Gjest SmallTalk Skrevet 28. mai 2010 #101 Skrevet 28. mai 2010 Bløtkake til 50 kr: Hjemmelagd bløtkakebunn, ca 20 kr 1 pk fløte (veeeldig tynt lag), 18 kr Xp-sukkersyltetøy som fyll, 10 kr En klatt xp-sukkersyltetøy til pynt oppå kaken, 2 kr Kakelysene sløyfes Tilsammen 50 kr Hilsen mamma som skal arrangere bursdag i morgen Hørtes ut som en kjip bløtkake. Kjøpesyltetøy er jo virkelig ikke godt, og spesielt ikke billigsyltetøyet.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #102 Skrevet 28. mai 2010 Bløtkake til 50 kr: Hjemmelagd bløtkakebunn, ca 20 kr 1 pk fløte (veeeldig tynt lag), 18 kr Xp-sukkersyltetøy som fyll, 10 kr En klatt xp-sukkersyltetøy til pynt oppå kaken, 2 kr Kakelysene sløyfes Tilsammen 50 kr Hilsen mamma som skal arrangere bursdag i morgen Huff, trist bursdagskake
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #103 Skrevet 28. mai 2010 Hørtes ut som en kjip bløtkake. Kjøpesyltetøy er jo virkelig ikke godt, og spesielt ikke billigsyltetøyet. Veldig enig! Tror burdagsbarnet hadde blitt lei seg. Hilsen mamma som skal arrangere burdag i morgen
lille katt Skrevet 28. mai 2010 #104 Skrevet 28. mai 2010 Utifra hva jeg har lest i denne tråden, så ser det ikke ut som om jeg er så veldig unormal i estimatene mine. Og hva mener du er en realistisk bursdag, da? Ettersom jeg tydeligvis er så snobbete i beregningene mine... :klø: Du skriver at det selskapet du skisserer er rett under normalen. Altså har du uttalt deg om hva som er normalt (noe bedre enn selskapet du skisserer), og det stemmer ikke overens med gjennomsnittet av selskaper jeg har vært i. Altså har du ikke nødvendigvis rett i din påstand om hva som er normalt, og dermed bør du unngå en slik påstand. Og nå sikter jeg til det du har skrevet om trelags sjokoladekaker og pølser av merker jeg ikke kjenner til, men som er dyrere enn Gilde-pølser. Ikke det innlegget hvor du svarer imli om hva som er normalen. Det har vært en del kryssposting her. Og du legger ordene i munnen på meg hvis du mener at jeg noe sted har insinuert at du er snobbete i beregningene dine. Jeg har skrevet at budsjettet ditt var urealistisk i den forstand at man kan kjøpe de samme tingene langt billigere. Nå har jeg skjønt at du er mer opptatt av kvalitetsingredienser enn meg, men vi diskuterte vel et eller annet sted her i tråden hvorvidt det var mulig å lage god selskapsmat for noen hundrelapper. Etter min mening er det det, men selvfølgelig kan man ikke da velge de dyreste ingrediensene. Noen ønsker å prioritere kvalitet, andre må/vil/ønsker å prioritere pris. Personlig kunne jeg ønske meg at alle gjorde det enkelt for å utjevne sosiale forskjeller. Man kan selvsagt velge dyrere kvalitetsingredienser selv om man gjør det enkelt, for det er det jo ikke så mange barn som legger merke til.
Harlekin Skrevet 29. mai 2010 #105 Skrevet 29. mai 2010 Hørtes ut som en kjip bløtkake. Kjøpesyltetøy er jo virkelig ikke godt, og spesielt ikke billigsyltetøyet. Dette var vel ikke spesielt hyggelig skrevet til mammaen? Jeg synes kjøpesyltetøy er godt jeg da, og tror ikke at noen barn vil kreve hjemmelaget supersyltetøy i kaken. Hvis ikke er det noe galt et sted. Jeg mener at det ikke finnes noen fasit på dette. Jeg synes ikke det er latskap å "sette ut" barnebursdagen dersom man kan/vil. Det er tøft nok å være forelder med alle de tingene det fører med seg, og hvis man da kan gjøre det enklere for seg selv, synes jeg man burde det (forutsatt at barnet ikke veldig gjerne vil ha hjemmebursdag, da, det er noe annet). Men det burde heller ikke være et must med en dyr bursdagsfeiring, heller. Det er ikke gjerrighet det er snakk om, men økonomi. Det er dårlig gjort å se ned på andre fordi de velger å ikke bruke masse penger på barnebursdagen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #106 Skrevet 29. mai 2010 For en merkelig tråd :klø: Om man ønsker å spare tid og ikke stresse ved å outsource eller penger ved å lage alt selv på budsjett spiller vel ingen rolle. Det kommer vel an på hva man har mest av. På de barnebursdagene jeg har vært har ungene vært mest opptatt av aktiviteter og sosialt samvær.
