meta Skrevet 28. mars 2004 #461 Skrevet 28. mars 2004 Dumme jordmor Skikkelig kjedelig at du ikke er fornøyd. Jeg er fornøyd (så langt) med både legen og jordmoren min heldigvis.. Nå må du vel forresten oppdatere magebildet snart? Har vel vokst litt siden sist?? Klem Meta
havsulen Skrevet 29. mars 2004 Forfatter #462 Skrevet 29. mars 2004 Tusen takk for hilsener, Mayamor, Jinx, Lillen og Meta! Skal oppdatere bildet snart, har stått lenge nok i stømpebuksa nå, Lillen! Var hos frisør lørdag, klippet pannelugg! Bare en liten, skrå en på venstre siden av ansiktet. Før var alt nesten like langt, men nå klippet hun opp langs ansiktet mitt. Det myket opp, og jeg ble fornøyd! Liker spesielt at jeg kan bruke masse stylingprodukter og stashe litt. I det siste har det nemlig gått mye i hestehale. Men mannen så ikke forskjell, før jeg fortalte det om kvelden. Var i 30-årsdag til en av mannens venner lørdag kveld. Utrolig god, hjemmelaget tapasmat, men noe av min sympati for fyren forsvant da han gjorde et stort nummer ut av gavebordet. "Ja, da går jeg kanskje i pluss, da!" ropte han ut etter å ha fått en flott whisky, kokkekniv og lukussaltbøsse av noen. Og da han skulle ønske velkommen gjorde han et stort poeng ut av at han ikke hadde fått skrevet tale fordi han hadde stått og laget mat hele dagen før og lørdagen. :o Sorry at jeg kom i selskapet ditt, kostet deg penger og gjorde at du måtte lage mat, tenkte jeg! Det var jo tross alt han som hadde invitert og bestemt at det skulle være middag. Vel, jeg tolket ham sikkert i verste mening fordi jeg er inne i en deppeperiode for tida. I går gråt jeg meg i søvn - midt på dagen... Krangler med mannen. Føler at all min energi går med til å jobbe, og å komme meg på fysio etc. Får dårlig samvittighet for alt husarbeidet som jeg ikke får gjort. Orker ikke å være arbeidsleder for mannen, og å dirigere ham rundt. Bruker de minst smertefulle periodene til å gjøre husarbeid, så blir jeg verre - også blir det en negativ spiral. Må forsøke å skaffe vaskehjelp! Fysioterapeuten har sagt at jeg ikke kan: - støvsuge - vaske golv - løfte tungt - reie opp senger Åh, jeg har ikke vanligvis støv på hjernen, vet ikke hvorfor jeg bryr meg så om dette nå. Kanskje fordi det at jeg ikke har kontroll over min fysiske helse gjør at jeg gjerne vil ha kontroll over mine fysiske omgivelser?
meta Skrevet 29. mars 2004 #463 Skrevet 29. mars 2004 :trøste: Du er jo inne i en ekstra hormonell tid nå.. Det skjer mye med kroppen.. Ikke lett å henge i alltid.. Og ihvertfall ikke når du i tillegg har så store plager.. Hadde en lang prat med mannen om dette på fredagen. Jeg presser meg til å gjøre alt og derfor ser ikke han hvor stort problemet er alltid.. Kanskje du trenger å forklare mannen litt?? Håper du snart kommer deg ovenpå igjen! Husk de fine tankene du hadde til vesle vennen din!! Dette blir SÅ bra :D Tenk så priviligerte vi er som går rundt med de små miraklene i magen.. Jeg er glad jeg får oppleve det.. Veldig glad for at det ikke er mennene som går gravide.. Tenk så masse vi kjenner som ikke de får ta del i.. Bevegelse og spark Trøsteklem fra Meta
Jinx Skrevet 29. mars 2004 #464 Skrevet 29. mars 2004 :trøste: Det er slitsomt med slike dager Havsulen.. Hva hadde han laget av tapasmat ? Tror ikke jeg vet helt hva det er jeg
havsulen Skrevet 29. mars 2004 Forfatter #465 Skrevet 29. mars 2004 Hormonell periode? Hahaha, ikke jeg nei. Det er i hvert fall ikke derfor jeg fikk tårer i øynene av det du skrev, Meta! (eller så er det det, da... ) Du har jo helt rett! Jeg burde forklare ham mer. Det bunner sikkert i en klassisk ubevisst versjon av at "han burde jo skjønne hva jeg trenger". Jeg har vel en tendens til å tolke det han gjør i huset som kjærlighetserklæringer, og motsatt - gjør han mindre enn jeg ønsker, er det som et slag mot meg. Latterlig! Må slutte med det! Må slutte å gråte, også... Tusen takk for støtte, Meta og Jinx! Tapas lørdag: sterke kjøttboller, marinert paprika og squash, couscous, salater, små paier, spekeskinke, potetsalat, brytebrød etc etc. Tapas er vel egentlig spansk og betyr noe sånt som små retter. Koldbordaktig?
