Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Hei :vinke:

Innom å oppdaterer meg litt. Ser ut som om dere har det ifnt for tiden!:) Og så gøy med shopping! :hoppe: Ønsker deg en fortsatt fin uke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en j***** dag...! :tristbla:

Den begynte veldig bra, med fint vær, og et løfte til meg selv om at jeg skulle gå tur, samt til byen og snakke med NAV. Jeg forberedte meg ved å spise en god frokost, drikke masse vann, og ta meg god tid. Jeg merket ganske tidlig at jeg var ganske slapp, men tenkte at mat og drikke skulle hjelpe. Ikke lenge før jeg skulle dra, kjente jeg at dette bare ble verre. Jeg ble helt vissen i kroppen, slapp og det føltes som om jeg mistet alle musklene i hele kroppen. I tillegg ble jeg varm og svimmel, så jeg la meg ned på sofaen, ba meg selv om å roe meg ned, og gi det tid.

Jeg har hatt anfall flere ganger frem til nå, og hvis jeg klarer å sette meg ned med en' gang jeg merker at noe er på gang, så klarer jeg å "holde det i sjakk". I dag klarte jeg ikke det; jeg var sikker på at jeg skulle kaste opp og svime av, og begynte etterhvert å hyperventilere. Jeg var helt ute av meg selv, og ringte mannen i panikk. Han ble kjempebekymret, og kom hjem fra jobb med en' gang. Anfallet ville ikke gi slipp, og jeg gråt og hyperventilerte om hverandre helt til mannen kom hjem.

Det gikk over etterhvert, men det er utrolig slitsomt å ha det sånn hele tiden. Mamma ringte meg etter at mannen hadde kommet hjem, og jeg knakk fullstendig sammen i telefonen. Stakkars mamma, føler meg som den ungen... Jeg sa til mamma at det er slitsomt ikke å kunne planlegge noe, gå noen plass eller noe som helst uten at jeg har med meg noen, i tilfellet det skulle skje noe. Mamma trøstet meg så godt hun kunne, og jeg klarte å roe meg ned til slutt. Vi avtalte at vi skal ha en mor-datter-dag neste uke, der vi skal handle julegaver.

Jeg føler at innleggene mine bare er vinklet i negativ retning for tiden, og det er ikke sånn jeg vil ha det. Men det har skjedd en del ting i det siste mtp. jobb o.l. som jeg ikke kan gå inn på her, og det preger meg. Jeg er lei meg, skuffet og overrasket over måten jeg har blitt behandlet på, og klarer ikke å slappe av og tenke at det ordner seg. Jeg er overnervøs og skvetter hver gang telefonen gir lyd fra seg, eller det ringer på døra. Jeg har selvfølgelig dager der jeg føler meg sterkere, men så kommer den snikende følelsen...

Nå gleder jeg meg til helg, og til å slappe av sammen med mannen. Hadde jeg ikke hatt han til å holde meg oppe, hadde jeg møtt veggen for lenge siden. Jeg er glad jeg har ham og Lille Lo å tenke på :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en god varm :klemmer:

Det må være fryktelig slitsomt å ha det sånn! :tristbla:

Vet du hva som er årsaken til disse anfallene? Er det noe du kan få hjelp med?

(beklager hvis du har fortalt det før, men jeg klarer ikke helt å få med meg alt for tiden.. :) )

Håper du får en fin helg, og klarer å slappe av helt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen på legevakta mener det er hyperventilering av en eller annen grunn, mens jordmor sier det er blodtrykksfall. Jeg har lest om flere som har hatt det, men jeg har det flere ganger i uka, og tør nesten ikke å bevege meg ut av huset alene.

