Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

Fremhevede innlegg

Gjest kenghuru
Skrevet

Er helt enig med deg og Tusle...hele barnehagesystemet er til å spy av spør du meg :sjenert:

Kan jo nevne at vi mest sannsynlig løser det med at jeg tar ulønnet permisjon frem til sommeren og så kombinerer vi ferie & samboer tar ut siste ukene av permisjonen sin og så satser vi på å få barnehageplass fra august neste år. Vi er såpass heldige at vi kan ha meg hjemme i 4 mnd uten lønn (noe jeg også har veldig lyst til), men hva gjør man liksom når den muligheten ikke er der og man evt faktisk IKKE får plass når man trenger det :klo:

Nei, Norge i et nøtteskall spør du meg :filer:

Ble forresten rundstykkene gode? Her har vi fått ny kjøkkenmaskin skjønner du så alle oppskrifter som er å anbefale noteres og prøves ut :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, rundstykkene ble veldig gode, og de var jo laget på 1-2-3 :)

Men de måtte stå inne i lengre enn 10 min, da, mellom 12-15 tror jeg er fint (men det kommer sikkert an på ovnen). På så liten deig gadd jeg ikke å dra frem kjøkkenmaskina engang,gjorde alt for hånd :) Har en bra oppskrift på fine rundstykker, men den er til 40 stk., så da hadde jeg dratt frem maskina, ja.

Åh, skulle ønske snøen kunne fjerne seg, for jeg vil på butikken og ha sjokolade!!! :sjokolade: Typisk når man ikke har...

Det der barnehagegreiene er til å grine av. Ender vel med at vi må spare som bare rakker'n og satse på at snuppa ikke begynner i bhg. før august 2012.

Skrevet

Så bra at de ble gode :jepp:

Slagplan ja, vi har jo det, i Norge er en jo nødt til det. Skulle bodd i Danmark...

Min permisjon er ferdig allerede i september, da begynner jeg å jobbe igjen. Siden min stilling består utelukkende av kveldsvakter (og helg, blæh) og i tillegg er deltid, så byr akkurat det på lite problemer. Jeg har marsipanen på dagen og mannen har henne på kvelden når jeg er på jobb. I tillegg har jeg to eksamner jeg må fullføre. De er jeg ferdige med slik at jeg kan søke full jobb sommeren 2012 og da tenker vi at vi får jenta i barnehage fra august 2012. Da er hun 1,5 år og jeg syns det er for tidlig, men vi har ikke noe annet valg. Det er litt for trangt økonomisk når jeg tjener såpass lite. Dessuten ønsker vi å flytte på oss etterhvert, vi bor i en 3-roms, men jeg føler ikke det er optimalt for et lite barn å bo her.

Skrevet

Har ikke sovet noe særlig godt i natt. Våknet flere ganger av at jeg følte meg "sur" i magen, og var kvalm. Ikke noe deilig. Jeg har også fått mer og mer problemer med å få pustet godt nok. Føler ofte at jeg må ta noen skikkelige drag, ellers blir jeg dårlig. Merkelig...

Bortsett fra det, er alt som det skal: snuppa er aktiv, kan absolutt ikke tenke meg at hun er festet, ikke stikker det nevneverdig noen plass, og det er over en' mnd. igjen til termin :daane:

Tusle-mor: jeg misunner deg ikke kveldsvakter i det hele tatt, men hvis jeg hadde visst med sikkerhet at snuppa her ikke trengte å begynne i bhg. før hun er halvannet, så hadde jeg vært kjempeglad! Jeg vet at dette kommer til å ordne seg for oss, det eneste problemet for meg, er at jeg ikke skal tilbake i den jobben jeg hadde, og må derfor finne meg en ny etterhvert. Den er litt tricky...

Skrevet

Jeg klarte å dra igang en kjempediskusjon på Facebook om barnehage og permisjon her for litt siden.

Det er mange som har en eller annen mening om hva som er best for barnet. :jepp:

Vi ender opp med å ta en mnd hver med permisjon uten lønn og overføre ferie for i år til neste år (min) og med 80% dekning så er vi begge tilbake i jobb igjen i midten av august.

Satser jo på å få barnehageplass til da.

