Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Innom en kjapp tur for å si hei :goodbye:

Deilig å ihvertfall ha fått begynt på julegavene da :jepp:

Jeg vet ikke om det går an å låse dagbøkene, du kan jo skrive til en av moderatorene og høre?

Finnbiff er kjempegodt!! :jepp: Og du kan fint spise det selv om du er gravid :)

Ha en fin helg Lillefot :klemmer: Bare slapp av og kos deg, og prøv å tenke på hvor herlig det er at du får oppleve alt det helt fantastiske ved å bli mamma :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter,

hvordan har dere det?

I går var jeg på en liten julegaveshopping med mamma. Jeg orker ikke å gjøre så mye alene, for plutselig får jeg antydning til anfall, og da vil jeg ikke være alene. Jeg fikk kjøpt tre julegaver i går, og er egentlig fornøyd med det.

Jeg lurer på en ting angående dette forumet og dagbøkene våre... Er det mulig å "låse" dem på en måte, slik at jeg på forhånd må godkjenne de som skal lese her? Har mine grunner for å gjøre det, men hvis det ikke går, så får jeg bare tenke på hva jeg poster her.

Jeg føler meg depressiv i dag, og det har jeg ikke lyst til å være. Lille Lo sparker og tumler rundt som bare det, og jeg er så glad for at jeg kan kjenne såpass tydelige spark hver eneste dag. I går bestilte jeg forresten time til 3D-UL. Jordmoren ville ikke ha meg inn før i uke 30., så det blir ikke før i januar. Jeg gleder meg.

I morgen skal vi til svigermor på finnbiff (heter det det? Er det sånn reinsdyr-greier?) Har aldri smakt det før, kan jeg spise det forresten...? Mens i dag har jeg ingen planer overhodet. Jeg er ganske øm i bekkenet etter i går, og ryggen er ikke helt fornøyd den heller, så i dag skal jeg bare ta det med ro.

Hva er deres planer for helgen?

klem

Hei Lillefot!

Så kjedelig at du er deppa i dag - det er ikke noe gøy når ting bare føles tungt :klemmer: Du har ikke en hyggelig eller spennende film å sette på da, så kanskje hodet får en liten ferie? Eller noen å gå en liten luftetur med for å få litt nye impulser?

Koselig at lille Lo romsterer, her i gården er det også full fart mye av døgnet!

Jeg synes finnbiff er supergodt, får det ofte hos svigers vi også. Det er skavet reinsdyrkjøtt, stekt og surret i fløte eller rømme. MMM :sikle: Vi pleier å få gratinert potetstappe, fløtesurrede kantareller, rørte tyttebær og dampede grønnsaker ved siden av. NAM!

I dag skal vi til et vennepar på tacomiddag, så skal vi på kino og se Harry Potter etterpa. Gleder meg masse!

Håper du får en fin helg selv om ikke alt er topp nå! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere koste dere med besøk og finnbinn! :) Jeg har vært på senvakt, og nå skal jeg "lande" litt før jeg finner senga, skal på tidligvakt i morgen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 uker :rødme:

Om mor:

Hormonene gjør at det er lett å sprenge små årer i for eksempel ansiktet og på lårene. Det økte pigmentet gjør deg lettere brun, men det kan også gi deg brungrå flekker på kroppen hvis du soler deg.

Skygg gjerne ansiktet ved solingen fordi disse flekkene forsvinner ikke igjen.

Grunnen til at denne uken er spesiell er at dersom du skulle være så uheldig å føde nå, så vil man gjøre alt for at den skal overleve, i veldig mange tilfeller. Årsaken til fødselen vil selvfølgelig være en medvirkende faktor i forhold til hvor levedyktig babyen din er og om det går bra.

Det vil uansett gå mange uker og ofte måneder før man vet med sikkerhet om det går bra med det lille nurket om det skulle være så uheldig at det blir født nå.

Dersom du fra nå og utover skulle merke at kynnerne dine blir regelmessige eller at de presser nedover i underlivet, så skal du ringe til fødestedet ditt. Det er bedre med en sjekk enn at du skal gå og være frustrert fordi du lurer på om noe er på gang. Jordmødrene som du da treffer på telefonen vil raskt kunne avgjøre om dette er noe alvorlig eller ikke. Blir du bedt om å komme en tur på sykehuset, så vil du bli undersøkt av lege.