Rannva Skrevet 29. mars 2004 #466 Skrevet 29. mars 2004 Stakkars stakkars Havsulen! Forstår godt at ting er vanskelige. Håper du får hjelp i huset snart, så har du noen kilo mindre på skuldrene. Mange kvinner har enorme krav til seg selv i hverdagen. Dersom du bare forteller til mannen hvordan du har det, er jeg sikker på at han forstår. Det at babyen deres har det bra, er viktigere en alle hybelkaniner i hele verden. Og selv om han ikke kan se og ta på barnet enda, er det en del av deg 24 timer i døynet. Og det må tas hensyn til på mange måter. Mannfolk er en fantastisk støtte, men de må ofte ha alt inn med teskjeer.. Stor klem fra Tiny.
havsulen Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #467 Skrevet 30. mars 2004 Du har helt rett, Tiny! Og i går prøvde jeg. Fikk nok ikke gitt alle teskjeene med en gang, men i hvert fall den første! Fortalte at jeg har fått beskjed fra fysioterapeuten om hva jeg ikke kan gjøre (støvsuge, vaske golv, bære, re senger etc), og at jeg blir sliten av alt jeg ikke får gjort. Da må du bare si i fra! sa han. Selvfølgelig. Men hvis det er slik at jeg skal følge med og beordre han rundt, så blir det jo jeg som blir arbeidslederen med det mentale ansvaret for at alt blir gjort. Jeg synes ikke det er riktig at det skal være mitt ansvar, og at han liksom skal hjelpe til! Det prøvde jeg å forklare, samtidig som jeg sa at jeg gjerne vil forsøke å fordele oppgavene oss i mellom. Så lagde jeg to lister. En for ukentlig rengjøring og en for hver 14, dag. Huket ut alt jeg kan gjøre (lage mat, vaske klær, tørke støv etc), og lurte på hva han synes om å gjøre resten. Ikke stormende applaus, men heller ingen hørbare protester. Det føles godt at det er litt mer avklart, selv om alt ikke er i orden igjen ennå. Jeg tenker på de som ikke har vært sammen lenge før hun blir gravid. Ojojojojoj! Jeg er glad for at mannen min vet at jeg ikke pleier å være så rar i hodet mitt til vanlig! :oops: Ellers røk ergometersykkelen i går! Plutselig sa det pang mens jeg syklet, og all motstanden forsvant. Et bånd hadde visstnok hoppet av. Jaja, det er jo slikt man må regne med, den er jo tross alt flere uker gammel...
Gjest Camelia Skrevet 30. mars 2004 #468 Skrevet 30. mars 2004 Var hos frisør lørdag, klippet pannelugg! Bare en liten, skrå en på venstre siden av ansiktet. Før var alt nesten like langt, men nå klippet hun opp langs ansiktet mitt. Det myket opp, og jeg ble fornøyd! Liker spesielt at jeg kan bruke masse stylingprodukter og stashe litt. I det siste har det nemlig gått mye i hestehale. Det er prisaisli hva jeg har som utgangspunkt og tenkt å gjøre. Så det ble bra, altså? Tenkte å beordre frisøren til å klippe meg slik at jeg kan variere mellom å ha pannelugg og ikke å ha pannelugg. Håper hun tar den utfordringen, lærlingen... Men mannen så ikke forskjell, før jeg fortalte det om kvelden. Oj! Nåde min, om han ikke ser! Men så har jeg tenkt å ta en liten minicolor også, da... Vet du, det du beskriver om husarbeid og arbeidsfordeling er klin identisk med hvordan vi (jeg) hadde det under mine svangerskap. I hvertfall det siste. Bortsett fra at jeg ikke hadde bekkenløsning, bare bekken- og ryggvondt. Mannen skulle liksom ta støvsuging og oppvask (jeg kom jo etterhvert ikke inntil kjøkkenbenken, måtte stå foroverbøyd og vaske! )(Vi har ikke oppvaskmaskin... :-? ), men han skulle bestemme selv når han skulle gjøre det. Høres jo i utgangspunktet opplagt ut, men to oppvasker i uken og støvsuging to ganger i måneden, det ble litt vel stressende for meg, midt i mine må-ha-kontroll-og-orden-rundt-meg-graviditets-ideer... Gjorde som deg, lagde liste. Det ble mye bedre, om ikke helt perfekt, slik som hormonbomba jeg gjerne ville ha det... Håper ting går seg til. Håper du finner tid og ro til å bare nyyyte... Litt system og struktur på husarbeid kan gjøre susen, husk bare å sette på listen "avslapning", "nytelse" og "kosestund i sofaen" også.
magnhild Skrevet 30. mars 2004 #469 Skrevet 30. mars 2004 Ville bare gi deg en klem jeg. Og takke for at du tenker på meg, når du har mye å stri med selv... Takk!! :kysse:
Gjest Mayamor Skrevet 30. mars 2004 #470 Skrevet 30. mars 2004 Som ikke gravid vil jeg si meg helt enig i frustrasjonen over mannens kamerat... er alt jeg har å si om det. :trøste: Men du... Ville bare gjenta det alle de andre har skrevet allerede: Det er helt normalt hva du som hormonell gravid går igjennom. Leser av og til i dagboken min. Masse opp og ned i moodet der ja... Disse mennene våre - de elsker jo oss og kjenner jo oss som normale ikke hormonelle gravide-bomber også... Og takk for det... Menn ser bare ikke husarbeid slik som vi gjør det. Korreksjon: de fleste menn... Har en venninne som har en mann som er mer huslig enn henne. Hadde fått sjokk jeg dersom samboer hadde på eget initiativ gjort noe hjemme... :hår: Klem fra Mayamor
havsulen Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #471 Skrevet 30. mars 2004 Håret ble bra, ja - Camelia! Må huske å ta med fudge og skum og spray og jeg vet ikke hva på trening - og ikke bare hårbørste som før. Men jeg tenker bare: hvorfor gjorde jeg ikke dette før? Endelig har jeg en frisyre, og ikke bare langt hår. Og du - jeg er så glad for at du har bestilt velværetimer mens du er hjemme! DET fortjener du, men det skal jeg besøke deg og si i din egen bok. Var på bassengtrening i dag, og kom som alltid oppløftet ut igjen. Det aller beste - og det er nesten for godt til å være sant - er at jeg skal få gå to ganger i uken, og det klokka kvart over ni på morgenen! Det betyr at jeg ikke trenger gå på jobb først, men kan gå rett på svømming. Det betyr at hele to av fem ukentlige arbeidsdager kommer til å starte på en god måte. Åh, det gir ukene som ligger foran et nytt og godt perspektiv, synes jeg! Tusen takk for at dere tenker på meg, jenter! Jeg har det jo egentlig bra, altså! Det å gå rundt meg jenta mi fyller meg med glede. Og hun sparker! Hurra, hurra! Kjenner det som små, myke dult gjennom dagen, kanskje særlig når jeg ligger. Og da en kollega sa at jeg så flott ut under lunsjen i dag, så smilte jeg kledelig rødt av stolthet opp helt til den nye panneluggen min. :-)
Rannva Skrevet 30. mars 2004 #472 Skrevet 30. mars 2004 Så bra at ikke alt er vanskelig da! Og morgen-badingen høres super ut. Har dere fått sett filmen?
havsulen Skrevet 1. april 2004 Forfatter #474 Skrevet 1. april 2004 Takk i lige måde, Tiny! Og alle andre! Jeg gleder med så inderligmyetilpåske! Skal avspasere mandag, tirsdag og onsdag, og det betyr at en hel uendelighet av tid ligger foran meg! Skal til mine foreldres hytte på fjellet, lese (biografi om Sigrid Undset og "En veloppdragen ung pikes bekjennelser" eller noe sånt, av Simone de Beavoir), sitte i solveggen, gå turer, dra til Lillehammer og flanere i gågata, gå på kafé, snakke med de kommende besteforeldrene, kjenne på sparkene... Tror det skal gå greit å holde ut en uke på den måten! :-) Er frk travel på jobb, veldig gøy for jeg holder på med et spennende prosjekt, og min sjef kom akkurat inn og sa at "dette er arbeid det står respekt av!" Er glad for å kunne bygge opp goodwill fram mot fraværet mitt! Har ikke sett filmen, Tiny. Vil spare den til stemningen hjemme er supergod. Gleder meg! Mannen har forøvrig akseptert arbeidslistene, og sagt at han tror vi skal klare å fordele arbeidet. Han foreslo selv at han vil forsøke å gjøre det hver fredag. Jeg tror det er vanskelig for ham å vite hvordan jeg har det, for jeg er for lite flink til å fortelle hvor vondt jeg har. Jeg vil liksom at han skal passe på meg uansett, uten at jeg må "klage". Men nå ligger ferien foran, og det blir godt, for da får vi mye tid sammen til å finne ut av den nye situasjonen vår. Fikk låne to graviditetsbukser og ei skjorte av ei venninne. Min røde skinnjakke som er så tøff og kul, får jeg akkurat opp glidelåsen på. Og når det ikke går lenger, kan jeg ha den åpen... Og så begynner kjolesesongen! Var på ballett i går med ei venninne, Force of change med tre ulike koreografer. Vakkert og berørende, absolutt å anbefale! OG babyen sparket merkbart mer under en del jeg likte spesielt godt - sikkert tilfeldig, men morsomt!
lillen Skrevet 1. april 2004 #475 Skrevet 1. april 2004 Kanskje lille-jenta får en god følelse når du liker deg ekstra godt...og at god følelse fører til sparking!? Det ser ut til at du har en knall torsdag! :-D Jeg håper humøret og stemningen og gleden fortsetter inn i påsken. Har mannen også fri eller? Du er nok kjempestilig gravid stråledame, med ny sveis og "nye" klær! Og...jeg elsker å se store mager i kjolesesong! Med kjole på! Heia komplimenter! Og heia sjefen, som vet å sette pris på vår kjære Havsul! Til slutt et lite tips om en setning som bør hjelpe deg gjennom de tøffe dagene: "Jeg er gravid!" Setningen har flere funksjoner. Den gjør deg takknemmelig og glad, og den forsvarer og forklarer rar oppførsel og dumme tanker. Jeg sier GOD PÅSKE nå, i tilfelle du forsvinner opp på fjellet fortere enn svint! Jeg gleder meg massivt til du er å se på MSN!
kiri Skrevet 2. april 2004 #476 Skrevet 2. april 2004 Hei! Ville bare melde om at du har fått en ny leser. Har vært her en liten stund, men tror ikke jeg har lagt igjen spor etter meg. Fin dagbok du har! Ha en fin dag. -Kiri
Gjest Mayamor Skrevet 2. april 2004 #477 Skrevet 2. april 2004 Er innom aller raskest for å ønske deg og dine en riktig ... Klem fra Mayamor :blomst_opp:
havsulen Skrevet 2. april 2004 Forfatter #478 Skrevet 2. april 2004 Klarer ikke å få bildet større, men her er magen i uke 20. God påske, supergirls!
lillen Skrevet 2. april 2004 #479 Skrevet 2. april 2004 Har du gjort noe fantastisk bra med bildet? Eller er det et naken-bilde med kroppsmaling? Eller har du på kjole?
havsulen Skrevet 2. april 2004 Forfatter #480 Skrevet 2. april 2004 Min røde kjole, Lillen! Faktisk den jeg kjøpte rett før jeg ble gravid. (som graviditetsfeen bet på!) Herved definert som litt for ... trang! Eller skal jeg kanskje bruke den i 30-årsdag i morgen?
Anbefalte innlegg