Gå til innhold

stress med barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjære alle sammen! Jeg har ikke lest alt som er skrevet her, men må si jeg blir ganske oppgitt over manges holdninger. Stress med barnebursdag? Sette feiringen bort til andre? Hjelpe meg, det dreier seg om én - 1 - dag i året! Selvom man skulle ha flere enn ett barn, er det svært overkommelig å arrangere et bursdagsselskap selv, vil jeg påstå. Jeg tror det går mer på (mangel på) vilje enn på evne.

Og jeg må si jeg på min side blir ganske oppgitt over det faktum at du blir oppgitt over at andre har en annen opplevelse av dette med barnebursdag enn deg selv...! Det at enkelte føler det den settingen og de forberedelsene stressende er individuelt og det kan være mange forskjellige faktorer som spiller inn.

For min egen del har jeg aldri likt barnebursdager eller -fester, hverken som barn eller som voksen. Jeg hadde etter eget ønske aldri noe bursdagselskap selv da jeg var barn, med unntak av noen få ganger. I tilleggg har jeg nå som voksen fått barn som må feires på en for oss utrolig ugunstig tid, en måned der alt skjer, og der vi foreldre knapt nok ser hverandre og barna har tett program med avslutninger og forestillinger. Så ja, jeg synes det er stressende, selv om det er kun to ganger i året. Barna våre har imidlertid fått akkurat den feiringen de har ønsket hvert eneste år, men det er et voldsomt puslespill jeg gjerne kunne vært foruten.

Men så handler dette med å outsoruce bursdagen ikke bare om voksne valg heller. Iår var det minstejentas høyest ønske å få feire bursdagen på lekeland, og jeg er hellig overbevist om at det ikke hadde falt i god jord å skulle ha hjemmefeiring. Det er jo nemlig ikke oss voksne det handler om, men barna. Og man strekker seg med rette langt for å gi dem den bursdagsfeiringen de selv ønsker og ser for seg.

Blir litt matt av å lese denne tråden, er fryktelig mange meninger om hva andre velger å gjøre. Tilogmed valg av kakeingredienser får gjennomgå... La folk være i fred akkurat på de punktene der da! Gilde eller first price er av erfaring ikke noe ungene merker særlig til, ei heller kjøpesyltetøy eller hjemmelaga. Pølser er pølser og kake er kake.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer også på at det skal være "snobbete" å være opptatt av kvalitetsingredienser til barn. Er det fest så er det fest, og også barn fortjener god mat hvis man har råd til det. :)

Jeg har vært i en del barnebursdager de siste årene, og har aldri opplev å bli servert noe annet enn vanlige Gildepølser etc i de bursdagene. Hjemme her har vi selv hatt pølser fra Idsøe flere ganger, men sønnen vår fortrekker helt klart Gildepølsene. Så hva barn fortjener av ingredienser kan vel like gjerne være det enkleste alternativet...man trenger ikke være kjip av den grunn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Blir litt matt av å lese denne tråden, er fryktelig mange meninger om hva andre velger å gjøre. Tilogmed valg av kakeingredienser får gjennomgå... La folk være i fred akkurat på de punktene der da! Gilde eller first price er av erfaring ikke noe ungene merker særlig til, ei heller kjøpesyltetøy eller hjemmelaga. Pølser er pølser og kake er kake.

Er det verre eller prinsipielt annerledes å diskutere valg av kakeingredienser enn å diskutere valg om å feire på Lekeland? :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det handlar ikkje om å vere kjip, men eg skjønner ikkje kvifor eg skal kjøpe kvalitetspølser som eg må reise milevis for å få tak i og svindyr kakao osv berre for ikkje å virke kjip? Er det "kjipt" å servere Gildepølser og langpannekake? :klø: I dei barenbursdagane eg har vore i dei siste åra (ikkje at det er så innmari mange, men 5-6 stk er det jo) har alle hatt vanlege wienerpølser kjøpt i butikken, langpannekake, brus, og kanskje litt gele. Og som påpeika over - ungane har ikkje tid til å ete, dei vil leike. Dei eter ei pølse og eit kakestykke kvar og så springer de av gårde for å leike. Stort sett foreldra som eter opp maten ;)

Hvis maten hadde vært bedre og mer forseggjort ville de kanskje spist mer? :vetikke:

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis maten hadde vært bedre og mer forseggjort ville de kanskje spist mer? :vetikke:

Det er ikke sikkert det var ment så bokstavelig :fnise: .

Gjest Vilma
Skrevet

Det er nærliggende å tro det. Man slipper unna alt av forberedelser og medvirkning når man bestiller tid og plass på et lekeland eller tilsvarende.

Fordi dei skriver det svart på kvitt?

jeg har ikke skrevet det svart på hvitt, fordi hovedgrunnen til at vi valgte det var ønske fra barnet selv. At vi slapp unna forberedelsene var et pluss, noe mindre hektisk under selve bursdagen var det ikke.

Ikke alle som gjør ting annerledes gjør det av latskap eller fordi ungene ikke evner å leke, jeg tror enkelte bør være litt mer lydhør for alternative tanker før de dømmer andre.

Gjest Ludovie
Skrevet

Og bare til orientering så har jeg aldri outsourcet barnebursdager selv, så jeg føler meg på ingen måte truffet eller noe sånt. Jeg har arrangert alle bursdager hjemme, og jeg har bestrebet meg på å lage god og barnevennlig mat som dessuten i størst mulig grad har vært i samsvar med bursdagsbarnets ønsker, samt å få til et morsomst mulig selskap. Allikevel - jeg har da full forståelse for at andre av ulike årsaker velger å gjøre det på andre måter, enten det dreier seg om outsourcing, om å begrense kostnadene, eller om noe helt annet. I bunn og grunn er jo det viktigste at bursdagsbarnet får et fint selskap som i stor grad er i samsvar med hans/hennes ønsker innenfor de rammene som foreligger.

Skrevet

Jeg er en av de som gjerne feiret barnebusdagene til sønnen min andre steder enn hjemme.

Ingen som kjente meg da ville kalle meg annet enn en lutfattig alenemor, som ville gjøre alt for barnet sitt.

Og det var det jeg gjorde. Jeg spurte ham hva slags bursdag han ønsket seg, og han svarte nesten alltid at han ville feire på ... (et konkret sted.)

Så jeg sparte, og vi feiret ham der.

Ikke fordi jeg var lat og rik, men heller det motsatte.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Helen, mod.

Skrevet

I bloggen Huset på Planen er det et underholdende innlegg om det å holde barnebursdag.

Har ikke barn selv, mens er for meg at det er veldig mye skriking/latter/støy og mye som skjer på en gang når mange små barn møtes til fest og feiring. Skjønner godt at det er slitsomt.

Fantastisk innlegg!

Herregud som jeg lo og så det hele for meg!

:hoho:

Skrevet

jeg har ikke skrevet det svart på hvitt, fordi hovedgrunnen til at vi valgte det var ønske fra barnet selv. At vi slapp unna forberedelsene var et pluss, noe mindre hektisk under selve bursdagen var det ikke.

Ikke alle som gjør ting annerledes gjør det av latskap eller fordi ungene ikke evner å leke, jeg tror enkelte bør være litt mer lydhør for alternative tanker før de dømmer andre.

Du har kanskje ikkje skrivi det, men andre i tråden har då vitterleg skrivi at dei "syns det er så mykje styr/stress" at dei heller vil ha bursdagen ute.

Skrevet

Det tviler eg på du. Som andre påpeika; ungar legg skjelden merke til dyrere og meir ekslusive ingredienser. Og gjer dei det, så foretrekk dei ofte billegmerkene....

Skrevet

Uansett så synes jeg du genererer litt vel mye når du snakker om at man er lat når man ikke har barnebursdagen hjemme. Ikke alle orker tanken på å styre i vei med kaker, pølser, dekking av bord, rydding, vasking, bråk, hus snudd på hodet osv, og da skjønner jeg at folk betaler 1500,- for å slippe dette. Og dersom man skal ha bursdag for en skoleunge, så er det vanligvis pålagt av skolen at man inviterer alle eller ingen. Og dette er vanligvis noe som er standard frem til man begynner på undomsskolen. Og dersom man skal ha 15 stk 10-åringer i bursdag hjemme, så kommer ofte den summen opp i mer enn 1500.- tilsammen dersom man regner inn alt av mat, drikke, dessert og kaker.

Hvilken skole kan pålegge foreldre å be alle eller ingen? Om det er alle eller alle av samme kjønn?

I klassen til en av ungene mine ble det snakk om noe lignende, alle skulle be alle av samme kjønn. Som en av mødrene sa, jenta hennes hadde mer guttevenner i klassen, en jentevenner, så det kunne de bare glemme. Ikke var det så aktuelt å be 28 stk heller. Ungen hennes kom til å be de hun var sammen med, ferdig med det. Må si jeg er veldig enig i den der. Så lenge det ikke blir att bare en eller to, så ser jeg ikke problemet. Innvitasjonene blir selvsagt ikke levert på skolen.

Skrevet

Hvilken skole kan pålegge foreldre å be alle eller ingen? Om det er alle eller alle av samme kjønn?

I klassen til en av ungene mine ble det snakk om noe lignende, alle skulle be alle av samme kjønn. Som en av mødrene sa, jenta hennes hadde mer guttevenner i klassen, en jentevenner, så det kunne de bare glemme. Ikke var det så aktuelt å be 28 stk heller. Ungen hennes kom til å be de hun var sammen med, ferdig med det. Må si jeg er veldig enig i den der. Så lenge det ikke blir att bare en eller to, så ser jeg ikke problemet. Innvitasjonene blir selvsagt ikke levert på skolen.

Nei, de kan vel strengt tatt ikke pålegge foreldrene det, men det blir vel gjerne tatt opp fra skolen som sentralt punkt på det første foreldremøtet. Jeg vil tro det er en av faktorene de bruker i arbeidet mot mobbing bl.a, alle skolene jeg kjenner til jobber for å bedre klasse- og skolemiljøet på en eller annen måte.

Og man ser at det å bli utelatt til en bursdagsfeiring er veldig vondt og kan være veldig ødeleggende for et positivt klassemiljø. Derfor vil man sikre seg at slikt ikke forekommer bl.a ved å i samarbeid med alle foreldre utarbeide en kjøreregel om bursdagsfeiringer.

Personlig så ser heller ikke jeg helt problemet med å inviterer fortrinnsvis de man leker mest med, så lenge det ikke blir igjen for få. Men så ser jeg også hvor mye det har å si for barna og klassemiljøet at man overholder en "alle inviteres"-variant, så da legger jeg mine egne meninger litt til side.

Men i eksempelet ditt med jenta som hadde flest guttevenner, er jeg enig i at det kanskje ville blitt feil å invitere alle jentene. Regner med at de fleste av foreldrene i den klassen også så det poenget... :wink:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ungen hennes kom til å be de hun var sammen med, ferdig med det. Må si jeg er veldig enig i den der. Så lenge det ikke blir att bare en eller to, så ser jeg ikke problemet. Innvitasjonene blir selvsagt ikke levert på skolen.

Problemet er at det ofte er en i klassen som aldri blir bedt. De fleste blir bedt i allefall noen ganger, og bryr seg derfor ikke om de gangene de ikke blir bedt. Noen blir alltid bedt, og så er det noen som aldri blir bedt. Det er helt uvesentlig om akkurat du utelar mer enn et par stykker så lenge du på lik linje med de andre utelar den samme hver gang. Den som ikke har venner vil bli utelatt hver gang, er det sånn man ønsker å ha det? Eller skal man bare snu den andre veien og ikke bry seg siden det ikke angår ditt eget barn? Er det en holdning man ønsker å føre videre? Jeg hadde mye heller hatt en utebursdag i hagen eller at alle måtte sitte på gulvet med pølse og brød i hånda (i motsetning til oppdekket bord og dertil servering) enn å utelate noen for det er så uendelig sårt å være den som aldri blir bedt og jeg ønsker å være, og lære barna mine å være, inkluderende mennesker.

Skrevet

Men ein blir vel invitert tilbake av dei ein inviterar sjølv? Viss det er slik at alle inviterar ungane dei leiker mest med, må det jo vere slik. Det er i alle fall vanleg folkeskikk...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men ein blir vel invitert tilbake av dei ein inviterar sjølv? Viss det er slik at alle inviterar ungane dei leiker mest med, må det jo vere slik. Det er i alle fall vanleg folkeskikk...

Problemet er at det er ganske mange barn og foreldre som mangler folkeskikk, og det er absolutt ingen selvfølge at man gjengjelder en inbydelse.

Gjest Viccy
Skrevet

Jeg har barn i småskolen. De får valget om å be alle av samme kjønn eller alle i klassen/avdelingen. Ellers blir det ingen bursdag. Jeg har til nå valgt å ha alle bursdager hjemme, selv om jeg vet den eldste gjerne ville hatt det på lekeland. Jeg synes det er koselig å ha det hjemme!

-men jeg må si at jeg ikke tror det er særlig billigere å ha det hjemme. I følge endel at det som er skrevet her virker det som vi har veldig høy standard på bursdagene..... men jeg synes de er helt normale. Har ikke pølser da, og det skjønner jeg nå er spesielt:-). Typisk bursdag i dette huset:

lasagne

langpanne sjokoladekake (som gjøres om til det barnet måtte ønske feks sjørøverskip)

gele

vaniljesaus

div frukt

muffins

brus

saft

seigmenn

nonstop

ballonger

serpentiner

innbydelser

"godteposer" - som jeg ikke putter godteri i, men feks såpebobler

servietter

papptallerkner

plastglass

Skrevet (endret)

Det tviler eg på du. Som andre påpeika; ungar legg skjelden merke til dyrere og meir ekslusive ingredienser. Og gjer dei det, så foretrekk dei ofte billegmerkene....

Jeg vet ihvertfall at min gutt foretrekker langpannesjokoladekake med nonstop fremfor mer eksklusive kaker med tre lag og kremer osv i mellom. Den er laget fra "scratch" også! Til og med JEG foretrekker det :)

Endret av Jade
Skrevet

Jeg vet ihvertfall at min gutt foretrekker langpannesjokoladekake med nonstop fremfor mer eksklusive kaker med tre lag og kremer osv i mellom. Den er laget fra "scratch" også! Til og med JEG foretrekker det :)

Nettopp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...