Strenge Frk.Gerd Skrevet 24. juni 2010 #121 Del Skrevet 24. juni 2010 Likevel velger jeg livets lyse side, istedet for å grave meg ned i problemer. Livet er rett og slett for kort og sårbart til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #122 Del Skrevet 24. juni 2010 Nå har vi alle ulike erfaringer her... Men innstillingen man har til de ulike utfordringer i livet er ganske essensiellt. Ja, det er nok veldig riktig det.. Fornuft og følelser er en god kombinasjon, og å se lyst på livet til tross for noe motgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #123 Del Skrevet 24. juni 2010 Det er ikke snakk om å blindt se positivt på alt som fornuft tilsier at her er det best å være skeptisk. Jeg ville ikke gitt 5 millioner til et lureprosjekt f.eks. Det jeg mener er en kombinasjon av positivitet og fornuft er ofte en vinner. Akkurat som at en kombinasjon av fornuft og følelser er også bra.. handler om å vite og være klar over når følelser er riktig og når fornuft er riktig. Nå har vi alle ulike erfaringer her... Men innstillingen man har til de ulike utfordringer i livet er ganske essensiellt. Populært kalt realisme. Problemet er da at realisme ofte ligger nærmere pessimisme enn optimisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #124 Del Skrevet 24. juni 2010 Eeh, du må huske hvilke sitater du svarer på.. og i mitt sitat så sa jeg at du fokuserer for mye på problemområdene i eventuelle forhold og på den måten vil du ende som evig singel.. og så svarer du at skal man ta en sjanse må man være motivert først. Men det var som vanlig et god-dag-mann-økseskaft-svar fra deg. Og for meg er ikke motivasjonen for å inngå et forhold å tenke på alle problemområdene som kanskje vil dukke opp. Mens det for deg er nettopp det som er motivasjonsfaktoren når jeg leser svaret ditt i forhold til det jeg skrev og som du siterte. Jeg har aldri sagt at kjærligheten må være ensidig, og det er ikke mannens oppgave å motivere meg, vi motiverer hverandre og ikke ved å tenke på alt som kan gå galt i et forhold. Ja, dette er faktisk poenget mitt også. Altså at jeg må se noe annet enn bare mulige problemer. Det hadde vært motiverende for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #125 Del Skrevet 24. juni 2010 Populært kalt realisme. Problemet er da at realisme ofte ligger nærmere pessimisme enn optimisme. Nei, nei nei.. hos deg ligger den nærmere pessimismen mens mange andre realister fortsatt er i stand til å se lyset. Det finnes problemorienterte og løsningsorienterte, den første gruppen er nok mer pessimist mens den andre er optimist. Jeg har hatt mine pessimistiske stunder jeg også når livet har vært vanskelig, men sjelden lenge av gangen. Alle møter motgang i livet og enten graver du deg ned i motgangen og forblir der eller så depper du et par dager og så begynner å se på løsninger. Jeg er den siste, depper en stund og så klatrer jeg opp igjen og går på med nytt mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #126 Del Skrevet 24. juni 2010 Ja, dette er faktisk poenget mitt også. Altså at jeg må se noe annet enn bare mulige problemer. Det hadde vært motiverende for meg. Da må du trene på å endre tankegangen din, det er mulig også for gamle hunder å lære å sitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 24. juni 2010 #127 Del Skrevet 24. juni 2010 Populært kalt realisme. Problemet er da at realisme ofte ligger nærmere pessimisme enn optimisme. Realisme blir en vag definisjon å benytte på rene livserfaringer og for å kalkulere utfallet av noe. I mer enkle problemstillinger kan realisme godt benyttes. Men etterhvert som man går inn i mer kompliserte problemstillinger, som i forhold, kjærlighet og forelskelse blir det mer vettugt å bruke både hodet og hjertet. Det jeg opplever at du til tider oppfordrer til er å overdrevent beskytte seg selv mot smerte. Smerte er dog en del av livet. Hvis du ikke er klar til å tåle en smell, så er man heller ikke klar for kjærlighet og alle de positive opplevelsene livet har å by på. Saken er at det lønner seg å tåle alt, være forberedt på alt, men likevel fokusere mest på det gode livet har å by på.. fremfor det negative. Dette er også realisme Steinar... FOr du kan oppleve å bli 90 år og ha kastet bort 50 år på ting som aldri ga deg noen reell glede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #128 Del Skrevet 24. juni 2010 Nei, nei nei.. hos deg ligger den nærmere pessimismen mens mange andre realister fortsatt er i stand til å se lyset. Det finnes problemorienterte og løsningsorienterte, den første gruppen er nok mer pessimist mens den andre er optimist. Jeg har hatt mine pessimistiske stunder jeg også når livet har vært vanskelig, men sjelden lenge av gangen. Alle møter motgang i livet og enten graver du deg ned i motgangen og forblir der eller så depper du et par dager og så begynner å se på løsninger. Jeg er den siste, depper en stund og så klatrer jeg opp igjen og går på med nytt mot. Jeg har ingen interesse av å grave meg ned i motgang i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. juni 2010 #129 Del Skrevet 24. juni 2010 Man trenger ikke å være naiv selv om man har en positiv innstilling til livet... Jeg går ikke rundt og tenker på alt som kan gå galt, men jeg svarer ikke på mailer om døde slektninger fra Afrika som vil gi meg millionarv