I dag skal jeg bare slappe av. Mannen og jeg skal prøvemontere bilstolen i bilen, men jeg vet ikke om den blir stående der, eller om vi tar den ut igjen. Det er jo en stund til knøttet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffa LIllefot. Det må være slitsomt, og tungt å ha det slik. Er glad for at du har mannen din, og mammaen din, til å støtte deg gjennom dette! Håper de, og LilleLo, tar godt vare på deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du har noe lett svangerskap du heller nei! :klemmer:

Jeg hadde også sånne anfall som du beskriver, og har du sjekket blodprosenten din i det siste? Fikk høre at det var blodtrykksfall jeg også, men så fant de jo ut at jeg hadde så lav blodprosent at jeg måtte ha blodoverføring. Da klarer ikke kroppen få oksygenet ut i cellene, og derfor hyperventilerer man. Sjekk det om det ikke er gjort nylig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillefot :klemmer:

Det du har minner litt om det jeg hadde i svangerskapet, men ikke i så ille som det du beskriver, husker jeg satt og skulle ha eksamen ved NTNU da jeg plutselig bare måtte avbryte å gå ut, jeg kan nesten ikke beskrive hva som skjer ved kroppen min når oppstår, man får liksom på en måte en ut av deg sjæl opplevelse.. Varm i hele kroppen, svimmel, kvalm bare generelt ekkelt.. Jeg vet at blodtrykket ofte spilte meg et puss da det var skyhøyt..

Hvis du plages med blodtrykksfall må det være noe man kan gjøre for å stabilisere dette..

:sjenert: hvis du har St.Olav som sykehus ville jeg ha prøvd å få kommet inn til svangerskapspoliklinikken der, for å få hjelp så du får en litt mer forutsigbar hverdag, de er veldig flinke der altså.. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sånne anfall som du beskriver, og har du sjekket blodprosenten din i det siste?

Blodprosenten ble sjekket den 15.10, og var da på 12,5, så den var helt fin. Men det er etter det at jeg har fått problemer med anfall, så får vel be om at det sjekkes igjen.

Til onsdag skal vi på UL på sykehuset igjen, og jeg må si at jeg er spent på knøttets vekst... Uansett hvordan jeg vrir og vender, eller hvor mye jeg sjekker, så får jeg ikke den nye terminen til å stemme. Dessverre har jeg kastet innmaten i filofaxen min, så jeg tør ikke å si med 100% sikkerhet alle gangene vi :sengekos: , men dette vet jeg:

siste mens: 9.juni

eggløsning: 26. og 27.juni

sex: 20. juni

tidlig UL for å sjekke hvor langt på vei jeg er: 5.august. Vi ser ett bankende hjerte, og legen mener jeg er ca 8 uker på vei.

tidlig UL på sykehuset pga blødninger: 12. august. Gynekologen setter meg frem; jeg er visst 9+5

tidlig UL på sykehuset pga. blødninger: 1. september. Ny gynekolog setter meg tilbake, hun mener jeg er 11+6

ordinær UL: 20. oktober. Jordmor setter meg enda mer tilbake, mener jeg er 18+2

Er det noen av dere som skjønner bæret av dette?

Jeg gir i hvertfall snart opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt tilbake 14 dager med poppel.... Men pga modenhet så mente de som var mest erfarne i gamet at det var menstermin som stemte..

Jeg vet om flere som krangler på terminen, og rundt uke 16-19 er visst alle fostre like store, MEN alle barn er forskjellige i min familie har alle jenter et vekstavvik på ca 10% fødselvekten ligger på under 3 kg.. Og dette er arvelig, men dette tar de ikke hensyn til på ordinær UL.

Hadde du kunne slått i bordet med eggløsning på en gitt dato, hadde di nok ikke tatt så mye hensyn da heller, så vidt meg bekjent er det bare de jordmødrene som er mest erfarne som faktisk lytter til den fødende kvinnen på dette området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Icing :klemmer:

generelt sett, så bryr jeg meg ikke så mye om selve termindatoen, men det jeg bryr meg om, er at jeg risikerer å gå veldig langt over tiden, mer enn jeg ville gjort hvis de hadde hørt etter på når jeg hadde EL. Jeg er redd for å gå med henne for lenge, hvis jeg kan si det på den måten...

Det du sier om at fødselsvekten er arvelig, nevnte jeg for jordmor på ordinær UL også. Hun sa at dette var motbevist for lengst, og ikke hadde noe å si. Hos oss, var mamma 2 kg, jeg var 2,2 kg, og mine brødre var 2,5 kg og 3 kg - så vi var ganske små alle sammen. Dette har jeg fått legen til å skrive på helsekortet mitt også. Nå kom jeg og den ene broren min for tidlig, men allikevel.

