Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #21 Skrevet 21. juni 2010 Helt enig med deg, livet er uforutsigbart og uten garantier, nyt livet mens vi har det mens vi følger de verdiene og moralen vi har. Vi kan lage pluss og minus lister så mye vi vil, men livet blir sjelden sånn som listene ser ut. Menneskene spår men gud rår - gammelt visdomsord.
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #22 Skrevet 21. juni 2010 Kall meg gjerne ufornuftig, gal og alt det der.. Men det hele var en magisk og sterk opplevelse jeg ikke ville ha vært foruten, og som jeg lærte mye av. Vi skiltes som venner, eller det vil si; han dro avgårde til et eller annet sted i afrika for å finne fred i sjelen. :klø: Det handler ikke om hva slags motgang man får, men om hvordan man er villig til å takle den. Det gjelder også i høyeste grad da motgang i kjærligheten.. anyway.. My 2 cents. Hva som er fornuftig eller ikke, vil være helt avhengig av hvilket mål man selv har. Hvis da målet er å få til et langvarig fungerende parforhold, så må man også ta hensyn til alle praktiske aspekter i livet. Dette er min erfaring, og det sier seg egentlig også selv. Hvis man derimot ikke har noe konkret mål om dette, så er det mye rart som kan være mer eller mindre fornuftig.
Gjest Prøvekandidat Skrevet 21. juni 2010 #23 Skrevet 21. juni 2010 Hva som er fornuftig eller ikke, vil være helt avhengig av hvilket mål man selv har. Hvis da målet er å få til et langvarig fungerende parforhold, så må man også ta hensyn til alle praktiske aspekter i livet. Dette er min erfaring, og det sier seg egentlig også selv. Hvis man derimot ikke har noe konkret mål om dette, så er det mye rart som kan være mer eller mindre fornuftig. Har du hatt mange langvarige fungerende parforhold Steinar?
Strenge Frk.Gerd Skrevet 21. juni 2010 #24 Skrevet 21. juni 2010 Hva som er fornuftig eller ikke, vil være helt avhengig av hvilket mål man selv har. Hvis da målet er å få til et langvarig fungerende parforhold, så må man også ta hensyn til alle praktiske aspekter i livet. Dette er min erfaring, og det sier seg egentlig også selv. Hvis man derimot ikke har noe konkret mål om dette, så er det mye rart som kan være mer eller mindre fornuftig. Det som er praktisk for deg er ikke nødvendigvis praktisk for meg. Det er også et aspekt man ikke må glemme. Det sier seg selv at jeg f.eks ikke passer helt inn i en setting med rekkehus, golden retriever og stasjonsvogn. Men så er sannsynligheten for at jeg faller for en slik fyr med dette, og eventuellt at han faller for meg minimal.
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #25 Skrevet 21. juni 2010 Har du hatt mange langvarige fungerende parforhold Steinar? Jeg har større erfaring med langvarig ikke fungerende forhold. Noe som også bekrefter det jeg sier, at praktiske aspekter i livet er av stor betydning. Bare en totalt urealistisk romantiker vil påstå noe annet.
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #26 Skrevet 21. juni 2010 Det som er praktisk for deg er ikke nødvendigvis praktisk for meg. Det er også et aspekt man ikke må glemme. Det sier seg selv at jeg f.eks ikke passer helt inn i en setting med rekkehus, golden retriever og stasjonsvogn. Men så er sannsynligheten for at jeg faller for en slik fyr med dette, og eventuellt at han faller for meg minimal. Det stemmer. Men det kan altså skje at to såpass ulike individer faller for hverandre, og da vil IKKE forelskelsen (kjærligheten) være nok i lengden. Dette er mitt "praktiske" poeng i et nøtteskall.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 21. juni 2010 #27 Skrevet 21. juni 2010 Det stemmer. Men det kan altså skje at to såpass ulike individer faller for hverandre, og da vil IKKE forelskelsen (kjærligheten) være nok i lengden. Dette er mitt "praktiske" poeng i et nøtteskall. Jeg er forsåvidt enig i at like indvider leker best.. Men, hvorvidt to ulike individer skal fungere handler i større grad om modenhet og klokhet tenker jeg. Forøvrig HAR jeg levd et mer A4 liv tidligere- så jeg kunne ha gjort det igjen om det skulle kommet dit. Men fordi jeg har forandret meg såpass mye igjennom årene er det mindre sannsynlig at jeg ender opp der nå, og mindre sannsynlig at jeg ender opp med en mann som ønsker å leve A4.
