Gå til innhold

Hva er den mest humane måten å avlive en katt på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns du er utrolig kort-tenkt. Hvis den voksne katta "måtte" avlives allikevel, så skulle du vel tatt deg råd til det før hun fikk kattunger.

De eneste alternativene du har er veterinær eller å få noen som vet hva de gjør til å skyte kattene. Det er levende vesen som føler både smerte og redsel, og det går ikke an å "prøve seg frem" for å se hva som fungerer best.

Og jeg håper også at du aldri skaffer deg dyr igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dhanu

Siden jeg er oppvokst på landet har jeg sikkert litt fordommer mot trippende pripne byjenter ;) Men det å slå ihjel små kattunger, eller å skyte større katter, er faktisk veldig humane avlivingsmetoder gitt at man vet hva man gjør.

Og ja, jeg anser meg selv som en dyre-elsker. Og er ikke spesielt slem eller sadistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm du har driti i å ta ansvar å sterilisere katten din- så nå skal noen stakkars helt uskyldige kattunger dø for det? hadde du vært smart så hadde du sterilisert katta di. TA ANSVAR for din egen dumskap menneske!!!

Endret av sebra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Siden jeg er oppvokst på landet har jeg sikkert litt fordommer mot trippende pripne byjenter ;) Men det å slå ihjel små kattunger, eller å skyte større katter, er faktisk veldig humane avlivingsmetoder gitt at man vet hva man gjør.

Og ja, jeg anser meg selv som en dyre-elsker. Og er ikke spesielt slem eller sadistisk.

Jeg har selv vokst opp på landet, men syns likevell det er lite humant å

slå i hel kattunger.

Kanskje det var det eneste man kunne gjøre for lenge siden, men når man har

utviklet en mer eller mindre smertefri måte å avlive katter (og andre dyr på),

så syns jeg at man burde bruke den også, om det er nødvendig og ta livet av

et levende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ring mattilsynet og forklar at du ikke har økonomi til verken å beholde kattene eller avlive dem og se hva de kan hjelpe med. Eventuelt få noen til å ringe og melde deg inn til mattilsynet fordi du har planer om å ta livet av kattene selv og ikke vet hvordan du gjør det, men har tenkt å prøve deg frem. Da henter de garantert kattene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vokst opp på landet, men syns likevell det er lite humant å

slå i hel kattunger.

Kanskje det var det eneste man kunne gjøre for lenge siden, men når man har

utviklet en mer eller mindre smertefri måte å avlive katter (og andre dyr på),

så syns jeg at man burde bruke den også, om det er nødvendig og ta livet av

et levende vesen.

jeg er også oppvokst på landet, og mener at det å slå ihel dyr er IKKE greit, og IKKE humant. en avliving skal taes så humant som mulig, uansett hvilket dyr det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Alle kan være uheldige og glemme p-pillene til katten eller kanskje katten kaster opp mens den er ute og p-pillen kommer opp, mye kan skje med dyr, du er ikke noe dårlig menneske eller dårlig dyreeier for det.

Men du må ikke finne på å slå dem ihjel, det er IKKE humant, og det vil kanskje plage deg resten av livet.

Jeg ville også prioritert ungene fremfor kattene, men ikke hvis kattene må lide!

Prøv alt du kan å få noen til å overta dem.

Alle som har mulighet, gi svar til denne fortvilte damen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg er ikke for å kakke kattungene i vegger, betonggulv, bord e.l., da det kan ende med mye unødvendig smerte for de små. Skyting er "greit" og lov så lenge skytteren har tillatelse til å bruke skytevåpen og har peiling på hvordan gjøre det kjapt og humant. Pakke kattunger inn i melkekartonger o.l. før man skyter er IKKE greit! Da har man null kontroll på hvor man treffer da katter kan sno seg rundt inni der.

I etterpåklokskapens ånd mener jeg at TS har vært en slurvete og lite fremsynt katteeier. Med mindre katta er kastrert, vil det alltid være en mulighet for at den blir drektig. P-piller er et usikkert (og helseskadelig) prevensjonsmiddel til katter, og det vet den jevne katteeier veldig godt. I tillegg kan man velge å la veterinæren utføre abort og samtidig kastrere katten så snart man vet at den er drektig. Da slipper man nok billigere unna enn å vente til kattungene er født og blitt større.

Når først "ulykka" er ute, må man rett og slett ta ansvaret for å ordne saken. Etter min mening har TS Valget mellom omplassering, avlivning hos veterinær eller kontakte en erfaren jeger med kunnskaper om nøyaktig og human avlivning av dyr.

TS: Barna dør neppe av å ikke få nye klær/sko akkurat nå (da bør du isåfall kontakte sosialen dersom det er så dårlig stelt!), så snakk med veterinæren om avbetaling eller rabatt for "kattemor og unger i ett". Aller helst bør du omplassere kattene til noen som har mer kunnskap om og omsorg for dyr. Og så må jeg si meg enig med flere her: ikke skaff deg flere dyr før du har ordentlig evne og vilje til å ta konsekvensene og kostnadene som følger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her.

Mange sterke meninger her ser jeg. Dere som synes at jeg er forferdelig og uansvarlig får bare mene hva dere vil, jeg har bestemt meg uansett.

Må likevel oppklare et par ting:

- Katten har vært INNEKATT hele livet sitt, og er derfor ikke kastrert. Uhellet skjedde da det sleipe dyret klarte å presse seg ut gjennom et vindu som sto på gløtt.

- Ungene mine trenger klær og sko NÅ. De har 1 par joggesko hver, og de er hullete og slitte. Og de har på kort tid vokst ut av ALLE klærne sine.

Og jeg prioriterer fortsatt barna først. De er hundre ganger mer verdt for meg enn en katt.

Og uansett om jeg hadde prioritert dette, så blir dyrlegeregningen mange ganger høyere enn det klærne og skoene kommer til å koste - det vil si at vi ikke kan ta oss råd til dette uansett.

Tusen takk til dere som har kommet med konstruktive råd - tror vi ender opp med skyting.

(Selvfølgelig med hjelp fra noen som kan dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Jeg har vært med å avlive en voldelig hund hos dyrlege. Det er da med sprøyte. Det var en veldig lite hyggelig opplevelse..

Når vi måtte avlive vår gamle katt, valgte vi å få hjelp av en venn som en svært godt trent skytter. Katten vår ble tatt med opp i skogen på kveldstid, og mens den lusket litt ved ett tre så ble den skutt. Til tross for at det blir mer blod, så var det en mye bedre opplevelse, både for oss og jeg vil tro for katten.

For meg hadde ikke avgjørelsen noe med penger å gjøre, men tidligere erfaring. Det tok lang tid og avlive med sprøyte, og det virket som om det var svært traumatisk for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vokste ikke opp i en av Norges største byer jeg heller. Men jeg synes det er kort tenkt og uintelligent å være "nødt til å avlive dem et par ganger", uansett hvordan det gjøres. Hvorfor i alle dager skaffer en seg katt flere ganger, om en må avlive dem igjen eller ikke har råd til å la dagens dyreleger ta seg av avlivningen? Loven står der for en grunn. Handler da lite om å vokse opp på landet eller ei" Tenk da, menneske!

Og til deg TS: Du har egne barn som du nevner du alltid setter først! Å avlive katter i norge for nye sko og klær er vist ikke så lett som du trodde. Ei heller var det vist heller ikke så lett å ha mange kattunger. Hvorfor i himmelens navn, mens du snakker om å sette barna dine først, STERILISERTE du ikke katten din? Er det mye å be om fra et voksent menneske: Katter blir gravide og får kattunger! Kan du ikke ha kattunger: steriliser katten din! Spesielt når du sitter der og er mamma selv, hvor det krever et vist ansvar og tankemønster som er å se litt lenger frem når en planlegger. Nytter ikke å si at du setter barna dine først, Nå?!!