Det jeg også stusser over, er at jeg kjente liv første gang i det jeg da trodde var uke 13-14. Nå viser det seg at det da må ha vært i uke 12-13, noe som er veeeldig tidlig, særlig for en førstegangs. Jeg har også kjent tydelige spark hver dag siden 19. oktober, da jeg ifølge ordinær UL var 18+1. Da jeg var hos legen for et par uker siden, spurte hun om jeg hadde begynt å kjenne liv enda, og da jeg sa at det har jeg kjent hver dag lenge, synes hun jeg var heldig, i og med at dette er vårt første barn. Hun virket nesten litt paff.

I går prøvemonterte mannen og jeg (mest mannen egentlig, jeg stod bare å så på :gjeiper:) bilstolen vi har kjøpt. Etter litt knoting, fikk vi det da til. Vi festet også gravidebeltet, men det kommer til å bli litt styr å flytte det fra førersetet til passasjersetet merker jeg. Vi prøvde også adapteret til bilstolen (for å kunne ha den rett på vogn-understellet), men der tror vi det må være en feil en plass: på den ene siden kunne vi bare dra litt, så løsnet hele bilstolen, mens på den andre siden fikk vi den ikke av igjen i det hele tatt. Skal ikke være lett :gjeiper:

I dag er det visstnok 1. søndag i advent, og jeg har ingen adventsstake. Jeg skal rydde litt, og pynte litt på stua tenkte jeg. Føler meg i fin form i dag, bare litt øm i bekkenet. Vi får se hvor mye jeg orker å gjøre, men så lenge jeg kan ha mitt eget tempo, og kan sette meg ned med en varm kopp kakao :kaffekopp: akkurat når det passer meg, så går det nok bra :)

Ha en fin søndag, jenter, og takk for all støtten jeg får. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jordmødre kan si så forskjellige ting.. :dåne:

Lytt til deg selv, jeg vet også at poppelen min egentlig kom i uke 36 i stedet for 34, for jeg kjente liv slik som deg ganske tidlig, å pga det som ble sagt på sykehuset..

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:goodbye:

jeg ble også satt tilbake 2 uker på ordinær ul. men jeg trodde aldri at det stemte,alt stemte med mens terminen min. på 3D ul fikk jeg sammen termin som menstermin. jm var selfølgelig ikke enig,de må forholde seg til ordinær ul termin sa hun. ble redd for å gå over tida,for 2 ukers avvik er mye.... snakket med legen min som tok meg på alvor og lovet å ta kontakt md føden om jg ikke hadde født til ul termin,da måtte jeg settes igang mente han.

snuppa mi kom akkuart på mens terminen,og hun var 100% ferdig :hjerte: mener at man skal lytte tiol seg selv,for vi kjenner kroppen vår bedre enn helsepersonalet.

Nå ble det veldig mye meg her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får en flott første søndag i advent :klemmer:

:klemmer: i like måte

*dream*:

tusen takk for innspill :) Vi skal på 3d UL i januar, så får høre hva jordmora der sier da. Jeg har tenkt og tenkt på dette i en evighet nå, og har funnet ut at egentlig har ingen av oss rett :gjeiper: Se bare her:

(tatt fra terminkalkulator.com)

1)Hvis jeg tar utg.pkt. i første dag i siste mens (9.juni), får jeg denne terminen: 18.mars 2011. MEN: dette er hvis man går ut ifra en sykluslengde på 28 dager, samt 14 dager mellom mens og EL. Det stemmer med sykluslengde på 28 dager, men det var hele 17 dager mellom mens og EL. Når jeg setter dette inn i terminkalkulatoren, får jeg termin 15.mars 2011.

2)Tar jeg utgangspunkt i dato for befruktning i stedet (26.juni), får jeg denne terminen: 21.mars 2011

3)Tar jeg utgangspunkt i jordmors termin 25.mars, får jeg opp dette:

første trimester starter: 17. juni, og befruktning 28. juni.

Jeg har tatt utg.pkt. i en svangerskapslengde på 282 dager på alle tre punktene.

Jaja, skal slutte å prate noe mer om det her nå - det er sikkert kjedelig å lese om. Jeg vil bare så gjerne forstå *bestemt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om du mener at 21. er riktig termin, mens UL-terminen er 25. er det jo ikke mange dagene i mellom, så det gjør vel ingenting?

Jeg fikk terminen min flyttet jeg også, men andre veien. Fra 24. desember (EL-termin, siden jeg hadde så lange sykluser) til 20. desember, men jeg vet at befruktningen ikke kan ha funnet sted tidlig nok til at 21. desember stemmer. Derfor tror jeg ikke noe på det der at alle fostre vokser helt likt frem til uke 18.

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting konstruktivt å komme med angående termin, skulle bare stikke innom med en :klem: på en nedsnødd og forblåst mandagsformiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så lett å forstå det der med termin. Men det er vel noe med at man kan ikke vite sikkert når befruktningen fant sted. Noen sædceller kan vel overleve opptil en uke før befruktningen skjer. Tror det er noe sånt i hvertfall. Uansett er ikke 4-5 dager noe å snakke om når det kommer til termin, ungen kommer uansett når den er klar. Noen unger trenger 42 uker før de er modne nok, mens andre trenger kortere tid.

Prøv å slå deg til ro med at de få dagene fra eller til har neppe noe å si. Håper du har en fin mandag. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag, jenter :goodbye:

Jeg må si at det hjalp å få de forskjellige datoene for termin nedskrevet. Jeg/vi har vært så opphengt i den 17. mars (legens første foreløpige termin), at vi ikke har tenkt så mye på å sjekke hva som stemmer i forhold til EL. Jeg føler meg nå ganske sikker på at det er den 21. mars som stemmer mtp. termin, og har vel egentlig slått meg til ro med det. Grunnen til at vi har vært så forvirret, er at det skiller ganske mange dager mellom ukene den første gynekologen oppga, til de ukene jeg fikk oppgitt av jordmor på ordinær UL. Å bli flyttet så mye frem og tilbake som jeg har blitt, er forvirrende nok i seg selv. Men som flere av dere sier; det er ikke mange dagene det er snakk om i forskjell, så da kan jeg roe meg ned litt igjen. Takk for innspill alle sammen :klemmer:

Så litt :strix::skya::duskedame: for 24 uker

Babyen er nå ca 28 centimeter lang og veier rundt 550 gram. Det du kanskje vil kunne begynne å merke er at babyen har noen perioder hvor den er roligere enn andre, det er fordi den sover. Ofte er det mer aktivitet når du skal slappe av selv.

Dette er en kombinasjon av at du ikke merker babyens bevegelser så godt når du er i aktivitet selv og at babyen faktisk dysses i søvn av dine bevegelser fordi du fungerer som vuggen dens. Derfor våkner nurket når du legger deg.

Man vet at anleggene for allergi også arves, men babyen behøver ikke å få de samme allergiene som du har. Man mener at amming i minst ett år etter fødselen utsetter allergiutbrudd hos babyen din. Før trodde man at det hindret allergi. Uansett er det jo en fordel å få utbruddet så sent som mulig, det blir enklere å takle jo eldre barnet ditt er.

Du kan også spise det du har lyst på. Det er ikke påvist at det er noen sammenheng med barnets allergier i fremtiden og det du spiser mens du er gravid eller ammer.

At du er oppe og tisser om natten, er kroppens måte å venne seg til nattevåk. De aller fleste babyer skal ha mat 1-3 ganger hver natt og det er slitsomt, men en vanesak. Noen blir selvfølgelig begavet med gullunger som sover hele natten allerede etter noen få uker, men det er definitivt unntakene!

Er du plaget med såre føtter kan skiftende varme og kalde fotbad hjelpe.

Til slutt må jeg bare klappe meg selv litt på skulderen: jeg har endelig gjort ferdig og sendt inn bestilling på en fotobok fra bryllupet vårt. Jeg har knotet med den i over ett år nå, og fikk den endelig ferdig i går. I tillegg var det tilbud på den, så den kostet bare 170 kr :) Sånt liker vi. Jeg har bare bestilt ett eksemplar foreløpig, for å se om dette er bra nok til å gi bort i julegave.

Ja, og en' ting til: lurer på om Lille Lo har begynt å få seg et søvnmønster nå. Hun har vært litt mindre aktiv de siste par dagene, men kommer med et spark nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...