Gå til innhold

stress med barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke mer en 620 kr. Og poenget er at du ikke ser at det tar tid å stelle istand til bursdag, og at dette var i rene pengekostnader kostnader. I tillegg har du timeforbruk på alt det andre som følger med, og da flyr pengene fort om man skal tenke på den måten.

Og langpannesjokoladekake er kjipt dersom man er vokst opp med trelags sjokoladekake. Og en trelags koster med å lage enn en langpannekake. Så mye vet jeg. I tillegg skal kaken ha pynt, og det er heller ikke gratis. Og dersom man skal ha to forskjellige kaker, så må man ut med mer penger. Lager man en bløtkake ved siden av så trenger man fløte, syltetøy/bær, og eventuelt annet fyll. Det er heller ikke gratis. Har man ingen av ingerdiensene som skal til for å lage disse kakene, så kommer summen opp i ca 200 kr i innkjøp. Spiller ingen rolle at det er ting som varer lenge, all den tid det må kjøpes inn.

Dette kaller jeg å legge listen unødvendig høyt, som jo var litt av temaet i tråden. Og hvis man skal klage over at det tar tid å arrangere barnebursdag (og i tillegg regne tiden om til penger), må jeg nesten si meg enig i imlis tidligere nevnte spissformulering :overrasket:.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du kan jo ikkje rekne prisen på ingrediensene som prisen på kaka...

Langpannekake kjipt? Ja vel... Det har eg aldri høyrt nokon ungar meine i alle fall. Pynt dyrt? Eg brukar å pynte sjokoladekaker med seigmennar, non-stop o.l, ikkje spesielt dyrt. Og at ting tar litt tid gjer ikkje meg noko i alle fall. Der kjem me inn på latskapen igjen, du ;)

Gjest Gjest
Skrevet

880 kr er uansett mykje mindre enn 1500 kr ;)

Og så kostar det ikkje 100 kr å lage ei kake, viss eg skal pirke litt eg og. Kanskje 50, viss det er ein skikkeleg fin ein ;) Langpanne sjokoladekake kostar det nok ikkje noko særleg meir enn 20-30 kr å lage... Og ofte syns eg det blir utruleg masse mat igjen etter selskap...

Hjemmelaget kakebunn til bløtkake ca 20 kr

2 pk fløte ca 35

fyll (halvt glass jordbærsyltetøy m/ lite sukker) ca 15 kr

pynt (geletopper) ca 20 kr

10 kakelys, ca 10 kr

Totalt ca 100 kr for en middels stor bløtkake.

Hilsen mamma som skal arrangere bursdag i morgen

Skrevet

Urealistisk på hvilken måte da? Prisene er ca prisene på det varene ville kostet i matbutikken jeg jobber i. Og det er mulig jeg har overbudsjettert, men jeg kan love deg at det er kjipt å stå uten nok mat/kaker/dessert i et selskap. For ikke å snakke om å gå tom for brus.

Urealistisk i at ting ikke koster så mye som du skisserer i budsjettet.

En kan putte overskuddspølsene i fryseren og spare brusrestene til kommende helger, så det blir litt pussig å regne overbudsjettering som tap.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men du kan jo ikkje rekne prisen på ingrediensene som prisen på kaka...

Langpannekake kjipt? Ja vel... Det har eg aldri høyrt nokon ungar meine i alle fall. Pynt dyrt? Eg brukar å pynte sjokoladekaker med seigmennar, non-stop o.l, ikkje spesielt dyrt. Og at ting tar litt tid gjer ikkje meg noko i alle fall. Der kjem me inn på latskapen igjen, du ;)

For deg, ja. Ikke for meg.

Gjest Ludovie
Skrevet

880 kr er uansett mykje mindre enn 1500 kr ;)

Og så kostar det ikkje 100 kr å lage ei kake, viss eg skal pirke litt eg og. Kanskje 50, viss det er ein skikkeleg fin ein ;) Langpanne sjokoladekake kostar det nok ikkje noko særleg meir enn 20-30 kr å lage... Og ofte syns eg det blir utruleg masse mat igjen etter selskap...

Øh. Det kommer vel an på ingrediensene? Jeg foretrekker å bruke meierismør, kvalitetskakao og -sjokolade osv, og dermed koster en slik kake ganske mye mer enn 20-30 kr. Dessuten synes jeg at grillpølser fra Gilde, First Price eller lignende, på ingen måte er verdt prisen. Da er det bedre å kjøpe pølser fra Grøstad, Idsøe eller lignende, som jo koster mye mer, men som tross alt gir litt valuta for pengene. :)

Skrevet

Tvilar på at ungane merkar så mykje forskjell på kva merke ein nyttar seg av ;)

Men det er jo ein prioritering. Ein MÅ ikkje kjøpe dei mest eksklusive merkene.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Urealistisk i at ting ikke koster så mye som du skisserer i budsjettet.

En kan putte overskuddspølsene i fryseren og spare brusrestene til kommende helger, så det blir litt pussig å regne overbudsjettering som tap.

Det er ikke regnet inn som tap, men som reelle kostnader man har i forbindelse med selskapet. Man har fortsatt brukt 880 kr, og om ting blir spart til senere eller ikke spiller ingen rolle.

Og det jeg skisserte nå er ikke et spesielt fancy selskap. Heller rett under normalen.

Skrevet

For deg, ja. Ikke for meg.

Kva kallar du det då?

Skrevet

Det er ikke regnet inn som tap, men som reelle kostnader man har i forbindelse med selskapet. Man har fortsatt brukt 880 kr, og om ting blir spart til senere eller ikke spiller ingen rolle.

Og det jeg skisserte nå er ikke et spesielt fancy selskap. Heller rett under normalen.

Rett under normalen? Kva er "normalen" hos deg då?

Skrevet

Øh. Det kommer vel an på ingrediensene? Jeg foretrekker å bruke meierismør, kvalitetskakao og -sjokolade osv, og dermed koster en slik kake ganske mye mer enn 20-30 kr. Dessuten synes jeg at grillpølser fra Gilde, First Price eller lignende, på ingen måte er verdt prisen. Da er det bedre å kjøpe pølser fra Grøstad, Idsøe eller lignende, som jo koster mye mer, men som tross alt gir litt valuta for pengene. :)

Selvfølgelig må man jo velge de ingrediensene man vil, poenget er vel at man kan gjøre det MYE mer rimelig hvis man vil, må eller bør? Femåringer bryr seg midt på ryggen hva slags merke pølsene er.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg klarer heller ikke skjønne hvordan man får en kake til å koster 50 kr. Det er jo nesten det seigmenn og nonstop koster alene. Og da er det jo ikke tatt med lys eller annen pynt. :klø:

Husk forresten at ikke alle har tilgang på de produktene du nevner. Noen mennesker bor på bygda. ;)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kva kallar du det då?

Hva jeg kaller det å outsouce en barnebursdag dersom man har muligheten? Jeg kaller det praktisk. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Tvilar på at ungane merkar så mykje forskjell på kva merke ein nyttar seg av ;)

Men det er jo ein prioritering. Ein MÅ ikkje kjøpe dei mest eksklusive merkene.

Øh. Dette handler ikke om merkesnobberi, men om kvalitet. Noen pølser inneholder omtrent ikke kjøtt og er fulle av alskens tilsetningsstoffer, mens andre er laget på den mer tradisjonelle måten med mye kjøtt og ditto mindre fyllstoffer. Jeg er ikke i tvil om hvilke jeg foretrekker, og heller ikke om hvilke jeg ønsker at mine barn skal spise. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Husk forresten at ikke alle har tilgang på de produktene du nevner. Noen mennesker bor på bygda. ;)

Haha OK, da. :fnise:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Rett under normalen? Kva er "normalen" hos deg då?

Normalen når jeg var ti år (for snart 12 år siden) var pølser eller pizza til mat, gelè med vaniljesaus, sjokoladepudding og karamellpudding, samt litt frukt og bær til dessert, brus til drikke og kaker ved siden av. Det var ihvertfall to kaker, pluss potetgull, snop og litt annet knask. Jeg tror ikke de tidene har forandret seg så mye. Ergo: Ting koster penger, og jeg tok ikke i så fælt på budsjettet mitt.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Haha OK, da. :fnise:

Ja, det er faktisk sant. :) Jeg bor på bygda. Og selv om jeg har muligheten til å handle i byen hver dag, så gidder jeg ikke ettersom maten blir varm på vei hjem. Heller Gildepølser enn sure pølser. ;)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Ikke rart kakene deres blir dyre da, når man skal regne kostnadene ut fra hva en hel pakke mel, sukker og egg koster... Det blir jo helt absurd å regne på den måten.

Hver sin smak og standard. Jeg tror ikke vi har en felles oppfatning av hva som er "normalen", så jeg synes ikke du kan påberope deg den påstanden.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hver sin smak og standard. Jeg tror ikke vi har en felles oppfatning av hva som er "normalen", så jeg synes ikke du kan påberope deg den påstanden.

Utifra hva jeg har lest i denne tråden, så ser det ikke ut som om jeg er så veldig unormal i estimatene mine. Og hva mener du er en realistisk bursdag, da? Ettersom jeg tydeligvis er så snobbete i beregningene mine... :klø:

Ikke har jeg inkludert egen eventplanner i budjettet, ei klovner. Ikke har jeg estimert med masse annet fancy, og jeg har ikke engang tatt med at man kan ha det et annet sted enn hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg klarer heller ikke skjønne hvordan man får en kake til å koster 50 kr. Det er jo nesten det seigmenn og nonstop koster alene. Og da er det jo ikke tatt med lys eller annen pynt. :klø:

Bløtkake til 50 kr:

Hjemmelagd bløtkakebunn, ca 20 kr

1 pk fløte (veeeldig tynt lag), 18 kr

Xp-sukkersyltetøy som fyll, 10 kr

En klatt xp-sukkersyltetøy til pynt oppå kaken, 2 kr

Kakelysene sløyfes

Tilsammen 50 kr

Hilsen mamma som skal arrangere bursdag i morgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...