Bare ring, uansett tid på døgnet!

Nå kan du kjenne livmoren et par centimeter over navlen når du ligger på ryggen.

Til nå i graviditeten har du hatt litt lavere blodtrykk enn ellers, men det kommer til å stige litt mer mot fødselen. Dette er jo en av tingene som sjekkes på hver kontroll for å være sikker på at det ikke blir for høyt, for det er heller ikke bra og kan være et symptom på svangerskapsforgiftning, som du kan lese mer om på temasidene våre.

Nå er barnet i uke 21:

Håret begynner så smått å vokse fram på hodet.

Babyen er nå cirka 27 cm. lang og veier cirka 450g.

Cellene i hjernen modnes og det har negler på fingre og tær. Øynene kan se litt utstående ut fordi fettlaget i ansiktet ikke er bygget opp ennå.

Av samme grunn vil en baby som fødes nå også være ganske rød i huden fordi blodårene skinner gjennom huden.

Hele babyen er fortsatt skrukkete og tynn fordi fettlagene nå skal bygges opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

tusen takk for støttende ord :klemmer:

De siste dagene har bekkenet mitt blitt verre, så ille at jeg våkner om natten fordi det gjør vondt. Det er heldigvis ikke vondt hele tiden, og jeg vet at det kan bli mye verre enn dette, så jeg prøver å ikke tenke for mye på det. Da jeg var 16 år var jeg en aktiv rytter, som dessverre "ødela" (så rart det ordet så ut når man skrev det ned) ryggen min. Jeg gikk til fysioterapeut og kiropraktor i 3 år etterpå, så jeg regnet med at ryggen ville si ifra ganske tidlig i graviditeten. Jeg fungerer fint til vanlig, men jeg blir fortere sliten i ryggen enn jeg gjorde før ulykken, og det føles som om ryggen min er veldig svak av og til.

Nå sitter jeg og skal spise frokost. Jeg har laget meg havregrøt og bringebærsmoothie. Jeg liker ikke havregrøt for alt i verden, men jeg er så lei av brødmat at jeg bare måtte ha noe annet. Lille Lo ligger og sparker inni magen, noe hun gjør hver gang jeg spiser. Som oftest våkner hun før jeg om morgenen, og ligger og sparker. Det er nesten så jeg kan høre henne: "åh, du er så kjedelig, altså! Stå opp, da, mamma!" Hihi...

I morgen skal mannen, svigermor og jeg avgårde og bestille vogn og bilstol. Det gleder jeg meg veldig til. Men vi har enda ikke bestemt oss 100% for farge enda, så det skal bli spennende å se hva vi ender opp med.

Vi fikk forresten en god nyhet på søndag: mannens søster skal også ha baby, ca. 2 måneder etter oss. Det blir koselig :)

Ha en fin dag alle sammen.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken vogn skal dere ha?

Ikke noe gøy med kranglete bekken. :nei: En liten trøst er at det ofte blir bedre når hodet fester seg. Men det er jo en stund til, og jeg vet ikke om det blir bedre for deg siden du har litt problemer med det fra før. Men det er lov å håpe. :)

Har dere tenkt å ta 3d-ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkoppfuglen:

Vi skal ha en City Cross fra Emmaljunga. Jeg er så lita, så jeg må ha en lett vogn :gjeiper:

Neste onsdag skal vi tilbake på UL på sykehuset, for å dobbeltsjekke hjertet til lillejenta, pluss at vi har bestilt 3d-UL i januar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt den til begge guttene våre, og er knall fornøyd. :) Godt valg. :jepp:

Håper alt er bra på ul i neste uke. 3D er ganske moro, men det har vært litt tidlig hos oss ennå. Guttene har sett litt rare ut. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...føler jeg manglet noe i det forrige innlegget mitt: det var ikke det at ridning ødela ryggen min; men jeg hadde en rideulykke. Herrlighet, hørtes jo ut på meg som at ridning i seg selv er skadelig :dåne: Jaja, misforståelsen er forhåpentligvis oppklart...:sjenert:

I dag har jeg tatt frem julepynten. Jeg klarte rett og slett ikke å la være lengre. I fjor følte jeg at jula var over så fort, så i år tenkte jeg å være føre var. Jeg bakte til og med litt pepperkaker i går. Nå henger det lyskuler i vinduene, og jeg har fått rød duk på stuebordet. I går støvsugde mannen alle rom, og vi er ett steg nermere å være klar for jula.

