Gå til innhold

Hva er den mest humane måten å avlive en katt på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Som jeg har sagt flere ganger tidligere - usaklige og sure kommentarer velger jeg å overse.

Jeg blir ikke på noen måte påvirket av disse.

Men hvis noen av dere har lyst til å ringe Dyrebeskyttelsen og melde fra om meg så må dere selvsagt gjøre det.

Nå var ikke dette i utgangspunktet et spørsmål om vi skulle gå til dyrlegen eller ikke, for den avgjørelsen er jo tatt for lenge siden.

Spørsmålet handlet bare om hvordan gjøre dette best mulig for dyrene.

Og nei, jeg har ikke tenkt å skaffe meg dyr igjen noen gang. Helt ærlig så gleder jeg meg enormt til å gå rundt i huset mitt uten å tråkke i kattemøkk.

TS

Du virker ikke helt god. Beklager å måtte si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å slå dem ihjæl er dyremishandlig på det groveste.. tenk at noen kan komme med slike forslag. Kvalmt!

Nå får du søren meg ta imot konsekvensene av handligene dine, og kjør dem til dyrelegen. Du kan vel i det minste gi de en ikke så smertefull død. Såpass fortjener de. Husk, en dag vil det snu.. Karma, min venn!

Ikke skaff deg flere dyr.. for neste år igjen skal jo ungene dine ha nye klær, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS er i det minste ansvarlig nok til å avlive de på en human måte, ikke forlate de i skauen og lar de sulte/fryse ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er i det minste ansvarlig nok til å avlive de på en human måte, ikke forlate de i skauen og lar de sulte/fryse ihjel.

Det er ikke ansvarsfullt å avlive friske dyr...

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan være uheldige og glemme p-pillene til katten eller kanskje katten kaster opp mens den er ute og p-pillen kommer opp, mye kan skje med dyr, du er ikke noe dårlig menneske eller dårlig dyreeier for det.

Men du må ikke finne på å slå dem ihjel, det er IKKE humant, og det vil kanskje plage deg resten av livet.

Jeg ville også prioritert ungene fremfor kattene, men ikke hvis kattene må lide!

Prøv alt du kan å få noen til å overta dem.

Alle som har mulighet, gi svar til denne fortvilte damen!

Jeg synes ikke hun virker veldig fortvilet over situasjonen akkurat. Mer som om hun har blitt brydd med noe unødvendig.

Jeg håper heller ikke hun skaffer seg dyr igjen. Og at hun ikke prøver seg frem med måter å avlive de på. Hvis de må avlives får hun få noen erfarne til å gjøre det på en human måte. Bestemmer hun seg for å gjøre noe annet så håper jeg noen finner det ut og anmelder henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder.

Kattene skal ut av huset fordi de ikke kan være der lenger. Alt er forsøkt. Et alternativ gjenstår. Dette er en ansvarlig handling fra trådstarter for hun må faktisk både ha sko til barna og kvitte seg med kattene. Så enkelt er det.

Hvis TS lar ungene sine gå i sko til de er filler, er det dårlig gjort. Og hvis TS ikke gjør det, kan skokjøpet vente en god stund.

Det er ikke ansvarlig å avlive friske katter, det er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Ellers lurer jeg på om det bare er fordi katten har begynt å gjøre fra seg overalt som gjør at den skal avlives? Du lurer ikke på hvorfor katten har begynt å gjøre fra seg inne? Den kan faktisk være syk og trenge medisinsk behandling (men du har nok ikke råd til det heller), uansett har katten nok ikke det bra. Har du giddet å prøve å nøste opp i dette, TS?

Dette lurer jeg også på. Når en katt blir urenslig kan den være syk, ha psykiske problemer (omså "bare" mistrivsel), ønske oppmerksomhet eller rett og slett være ufornøyd med eierens stell av kasse, sandtype, plassering av kasse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke ansvarsfullt å avlive friske dyr...

:goodbye:

Nei vel, da får jeg vel være "ansvarsfull" nok til å beholde en haug med katter og la barnet mitt bli enda sykere av allergi. For jeg kan jo bare kjøre ham på legevakten, ikke sant? Enhver ansvarsfull mor gjør jo selvsagt det.

Som sagt, det er flere grunner til at vi ikke kan beholde dyrene. Trodde bare ikke det var nødvendig å fortelle hele historien når innlegget kun var et enkelt spørsmål.

At enkelte av dere setter en katt høyere enn et barn, er jo deres problem, men det gjør altså ikke jeg.

Og som jeg allerede har sagt, jeg kommer ikke til å skaffe meg dyr igjen.

Det har jeg verken tid, penger eller lyst til.

Og nå er tre av kattungene gitt bort - så da gjenstår bare en, samt kattemoren.

De blir avlivet raskt og smertefritt om to dager.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei vel, da får jeg vel være "ansvarsfull" nok til å beholde en haug med katter og la barnet mitt bli enda sykere av allergi. For jeg kan jo bare kjøre ham på legevakten, ikke sant? Enhver ansvarsfull mor gjør jo selvsagt det.

Som sagt, det er flere grunner til at vi ikke kan beholde dyrene. Trodde bare ikke det var nødvendig å fortelle hele historien når innlegget kun var et enkelt spørsmål.

At enkelte av dere setter en katt høyere enn et barn, er jo deres problem, men det gjør altså ikke jeg.

Og som jeg allerede har sagt, jeg kommer ikke til å skaffe meg dyr igjen.

Det har jeg verken tid, penger eller lyst til.

Og nå er tre av kattungene gitt bort - så da gjenstår bare en, samt kattemoren.

De blir avlivet raskt og smertefritt om to dager.

TS

Er det plutselig allergi som er årsaken nå? I startinnlegget ditt var det økonomi. Merkelig ikke allergien var hovedårsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som sagt, det er mange grunner til dette - og jeg trodde ikke det skulle være nødvendig å opplyse om alle pga et enkelt spørsmål.

Innlegget mitt handlet om hvordan ta livet av en katt minst mulig smertefritt, ikke grunnen til at jeg ikke skal beholde dem.

Bryr meg veldig lite om hva andre mener uansett - kommer ikke til å bruke mange tusen kroner hos dyrlegen bare fordi dere synes det.. det er vel 100% opp til meg selv å avgjøre.

Nå har jeg også laget en avtale med noen som kan hjelpe meg helt gratis - som vet hva han driver med og har gjort dette mange ganger.

Til enkelte av dere: Tusen takk for gode råd og støtte!

Og til dere andre pms-damer - tenk litt på blodtrykket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er det plutselig allergi som er årsaken nå? I startinnlegget ditt var det økonomi. Merkelig ikke allergien var hovedårsaken.

Det ble ikke sagt noe i startinnlegget om at kattene måtte bort PÅ GRUNN AV dårlig økonomi.

Temaet var dyrlege vs. ikke dyrlege, og det var DER økonomien kom inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har en voksen katt med 4 unger som jeg ikke kan ha lenger.

Har virkelig prøvd alt for å bli kvitt de, men ingen vil ha de, og jeg har ikke sjanse i havet til å avlive 5 katter hos dyrlegen. Det vil koste mange tusen kroner, og det lille jeg har av penger må jeg bruke på klær og sko til barna mine nå.

Så da er vi nødt til å ta livet av dem selv. Men vil selvfølgelig gjøre dette mest mulig raskt og smertefritt, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best for dem.

Får sikkert mange sure kommentarer nå, men de kommer jeg glatt til å overse.

For dette blir gjennomført uansett, på en eller annen måte. Det er overhodet ikke aktuelt å beholde dem, og den voksne katten må avlives uansett av flere grunner.

Hvor står det at økonomi var hovedårsaken til at kattene må bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Er det plutselig allergi som er årsaken nå? I startinnlegget ditt var det økonomi. Merkelig ikke allergien var hovedårsaken.

Det var aldeles ikke oppgitt økonomi som årsak til avliving. Faktisk så var det ikke oppgitt årsaker til avlivingen i det hele tatt i åpningsinnlegget, rett og slett fordi det ikke er temaet i tråden.

Trådstarter skrev "av flere årsaker". Nå har hun blant annet oppgitt at kattemor er urenslig (hvordan mener du hun skal få omplassert en urenslig katt?) og at det ene barnet er allergisk. Fortsatt kan det være flere årsaker som du ikke vet noe om. Og som du ikke har noe med, fordi det ikke er temaet for tråden ;)

Dette er vel forklart av både ts og noen av oss andre så mange ganger nå, at alle forstår jo at du "misforstår" med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Du viser ganske at du er VELDIG umoden og tydeligvis pms selv. Du bryr deg egentlig ganske lite om andre enn deg selv, det var jo ingen bombe, å snakke deg til fornuft er som å snakke til en vegg. Bare vegggen er ikke frekk tilbake.

Godt sagt. Det er det inntrykket jeg har selv av TS. Hun er den type mor som gir en søt liten kattunge som leketøy til barna sine og siden dyr er bruk og kast, så er det jo bare å kvitte seg med dem når de negative tingene ved et dyr kommer frem. Hun er så uansvarlig at jeg håper hun verken skaffer seg dyr eller flere barn. Tenk for et forbilde hun er for barna nå!! Blir det dumt å ha dyr så bare dreper vi dem! Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er glad for at folk bryr seg! Så flott å se så mange gode holdninger foreviggjort på nett! Hadde det vært meg som måtte avlive katten min, uten råd, hadde jeg vært veldig ydmyk og enig i det meste som sies her. Katter er et ansvar, katter koster penger og katter er ikke leketøy. Man havner opp i slike situasjoner, men det er ydmykheten over det og holdningen jeg reagerer mest på. Voksne mennesker får seg ikke katt når en ikke kan ha det! Men du har fått tid,ts.