Siden vi får barn før 1.september så er vi jo sikret mtp prioritering når de skal fordele plasser. Og i august er jo minien vår nærmere 1,5 år. Og jeg ser ikke noe problem med å sende han i barnehagen da. Har jobbet mine timer som tilkallingsvikar i barnehagen og har jobbet med alt fra 9mnd gamle barn til 6åringer som er klare for skolen. De minste klarer seg overraskende godt. Hverdagen blir jo tilrettelagt for de tross alt. Og det er en del på den alderen (rundt 1,5 år) som har STORT behov for sosialisering. Det gjelder helt klart ikke alle - men en god del har det. Tror også det er værre for foreldre enn barna dette med barnehagen i så ung alder.

Forøvrig en god sak på mammanett.no nylig om akkurat dette temaet. http://mammanett.no/barnehage/ideell_start

Skrevet

I dag har jeg snakket med universitetet her. Som nevnt har jeg lyst til å videreutdanne meg, og ser egentlig dette som en gylden mulighet, i og med at jeg blir gående hjemme en stund.

Studiet jeg vil ta går fra august til desember, mens neste igjen starter i januar og varer til sommeren: Jeg har lyst til å bli spesialpedagog. Det beste er jo å ta begge studiene.

Problemet er bare at det er mye obligatorisk undervisning, det er jo et ordinært studie. Ikke går det an å ta det som deltidsstudie/kveldskurs, og ikke kan man ta det som privatist. Er bl.a. 4 uker obligatorisk praksis inni bildet.

At det skal være så vanskelig å videreutdanne seg i dette landet...! :regler:

*jeg er i tenkeboksen*

Nå har jeg sittet en stund og scrappet et bursdagskort til svigermor som har bursdag i morgen. Det har kommet passe protester fra magen om at jeg ikke kan sitte sånn eller slik, så da er det vel best å komme seg i bevegelse.

I dag vi på butikken, kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til vi skal ut med bilen...

Skrevet

Håper du finner en løsning for etterutdanningen du har lyst på.

Den største utfordringen vil jo uansett bli den obligatoriske praksises. All teori burde du jo kunne ta som privatist. Men de har sikkert regler og retningslinjer de må følge på skolen også...

:klemmer: og håper du får en fin fredag!

Skrevet

Jeg være den sløveste kniven i skuffen :daane:

Jeg har nemlig ikke fått med meg at hvis far skal ha foreldrepenger i ukene som er til fordeling, så må mor være i jobb eller under utdanning...

Så man kan altså ikke være hjemme sammen for å bli kjent med det nye barnet sitt (med unntak av de 2 ukene etter fødsel som far kan være hjemme)? Det mener jeg er helt hinsides! :roll:

Så da må jeg enten studere (jobben går jeg ikke tilbake til!), ellers så må jeg være hjemme uten lønn da når faren tar sine uker - har jeg forstått det riktig da? Men blir da min permisjon forskjøvet?

Nå skjønner jeg plutselig ingenting her...lurer på om mannen har fått det med seg, at det bare er jeg som er treig... :vetikke:

Huff, nå føler jeg meg dum, nå :tristbla:

Skrevet

Det stemmer, og er utrolig teit, spør du meg. Men det er vel for at far skal få litt "alenetid" med barnet, noe som i og for seg er veldig viktig.. Her skal jeg ta ut 3 uker ferie i løpet av de 10 ukene far har permisjon, og jobbe resten. Da får vi ihvertfall 3 uker sammen. Så hvis du har noe ferie, er jo det en idè og ta ut det mens han har permisjon :)

Din permisjon blir forskjøvet ja, hvis han tar sin permisjon midt inni din. Men jeg syns å ha hørt et sted at du ikke kan ta ulønnet permisjon midt inni permisjonen min hvis du skjønner.. at hvis man skal ta ulønnet permisjon så må man ta det etter at den ordinære permisjonen er ferdig (mulig at dette er feil asså, og at det går an! Det kan du jo høre med NAV om evnt. :) )

Jeg har også planer om å studere spes.ped :) Tenkte å begynne på Bachelorstudiet fra høsten 2012 :)

Gleder meg!

Skrevet

Skal vi studere sammen? :nigo:

Jeg skjønner, og synes det er flott, at far skal ha alenetid for å bli kjent med barnet. Men samtidig synes jeg det er uhørt at man ikke skal få dele tiden sammen som mor og far for det nye knøttet sitt. Nå har jeg skrevet i mine papirer at jeg skal ha ferie i juli - men da har jo mannen ferie uansett... Kanskje jeg skal forandre på det, da, og ta de 4 ukene en annen gang?

Tror jeg må ringe NAV og avtale et møte. Hadde ting vært som det skulle på jobb, så hadde jeg selvfølgelig jobbet, men det er det dessverre ikke, så det får jeg ikke gjort så mye med.

Hvis jeg bestemmer meg for å studere fra august til desember, så hjelper jo det på, men nå føler jeg alt ble et eneste kaos i hodet mitt :scorpis:

Skrevet

Jeg roter også litt med det der. Så vi er flere sløve kniver i den skuffen altså :kose:

Gjest kenghuru
Skrevet

Ikke det at jeg jobber hos NAV nå altså, men dette har jeg brukt mye :roll: tid på å sette meg inn i..så kanskje jeg kan lette litt på forvirringen hos deg...hos oss fikk jeg helt feil opplysninger av NAV i forhold til hvordan det er nemlig :klaske:

Here we go :)

- Mor og far kan ikke ha permisjon sammen, men mor kan feks ha ferie når far har permisjon - da får man litt ekstra tid sammen alle sammen:)

- Husk at far kan utsette sine uker helt til barnet er 3 år. Det er et eget skjema for dette som må fylles ut før mor er ferdig med sin permisjon.

- Når det er ønske om ulønnet/redusert permisjon må dette tas etter den fullførte opprinnelige permisjonen til mor. Vi (mødre) har forresten krav på redusert/ulønnet arbeidstid i 1 år etter vår vanlige permisjon.

- Far kan også ta ut mer enn sin fedrekvote dersom mor feks studerer fulltid - sjekk denne siden som faktisk er ganske avklarende på dette med at far tar mer permisjon enn de 10 ukene...les under kapittelet: Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote (pappapermisjon)? Permisjon - far

Jeg kan jo også nevne hvordan vi skal ha det - vi har liksom fått med oss nesten alle disse faktorene nemlig (bortsett fra det med studiene) :sjenert: :

Jeg tar ut 80% permisjon (utgjorde liten forskjell på 80% & 100% så da valgte jeg mer tid hjemme mot litt mindre penger ;) )

Far tar ut 5 av sine uker i 2011 samtidig som jeg tar ut mine 5 uker ferie (min jobb krever at jeg tar ut alle mine uker i 2011).

Når så min permisjon er slutt i slutten av februar 2012 vil jeg fortsette 4 mnd med ulønnet permisjon (håper bare jobben aksepterer det).

Far utsetter sine siste 5 uker til sommeren 2012.

Sommeren 2012 får så far alenetid (med innkjøring i barnehage). Her kunne vi også da ha utsatt de siste 5 ukene enda lenger - altså opp til barnet er 3 år.

Håper dette hjalp litt ihvertfall :klemmer:

Om ikke så kanskje NAV kontoret hos deg er mer opplyst om sine regler enn hva de er hos meg så kan nok de hjelpe deg også :)

Skrevet

Disse permisjonsgreiene er til å bli matt av!

Det er så mye hvis-sånn så slik og hvis-ikke-sånn så blir det sånn.

kenghuru har skissert en meget god kort-versjon av mulighetene over her.

Skrevet

Tusen takk, Kenghuru; du klarte å forklare så blonde meg skjønte det :jepp:

Det er sikkert ikke krise, vi finner nok ut av hva vi skal gjøre, men jeg må si at jeg synes det er dårlig at jeg måtte lese det nyeste "Gravid" bladet for å få med meg dette. Mulig at jeg har misforstått eller ikke lest ordentlig fra før, men personlig synes jeg det var dårlig informasjon om akkurat dette fra NAV.

Men: Mannen hadde uansett planlagt å ta ut 4 uker permisjon i år, så da får jeg bare sørge for å ta ut ferie de dagene han er hjemme. Men tror likevel vi bør ned og snakke med NAV slik at vi får klarsignal på at det vi gjør er riktig + at jeg vil ha det de eventuelt sier skriftlig. Jeg føler at hver gang jeg snakker med noen fra det kontoret, så sier den noe annet enn den forrige jeg snakket med...