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #28 Skrevet 21. juni 2010 Jeg er forsåvidt enig i at like indvider leker best.. Men, hvorvidt to ulike individer skal fungere handler i større grad om modenhet og klokhet tenker jeg. Forøvrig HAR jeg levd et mer A4 liv tidligere- så jeg kunne ha gjort det igjen om det skulle kommet dit. Men fordi jeg har forandret meg såpass mye igjennom årene er det mindre sannsynlig at jeg ender opp der nå, og mindre sannsynlig at jeg ender opp med en mann som ønsker å leve A4. Er man ikke interessert i et såkalt A4-liv, så vil det være veldig dumt å satse på det.
Gjest Bond Skrevet 21. juni 2010 #29 Skrevet 21. juni 2010 Spørsmål om moderering er delt ut til Ris og Ros Bond, mod
Gjest Niema Skrevet 21. juni 2010 #30 Skrevet 21. juni 2010 (endret) Det stemmer. Men det kan altså skje at to såpass ulike individer faller for hverandre, og da vil IKKE forelskelsen (kjærligheten) være nok i lengden. Dette er mitt "praktiske" poeng i et nøtteskall. Selv om det kan skje, så er det jo ikke sånn i de fleste tilfeller. En annen ting, du snakker om geografiske forskjeller. Dette vet du jo om på forhånd, før du går inn i forholdet. Kanskje velger man å satse fordi man er litt blind av forelskelse, og håper på det beste. Men så blir man innhentet av hverdagen og avstanden blir et problem. Men her blir det feil å snakke om kjærlighet, det er for tidlig. Kjærlighet er noe som utvikles over tid. Da kan du heller ta det som et tegn på at det nettopp IKKE var kjærlighet. Hadde det vært ekte kjærlighet hadde man funnet en løsning, og det mest logiske er at den ene flytter på seg. Endret 21. juni 2010 av Niema
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #31 Skrevet 21. juni 2010 Selv om det kan skje, så er det jo ikke sånn i de fleste tilfeller. En annen ting, du snakker om geografiske forskjeller. Dette vet du jo om på forhånd, før du går inn i forholdet. Kanskje velger man å satse fordi man er litt blind av forelskelse, og håper på det beste. Men så blir man innhentet av hverdagen og avstanden blir et problem. Men her blir det feil å snakke om kjærlighet, det er for tidlig. Kjærlighet er noe som utvikles over tid. Da kan du heller ta det som et tegn på at det nettopp IKKE var kjærlighet. Hadde det vært ekte kjærlighet hadde man funnet en løsning, og det mest logiske er at den ene flytter på seg. Det er ikke alltid like lett å flytte på seg, og det blir verre med årene. Det er da alle de praktiske problemene som jobb, bolig, mindreårige barn, barns andre forelder etc. kommer inn i bildet. Derfor bør man tenke seg mer enn godt om FØR man satser på noe over stor geografisk avstand. Men jeg må allikevel si meg enig i at kjærligheten ikke var den rette når man ikke klarer å finne en akseptabel løsning.
Gjest Niema Skrevet 21. juni 2010 #32 Skrevet 21. juni 2010 Det er ikke alltid like lett å flytte på seg, og det blir verre med årene. Det er da alle de praktiske problemene som jobb, bolig, mindreårige barn, barns andre forelder etc. kommer inn i bildet. Nei lett er det nok ikke, men om man virkelig føler at this is it, så tror jeg man er villig til å strekke seg ganske langt
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #33 Skrevet 21. juni 2010 Nei lett er det nok ikke, men om man virkelig føler at this is it, så tror jeg man er villig til å strekke seg ganske langt Ja, men til slutt blir det så mange problemer i veien at man mister helt troen på det og gir opp.
Gjest Niema Skrevet 21. juni 2010 #34 Skrevet 21. juni 2010 Ja, men til slutt blir det så mange problemer i veien at man mister helt troen på det og gir opp. Jeg tror det at om det virkelig er rett, så gjør man det som trengs. Gir man opp, så var ikke grunnlaget sterkt nok til å begynne med. Skjønner ikke helt hvilke problemer du sikter til, har man først bestemt seg for å flytte sammen og blitt enige om hvem som må flytte på seg (kanskje den ene er barnløs f.eks. som gjør det litt lettere), ja så er det avklart da.
