Gjest Vilma Skrevet 30. mai 2010 #141 Skrevet 30. mai 2010 (endret) Du har kanskje ikkje skrivi det, men andre i tråden har då vitterleg skrivi at dei "syns det er så mykje styr/stress" at dei heller vil ha bursdagen ute. Så siden noen nevnte at det var på grunn av latskap så konkluderer du med at slik er det for alle. Jaja, man kan vanskelig argumentere mot når det ikke finnes åpning for andre tanker en sine egne. Men ein blir vel invitert tilbake av dei ein inviterar sjølv? Viss det er slik at alle inviterar ungane dei leiker mest med, må det jo vere slik. Det er i alle fall vanleg folkeskikk... Nei, det er ingen selvfølge. Du kommer til å bli bra overrasket over hvor manglende folkskikken er blant foreldre. Endret 30. mai 2010 av Vilma
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #142 Skrevet 30. mai 2010 Så siden noen nevnte at det var på grunn av latskap så konkluderer du med at slik er det for alle. Jaja, man kan vanskelig argumentere mot når det ikke finnes åpning for andre tanker en sine egne. Nei, det er ingen selvfølge. Du kommer til å bli bra overrasket over hvor manglende folkskikken er blant foreldre. Har ikkje konkludert med at alle har det slik eg. Skreiv berre at fleire i denne tråden har skrivi at barnebursdag er for mykje stress/styr, og at det kunne ha noko med latskap å gjere. Trur me legger denne kveruleringa daud no, ikkje lett å argumentere mot nokon som er så hårsår at alt blir tolka i verste meining. Du åpnar jo ikkje akkurat for andre tankar enn dine eigne du heller.
Gjest Vilma Skrevet 30. mai 2010 #143 Skrevet 30. mai 2010 Like greit, når eneste argumentet du kommer med er at folk er hårsår. Kjære vene for en hersketeknikk du bedriver Jeg er ikke litt hårsår engang, jeg prøver bare å få inn at det finnes andre grunner en de du har bestemt deg for.
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #144 Skrevet 30. mai 2010 Poenget er at eg føler at du absolutt vil finne noko negativt med alt eg skriver, og tolke alt i verste meining. Då føler eg du er ganske hårsår, eller framstår i alle fall slik. Har kommi med mine argumenter eg, men når du kjem med kjipe personangrep så er det lite vits i å diskutere...
Kosteskaft Skrevet 30. mai 2010 #145 Skrevet 30. mai 2010 Fantastisk innlegg! Herregud som jeg lo og så det hele for meg! Hahaha Måtte flire godt her også. Forøvrig: Barnebursdager er slitsome, synes jeg. Har en venninne, som dog ELSKER barnebursdag, peppekakebaking med alle naboungene, tilhørende julepyntlaging, påskepynt, sommerfest, etc. Men ikke jeg. Men jeg drømmer om å være italiensk husmor, som elsker kaos, mat, rot, høyt og livlig støynivå. Men må nok innse at den nordnorske delen av meg er litt for sterk på dette punktet.
Gjest SmallTalk Skrevet 30. mai 2010 #146 Skrevet 30. mai 2010 Hahaha Måtte flire godt her også. Forøvrig: Barnebursdager er slitsome, synes jeg. Har en venninne, som dog ELSKER barnebursdag, peppekakebaking med alle naboungene, tilhørende julepyntlaging, påskepynt, sommerfest, etc. Men ikke jeg. Men jeg drømmer om å være italiensk husmor, som elsker kaos, mat, rot, høyt og livlig støynivå. Men må nok innse at den nordnorske delen av meg er litt for sterk på dette punktet. Man trenger ikke engang være nordlending for å takle dette dårlig. Jeg blir sliten av en time sammen med niesa mi og synes generelt at barn er slitsomme og bråkete. Jeg kan ikke fatte åssen det skal gå når jeg får egne barn...
Leanne Skrevet 30. mai 2010 #147 Skrevet 30. mai 2010 Men ein blir vel invitert tilbake av dei ein inviterar sjølv? Viss det er slik at alle inviterar ungane dei leiker mest med, må det jo vere slik. Det er i alle fall vanleg folkeskikk... Problemet er at det er ganske mange barn og foreldre som mangler folkeskikk, og det er absolutt ingen selvfølge at man gjengjelder en inbydelse. Det er jo ikke alle som har plass til å invitere tilbake alle heller... Datteren min har vært i flere barnebursdager hvor bursdagsbarnet har invitert hele avdelingen i barnehagen 20 stk + noen nabobarn. Altså nærmere 30 gjester! Om mitt barn skulle måtte invitere tilbake alle hun har vært invitert hos, ville det blitt alt for mange. Har ikke plass, og jeg synes heller ikke slike bursdager er noe koselige heller jeg. Poenget er vel å be de nærmeste venner, de man leker sammen med. Ikke be alle man kjenner, bare for å få flest mulig gaver Men om hun har vært i bursdag hos noen, pleier vi ofte å invitere det barnet hjem til oss på besøk en annen dag noen uker senere.. Slik at de får lekt sammen hjemme hos oss også.
Gjest imli Skrevet 31. mai 2010 #148 Skrevet 31. mai 2010 Det er jo ikke alle som har plass til å invitere tilbake alle heller... Datteren min har vært i flere barnebursdager hvor bursdagsbarnet har invitert hele avdelingen i barnehagen 20 stk + noen nabobarn. Altså nærmere 30 gjester! Om mitt barn skulle måtte invitere tilbake alle hun har vært invitert hos, ville det blitt alt for mange. Har ikke plass, og jeg synes heller ikke slike bursdager er noe koselige heller jeg. Poenget er vel å be de nærmeste venner, de man leker sammen med. Ikke be alle man kjenner, bare for å få flest mulig gaver Men om hun har vært i bursdag hos noen, pleier vi ofte å invitere det barnet hjem til oss på besøk en annen dag noen uker senere.. Slik at de får lekt sammen hjemme hos oss også. Det forstår eg... Men det verkar jo som om du har funne ei god løysing på problemet og. Syns det må gå an å finne ein mellomting med å invitere absolutt alle i klassa/bhg, og å utelate folk slik at det alltid blir ein eller to som aldri blir bedt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #149 Skrevet 31. mai 2010 Det forstår eg... Men det verkar jo som om du har funne ei god løysing på problemet og. Syns det må gå an å finne ein mellomting med å invitere absolutt alle i klassa/bhg, og å utelate folk slik at det alltid blir ein eller to som aldri blir bedt. Grautlerer imli! Der ser du at det går an å tenke i gråsoner! Sånn er det med bursdager borte også; det er ikke enten late og rike foreldre og bursdager i lekeland eller fattige og initiativrike foreldre som har bursdager hjemme.
Gjest imli Skrevet 31. mai 2010 #150 Skrevet 31. mai 2010 har nå heller aldri påstått det, men folk likar å henge seg opp i spissformuleringane mine og drite i å lese heile innlegga
Gjest Viccy Skrevet 31. mai 2010 #151 Skrevet 31. mai 2010 Det er jo ikke alle som har plass til å invitere tilbake alle heller... Datteren min har vært i flere barnebursdager hvor bursdagsbarnet har invitert hele avdelingen i barnehagen 20 stk + noen nabobarn. Altså nærmere 30 gjester! Om mitt barn skulle måtte invitere tilbake alle hun har vært invitert hos, ville det blitt alt for mange. Har ikke plass, og jeg synes heller ikke slike bursdager er noe koselige heller jeg. Poenget er vel å be de nærmeste venner, de man leker sammen med. Ikke be alle man kjenner, bare for å få flest mulig gaver Men om hun har vært i bursdag hos noen, pleier vi ofte å invitere det barnet hjem til oss på besøk en annen dag noen uker senere.. Slik at de får lekt sammen hjemme hos oss også. Hvis noe vil be mange for at barna skal få mange gaver vil jeg si de har et problem. Jeg er ikke helt enig med deg. Barn synes bursdag er morsomt og barn liker og bli inkludert. Jeg mener bursdag er en god anledning til å være inkluderende gjøre sitt for godt samhold og miljø i klassen. Men dette fører jo ikke til at man må være 30 stykker!
