Gå til innhold

dreias nye liv


dreia

Anbefalte innlegg

Min største gjorde så vidt jeg husker kun ETT forsøk på å bite meg i puppen. Jeg skrek til, og trakk puppen til meg.

Og etter dette var det ikke flere forsøk som jeg husker...

Så det er fullt mulig med puppeunger som ikke biter, altså. Selv om de får aldri så mange tenner.

Jeg ammet jo litt helt fram til han var ca 16mnd, så jeg sluttet ikke direkte tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biting til blods? :redd: Svigerinne fortalte at ho amma guten frå alle mulige vinklar etter han hadde fått tenner, berre for at ikkje same plass på brystvorta skulle bli bitt kvar gong. Hååååpar pjokken er av typen som ikkje bit mor si. :pls: (Sjølv om eg anar at det er å håpa på gull og grøne skogar. ;) )

Oppstrikka garn tar ikkje like stor plass, nei. Men først må eg finna tid til å strikka opp alt garnet eg har. Det vil nok ta nokre år. :plystre:

Det kan jo hende du er heldig da og slipper å bli bitt til blods. :)

Jeg trodde ikke jeg skulle få tid til å strikke så mye, men jeg bruker den tida jeg har på kveldene til å strikke (nå er jo vesla "noe" større enn veslegutt og har nok mer rutiner inne) + at når vi kjører bil har jeg med meg strikketøy og jobber der også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket mye med minsten i sjal i begynnelsen, men nå er det umulig. Nå river han tak i pinnene og skal hjelpe til, så nå må det strikkes etter sengetid.

Håper formen er stigende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner den *skal bare* ja :ler:

Deilig med litt tid for seg selv da og ekstra koselig å se gutta igjen når de er tilbake :hjerte:

Det var kjempekos å få dei heim igjen. :rødme: Og det blei litt strikking til slutt også. ;)

Min største gjorde så vidt jeg husker kun ETT forsøk på å bite meg i puppen. Jeg skrek til, og trakk puppen til meg.

Og etter dette var det ikke flere forsøk som jeg husker...

Så det er fullt mulig med puppeunger som ikke biter, altså. Selv om de får aldri så mange tenner.

Jeg ammet jo litt helt fram til han var ca 16mnd, så jeg sluttet ikke direkte tidlig...

Får håpa det ikkje blir mykje biting. Men eg fryktar at eg har fått meg ein bitar, gitt. Det er ikkje sjeldan han bruker biting som ein slags "nå er eg mett"-beskjed. :roll: Men etter kvart som tennene kjem, gir eg vel litt tydeligare beskjed om kva eg meiner om bitinga, så han faktisk forstår kva han gjer? ;)

Det kan jo hende du er heldig da og slipper å bli bitt til blods. :)

Jeg trodde ikke jeg skulle få tid til å strikke så mye, men jeg bruker den tida jeg har på kveldene til å strikke (nå er jo vesla "noe" større enn veslegutt og har nok mer rutiner inne) + at når vi kjører bil har jeg med meg strikketøy og jobber der også. :fnise:

:pls: Får håpa det.

Pjokken har stort sett ein laaaang dupp på dagtid som eg (stort sett) bruker til å strikka litt. Og så strikkar eg gjerne når pjokken og mannen er på trilletur på kveldstid. Så litt tid finn eg heldigvis. ;) Strikking i bil? Det hadde vel neppe blitt store suksessen her. :spy::tunge1:

Jeg strikket mye med minsten i sjal i begynnelsen, men nå er det umulig. Nå river han tak i pinnene og skal hjelpe til, så nå må det strikkes etter sengetid.

Håper formen er stigende :)

Eg lurar på kva resultatet hadde blitt om pjokken skulle "hjelpa til" med strikkinga. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det 3-månaderskontroll. Litt forsinka, sidan eg måtte avlysa pga. sjukdom sist veke. Pjokken er nå 6 kg og 58 cm. Han følger kurva si perfekt og har endelig komme inn på normalområdet på vekt (sjølv om han på ein måte er 5 veker "yngre"). :tommelsmil:

Og i dag var det vaksine. Det var ikkje noko kjekt, verken for pjokken eller mora. :sukk: Ikkje likar han å ligga slik han måtte gjera då vaksina blei sett, og i tillegg fekk han nok vondt, for han vrælte fælt, stakkar. Og det var like før tårene pressa på hos meg også. :grine: Men etterpå fekk han mat og sovna så fort han blei lagt ned i vogna, så han har det nok ikkje så altfor ille. Håpar han ikkje reagerer så mykje på vaksina. :(

Helsesøster sjekka også kor sterk han var i nakken og reaksjonane hans. Han er ikkje så veldig sterk i nakken, men med tanke på at han er prematur, såg det veldig bra ut. I mageleie holdt han hovudet løfta ei god stund. :nigo: Og etter ei stund på matta, kom furteleppa fram, for han synst nok at mamma var litt for langt vekke. Då eg kom nærare, var det tydelig at det var det han ville, for han begynte å "snakka" med meg og var såååå sjarmerande. :rødme: Beste, lille guten! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer:

Godt at det ser ut til at han tar igjen "alle andre". Jeg var i helgen på besøk hos en som var født 10 uker for tidlig, og det er absolutt ingenting som skulle tilsi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Godt at det ser ut til at han tar igjen "alle andre". Jeg var i helgen på besøk hos en som var født 10 uker for tidlig, og det er absolutt ingenting som skulle tilsi det :)

