Gå til innhold

Hva er den mest humane måten å avlive en katt på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

At ens barn er allergisk mot dyr, medfører nødvendigvis at man ikke kan ha dyr mer. Hvis du da ikke mener at hun skal ofre barnet før katten?

Og når ts sier hun har forsøkt ALT i forhold til omplassering og andre løsninger, så må dere nesten ta utgangspunkt i at hun snakker sant om det. Svar som "nehei, det har du IKKE, det" blir verken spesielt seriøse eller intelligente...

Jeg tror faktisk ikke TS har prøvd alt pga av holdninge hun har til dette. Man trenger ikke å være så intellegent som du påberoper deg å være for å lese det mellom linjene.

Allergi mot dyr behøver ikke å være noe stort problem lenger. De nye medisinene som har kommet nå er bra og uten bivirkninger. Jeg har venner som prøvde de på et av barna sine som en siste utvei. HELE familien var redd for å miste katten og gjorde det de kunne. H*n ble helt symptomfri og kunne kose med katten igjen.

Så det finnes løsninger. Man må bare gidde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Du sa alle var gitt bort nå nettopp tidligere i tråden, bortsett fra kattemor og en unge? Gi dem til dyrebeskyttelsen. Hvorfor ikke? Og hvis kattemor er SYK, uten å kunne få hjelp av dyrebeskyttelsen, er det da ikke så dyrt å avlive ENE katten som er igjen hos dyrelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du sa alle var gitt bort nå nettopp tidligere i tråden, bortsett fra kattemor og en unge? Gi dem til dyrebeskyttelsen. Hvorfor ikke? Og hvis kattemor er SYK, uten å kunne få hjelp av dyrebeskyttelsen, er det da ikke så dyrt å avlive ENE katten som er igjen hos dyrelegen

Dyrebeskyttelsen har tydelig gitt beskjed om at folk som må kvitte seg med katten sin, må ta kontakt med en "omplasseringsorganisasjon". Dette er selvsagt forsøkt, men det er jo overfylt overalt.

Det fungerer tydeligvis ikke sånn at man kan gi fra seg dyrene til de, men de tar vare på villkatter i stedet.

Hvilke alternativer gjenstår da?

Jeg har spurt alle venner, kolleegaer, familie, bekjente, fremmede, annonsert på forum, finn.no, facebook, hengt opp lapper i butikker, satt inn annonse i avisen og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en historie til skrekk og advarsel. Et vennepar av meg prøvde for mange år siden å avlive katten sin ved at en erfaren jeger skulle skyte den i hodet. Dessverre skvatt katten unna når jegeren skjøt, og katten løp til skogs. Etter to uker kom katten tilbake og den hadde blitt alvorlig skadeskutt hvor nærmest halve ansiktet var blåst av.

Det endte jo opp med at de måtte dra til dyrlegen allikevel, men minnene etter den sårede katten kommer til å følge dem resten av livet. Heldigvis var ikke barna hjemme når katten kom hjem!

Selv om man bruker erfarne jegere så kan uhell skje. For meg er dyrlegen det eneste alternativet, om jeg i verste fall måtte ta opp et lite lån for å få det gjort på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg har en historie til skrekk og advarsel. Et vennepar av meg prøvde for mange år siden å avlive katten sin ved at en erfaren jeger skulle skyte den i hodet. Dessverre skvatt katten unna når jegeren skjøt, og katten løp til skogs. Etter to uker kom katten tilbake og den hadde blitt alvorlig skadeskutt hvor nærmest halve ansiktet var blåst av.

Det endte jo opp med at de måtte dra til dyrlegen allikevel, men minnene etter den sårede katten kommer til å følge dem resten av livet. Heldigvis var ikke barna hjemme når katten kom hjem!

Selv om man bruker erfarne jegere så kan uhell skje. For meg er dyrlegen det eneste alternativet, om jeg i verste fall måtte ta opp et lite lån for å få det gjort på en forsvarlig måte.

Nettopp! Dette har skjedd før og kommer til å skje igjen fordi TS og sånne som henne skal spare penger! Blir så forbanna på sånne folk. Egoistisk som FY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre skvatt katten unna når jegeren skjøt, og katten løp til skogs.

Grunnen til at jeg alltid har dyret i et bur (katt) eller er bundet (stor hund) dersom jeg skal avlive med skytevåpen. For sikkerhets skyld. Jada, jeg er ikke bare dyreeier, jeg er jeger også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg alltid har dyret i et bur (katt) eller er bundet (stor hund) dersom jeg skal avlive med skytevåpen. For sikkerhets skyld. Jada, jeg er ikke bare dyreeier, jeg er jeger også. ;)

Er du jeger så vet du vel hva du gjør og avliver dyret humant. Problemet er at det er veldig mange som bare tror de vet hva de gjør. Resultatet kan være en smertefull død for dyret. Det er vel ikke for ingenting at det er noe som heter jegerprøve.

Ei venninne av meg ga kattungener sine til noen som sa de visste hvordan de skulle gjøre det. Hun hadde heller ikke råd til å sikre seg en trygg avlivning. Kattungene ble forsøkt gasset i hel i en sekk bak en bil. Det fikk ikke idiotene til og heiv like godt sekken med de levende pusene i en elv.

Det er slike historier som får dyreelskere til å se rødt. Jeg ville heller spandert på litt penger for å være helt sikker på at katten min ikke merket noe, enn å gi han til noen som mener de kan det.

Hvis man skaffer seg et dyr, må man også ta det forbehold at dyret kan bli syk og skadet. En behandling hos dyrlegen kan fort koste litt selv om det bare er bagateller. Da er det veldig trist at dette ikke skjer fordi poden må ha nye sko. Det visste man vel også før man fikk dyr og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri ta lett på dette med å ta livet av et dyr. Skal man avlive er det en soleklar plikt å gjøre sitt beste for å gjøre det humant og smertefritt. Eller få noen kyndige til å gjøre det for seg. Uhell kan selvsagt skje for alle, derfor er det viktig at dyret er under kontroll hele tiden. Ville dyr vi jakter på kan man selvsagt ikke binde først, men også der gjelder selvsagt regelen om aktsomhet og human avlivning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dyrebeskyttelsen har tydelig gitt beskjed om at folk som må kvitte seg med katten sin, må ta kontakt med en "omplasseringsorganisasjon". Dette er selvsagt forsøkt, men det er jo overfylt overalt.

Det fungerer tydeligvis ikke sånn at man kan gi fra seg dyrene til de, men de tar vare på villkatter i stedet.

Hvilke alternativer gjenstår da?

Jeg har spurt alle venner, kolleegaer, familie, bekjente, fremmede, annonsert på forum, finn.no, facebook, hengt opp lapper i butikker, satt inn annonse i avisen og så videre.

Mm ok skjønner.

Du må nesten bare si til Dyrebeskyttelsen akkurat hvordan det er. Si at du har to alternativer: Avlive en frisk katt eller finne nytt hjem. Spør om de vet om et krisehjem. En kattunge er da lett å omplassere. Og ang den voksne må du spørre om råd! Kattemor og kattunge kan du si. To stykker. Spørs jo også hvor du bor, så klart. Men jeg ville virkelig gjort det! Hjelpen skal være der for dem som trenger det, ikke for dem som tar dyr for gitt, de kan vi ikke ta hensyn til for da hadde det vært GANSKE MANGE som hadde gjort det igjen og igjen. Hvis du har gjort alt dette skulle jeg gjerne hjulpet deg. (Jobber i db). Jeg anbefaler deg å ta skikkelig kontakt med dem jeg! Skriv også mail med bilde av kattene - begge to.

Ting man burde vite:

Vi tar IKKE imot dyr som eiere ikke kan ha lenger av praktiske årsaker som: allergi, plassmangel, flytting, nytt barn og lignende. I slike situasjoner må eier finne nytt hjem!

Det hender ofte eiere blir syke, havner på aldershjem, sykehus over lengere tid: Ta strekker vi ofte ut en hånd. Som regel alltid, faktisk. Og andre sære situasjoner hvor dyr ikke har det bra, hvor eier ikke er i stand til å ha dyr, dr er truet eller slike situasjoner. Ellers tar vi imot villkatter, ja. Som regel er det katter som har hatt et hjem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man skal aldri ta lett på dette med å ta livet av et dyr. Skal man avlive er det en soleklar plikt å gjøre sitt beste for å gjøre det humant og smertefritt. Eller få noen kyndige til å gjøre det for seg. Uhell kan selvsagt skje for alle, derfor er det viktig at dyret er under kontroll hele tiden. Ville dyr vi jakter på kan man selvsagt ikke binde først, men også der gjelder selvsagt regelen om aktsomhet og human avlivning. :)

Selvsagt. Er mange gale jegere, men jeg er heldig som kjenner såpass mange flinke, så min tro på dere er ikke sveket.

Men avliving av friske dyr er aller siste utvei.

Alt annet skal være prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen jeger burde aldri hatt et skytevåpen. En og annen bilfører burde aldri hatt en bil.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være et mål i seg selv og avlive dyr på andre måter en avliving hos dyrlege?

Doh...! Fordi det ofte er mer humant vel!

Jeg synes ikke at man absolutt ikke kan avlive dyr andre steder enn hos dyrlegen, men det må være et minstekrav av avlivingen skal gjøres av en skytekyndig person som er 100 prosent sikker på ikke å gjøre feil. Å slå i hel eller drukne dyrene er umenneskelige metoden som er altfor usikre til å brukes.

i

Og dette er jeg så klart enig i.

Én ting er å sette mennesker høyere enn dyr (noe jeg mener man stort sett burde, i de fleste situasjoner. Selvom jeg helt garantert hadde reddet katten min fremfor en drittsekk, f.eks), men det å prioritere nye klær til barna fremfor en human avliving eller kastrering, det er helt sykt.

TS har jo sagt at hun skal få noen med peiling til å skyte kattene - hvorfor er ikke det humant?

Dessuten, hvis TS har barn i verste voksealder så kan faktisk nye klær være veldig viktig da de kan ha vokst ut av gamle klær.

Støtter Blondie65 fullt ut. :)

Jeg og!

Syns mange opptrer ganske naivt her inne. Bor alle her midt i byen og tror at det for det fleste bare er 20 minutter å kjøre til dyrlegen? Der jeg vokste opp var dyrlegen 1,5 time unna - kom ikke her å si at det fortsatt er mer humant å frakte de stakkars dyrene i bil til dyrlegen for så å stresse de opp og skremme livsskiten ut av dem, fremfor å skyte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du jeger så vet du vel hva du gjør og avliver dyret humant. Problemet er at det er veldig mange som bare tror de vet hva de gjør. Resultatet kan være en smertefull død for dyret. Det er vel ikke for ingenting at det er noe som heter jegerprøve.

Ei venninne av meg ga kattungener sine til noen som sa de visste hvordan de skulle gjøre det. Hun hadde heller ikke råd til å sikre seg en trygg avlivning. Kattungene ble forsøkt gasset i hel i en sekk bak en bil. Det fikk ikke idiotene til og heiv like godt sekken med de levende pusene i en elv.

Det er slike historier som får dyreelskere til å se rødt. Jeg ville heller spandert på litt penger for å være helt sikker på at katten min ikke merket noe, enn å gi han til noen som mener de kan det.

Hvis man skaffer seg et dyr, må man også ta det forbehold at dyret kan bli syk og skadet. En behandling hos dyrlegen kan fort koste litt selv om det bare er bagateller. Da er det veldig trist at dette ikke skjer fordi poden må ha nye sko. Det visste man vel også før man fikk dyr og barn.

Synes du forklarte problemet på en veldig god måte for at de mener at de kan det er langt ifra det samme som at de kan det.

Endret av Sasha Sasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er veterinær eneste mulighet for avlivning? Fortell meg HVORFOR det er mer humant å la en katt vandre rundt forvirret og redd i flere minutter før den får lov å dø, enn det er å skyte den og la den dø momentant i naturlige omgivelser!

Fordi etter min erfaring vandrer ikke katten rundt forvirret og redd i flere minutter før den dør. Den blit trett/slapp på fanget til eier og sovner rolig inn, på fanget til en person den er glad i.