Steinar40 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #35 Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror det at om det virkelig er rett, så gjør man det som trengs. Gir man opp, så var ikke grunnlaget sterkt nok til å begynne med. Skjønner ikke helt hvilke problemer du sikter til, har man først bestemt seg for å flytte sammen og blitt enige om hvem som må flytte på seg (kanskje den ene er barnløs f.eks. som gjør det litt lettere), ja så er det avklart da. Det er lettere å flytte hvis man er barnløs med hensyn på den andre forelderen, ja. Men det er allikevel vanskelig å flytte langt vekk pga bytte av jobb og salg av bolig etc. Som du sier må man føle at det virkelig er rett for å være villig til å ta en så stor sjanse. Dette kommer da helt an på den andre partens innstilling og oppførsel. Er ikke denne overbevisende, så føles rett og slett riskene altfor store. Naturlig nok.
Suzy Skrevet 22. juni 2010 #36 Skrevet 22. juni 2010 Som du sier må man føle at det virkelig er rett for å være villig til å ta en så stor sjanse. Dette kommer da helt an på den andre partens innstilling og oppførsel. Er ikke denne overbevisende, så føles rett og slett riskene altfor store. Naturlig nok. Men kommer ikke disse hensynene inn lenge før det er snakk om kjærlighet? Jeg for min del forelsker meg veldig sjeldent i noen jeg ser det ikke kan blir noe mulig lengre perspektiv på forholdet med - det er en seleksjon man gjerne foretar før man kommer veldig langt med forholdet, er min erfaring.
Steinar40 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #37 Skrevet 22. juni 2010 Men kommer ikke disse hensynene inn lenge før det er snakk om kjærlighet? Jeg for min del forelsker meg veldig sjeldent i noen jeg ser det ikke kan blir noe mulig lengre perspektiv på forholdet med - det er en seleksjon man gjerne foretar før man kommer veldig langt med forholdet, er min erfaring. Ja, det å vurdere om forholdet faktisk kan fungere i praksis, er den fornuftige måten å gå frem på. Dessverre er det ikke alltid mennesket er fornuftig - ei heller i kjærligheten. Men jeg kan bare anbefale alle å tenke/vurdere slik du beskriver. Stor geografisk avstand er da f.eks et praktisk problem som jeg advarer alle imot på det sterkeste. Forutsatt at man ikke selv ønsker å flytte på seg.
Suzy Skrevet 22. juni 2010 #38 Skrevet 22. juni 2010 Stor geografisk avstand er da f.eks et praktisk problem som jeg advarer alle imot på det sterkeste. Forutsatt at man ikke selv ønsker å flytte på seg. Whatever... Men er det ikke ganske vanlig å falle når egenskaper, interesser, følelser klaffer - også inkludert alle disse praktiske tingene? Du snakker som om kjærlighet er like uberegnelig som en sitronsprut og det er vel å ta i litt...
Steinar40 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #39 Skrevet 22. juni 2010 Whatever... Men er det ikke ganske vanlig å falle når egenskaper, interesser, følelser klaffer - også inkludert alle disse praktiske tingene? Du snakker som om kjærlighet er like uberegnelig som en sitronsprut og det er vel å ta i litt... De fleste mennesker er praktisk anlagte, og derfor har du nok helt rett i at det vanlige scenarioet er som du beskriver over her. Altså at forutsetningen for et parforhold er en blanding av god (nok) personkjemi og tilstrekkelige praktiske fordeler. Men alle er ikke like praktiske. Romantikere har et problem her, og da kan kjærligheten fort bli lite fornuftig. Muligens er romantikere rett og slett umodne på dette området.
Gjest Niema Skrevet 22. juni 2010 #40 Skrevet 22. juni 2010 Men igjen så forveksler du kjærlighet med forelskelse eller whatever. På det stadiet man flytter sammen vil jeg våge å påstå at det ikke er snakk om kjærlighet enda, det er bare for tidlig. Så den linken du gjør mellom praktiske fordeler og kjærlighet blir bare feil - for det er ikke kjærlighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå