Gå til innhold

Hva er den mest humane måten å avlive en katt på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Har en voksen katt med 4 unger som jeg ikke kan ha lenger.

Har virkelig prøvd alt for å bli kvitt de, men ingen vil ha de, og jeg har ikke sjanse i havet til å avlive 5 katter hos dyrlegen. Det vil koste mange tusen kroner, og det lille jeg har av penger må jeg bruke på klær og sko til barna mine nå.

Så da er vi nødt til å ta livet av dem selv. Men vil selvfølgelig gjøre dette mest mulig raskt og smertefritt, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best for dem.

Får sikkert mange sure kommentarer nå, men de kommer jeg glatt til å overse.

For dette blir gjennomført uansett, på en eller annen måte. Det er overhodet ikke aktuelt å beholde dem, og den voksne katten må avlives uansett av flere grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi dem til dyrebeskyttelsen. Det finnes sikkert et sånt kattehus som drives av dem i nærheten. Ikke kattene sin feil at de kom til verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men da får ungene gå i fjorårets klær. Er du dum nok til å få katten din gravid, er det selvsagt siste utvei å få kattungene avlivet, men om du må gjøre det er dyrlegen ENESTE utvei.

Dyrebeskyttelsen har veldig stor pågang nå om sommeren, så tviler dessverre på om de har kapasitet. De tar stort sett kun på seg hjemløse katter også.

Hva med FOD? Har du prøvd Finn? Oppslag i næravisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Beklager, men da får ungene gå i fjorårets klær. Er du dum nok til å få katten din gravid, er det selvsagt siste utvei å få kattungene avlivet, men om du må gjøre det er dyrlegen ENESTE utvei.

Dyrebeskyttelsen har veldig stor pågang nå om sommeren, så tviler dessverre på om de har kapasitet. De tar stort sett kun på seg hjemløse katter også.

Hva med FOD? Har du prøvd Finn? Oppslag i næravisen?

Har prøvd alt. Og jeg prioriterer selvsagt ungene mine veldig høyt over kattene, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit vi har et kattehjem her på Ringerike hvertfall som tar til seg katter. Tror de har større kjangs til å få ommplassert. Det er verdt et forsøk selv om du kanskje må kjøre et stykke for å få levert de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å få katten sterilisert med en eneste gang, slik at du ikke havner i en slik situasjon igjen. Har du ikke råd til det har du ikke råd til å ha katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har du ikke råd til å avlive kattungene hos veterinæren burde du aldri stilt deg i denne situasjonen. Hvorfor ha dyr når man ikke har råd til å ta vare på de? :nei:

Når man lar en katt bli gravid så påtar man seg samtidig ansvaret for livene som kommer til. Det holder ikke å bare HÅPE på at man klarer å gi dem bort. Man må også se på muligeten for at man kan komme i nettopp situasjonen som er beskrevet ovenfor, at de må avlives hos veterinær.

Har du hørt med veterinæren om hvor mye det koster da? Kanskje de kan hjelpe deg hvis du forklarer situasjonen?

Vær så snill, ikke avliv dem på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fra dyrevelferdsloven:

§ 12. Avliving

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd.

Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til miljø, utstyr og håndtering i forbindelse med avliving av dyr. Kongen kan gjøre unntak fra bestemmelsene i andre ledd for andre dyr enn landdyr og sjøpattedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt. Og jeg prioriterer selvsagt ungene mine veldig høyt over kattene, bare så det er sagt.

Vel, hadde du SETT denne situasjonen før du fikk alle disse kattene - Lett å si at du prioriterer ungene NÅ.

Det er ikke modent tenkt. En ser da at slikt kommer? Jeg regner med at barna, katten og kattungene ikke bare dukket opp fra hvor som helst med storken.

Ikke skaff deg katt om du ikke kan ha den. Og steriliser den,så hadde du faktisk spart tonnevis.

Kontakt dyrebeskyttelsen eller FOD. Selvom de har sinnsykt mye å gjøre på denne tiden, får du bare håpe på det beste.

Edit:Skrifeleif

Endret av AnneBonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt det er bra du får "sure kommentarer, for da tanker du deg kanskje om én gang til. Greit nok at du prioriterer ungene foran kattene, men du trenger ikke prioritere ungenes klær foran kattenes liv. Ungene dine dør ikke om de må gå med de gamle klærne litt til, eventuelt gå på Fretex, der har de mange fine klær til en billig penge. Du tror det vel ikke, men det er faktisk en forpliktelse å ha dyr også, ikke bare barn. Husk at barna lærer av sine foreldres holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er du at får noen som vet hva de gjør til avlive dem. Dette skal du på ingen måte gjøre selv om du ikke vet hva du gjør.

Den beste måten er antageligvis å slå dem i hjel, men det skal vel noe til å få noen til gjøre det.