lille katt Skrevet 31. mai 2010 #152 Skrevet 31. mai 2010 Man trenger ikke engang være nordlending for å takle dette dårlig. Jeg blir sliten av en time sammen med niesa mi og synes generelt at barn er slitsomme og bråkete. Jeg kan ikke fatte åssen det skal gå når jeg får egne barn... Du skal ikke se bort fra at du løper innom Kiwi før du stormer til barnehagen for å hente ungene, rasker sammen noen lett tilgjengelige ingredienser (kjøpesyltetøy, evt. en Torokakepose) for så å parkere ungene foran TVen mens du krampestøvsuger de verste brødsmulene fra under spisebordet og teppet, rører sammen posekaka og slenger noen geleskåler i frysen, før du svett og stressa slenger en pakke wienerpølser (First Price, for det var bare det de hadde igjen på Kiwi) i en gryte kokende vann før du enda mer svett og stressa slipper inn de første bursdagsgjestene . Etter selskapet er du så sliten av alle de hylende ungene at du dumper ned i sofaen og spiser restene av Toroposekaka - og liker den .
Gjest imli Skrevet 31. mai 2010 #153 Skrevet 31. mai 2010 Du skal ikke se bort fra at du løper innom Kiwi før du stormer til barnehagen for å hente ungene, rasker sammen noen lett tilgjengelige ingredienser (kjøpesyltetøy, evt. en Torokakepose) for så å parkere ungene foran TVen mens du krampestøvsuger de verste brødsmulene fra under spisebordet og teppet, rører sammen posekaka og slenger noen geleskåler i frysen, før du svett og stressa slenger en pakke wienerpølser (First Price, for det var bare det de hadde igjen på Kiwi) i en gryte kokende vann før du enda mer svett og stressa slipper inn de første bursdagsgjestene . Etter selskapet er du så sliten av alle de hylende ungene at du dumper ned i sofaen og spiser restene av Toroposekaka - og liker den .
Gjest Ludovie Skrevet 31. mai 2010 #154 Skrevet 31. mai 2010 Du skal ikke se bort fra at du løper innom Kiwi før du stormer til barnehagen for å hente ungene, rasker sammen noen lett tilgjengelige ingredienser (kjøpesyltetøy, evt. en Torokakepose) for så å parkere ungene foran TVen mens du krampestøvsuger de verste brødsmulene fra under spisebordet og teppet, rører sammen posekaka og slenger noen geleskåler i frysen, før du svett og stressa slenger en pakke wienerpølser (First Price, for det var bare det de hadde igjen på Kiwi) i en gryte kokende vann før du enda mer svett og stressa slipper inn de første bursdagsgjestene . Etter selskapet er du så sliten av alle de hylende ungene at du dumper ned i sofaen og spiser restene av Toroposekaka - og liker den . Et sånt scenario har jeg virkelig ingen problemer med å forestille meg, og det er heller ikke poenget, slik jeg ser det. I hvertfall er det sånn at det jeg reagerte på, er at enkelte mente at de som ikke har det sånn om det du beskriver, tillegges tvilsomme motiver (i.e. rikdom, latskap, overdreven opptatthet av kvalitet, osv). Jeg synes virkelig at man bør respektere andres valg, enten dette dreier seg om å spare penger, å tilby hjemmelaget mat, å holde selskapet utenfor huset, eller whatnot.
Gjest SmallTalk Skrevet 31. mai 2010 #155 Skrevet 31. mai 2010 Du skal ikke se bort fra at du løper innom Kiwi før du stormer til barnehagen for å hente ungene, rasker sammen noen lett tilgjengelige ingredienser (kjøpesyltetøy, evt. en Torokakepose) for så å parkere ungene foran TVen mens du krampestøvsuger de verste brødsmulene fra under spisebordet og teppet, rører sammen posekaka og slenger noen geleskåler i frysen, før du svett og stressa slenger en pakke wienerpølser (First Price, for det var bare det de hadde igjen på Kiwi) i en gryte kokende vann før du enda mer svett og stressa slipper inn de første bursdagsgjestene . Etter selskapet er du så sliten av alle de hylende ungene at du dumper ned i sofaen og spiser restene av Toroposekaka - og liker den . Klarer nå heldigvis å planlegge en dag i forveien nå, så da burde jeg vel klare å få til det når den tid kommer også.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2010 #156 Skrevet 31. mai 2010 Et sånt scenario har jeg virkelig ingen problemer med å forestille meg, og det er heller ikke poenget, slik jeg ser det. I hvertfall er det sånn at det jeg reagerte på, er at enkelte mente at de som ikke har det sånn om det du beskriver, tillegges tvilsomme motiver (i.e. rikdom, latskap, overdreven opptatthet av kvalitet, osv). Jeg synes virkelig at man bør respektere andres valg, enten dette dreier seg om å spare penger, å tilby hjemmelaget mat, å holde selskapet utenfor huset, eller whatnot. Helt enig. Det blir for dumt å opphøye seg til dommer over andre som velger annerledes enn en selv. Alle får gjøre som det passer best for dem, det har faktisk ingen andre noe med. Det er jo bare fint at det varieres litt mellom forskjellige typer bursdager, da får barna være med på litt av hvert.
Shade Skrevet 1. juni 2010 #157 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har ihvertfall lært hvem jeg aldri skal bruke til barnebursdager Og hvis noen i omgangskretsen min noen gang planlegger å bruke its4kids skal jeg fortelle de morsomme historier om hvordan de spammer forumer og lager egne tråder for å reklamere for seg. Med andre ord, hvor useriøse de er.
Grønt blad Skrevet 1. juni 2010 #158 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har ihvertfall lært hvem jeg aldri skal bruke til barnebursdager Og hvis noen i omgangskretsen min noen gang planlegger å bruke its4kids skal jeg fortelle de morsomme historier om hvordan de spammer forumer og lager egne tråder for å reklamere for seg. Med andre ord, hvor useriøse de er.
Kosteskaft Skrevet 1. juni 2010 #159 Skrevet 1. juni 2010 Man trenger ikke engang være nordlending for å takle dette dårlig. Jeg blir sliten av en time sammen med niesa mi og synes generelt at barn er slitsomme og bråkete. Jeg kan ikke fatte åssen det skal gå når jeg får egne barn... Haha! Verste er at jeg har jobbet i barnehage i over ti år. Er noe annet på jobb, der er det plass, noen andre vasker (!) og slikt. Men hjemme...urk. Mulig det ville vært annerledes hvis jeg hadde bedre plass hjemme, men det sies jo "der det er husrom er det hjerterom...". Kan heller ikke si det er nettopp derfor jeg synes slikt er slitsomt hjemme, for den tidligere nevnte venninne som elsker slikt, jobber også i barnehage, hehe! Vi er forskjellige rett og slett. Og det må vi bare akseptere. (spesielt ett par opphetede deltagere i denne tråden...)
Kosteskaft Skrevet 1. juni 2010 #160 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har ihvertfall lært hvem jeg aldri skal bruke til barnebursdager Og hvis noen i omgangskretsen min noen gang planlegger å bruke its4kids skal jeg fortelle de morsomme historier om hvordan de spammer forumer og lager egne tråder for å reklamere for seg. Med andre ord, hvor useriøse de er. Hehe! For ikke snakke om at en har medisinsk erfaring, men alikavel velger chips og pizza. Hva skjedde med "næringsrik tapas i alle farger, med kort som forteller barna om innholdet i fht. proteiner, fett og karbohydrater"....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå