Gå til innhold

In Love With Life

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ååå pinnekjøtt :strix:

Har allerede spist det to ganger :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har vi henta bilen vår!!!! :D

Endret av InLoveWithLife
Skrevet

Rettssak i dag.. Søstra mi skal vitne for venninna si der venninna ble mishandlet psykisk og fysisk med vold av daværende samboer..

Skrevet

Jeg elsker den nye bilen vår <3

Skrevet (endret)

Nå har jeg svarene på blodprøvene mine..

Det viser seg at jeg har høyt insulininnhold i kroppen...

Endret av InLoveWithLife
Skrevet

Høyt insulininnhold? Hmm.. overproduksjon av insulin med andre ord? Hvordan fikser de det? Med medisiner? :klo:

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt.. Har prøvd å Google i hele kveld.. Tror det betyr at jeg har insulinresistens.. Det kan bli bedre ved hjelp av kosthold og mosjon, men om dere leser om insulinresistens så står det at man får/blir ikke dette/sånn ved å være overvektig, man blir overvektig av dette.. Og da er det jo litt vanskelig å gå ned når kroppen jobber i mot...

Legen skrev i brevet at det var svært viktig med riktig kosthold og mosjon fremover, og så skal vi ta nye prøver på nyåret. Sånn jeg forstår det, får man til slutt diabetes type 2 av å ha/være insulinresistens..

Endret av InLoveWithLife
Skrevet

Hm. Merker jeg kan ingenting om forhøyet insulinnivåer :sjenert:

Får bare håpe på at det løser seg :klo:

Skrevet

Auda.. diabetes er ikke kuult :troest: Håper du slipper å få det iallefall! :klem:

Skrevet

Det vet ikke jeg heller Appifany :P

Da har jeg snakket med legen.. Og det er som jeg frykta.. Jeg er på vei til å få diabetes type 2. Jeg kan prøve å "utsette" det, men det skal noe drastisk til for å klare å stoppe det.. Jeg må over på lavkarbo for å prøve å forsinke utviklingen for å si det sånn, men før eller senere får jeg nok diabetes..

Insulinresistens gjør at man legger på seg fordi kroppen da tar av fettet/sukkeret som kommer inn ved mat istedenfor å ta av det som allerede er i kroppen.. Den beste kuren for å forsinke utviklingen eller stanse den, må man hå ned i vekt. Kjempe lett det når kroppen jobber mot en!!

Skrevet

Hva er egentlig mye karbohydrater og lite karbohydrater?

Og hvis jeg hverken kan spise poteter, ris eller pasta.. Hva er igjen da?

Skrevet

Og hva må jeg være ekstra forsiktig med utenom de tingene når jeg skal gå på lavkarbo?

Skrevet

Hmm.. kylling og salat?? :vetikke:

Huff jeg skjønner at dette er vanskelig for deg! :hug:

Skrevet

Hmm.. kylling og salat?? :vetikke:

Huff jeg skjønner at dette er vanskelig for deg! :hug:

Og det er det jeg kan spise hver dag resten av livet???

Skrevet

:klem: Det var ikke hyggelige nyheter! :kose:

Men, kylling og salat resten av livet var da litt vel pessimistisk tankegang! Du burde jo egentlig få hjelp av legen til å finne ut hvilket nivå av lavkarbo du skal ligge på, men hvis du ikke skal være superstreng er det jo massevis av muligheter! (Er mange muligheter med veldig lite karbo også, men da må man legge litt mer innsats i det...)

Det enkleste er jo bare å rett og slett kutte fyllmaten til middag. Spiser du kylling med ris og salat kutter du bare risen, og spiser bittelitt mer kylling og litt mer salat. Spiser du wok fyller du på med litt mer grønnsaker og dropper ris/pasta/nudler. Taco kan spises, bare uten tortilla/skjell. Alle mulige typer kjøtt kan spises med ulike typer saus og marinade, og med enten salat eller stekte/kokte grønnsaker til - det er faktisk bare fantasien som kan stoppe deg. Vanskeligere er det jo med mat der karbohydratene er en viktig ingrediens og ikke bare fyll, som pizza eller pasta bolognese. Pasta finnes det sikkert løsningner på, og pizza vet jeg det er fullt mulig å lage på lavkarbomåten. Kreves noen runder før man finner en oppskrift man er fornøyd med, men jeg har laget ok lavkarbopizza flere ganger. :)

Til frokost og lunsj bør du kutte ut brød, men hvis du ikke skal kjøre fullstendig "null-karbo" er det ingenting i veien med å spise Rugsprø med masse pålegg på, f.eks. Egg er f.eks billig og mettende og kan varieres mye, med kaviar, med majones, med litt bacon, med morrpølse, med annet kjøttpålegg ++. Makrell i tomat er også billig og mettende på tynne knekkebrød. I tillegg har du kanskje kantine på jobben med salatbar eller lignende?

Hvis du ikke må være nazi går det sikkert fint å spise litt sukker i helgene, ellers finnes det løsninger der også. mørk sjokolade er lavkarbovennlig, men det må spises i litt begrensede mengder. Ellers er det endel muligheter til å lage desserter etc med kunstig søtning, jeg har f.eks laget både pannacotta og sjokolademousse som ble veldig bra. :) Og baconcrisp har nesten 0 karbo, så det kan erstatte potetgull, jeg syns det er helt ok med rømmedip til. Nøtter er også et alternativ med mindre karbo enn chips.

Jeg syns jo egentlig du burde få kostholdsråd av legen eller helst henvisning til ernæringsfysiolog. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en bok om lavkarbo, for det er greit å få med seg basisen som ligger under det hele. Og på lavkarbo.no finner du masse oppskrifter. :klem:

Skrevet

Du kan spise bacongull til du kreperer :ler:

Skrevet

Takk for masse gode tips Juliane :)

Jeg vet at det er nok mye man kan spise, men det er et stort sjokk.. Jeg var absolutt ikke forberedt på dette i det hele tatt.. Når legen sa hun ville sjekke for diabetes, så tenkte jeg at det var da bortkastet tid og energi, men Okey.. Og jaggu fader... Så nå har jeg spist min siste vanlige hjemmelagede pizza :P

Man blir vel vandt til det etterhvert.. Det kommer sikkert helt naturlig etterhvert.. Jeg fikk iallefall en forklaring på vektproblemene mine! :) da var det ikke bare jeg som var lat ;) da fikk jeg "bevist" til alle at jeg virkelig har prøvd :)

Skrevet

Du kan spise bacongull til du kreperer :ler:

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...