Over til noe annet: jeg har tatt en del magebilder, og lurer på om noen kan forklare en mørkegrønn sjel hvordan man legger dem ut her? Gjerne veldig detaljert, slik at 'my simple mind' klarer å forstå. Jeg har også sett at noen bilder blir sinnsykt store, så hvis dere slenger på hvordan man komprimerer (jøss, kan jeg sånne ord?)bildene også, så blir jeg veldig glad.

Helt til slutt: har dere noen forslag til hva jeg kan gi min mann til jul? Jeg har bedt ham om å komme med noen ting han ønsker seg, men har ikke fått noe svar enda. Jeg vet bare at jeg ikke kan gi gavekort, for de legger han en plass, og så glemmer han dem vekk :roll:

Trekkoppfuglen: er det gutter eller jenter eller en' av hver du venter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter eneggede gutter. :)

Jeg kan ikke hjelpe deg med bildene, men det er helt sikkert andre som kan det. :)

Det er så koselig med jul! Jeg var i København på denne tiden i fjor, og det var helt fantastisk. Vil tilbake, men ikke i år. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med bestilling av vogn og bilstol, etc :jepp:

Vet du, jeg har helt glemt at første advent er til søndag og jeg har ikke kjøpt lys eller noen ting og kontoen er skrapa fram til lønn, jeg får vel pent vente til neste onsdag og ha en jukseadvent da ;)

3D-UL ja, vi har bestemt oss for å la være, noen jeg angrer litt på nå, er så nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest våkner hun før jeg om morgenen, og ligger og sparker. Det er nesten så jeg kan høre henne: "åh, du er så kjedelig, altså! Stå opp, da, mamma!" Hihi...

Hihi, så moro - det har vært tilfelle noen dager her også, og jeg har også tenkt på akkurat det :happy:

I morgen skal mannen, svigermor og jeg avgårde og bestille vogn og bilstol. Det gleder jeg meg veldig til. Men vi har enda ikke bestemt oss 100% for farge enda, så det skal bli spennende å se hva vi ender opp med.

Så stas! :hoppe: Vi begynner også å nærme oss anskaffelse av de to tingene. :)

I dag har jeg tatt frem julepynten. Jeg klarte rett og slett ikke å la være lengre. I fjor følte jeg at jula var over så fort, så i år tenkte jeg å være føre var. Jeg bakte til og med litt pepperkaker i går. Nå henger det lyskuler i vinduene, og jeg har fått rød duk på stuebordet. I går støvsugde mannen alle rom, og vi er ett steg nermere å være klar for jula.

Åh, så godt å høre at det er flere som tenker i de baner! Jeg har ikke fått meg til å ta frem noe særlig pynt - for jeg synes det er litt tidlig - men SOM det klør i fingrene! Jeg har funnet frem røkelsesstativet og tent røkelse, og drikker gløgg nesten hver dag, så jeg klarer nok ikke å holde igjen så mye lenger :fnise:

Tror det blir et røfte til helgen med vasking og bytting av gardiner i alle fall. Har noen liggende med litt lilla i, så de kan jeg jo ta på nå i advent :) Kanskje det sniker seg frem litt pynt også - i det minste adventsstaken og lysstjerna som skal henge i vinduet! Det er jo første søndag i advent på søndag, så da er det jo faktisk "lov" også :nigo:

Over til noe annet: jeg har tatt en del magebilder, og lurer på om noen kan forklare en mørkegrønn sjel hvordan man legger dem ut her? Gjerne veldig detaljert, slik at 'my simple mind' klarer å forstå. Jeg har også sett at noen bilder blir sinnsykt store, så hvis dere slenger på hvordan man komprimerer (jøss, kan jeg sånne ord?)bildene også, så blir jeg veldig glad.

Det er helt sikkert mange måter å gjøre dette på, men sånn jeg gjør det (og har også sett andre gjøre det sånn) er at jeg har laget meg en profil på photobucket.com. Det er tar ikke lang tid og koster ingen ting. Så laster jeg opp de bildene jeg vil der, og der inne kan man også redigere dem, og helt sikkert endre på dem så de blir så store du vil tror jeg.