Hvil i fred kjære pusemora :catmilk::hug::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har sikkert lært noe viktig i denne tråden. Nemlig at man ALDRI stiller spørsmål om avlivning i et kjæledyrforum. Det er omtrent like brennbart som abort i "Barn og familie" -forumet.

I grunnen litt underlig at så mange svar går på TS evner som person og mor -og dyreeier. Fordi hun har havnet i en situasjon de aller fleste dyreeiere risikerer å havne i en eller annen gang i livet. Uansett hvor mye man planlegger. Livet er som bølger på havet: de endrer seg. Livet også.

Lykke til, TS! :)

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

TS har sikkert lært noe viktig i denne tråden. Nemlig at man ALDRI stiller spørsmål om avlivning i et kjæledyrforum. Det er omtrent like brennbart som abort i "Barn og familie" -forumet.

I grunnen litt underlig at så mange svar går på TS evner som person og mor -og dyreeier. Fordi hun har havnet i en situasjon de aller fleste dyreeiere risikerer å havne i en eller annen gang i livet. Uansett hvor mye man planlegger. Livet er som bølger på havet: de endrer seg. Livet også.

Lykke til, TS! :)

Så hvis livet hennes hadde endret seg enda mer så burde hun gitt fra seg barna også? Hvis man velger å få barn så har man et ansvar i minst 18 år. Skaffer man seg et dyr så kan ansvaret være like lenge, men det er ikke så farlig å skaffe seg et dyr fordi det kan man bare kvitte seg med!! Det er DEN holdningen som irriterer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis livet hennes hadde endret seg enda mer så burde hun gitt fra seg barna også? Hvis man velger å få barn så har man et ansvar i minst 18 år. Skaffer man seg et dyr så kan ansvaret være like lenge, men det er ikke så farlig å skaffe seg et dyr fordi det kan man bare kvitte seg med!! Det er DEN holdningen som irriterer folk.

At fremmede mennesker på et diskusjonsforum stiller seg til doms over et annet menneske de ikke vet nok om eller bakgrunnen til, DEN holdningen er det som irriterer MEG! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Så hvis livet hennes hadde endret seg enda mer så burde hun gitt fra seg barna også? Hvis man velger å få barn så har man et ansvar i minst 18 år. Skaffer man seg et dyr så kan ansvaret være like lenge, men det er ikke så farlig å skaffe seg et dyr fordi det kan man bare kvitte seg med!! Det er DEN holdningen som irriterer folk.

Ja, absolutt. Dersom man har ansvar for et liv, enten det er et kjæledyr eller et barn, så er det en del av ansvaret å se når man ikke makter på det lenger.

At ens barn er allergisk mot dyr, medfører nødvendigvis at man ikke kan ha dyr mer. Hvis du da ikke mener at hun skal ofre barnet før katten?

I forlengelsen av det, dersom man velger å akseptere at hun beholder barnet og ikke katten, hvordan i all verden skal hun få omplassert en urenslig katt?

Og ja, dersom man ikke makter å ta seg av et barn eller et dyr så skal man ikke la det hangle og gå. Det er en grunn til at de aller aller fleste henvendelser til barnevernet i vår kommune (antar det er slik i de fleste kommuner) kommer fra foreldrene selv, som ser at de ikke makter mer alene og ber om hjelp. Alles livssituasjon kan endre seg, og da er det en del av ansvaret å ordne opp. Slik ts nå gjør.

Og når ts sier hun har forsøkt ALT i forhold til omplassering og andre løsninger, så må dere nesten ta utgangspunkt i at hun snakker sant om det. Svar som "nehei, det har du IKKE, det" blir verken spesielt seriøse eller intelligente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har en voksen katt med 4 unger som jeg ikke kan ha lenger.

Har virkelig prøvd alt for å bli kvitt de, men ingen vil ha de, og jeg har ikke sjanse i havet til å avlive 5 katter hos dyrlegen. Det er overhodet ikke aktuelt å beholde dem, og den voksne katten må avlives uansett av flere grunner.

Du sa alle var gitt bort nå nettopp tidligere i tråden, bortsett fra kattemor og en unge? Gi dem til dyrebeskyttelsen. Hvorfor ikke? Og hvis kattemor er SYK, uten å kunne få hjelp av dyrebeskyttelsen, er det da ikke så dyrt å avlive ENE katten som er igjen hos dyrelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...