Jeg går ikke å skaffer meg usterilisert katt med kattunger og det hele, med dårlig råd og egen unge! Dette får du bare høre, for det er uintelligent og umodent av deg. Du lærer ungene dine en skamfull oppførsel til dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tusen takk til dere som har kommet med konstruktive råd - tror vi ender opp med skyting.

(Selvfølgelig med hjelp fra noen som kan dette.)

Synes dette høres ut som en god løsning jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Jeg vokste ikke opp i en av Norges største byer jeg heller. Men jeg synes det er kort tenkt og uintelligent å være "nødt til å avlive dem et par ganger", uansett hvordan det gjøres. Hvorfor i alle dager skaffer en seg katt flere ganger, om en må avlive dem igjen eller ikke har råd til å la dagens dyreleger ta seg av avlivningen? Loven står der for en grunn. Handler da lite om å vokse opp på landet eller ei" Tenk da, menneske!

Den var visst til meg.

Jeg er nå 30 år og foreldrene mine har hatt katt siden før jeg ble født. Ren matematikk gjør det da ikke til et sjokk for andre enn deg at de ikke har hatt den samme katten hele tida. Og sykdom og andre forhold kan faktisk gjøre det nødvendig å avlive en katt. Så at mine foreldre har avlivet et par katter i løpet av over 30 år gjør dem verken korttenkte eller uintelligente i mine øyne. Bare i dine øyne. (Beklager at "et par" ble for unøyaktig for deg, jeg tror det er 2 men det kan være 1 eller 3 også).

Å avlive en katt som lider er verken uintelligent eller korttenkt.

Og hvorfor man skaffer seg en ny katt etter man har avlivet en annen katt? Selvfølgelig fordi man er glad i katter og gjerne vil ha dem! Man er ikke uegnet til å ha en ny katt selv om man har sett seg nødt til å avlive den gamle katten.

Avliving ved skyting var nok den beste avlivingsmetoden for våre katter. Pappa hadde en koselig stund med dem, ga dem mat utendørs og koste med dem først. De visste aldri hva som traff dem - faktisk heller ikke AT noe traff dem. Kattene våre har alltid hatt det veldig godt hos oss, selv om vi ved et par anledninger har vært nødt til å ta det tunge valget med avliving. Det var nok en langt bedre måte å dø på enn å bli fraktet i kasser i bil til fremmede mennesker på et fremmed sted som begynte å stikke dem med sprøyter.

Og her ville mine svar på dine personangrep normalt sett stått, men det skal jeg holde meg for god for. Så er i alle fall EN av oss saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dhanu

Og det med lovverket kan du angripe mindre opplyste folk med. Det strider ikke mot lovverket å avlive katter ved skyting.

Jeg skjønner godt at du skriver som anonym.

Endret av Dhanu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har valgt den mest humane muligheten, opp i denne situasjonen du befinner deg i.

Jeg blir helt tafatt når jeg hører slike ting, og jeg sitter ikke her på nettet og anbefaler folk å avlive kattene sine pga sko og klær, rett og slett. Holder ikke å høre fra et voksen menneske at barnets viktighet spiller inn nå. Holdninger til dette må en regne med, katter er nemlig ikke gratis. Og alle løs kattene som allerede finnes fra før.

P-piller på katter over flere år er skadelig for katten, og hvor mange penger har du brukt på disse p-pillene i stedet for kastrering? Tror vi skal være glade for at vi lever i et land hvor man prøver å ha en viss kontroll med hvilke legemidler som blir solgt, det er til forbrukerenes egen sikkerhet. Derfor lurer jeg på om du har hatt p-piller liggende i det hele tatt, da dette fåes kjøpt hos veterinæren som ofte krever "kontroll" og legesjekk på katten først? Det kan komme opp i en sum.

Og jada, jeg er gjerne en hønepø eller byjente for slike saker. Jeg legger min lit på å ha råd til å ha katten min etter at jeg har blitt selvstendig og betaler regninger selv. Jeg vet at ting rett og slett som regel aldri er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive en katt som lider er verken uintelligent eller korttenkt.

Klart det ikke er! Men en anbefaler ikke slike løsninger for et par nye sko og klær.