Folk som kan dette vet nøyaktig hvor de skal slå for at dyret skal miste bevisstheten og dø momentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg veit vi har et kattehjem her på Ringerike hvertfall som tar til seg katter. Tror de har større kjangs til å få ommplassert. Det er verdt et forsøk selv om du kanskje må kjøre et stykke for å få levert de.

Det er 60 mil fra der jeg bor, og jeg har ikke tid eller penger til å reise så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg synes ærlig talt det er bra du får "sure kommentarer, for da tanker du deg kanskje om én gang til. Greit nok at du prioriterer ungene foran kattene, men du trenger ikke prioritere ungenes klær foran kattenes liv. Ungene dine dør ikke om de må gå med de gamle klærne litt til, eventuelt gå på Fretex, der har de mange fine klær til en billig penge. Du tror det vel ikke, men det er faktisk en forpliktelse å ha dyr også, ikke bare barn. Husk at barna lærer av sine foreldres holdninger.

Det er ikke nødvendig, jeg har allerede tenkt ferdig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Lever dem til dyrlegen og si at du har funnet dem ute under terassen, så slipper du å betale og kattene slipper å lide unødvendig.

Blir kvalm av ditt forhold til dyrs liv, og jeg håper du aldri skaffer deg noe som helst dyr igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badbarbie

Har en voksen katt med 4 unger som jeg ikke kan ha lenger.

Har virkelig prøvd alt for å bli kvitt de, men ingen vil ha de, og jeg har ikke sjanse i havet til å avlive 5 katter hos dyrlegen. Det vil koste mange tusen kroner, og det lille jeg har av penger må jeg bruke på klær og sko til barna mine nå.

Så da er vi nødt til å ta livet av dem selv. Men vil selvfølgelig gjøre dette mest mulig raskt og smertefritt, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best for dem.

Får sikkert mange sure kommentarer nå, men de kommer jeg glatt til å overse.

For dette blir gjennomført uansett, på en eller annen måte. Det er overhodet ikke aktuelt å beholde dem, og den voksne katten må avlives uansett av flere grunner.

Den mest humane måten å avlive et dyr på er hos dyrlegen uten tvil.

Hadde jeg bodd for meg selv så skulle jeg personlig kommet å hentet dem, men

slik er det desverre ikke, jeg bor hjemme og har to katter fra før.

Det er nok en eller annen person som frivillig kommer ut til deg, henter kattene

og leverer dem til dyrebeskyttelsen for deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kakke dem.

Når bestefar skulle avlive de årlige kattungene til Gråpus gikk vi ned i kjelleren hans med kattungene. Der tok vi en og en i en sort søppelsekk, og han tok tak i kroppen og bare kakket den hardt en gang mot sløyebenken. Deretter tok han dem over i en sånn potet-/ striesekk, uten at jeg fikk se kattungene såklart. Neste gang vi skulle ut og fiske eller ta opp krabbeteinene dumpet han striesekken stille overbord. Han sa at sekken ville råtne med tiden så det var greit.

Nei, jeg er ikke et troll og dette er heller ikke oppspinn. Det var bare sånn man gjorde det for en femten år siden. I mine øyne helt humant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kakke dem.

Når bestefar skulle avlive de årlige kattungene til Gråpus gikk vi ned i kjelleren hans med kattungene. Der tok vi en og en i en sort søppelsekk, og han tok tak i kroppen og bare kakket den hardt en gang mot sløyebenken. Deretter tok han dem over i en sånn potet-/ striesekk, uten at jeg fikk se kattungene såklart. Neste gang vi skulle ut og fiske eller ta opp krabbeteinene dumpet han striesekken stille overbord. Han sa at sekken ville råtne med tiden så det var greit.

Nei, jeg er ikke et troll og dette er heller ikke oppspinn. Det var bare sånn man gjorde det for en femten år siden. I mine øyne helt humant.

Veldig vanlig på landet. Ved gårdsbruk/på landet har man nok et helt annet syn på dette enn i byene. Jeg mener likevel at man ikke skal gjøre avlivingen selv dersom man ikke vet hva man driver med. Dermed er dyrlegen det eneste alternativet for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen i nærheten som går på jakt? En person som vet å håndtere skytevåpen og avlivning. I så fall kan dette være en løsning. Avlivning ved skyting er både raskt og humant. Og før noen skriker opp: det er fullt lovlig å avlive på denne måten. Dersom man vet hva man steller med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Vi har vært nødt til å avlive voksne katter et par ganger. Pappa satte matskåla utenfor huset og ga dem noe ekstra godt. Mot slutten av måltidet skjøt han. Skal sies at han er en meget erfaren jeger. Human avlivingsmetode for en voksen katt.

Nå er det egentlig mye å be om, å be noen avlive en voksen katt.

De små kan du slå ihjel, men da skal du vite hva du gjør. Greier du det ikke på ett slag skal du ikke prøve engang! Spørs selvfølgelig hvor gamle de er?

Hva om du slår ihjel de små og avliver den voksne hos dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...