Men ett spørsmål til: Er det tilfellet at man bare har lov til å ta ut 4 uker og 1 dag ferie? (Jeg er nemlig vant med 5 uker fra jobb, og vil nødig drite meg ut en' gang til)

Nå står første ladning med "innmari gode sjokoladekjeks" (a la Tusle) til avkjølings på kjøkkenbenken. Er veeeeldig spent på smaken, ja :nigo: Jeg hadde ikke perlesukker, da, men det får gå :)

Gjest ~Milla~
Skrevet

NAV... grøsser bare av navnet :sjenert:

At det skal gå an å gjøre ting så innviklet, rote til papirer, ikke lytte når man søker kontakt. Grøss.

Skrevet

Si det igjen: Mufasa, *grøøøøøss* Si det igjen: NAV*grøøøss* For de som har sett Løvenes Konge :ler:

Skrevet

*Nam* Sitter og dytter i meg sjokoladekjeks, jeg :nigo: De var skikkelig gode (og hadde sikkert blitt enda bedre med perlesukker på).

Jeg så faktisk alle Løvenes Konge-filmene før jul: elsker Disney-filmer :) NAV derimot: ikke fullt så mye elsk...

I dag skulle jeg liksom rydde helt ferdig på kontoret, men så sitter jeg her og gomler kjeks i stedet :laugh: Har jo brukt halve dagen på å bake, jeg :gjeiper: Jeg får vel sitte og slappe av litt, og se om ånden kommer over meg sånn helt plutselig. Det kan jo hende... :roll:

Skrevet

Yay! Bra de falt i smak :hoppe: Det er mye kulere å spise sjokoaldekjeks enn å rydde på kontoret. Det er også fullstendig lov når man er høygravid nemlig! :jepp:

Du må se den nye, "Tangled" heter den, på norsk er det vel "To på rømmen". Den er så morsom. Og legg merke til hesten, den råeste hesten jeg har sett, på tegnefilm vel og merke :ler:

Skrevet

Skal vi studere sammen? :nigo:

Skal du ta hele bachelorstudiet? eller skal du bare bygge på med spes.ped? (hvis du har ped. utdanning fra før? :) )

Jeg har ingen utdanning fra før (eller..jeg er frisør, men det hjelper meg lite :fnise:), så skal ta 3 år spes.ped og evnt master etterhvert :)

Hadde vært morro hvis vi skulle studere sammen! :hoppe:

Skrevet

Jesse:

Jeg har alt for mye pedagogikk fra før :gjeiper: Vi som er førskolelærere har mer pedagogikk enn de som går allmennlærer, faktisk. Så jeg skal nok bare bygge på... men vi får se om jeg får gjort det, da. Hadde liksom tenkt at jeg var ferdig utdannet, og har betalt ned en del på studielånet allerede, så det frister ikke akkurat å ta opp mer lån. Samtidig så vil jeg gjerne bli spesialpedagog.

Jeg synes at etterutdanningene, slik som den jeg har lyst til å ta, burde tilbys som deltidsstudier eller at man kunne ta dem som privatist. Det er ikke bare-bare å skulle slutte i jobb for å begynne å studere igjen når man har mann og barn og er vant til inntekten.

Jeg har litt dårlig samvittighet overfor mannen :tristbla: Han ringte i stad og lurte på om jeg kunne kjøre til byen og hente ham, slik at vi kunne kjøre til svigermor med bursdagsgaven. Men jeg er ikke noe glad i å kjøre bil til vanlig, og når det er sånt vær som nå, tør jeg i hvertfall ikke å sett meg bak rattet :tristbla: Huff, det er pyton å ha det sånn. Håper det går greit med busser hjem.

Nå holder vår nye nabo på å pusse opp, og jeg er dritt lei :kjefte: De borrer i muren hele tiden, og det bråker helt sinnsykt! Disse flyttet inn for ca. 1 mnd. siden, og de som bor under oss har holdt på å pusse opp i over ett år nå. BLI FERDIG, DA! :kjempesinna:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...