Jeg er glad den mest humane løsningen blir tatt i bruk: skyting av en som vet hva som må gjøres. Men ts stiller seg ikke ydmyk til kritikk i situasjonen, hvor hvem som helst kan lese på nett. Jeg synes hele oppførselen avstår fra ansvar

Endret av AnneBonny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dhanu

Tusen takk til dere som har kommet med konstruktive råd - tror vi ender opp med skyting.

(Selvfølgelig med hjelp fra noen som kan dette.)

Syntes det hørtes ut som en bra løsning.

Det ble jaggu en livlig tråd for deg dette. Mange som har behov for å moralisere. Og dermed bærer tråden laaaangt vekk fra temaet. Og plutselig er du uintelligent og en dårlig mor fordi du spør hvilken avlivingsmetode som er mest human. Det er jaggu mange med imponerende evner her inne, som greier å gjøre slike kompliserte tolkninger ut fra så lite bakgrunnsinformasjon. Jeg bøyer meg i støvet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Siden jeg er oppvokst på landet har jeg sikkert litt fordommer mot trippende pripne byjenter ;) Men det å slå ihjel små kattunger, eller å skyte større katter, er faktisk veldig humane avlivingsmetoder gitt at man vet hva man gjør.

Og ja, jeg anser meg selv som en dyre-elsker. Og er ikke spesielt slem eller sadistisk.

ENIG!

Det å skyte katten i sitt vante miljø (i matskåla som noen nevnte) er tror jeg er mindre stressende for katten en å ta den med til dyrlegen.

Skyter en katten der den kommer gående som den pleier, rekker den ikke bli redd eller stresse over uvante omgivelser før det hele er over. MEN en må selvsagt vite hva en gjør!

Tar en katten til dyrlegen så merker katten at det er ting som ikke er som det skal. Jeg tror katten merker det på menneskene rundt at det noe ubehageli på gang siden det å reise til dyrlegen for å avlive, er nok ikke noe de fleste tar lett på. Først må katten reise til dyrlegen (har ikke møtt mange katter som liker å reise i bil), så blir den bedøvet, noe de fleste dyr prøver å "kjempe" mot, de vil prøve å holde seg stående så lenge som mulig og forstår ikke hvorfor kroppen ikke lenger fungerer som den skal, så når katten har "sovnet" så setter dyrlegen en sprøyte som stopper hjerte.

Vil bare tilføye at synes selvsagt det å avlive hos dyrlegen er det beste alternativet viss en ikke vet selv eller kjenner noen som vet hva de holder på med. Det er ikke akkuratt alle som kan avlive hjemme heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

ENIG!

Det å skyte katten i sitt vante miljø (i matskåla som noen nevnte) er tror jeg er mindre stressende for katten en å ta den med til dyrlegen.

Skyter en katten der den kommer gående som den pleier, rekker den ikke bli redd eller stresse over uvante omgivelser før det hele er over. MEN en må selvsagt vite hva en gjør!

Tar en katten til dyrlegen så merker katten at det er ting som ikke er som det skal. Jeg tror katten merker det på menneskene rundt at det noe ubehageli på gang siden det å reise til dyrlegen for å avlive, er nok ikke noe de fleste tar lett på. Først må katten reise til dyrlegen (har ikke møtt mange katter som liker å reise i bil), så blir den bedøvet, noe de fleste dyr prøver å "kjempe" mot, de vil prøve å holde seg stående så lenge som mulig og forstår ikke hvorfor kroppen ikke lenger fungerer som den skal, så når katten har "sovnet" så setter dyrlegen en sprøyte som stopper hjerte.

Vil bare tilføye at synes selvsagt det å avlive hos dyrlegen er det beste alternativet viss en ikke vet selv eller kjenner noen som vet hva de holder på med. Det er ikke akkuratt alle som kan avlive hjemme heller...

Her var det mye som trenger dokumentasjon fra fagfolk, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det er jo folk som sier at de kan ta de her jo. Hvorfor ikke gjøre det??

og hvorfor skal du plutselig avlive kattemora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...