Om man kan garantere at katten dør momentant av skyting, synes jeg dette er en god måte å avlive på, men man kan ikke garantere det. Jeg har vært med på slakt av gris der grisen fikk slaktemaske på hodet, og IKKE døde av det første skuddet. Noe jævligere enn det skal man lete lenge etter. Og når man skyter "for fri hånd" kan man iallfall ikke garantere treff og øyeblikkelig død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi etter min erfaring vandrer ikke katten rundt forvirret og redd i flere minutter før den dør. Den blit trett/slapp på fanget til eier og sovner rolig inn, på fanget til en person den er glad i.

Om man kan garantere at katten dør momentant av skyting, synes jeg dette er en god måte å avlive på, men man kan ikke garantere det. Jeg har vært med på slakt av gris der grisen fikk slaktemaske på hodet, og IKKE døde av det første skuddet. Noe jævligere enn det skal man lete lenge etter. Og når man skyter "for fri hånd" kan man iallfall ikke garantere treff og øyeblikkelig død.

Helt enig med deg. Min forrige katt lå på fanget og malte helt til han sovnet for godt. Ville ikke mistet han på annen måte. Han hadde gitt meg for mye til å gjøre det mot han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Er du jeger så vet du vel hva du gjør og avliver dyret humant. Problemet er at det er veldig mange som bare tror de vet hva de gjør. Resultatet kan være en smertefull død for dyret. Det er vel ikke for ingenting at det er noe som heter jegerprøve.

Ei venninne av meg ga kattungener sine til noen som sa de visste hvordan de skulle gjøre det. Hun hadde heller ikke råd til å sikre seg en trygg avlivning. Kattungene ble forsøkt gasset i hel i en sekk bak en bil. Det fikk ikke idiotene til og heiv like godt sekken med de levende pusene i en elv.

Det er slike historier som får dyreelskere til å se rødt. Jeg ville heller spandert på litt penger for å være helt sikker på at katten min ikke merket noe, enn å gi han til noen som mener de kan det.

Hvis man skaffer seg et dyr, må man også ta det forbehold at dyret kan bli syk og skadet. En behandling hos dyrlegen kan fort koste litt selv om det bare er bagateller. Da er det veldig trist at dette ikke skjer fordi poden må ha nye sko. Det visste man vel også før man fikk dyr og barn.

Det står virkelig dårlig til når man ikke en gang er istand til å lese trådens tittel. Trådstarter har ikke råd til dyrlege avliving. Derfor spør hun her om hva som er den mest humane avlivingsmetoden. Trådstarter har ikke tenkt å amatørgasse eller seigdrukne kattene sine.

Tåpelige og helt ute på jordet sammenligninger for å argumentere for dyrlege avliving er avsporing av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man dreper dyret enten hos en slakter eller hos dyrlegen synes jeg det er greit.

Men jeg vil presisere at jeg er i mot at friske dyr man ikke skal spise blir avlivd. Katter er nok ikke vanlig kost her i Norge, og for meg er katter kjæledyr og ikke mat. Men om noen vil spise en katt synes jeg de må avlive den hos dyrlegen eller hos en slakter først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Fordi etter min erfaring vandrer ikke katten rundt forvirret og redd i flere minutter før den dør. Den blit trett/slapp på fanget til eier og sovner rolig inn, på fanget til en person den er glad i.

Men det er DIN erfaring, Champagne. Og ikke misforstå meg, jeg er veldig glad for at det er erfaingen din. Problemet er at det er ikke det som skjer med alle dyrene som blir avlivet på den måten. Det var ikke det som skjedde når vi måtte avlive hund, og jeg tror egentlig at både hunder og katter kan få samme type reaksjon av dette..

Jeg tenker at man må se an dyret man har litt. Katten vi måtte avlive i vår, etter lengre tids problemer, var redd for alt. Hun hadde blitt forferdelig stresset av kjøreturen til dyrlegen og sprøyten. Akkurat som den hunden ble ti år tidligere. For oss var det bedre å få en regelrett mesterskytter til å gjøre det, og vi hadde heldigvis en i venneflokken. Det er selvsagt ikke en mulighet alle har, men vi hadde det. Og for oss ble det en trygg måte å gjøre dette på. Eneste jeg ønsker at man ikke skal uttale seg så bastant om at det kun er dyrlegen som er ett akseptabelt alternativ, og si at man er uansvarlige om man velger noe annet. Noen av oss velger anderledes med utgangspunkt i dyret selv, og det er ikke uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...