp:

Skrevet

Flinkis :jepp:

Lørdag blir min store bakedag, helst skulle jeg hatt ut den ferdigbakte bolla som bare ligger til etterheving og blir en gigant :fnise:

Jeg vil også ha vår kjapt, gleder meg til trilling i vårsola :sol:

Skrevet

Effektiviteten selv du jo!

Har du litt energi til overs som du kan sende hit?? :fnise:

Er vel litt av forskjellen på det å være hjemme og på jobb.

Jeg får så lyst å bake når jeg leser om alt dere skal bake! Kanskje begynne å tenke litt på det jeg og... vet jo aldri hva man vil få bruk for når mini plutselig er her.

Krysser fingrene for at når det først blir bart så holder det seg sånn til neste vinter!

Skrevet

Har du litt energi til overs som du kan sende hit?? :fnise:

Er vel litt av forskjellen på det å være hjemme og på jobb.

Effektiv? Kanskje. Masse pauser? JA! :gjeiper:

Skulle ønske jeg kunne jobbe, jeg, for det har vært noen grusomt kjedelige måneder å gå hjemme. Men nå har ikke jeg hatt energi til å være så aktiv hver dag, altså. Langt ifra - tror nok det er redebyggingen som har begynt å melde seg. Det er veldig greit å kunne gå og legge seg når det blir for mye, eller bare kansellere planene for dagen når jeg føler meg dårlig.

*sender over den lille energien jeg har igjen* :)

Nå står første ladning med kokosmuffins i ovnen, og rundstykkene står til heving. Men har hatt en times pause innimellom, det trengtes ;)

Skrevet

Jeg lurte på om jeg skulle bestille de krokene fra Tinkafu jeg også, de så jo geniale ut :jepp:

Tusen takk, Jesse :)

Ja, synes du skal skaffe deg de krokene, i hvertfall hvis du har en stelleveske uten kroker på fra før. :)

Lørdag blir min store bakedag, helst skulle jeg hatt ut den ferdigbakte bolla som bare ligger til etterheving og blir en gigant :fnise:

Ja, den etterhevinga der må vel være ferdig snart? Venter på at hun skal komme hver dag, jeg :) Men satser på søndag, da :gjeiper:

Jordmor sa til meg på tirsdag at jeg kunne ta det helt med ro i 2 uker til; det kom nok ikke til å bli noen fødsel før det. Men jeg tør ikke å stole helt på det, mtp. at mamma fødte alle for tidlig (1-4 uker).

Skrevet

De ble kjempegode :jepp:

Tusen takk for oppskrift :) Nå har jeg masse gode muffins å ha i fryseren :)

Skrevet

Jeg er spent på hvordan formen er i morgen. :klo:

Jeg har nemlig lyst til å bake fylte horn til å ha i fryseren:

http://smattetherese.blogspot.com/2010/03/fylte-horn.html

Disse så jo enkle ut. Men jeg er usikker på om vi har skinke...og ost...hm, må huske å sjekke kjøleskapet.

Mannen sa nemlig til meg i går at jeg bare lager godsaker; jeg må jo lage noe sunt også. Så derfor laget jeg en miniporsjon med halvgrove rundstykker i dag også. Til nå har jeg sjokoladekjeks, kokosmuffins og rundstykker i fryseren. Da mangler det bare noen fylte horn, så tror jeg at jeg er fornøyd.

I kveld har mannen disket opp med entrecöte til middag *naaaam, det var godt* :sikle:

Nå skal jeg se siste nedlastede episode av One Tree Hill tror jeg, hvis ikke jordmødrene-episoder frister mer *tenke*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...