:goodbye:

Det er veldig fint å sjå. Han ligg sjølvsagt litt bak fremdeles, men er på god veg til å ta igjen resten av junibarna. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har tips til gode, heimelaga gryterettar? *planlegg dåpsmat* :spise:

Me tenker å laga maten sjølv, så det bør ikkje vera så veeeeldig avansert. Men vil gjerne ha eit par gode gryterettar, og ikkje Toro-posar som me vanligvis bruker. :rodme: Eg ser for meg ein gryterett med kylling/kalkun e.l. og ein gryterett med storfe, enten okse eller kalv. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at lillegutt vokser og er på god vei til å ta igjen de andre junibabyene :hjerte: Må være fælt å se den lille få sprøyte når han vræler ja :grine: Men godt det gikk fort over igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Så herlig at lillegutten vokser så fint! :nigo:

Sprøytene ja - noe heeeerk :trist: Her må pappaen være med på kontroller for jeg klarer rett og slett ikke holde ham... får så vondt av lille vennen min :sjenert:

Skal vi se - gryteretter... hm... biff stroganoff? Ellers er jeg glad i matprat.no altså :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kyllingkarrigryte a la Ann Long (her for ca 4 porsjoner)

3 kyllingfileter strimlet

1 løk

1 rød paprika

1 boks babymais

1 boks vannkastanjer

2-3 gulrøtter strimla på skrå

1-2 bokser kokosmelk (1 boks er passe til 2-3 personer i grunn...)

Smak til med krydder

salt, hvitløk(1-flere fedd), ingefær (1ss), karri(2 ss) og evt chili

evt. champignon, brokkoli, cashew-nøtter, bambusskudd eller anna deilig grønt! :)

Stek kjøttet, ha i løk, ha på karri og ha i oppkutta grønnsaker som får seg en liten fres i panna før kokosmelka slås over og får putre. Ta i krydder, smak til med saltet.

Grønnsakene bør ikke bli for myke, deilig når de er al dente. Vannkastanjer kan has i på tampen. Ha gjerne litt store grønnsaksbiter, men pass på at gulrota kanskje ikke er tjukkere enn 0.5 cm i bredden.

Serveres med ris.

----

Deilig og enkel! Usikker på om den passer i dåpselskap, men er superdigg og enkel oppskrift, deilig fredagsmat! :)

Endret av Aud Long
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Innom og legger igjen spor!

Leste litt lenger oppe her om at ei :babyjente: var på vei, og jeg trodde et øyeblikk at du var gravid igjen! :dåne:

Det var da raskt, tenkte jeg! :fnise:

Hadde vært litt koselig og da. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at lillegutt ikke er så liten lenger ;) 6 kg :tommel:

Og - ei lita :babyjente: på veg. Bestis har vore på ultralyd, og pjokken skal få ei lita venninne. :strix:

Så koselig :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Lucky, pysepusen, Aud Long, Nilla og pusilus.

Pjokken har heldigvis ikkje reagert veldig på vaksina, anna enn litt endra søvnmønster (som kan ha samanheng med at det har vore helg og litt andre rutiner med pappan heime) og noko meir sutring. Sutringa er slitsom når det står på, men så nyt eg dei gode sove-, pludre- og smileperiodane meir då, så det er ikkje "all bad". ;) Han har i det minste ikkje blitt sjuk av vaksina, og godt er det. :jepp:

Takk for tips til gryter, pysepusen og Aud Long. Eg er også tilhengar av matprat.no, men litt vanskelig å sjå om noko er godt berre ut frå oppskrifta. ;) I går prøvde me første gryte - indisk karrigryte med kyllingfilet. Den var litt tam og med litt for mykje tomatsmak, men me krydrar restene litt meir i dag. Og viss ikkje det hjelper, finn me ei anna. Det blir vel gryterettar kvar dag dei neste to vekene nå, tenker eg. :fnise:

Leste litt lenger oppe her om at ei :babyjente: var på vei, og jeg trodde et øyeblikk at du var gravid igjen! :dåne:

Det var da raskt, tenkte jeg! :fnise:

Hadde vært litt koselig og da. :rødme:

Nei, det hadde vore litt i tidligste laget. Då hadde eg jo måtta blitt gravid igjen før pjokken blei fødd! :dåne: :ler: Det må nok venta litt før nr. 2 kjem til. Om ikkje anna, så for å utnytta all permisjonen med pjokken. Hadde vel mista nokre veker om neste kom såpass raskt. ;)

(Men så er eg jo ikkje så reint lite verpesjuk igjen allerede, då... :sjenert: Meeeeen, fornuften seier (heldigvis?) "vent". ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treig og somlete, som alltid, men nå er bloggen oppdatert. Så nå gjenstår berre fødselshistorieromanen. :dåne: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler: Ikke lett å få gjort alt på en gang da, men lillegutt er jo bare vakker :hjerte:

Ja, sant han er... :rødme:

Gleder meg til romanen din :jepp:

Jeg også ser frem til romanen :jepp:

:kyss2:

:ler: Eg bør vel iallfall få den ferdig før konfirmasjonen hans. *treeeeiiiig* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...