Jeg pleier å linke til bildene mine som ligger på photobucket i innleggene mine. Det gjør du lett ved å flytte musepekeren over bildene du har lastet opp i photobucket - da kommer det en liten liste med ulike koder under bildet. Du bare klikker i boksen ved siden av der det står "Direct link", og da er linken kopiert.

Når du så vil sette inn linken i innlegget du skriver på, så skriver du f.eks. "magebilde uke 20" og markerer dette. Deretter velger du symbolet til høyre for smilefjeset over her (ser ut som en liten kjetting med et plusstegn, det står "sett inn lenke" når du holder musepekeren over) og limer inn linken i boksen hvor det står "URL".

Det er mulig å få bildet direkte inn i innlegget også - det har jeg ikke prøvd, men regner med du kan gjøre det med knappen til høyre for linke-knappen (ser ut som et polaroid-bilde).

Håper dette var forståelig, hvis ikke så er det bare å spørre/sende meg en PM, så skal jeg forklare så godt jeg kan ;)

Lykke til! :klemmer:

Endret av vingle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi fått vogn, dunpose, bilstol og stelleveske i hus :rødme:

Det ble disse utgavene her:

Bagvogn: Emmaljunga City Cross. Farge: Golden Check: http://www.emmaljunga.com/no/Barnevogner/Limited_edition/Golden_Check-1289.html

(jeg fant ikke bilde av bare bagvogna i denne fargen, men det er i hvertfall mindre ruter i denne enn i de andre modellene)

Sportsvogn: Emmaljunga City Cross. Farge: Pro Cofee

(vi ville ha en sportsvogn som ikke var helt lik bagvogna, så derfor ble det denne. Det var dessuten mye mer ruter i denne utgaven av golden check, noe jeg synes ble rotete)

Stelleveske: Emmaljunga sport . Farge: Golden Check

Bilstol: Britax

Dunpose: Kaiser. Farge: sort

(jeg ville helst ha brun, siden vogna er brun, men nytt av året var at de lager "skinnende" poser, i stedet for matte, så brunfargen så ut som en blanding av gull og bronse (ikke fin til brunfargen på vogna).

I tillegg til dette kjøpte jeg meg et gravidebilbelte. Mamma insisterte på at jeg måtte ha et sånn et nå. :)

Det var dagens shopping...jammen ble det dyrt! Er kjempeglad for at vi får så mye sponset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vogn! :) Jeg er helt sikker på at dere blir fornøyd med den. Jeg har som sagt hatt den til to unger, og den er fortsatt like fin (i hvertfall nesten, har blitt litt matflekker og søle). :) Veldig behagelig vogn.

Barneutstyr er rett og slett drit dyrt! :fnise: Godt å ha noen som sponser litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, jenter :)

Jeg sitter og ser på vogna nå - har stilt den opp midt i stua :gjeiper:

Jeg må bort og ta på den av og til, for det har ikke helt gått opp for meg enda det her.

Har dere bestilt gratispakker på nettet? Jeg vil i tilfellet gjerne høre hva dere har bestilt, hva dere synes om det o.l. Jeg har veldig lyst til å bestille meg gratispakker, men er så redd for at det skal være en "catch" en plass - liker ikke å gi ut informasjonen min til alle og en hver...

Hvilke pakker anbefaler dere i tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjekt å bli litt sponset :)

Tenk at oppi de vognene skal våre små ligge, om bare noen ganske få uker egentlig :hjerte:

Jeg har ikke bestilt noen gratispakker, iom at vi skal bruke tøy så gidder jeg ikke de pakkene med bleier og kremer jeg ikke kan bruke, men dersom noen vet om tøybleievennlige gratispakker, så rop ut ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bort og ta på den av og til, for det har ikke helt gått opp for meg enda det her.

:ler: Så fint å høre at andre også gjør sånne ting ;)

Jeg har bestilt/skal bestille de tre første som er ramset opp på denne siden i alle fall, men vi får dem jo ikke ennå! Så kan ikke uttale meg noe om de er bra eller noe. Men gratis=gøy, og så vidt jeg skjønner er det ingen "catcher" med disse. Fra liberoklubben kommer det ganske mange mail, det er jo noe moro info, men ganske mye reklame også. Men jeg har en egen hotmail-konto til ting jeg er usikker på om det kommer mye spam fra, så jeg oppgir alltid den til sånne her ting! Og går man lei så er det mulig å stoppe nyhetsbrev-abonnementet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...