av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #130 Del Skrevet 24. juni 2010 Da må du trene på å endre tankegangen din, det er mulig også for gamle hunder å lære å sitte Det har ikke bare med meg å gjøre. Det man kan bli motivert av er andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #131 Del Skrevet 24. juni 2010 Realisme blir en vag definisjon å benytte på rene livserfaringer og for å kalkulere utfallet av noe. I mer enkle problemstillinger kan realisme godt benyttes. Men etterhvert som man går inn i mer kompliserte problemstillinger, som i forhold, kjærlighet og forelskelse blir det mer vettugt å bruke både hodet og hjertet. Det jeg opplever at du til tider oppfordrer til er å overdrevent beskytte seg selv mot smerte. Smerte er dog en del av livet. Hvis du ikke er klar til å tåle en smell, så er man heller ikke klar for kjærlighet og alle de positive opplevelsene livet har å by på. Saken er at det lønner seg å tåle alt, være forberedt på alt, men likevel fokusere mest på det gode livet har å by på.. fremfor det negative. Dette er også realisme Steinar... FOr du kan oppleve å bli 90 år og ha kastet bort 50 år på ting som aldri ga deg noen reell glede. Ja, da er det i hvert fall smart å ikke se seg tilbake i livet! Ikke det at jeg mener det er mye smart å se seg tilbake i livet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #132 Del Skrevet 24. juni 2010 Man trenger ikke å være naiv selv om man har en positiv innstilling til livet... Jeg går ikke rundt og tenker på alt som kan gå galt, men jeg svarer ikke på mailer om døde slektninger fra Afrika som vil gi meg millionarv av den grunn. Neida, det er bare bra å ha en positiv innstilling til livet Men jeg kan love deg at det blir vanskeligere med årene. I hvert fall hvis man har litt intelligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. juni 2010 #133 Del Skrevet 24. juni 2010 Neida, det er bare bra å ha en positiv innstilling til livet Men jeg kan love deg at det blir vanskeligere med årene. I hvert fall hvis man har litt intelligens. Har man litt intelligens, så kan man kanskje ta fornuftlige avgjørelser uten å miste troen på livet? Tror jeg skal komme meg fint gjennom livet med mitt positive syn, selv om jeg er smart som fy^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #134 Del Skrevet 24. juni 2010 Har man litt intelligens, så kan man kanskje ta fornuftlige avgjørelser uten å miste troen på livet? Tror jeg skal komme meg fint gjennom livet med mitt positive syn, selv om jeg er smart som fy^^ Ja, så lenge du forstår og innser at sunn fornuft har veldig lite med intelligens å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. juni 2010 #135 Del Skrevet 24. juni 2010 Ja, så lenge du forstår og innser at sunn fornuft har veldig lite med intelligens å gjøre. Intelligens er knyttet mot logikk, og fornuft bygger da gjerne på logikk, den og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 24. juni 2010 #136 Del Skrevet 24. juni 2010 Neida, det er bare bra å ha en positiv innstilling til livet Men jeg kan love deg at det blir vanskeligere med årene. I hvert fall hvis man har litt intelligens. Jeg har begynt å se mer og mer positivt på livet med årene fordi jeg har blitt mer avslappet i forhold til livet. Satt litt på spissen nå... Du snakker i særdeleshet mye om matrialistiske og praktiske fordeler ved forhold. Dette isolert alene (sett bortifra alle andre askepter nå) ville gjort meg, som er langt over gjennomsnittet formuende, skeptisk til å involvere meg med deg ettersom det er sannsynlig at du kan ha tilbøylighet til å være en skikkelig golddigger. Jeg mener, du ville nok likt tanken på å kunne kjøpe deg en flottere bil ja. Fra spøk til alvor: Jeg har lest mellom linjene nok til å forstå at du ikke hadde ønsket å utnytte en dame for pengenes skyld. Du snakker jo om at du misliker utnytting og det velger jeg å tro. Men REALISTISK sett ville du kunne gitt inntrykk av å være en golddigger. Muligens et feil inntrykk.. Og hva er da din berømte realisme godt for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #137 Del Skrevet 24. juni 2010 Det har ikke bare med meg å gjøre. Det man kan bli motivert av er andre. Selvfølgelig har det mye med deg å gjøre, du kan ikke basere livet ditt på hvordan andre opptrer, du må også finne en positiv motivasjon i deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #138 Del Skrevet 24. juni 2010 Neida, det er bare bra å ha en positiv innstilling til livet Men jeg kan love deg at det blir vanskeligere med årene. I hvert fall hvis man har litt intelligens. Nei, det trenger ikke å bli vanskeligere med årene, selv min bestemor på 93 har fortsatt en positiv innstilling til livet. Og verken hun eller jeg er spesielt dumme, og er det spesielt intelligent å se negativt på livet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 24. juni 2010 #139 Del Skrevet 24. juni 2010 Intelligens er knyttet mot logikk, og fornuft bygger da gjerne på logikk, den og. Støttes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #140 Del Skrevet 24. juni 2010 Intelligens er knyttet mot logikk, og fornuft bygger da gjerne på logikk, den og. Fornuft - eller rettere sagt mangel på fornuft - er som regel knyttet til følelser (egoet), og føleleser har veldig lite med logikk og intelligens å gjøre. Vil jeg påstå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå