Gå til innhold

Hva er den mest humane måten å avlive en katt på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vær så snill ts kan du ikke snakke med de som har sagt at de kan ta over kattene? Jeg får vondt i hjertet av å tenke på at 5 helt friske dyr skal dø, når det er mulighet for at de kan få nye hjem. Vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er du at får noen som vet hva de gjør til avlive dem. Dette skal du på ingen måte gjøre selv om du ikke vet hva du gjør.

Den beste måten er antageligvis å slå dem i hjel, men det skal vel noe til å få noen til gjøre det.

Folk som kan dette vet nøyaktig hvor de skal slå for at dyret skal miste bevisstheten og dø momentant.

Huff bare ikke gjør det feil sier jeg bare. Hvordan skal en være sikker på at personen kan dette da?

Var på er hjem for hjemløse dyr da jeg var barn og noen hadde tenkt og slå kaninen i hodet, tanken var at den skull dø momentant. Men de slo og slo og jeg glemer aldri hvordan den kaninen hylte, som et lite barn faktisk. Det var ubesgrivelig grusomt.

Hva med og gjøre enda mer for å gi de bort, låne penger til avliving?

Ellers så synes jeg streng talt at du burde omplasere/gi bort mora også om du ikke har råd til setilisering...

Endret av Sasha Sasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sier mer om denne dyrlegen da. Trodde set var standard-dose på bedøvelse og innsovning....

Ja? Hun fikk standard dose, men noen dyr er seigere enn andre, og det er umulig å vite på forhånd. Å bomme med ett skudd gjennom hjernekassen skal faktisk mere til dersom man har litt erfaring med våpen, derfor ville jeg foretrukket avlivning med skyting, dersom jeg hadde hatt muligheten til det.

Poenget mitt er bare at dette med at dyrlegen avliver mer humant er bare tull, skyting er ett jevngodt og lovlig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Aldri skaff deg dyr igjen! Når man anskaffer dyr er man selv ansvarlig for det, og må ta

de utgiftene som kommer. Jeg har selv 2 hukatter, og begge har jeg fått sterilisert.

Jeg har heller ikke god råd, men da må man prioritere.

2: Om du ikke har råd til å ta de til veterinær, så får du få tak i en jeger som kan gi de et

skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva med og gjøre enda mer for å gi de bort, låne penger til avliving?

Ellers så synes jeg streng talt at du burde omplasere/gi bort mora også om du ikke har råd til setilisering...

Lånte penger skal betales tilbake - trodde jeg hadde gjort det klart at JEG HAR IKKE RÅD - punktum.

Og når det gjelder kattemoren så er det ingen som vil ha henne fordi hun rett og slett ikke er renslig. Hun gjør fra seg alle andre steder enn i sandkassen. På gulvet, opp etter veggene, på kjøkkenet, i barna sine senger og så videre - og jeg orker ikke dette lenger.

Og til dere andre: Nei, jeg sender dem ikke fra meg til en vilt fremmed på et forum - med mindre de bor i nærheten og kommer og henter dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånte penger skal betales tilbake - trodde jeg hadde gjort det klart at JEG HAR IKKE RÅD - punktum.

Ok skjønner:) tenkte bare at kanskje punktumet kom litt vel fort, at du ikke hadde tenkt på muligheten å låne..

Men du har tydligvis både tenkt på økonomi og forhørt deg om alternativet å gi bort:)

Nå har jeg ikke lest riktig hele tråden men skyting virker som et ok alternativ, eller egentlig ikke!... Men det er jo ikke så mye annet en kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi oi..jeg skjønner ikke at dette er ett tema å diskutere en gang.

Håper du aldri aldri får dyr igjen.

Du fortjener ikke å være så priviligert.

Hva slags forbilde ønsker du egentlig å være for dine barn?

Du gjør meg kvalm. Dette burde anmeldes til dyrebekyttelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte penger skal betales tilbake - trodde jeg hadde gjort det klart at JEG HAR IKKE RÅD - punktum.

Og når det gjelder kattemoren så er det ingen som vil ha henne fordi hun rett og slett ikke er renslig. Hun gjør fra seg alle andre steder enn i sandkassen. På gulvet, opp etter veggene, på kjøkkenet, i barna sine senger og så videre - og jeg orker ikke dette lenger.

Og til dere andre: Nei, jeg sender dem ikke fra meg til en vilt fremmed på et forum - med mindre de bor i nærheten og kommer og henter dem selv.

Så du gidder ikke gjøre såpass en gang? Enklere å drepe dem?

VÆR SÅ SNILL gi dem bort til den som sa de kunne ta dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi oi..jeg skjønner ikke at dette er ett tema å diskutere en gang.

Håper du aldri aldri får dyr igjen.

Du fortjener ikke å være så priviligert.

Hva slags forbilde ønsker du egentlig å være for dine barn?

Du gjør meg kvalm. Dette burde anmeldes til dyrebekyttelsen!

Henger meg på denne. Tror forresten Ts allerede har bestemt seg, kattene skal avlives.

Et spørsmål til TS bare. Kommer du til å skaffe deg flere dyr nå som du ser at det er både tidkrevende og dyrt?

Endret av capricorn74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som jeg har sagt flere ganger tidligere - usaklige og sure kommentarer velger jeg å overse.

Jeg blir ikke på noen måte påvirket av disse.

Men hvis noen av dere har lyst til å ringe Dyrebeskyttelsen og melde fra om meg så må dere selvsagt gjøre det.

Nå var ikke dette i utgangspunktet et spørsmål om vi skulle gå til dyrlegen eller ikke, for den avgjørelsen er jo tatt for lenge siden.

Spørsmålet handlet bare om hvordan gjøre dette best mulig for dyrene.

Og nei, jeg har ikke tenkt å skaffe meg dyr igjen noen gang. Helt ærlig så gleder jeg meg enormt til å gå rundt i huset mitt uten å tråkke i kattemøkk.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så du gidder ikke gjøre såpass en gang? Enklere å drepe dem?

VÆR SÅ SNILL gi dem bort til den som sa de kunne ta dem!

Ja det er jo bare å komme og hente dem det. Jeg bor i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjer akkurat det samme som om dyrlegen bommer med stikket eller doseringen: man gjør ett forsøk til. Forskjellen er bare at man kan kakke eller skyte en gang til umiddelbart, mens å gi katten ny dose tar lengre tid. I de aller fleste tilfeller treffer man riktig på første forsøk, men det vil selvsagt skje en sjelden gang at man bommer. Kjipt, men lite å gjøre med, men får aldri en feilprosent ned på null, uansett metode.

Ehh skjønner ikke hvordan det og kakke den en gang til, og det og gi den ei nye sprøyte kan sammenlignes. Hvis noen gang på gang kakker feil tror du ikke det ville vært mere smertefult? En dyrlege er jo også utdannet, en kan selvsagt være en erfaren kakker også, men like erfaren som en dyrlege?

Endret av Sasha Sasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

[...]

Jeg har aldri avlivet kattene, det var bestefar som gjorde det. Og han feilte det heller ingenting med. En god og snill mann det.

Du synes kanskje det er humant å stikke de små kattungene, og sette respirasjonssytemet deres ut av spill så de besvimer av oksygenmangel og kveles? Det ser jo så godt og fredelig ut fra utsiden gjør det ikke? Lille veslepus ligger og sover rolig inn på benken hos den gode helgenen? Uten smerter og ubehag?

Formålet er det samme - å drepe kattungene. Et hardt kakk mot hodet dreper kattungen på brøkdelen av et sekund. Den rekker ikke kjenne hverken smerte eller ubehag. Alt blir bare svart på et blunk. Virkningen av sprøyten tar gjennomsnittlig ett minutt.

Bare for å informere, så får katten først en sprøyte som gjør han døsig og den sovner, som jeg heller ville foretrukket der jeg kunne kost med katten til den sovnet. Også får den en sprøyte til som den ikke kommer til å kjenne, og da stanser hjertet.

Jeg kunne aldri i mitt liv kakket et kattunge i hodet så hjernen tøt ut, og blodet fløt, du må da høre selv hvor grotesk det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ehh skjønner ikke hvordan det og kakke den en gang til, og det og gi den ei nye sprøyte kan sammenlignes. Hvis noen gang på gang kakker feil tror du ikke det ville vært mere smertefult? En dyrlege er jo også utdannet, en kan selvsagt være en erfaren kakker også, men like erfaren som en dyrlege?

Har du noen gang vært med å avlive katt hos dyrlege? Først får de en sovesprøyte, denne bruker vanligvis 5-15 minutter på å virke, mens dette pågår blir katten ofte redd og forvirret, og mister kontroll på kroppsfunksjonene sine, pisser på seg osv. Og dersom den første sprøyten ikke er nok må den gjennom 5-15 minutter til med det samme. Så, etter den har sovnet får den en dødelig sprøyte.

Når man vurderer human avlivning er det flere faktorer enn smerte som spiller inn, ubehag, frykt, lammelser ol er heller ikke ønskelig. Og bruker man skytevåpen skal man være unormalt klønete for å bomme på kloss hold.

Nettopp dette med erfaring er grunnen til at jeg anbefaler skyting utført av en med jegerprøve, siden en med jegerprøve skal ha tilstrekkelig erfaring med skytevåpen, på lik linje med at dyrlegen har erfaring med sprøyter. Å kakke katter er bare lov dersom de er under 8 dager gamle, og man skal ha litt is i magen for å få det gjort kontant nok, så derfor bør det også fortrinnsvis gjøres av noen som har kunnskap om avlivning av dyr.

Når ts' også skriver at katten er blitt urenslig har hun min forståelse for at hun velger avlivning. Så lenge man har uteleukket fysiske grunner for dette er det desverre lite å gjøre med, og man får heller ikke gitt bort en urenslig katt. Hvis kattungene er store nok kan det kanskje være ett alternativ å gi bort dem, men ofte lærer de også den urenslige adferden av mor. Det er så mange friske katter der ute, som trenger nye hjem, så da synes jeg det blir meningsløst å skulle fokusere på dem med store, og muligens uløselige adferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang vært med å avlive katt hos dyrlege? Først får de en sovesprøyte, denne bruker vanligvis 5-15 minutter på å virke, mens dette pågår blir katten ofte redd og forvirret, og mister kontroll på kroppsfunksjonene sine, pisser på seg osv. Og dersom den første sprøyten ikke er nok må den gjennom 5-15 minutter til med det samme. Så, etter den har sovnet får den en dødelig sprøyte.

Når man vurderer human avlivning er det flere faktorer enn smerte som spiller inn, ubehag, frykt, lammelser ol er heller ikke ønskelig. Og bruker man skytevåpen skal man være unormalt klønete for å bomme på kloss hold.

Nettopp dette med erfaring er grunnen til at jeg anbefaler skyting utført av en med jegerprøve, siden en med jegerprøve skal ha tilstrekkelig erfaring med skytevåpen, på lik linje med at dyrlegen har erfaring med sprøyter. Å kakke katter er bare lov dersom de er under 8 dager gamle, og man skal ha litt is i magen for å få det gjort kontant nok, så derfor bør det også fortrinnsvis gjøres av noen som har kunnskap om avlivning av dyr.

Når ts' også skriver at katten er blitt urenslig har hun min forståelse for at hun velger avlivning. Så lenge man har uteleukket fysiske grunner for dette er det desverre lite å gjøre med, og man får heller ikke gitt bort en urenslig katt. Hvis kattungene er store nok kan det kanskje være ett alternativ å gi bort dem, men ofte lærer de også den urenslige adferden av mor. Det er så mange friske katter der ute, som trenger nye hjem, så da synes jeg det blir meningsløst å skulle fokusere på dem med store, og muligens uløselige adferdsproblemer.

Ikke katt men jeg har vært med og avlivet hund og noen andre dyr hos dyrlege, jeg syntes det gikk stille og rolig for seg og jeg hadde dyret på fanget hele tiden. Dyret ble selvsagt slapt og fikk etter hvert også lammelser. Hunden måtte også få flere sprøyter men opplevelsen min var ikke slik du beskriver..

Ellers så kritiserer jeg ikke skyting på samme måte som jeg kritiserer kakking. At du mener kakking bare burde gjøres små dyr gjør det hele vesentlig bedre.

Huff bare ikke gjør det feil sier jeg bare. Hvordan skal en være sikker på at personen kan dette da?

Var på er hjem for hjemløse dyr da jeg var barn og noen hadde tenkt og slå kaninen i hodet, tanken var at den skull dø momentant. Men de slo og slo og jeg glemer aldri hvordan den kaninen hylte, som et lite barn faktisk. Det var ubesgrivelig grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

At du mener kakking bare burde gjøres små dyr gjør det hele vesentlig bedre.

Det er da en selvfølge at man følger lovverket? De fleste som har svart i tråden har lagt vekt på metoder som er både humane og lovlige.

Det er forøvrig ganske stor forskjell på hund og katt i forhold til bedøvelse, siden katter ofte tåler mye mer, i forhold til størrelsen. Selv har jeg ikke avliva hund, men opplevd at min har fått både narkose eller sovesprøyte i forbindelse med operasjoner, og det har gått ganske rolig for seg. Største argumentet mot å avlive hund hos dyrlege er dersom hunden evt er spesielt redd for dyrlegen, og det gjelder jo ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en selvfølge at man følger lovverket? De fleste som har svart i tråden har lagt vekt på metoder som er både humane og lovlige.

Det er forøvrig ganske stor forskjell på hund og katt i forhold til bedøvelse, siden katter ofte tåler mye mer, i forhold til størrelsen. Selv har jeg ikke avliva hund, men opplevd at min har fått både narkose eller sovesprøyte i forbindelse med operasjoner, og det har gått ganske rolig for seg. Største argumentet mot å avlive hund hos dyrlege er dersom hunden evt er spesielt redd for dyrlegen, og det gjelder jo ikke alle.

Ja det burde være en selvfølge at en følger lovverket og jeg synes det er grusomt og avlive dyr, jeg synes også det er spesielt grusomt og forferdelig at noen velger å kakke et dyr i hodet.

Jeg synes likevel det er vesentlig bedre at anonym mener at en bare kan kakke veldig små kattunger til de dør og ikke voksene katter..

Synes ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som jeg har sagt flere ganger tidligere - usaklige og sure kommentarer velger jeg å overse.

Jeg blir ikke på noen måte påvirket av disse.

Men hvis noen av dere har lyst til å ringe Dyrebeskyttelsen og melde fra om meg så må dere selvsagt gjøre det.

Nå var ikke dette i utgangspunktet et spørsmål om vi skulle gå til dyrlegen eller ikke, for den avgjørelsen er jo tatt for lenge siden.

Spørsmålet handlet bare om hvordan gjøre dette best mulig for dyrene.

Og nei, jeg har ikke tenkt å skaffe meg dyr igjen noen gang. Helt ærlig så gleder jeg meg enormt til å gå rundt i huset mitt uten å tråkke i kattemøkk.

TS

Med deg som eier er det kanskje ikke så rart dyrene ikke har lært noe. Hvor gammel er du ts ? Du virker mentalt som en 16åring som kaster fra seg ting når det ikke er spennende mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

At mennesker kan ha så lite respekt for dyr sjokkerer meg gang på gang. Veterinæren er den eneste muligheten for avlivning!

(...)

Jeg får lyst til å spy av mange av svarene her.

Hvorfor er veterinær eneste mulighet for avlivning? Fortell meg HVORFOR det er mer humant å la en katt vandre rundt forvirret og redd i flere minutter før den får lov å dø, enn det er å skyte den og la den dø momentant i naturlige omgivelser!

Jeg får også lyst til å spy av mange av svarene her, rett og slett fordi altfor mange bortskjemte mennesker lar egne følelser gå foran det som er fornuftig og best for DYRENE. Prøv å legge egne naive følelser til side og la fornuften få herje litt, så innser kanskje dere også at for mange dyr er det mye, mye bedre å bli drept av et enkelt skudd i en situasjon der de er rolige og har det bra, enn å bli fraktet i bil, ofte langt av sted, til en dyrlege, der eiere er stressede og triste og dyrene derfor dør en sakte død mens de er livredde fordi de merker eiernes følelser.

Jeg fatter ikke hvordan dere tenker, dere som tror dyrlege alltid er beste alternativ. Prøv nå å bruke litt hjernekapasitet, vær så snill.

Og jeg håper hvertfall dere er veganere hele gjengen, hvis ikke blir utsagnene deres så dobbeltmoralske at det ikke blir nok å spy av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...