Gjest Vilma Skrevet 29. mai 2010 #107 Skrevet 29. mai 2010 (endret) Lat og rik som jeg er så synes jeg ikke en bursdag bør koste 200 kr. Ikke om man har mulighet til å bruke mer. At det er unger som feirer er ingen grunn til å gjøre det kjipest mulig. Har man råd til skikkelige pølser så synes jeg man skal spandere på ungene det. Her i huset er bursdag en stor greie hvertfall, noe man gleder seg til lenge, og snakker om i ukesvis etterpå. Da synes jeg det er greit å legge lista litt høyere, litt bedre kake, litt bedre pølser og gjerne et tema om det er det som er ønskene. Her settes slikt stor pris på, og da synes jeg det er flott å kunne gjøre dette. Om jeg så må spare i noen mnd først. Endret 29. mai 2010 av Vilma
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #108 Skrevet 29. mai 2010 Lat og rik som jeg er så synes jeg ikke en bursdag bør koste 200 kr. Ikke om man har mulighet til å bruke mer. At det er unger som feirer er ingen grunn til å gjøre det kjipest mulig. Har man råd til skikkelige pølser så synes jeg man skal spandere på ungene det. Her i huset er bursdag en stor greie hvertfall, noe man gleder seg til lenge, og snakker om i ukesvis etterpå. Da synes jeg det er greit å legge lista litt høyere, litt bedre kake, litt bedre pølser og gjerne et tema om det er det som er ønskene. Her settes slikt stor pris på, og da synes jeg det er flott å kunne gjøre dette. Om jeg så må spare i noen mnd først. Utrolig enig - det blir da virkelig litt trist om barns bursdagsfeiring skal bli en slags konkurranse om å lage de kjipeste kakene, slik man en tildels kan få inntrykk av i denne tråden. Når det er bursdag, skal det være fest og litt ekstra, uansett bursdagsbarnets alder. Selvfølgelig tilpasset den enkeltes økonomi. Men det skal være forskjell på hverdag og fest. Og innstillingen om at det er om å gjøre å få det billigst mulig fordi det bare er barnebursdag og barn ikke merker forskjell likevel, den synes jeg faktisk er litt kjip, jeg også. Rett og slett!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #109 Skrevet 29. mai 2010 Er det normalt å legge seg så mye opp i hva andre driver med? Tror jeg skal slå to fluer i en smekk, få alle foreldrene til mine barns venner til å lure på om jeg er helt vell bevart. Jeg skal invitere til bursdag i lekeland (rik og lat) og så skal jeg servere kake med firstprice syltetøy (kjip). Ikke nok med det, jeg skal også leie inn en klovn som skal leke med barna og underholde dem (legger lista høyt for de andre foreldrene) Prøv å huske tilbake på de bursdagsfestene dere var på når dere var barn og hva dere husker. Det er to bursdager jeg husker, en der foreldrene hadde laget skattekart og en der de hadde lånt en spennende film.
Gjest Eurodice Skrevet 29. mai 2010 #110 Skrevet 29. mai 2010 Kjære alle sammen! Jeg har ikke lest alt som er skrevet her, men må si jeg blir ganske oppgitt over manges holdninger. Stress med barnebursdag? Sette feiringen bort til andre? Hjelpe meg, det dreier seg om én - 1 - dag i året! Selvom man skulle ha flere enn ett barn, er det svært overkommelig å arrangere et bursdagsselskap selv, vil jeg påstå. Jeg tror det går mer på (mangel på) vilje enn på evne.
Jade Skrevet 29. mai 2010 #111 Skrevet 29. mai 2010 En barnebursdag er kjempekjekt for barna. La det være en motivator Man trenger ikke 3-lags sjokoladekake og 14 andre kakesorter. Ungene har ikke tid til å spise! De skal leke! Vår erfaring er at det holder med hotdogs, 1 langpannekake (som er superdigg!), brus i stødige begre med lokk og sugerør, og en godtepose til etterpå. I tillegg lager vi gjerne noen vafler og har litt chips og kjeks stående. Og det hele blir myyyyyye lettere om dere har et par ekstra voksne eller mer med som kan holde styr på viltringene Og HVIS dette blir voldsomt mye styr og stress, så er det INGEN skam å ta hele herligheten på lekeland istedet! Det er hver og en sitt valg. Det viktigste er at ungene koser seg I "vår" klasse er det forresten vanlig å invitere enten alle i klassen eller alle av et kjønn. Dette synes jeg er veldig fint og inkluderende, og det har vært slik fra barnehagen også. Jeg er overbevist om at dette lager mer samhold i klassen. Om noen bor i en ettroms-leilighet og ikke har råd (eller lyst) til å invitere på lekeland, så skjønner jeg selvsagt at de kun inviterer noen få og tar invitasjonene i posten.
Gjest Vilma Skrevet 29. mai 2010 #112 Skrevet 29. mai 2010 Hvorfor går man automatisk ut ifra at de som har bursdagen i lekeland gjør det fordi man synes det er for mye styr å ha det hjemme?
Gjest Eurodice Skrevet 29. mai 2010 #113 Skrevet 29. mai 2010 Hvorfor går man automatisk ut ifra at de som har bursdagen i lekeland gjør det fordi man synes det er for mye styr å ha det hjemme? Det er nærliggende å tro det. Man slipper unna alt av forberedelser og medvirkning når man bestiller tid og plass på et lekeland eller tilsvarende.
Gjest strykebrett Skrevet 29. mai 2010 #114 Skrevet 29. mai 2010 Da jeg var liten hadde vil de fleste feiringene hjemme, men jeg husker også at vi hadde en gang på Burger King og en gang på kinoen. Alle de forskjellige alternativene var kjempemorsomme husker jeg, jeg husker spesielt godt at bursdagen på Burger King innebar at vi fikk omvisning der de laget maten og vi fikk tappe vår egen brus, noe som var fantastisk gøy da jeg var 5 år. Ser ikke noe problem med å ha festen utenfor hjemmet dersom ungene har lyst til det.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2010 #115 Skrevet 29. mai 2010 Hvorfor går man automatisk ut ifra at de som har bursdagen i lekeland gjør det fordi man synes det er for mye styr å ha det hjemme? Fordi dei skriver det svart på kvitt?
Gjest imli Skrevet 29. mai 2010 #116 Skrevet 29. mai 2010 Det handlar ikkje om å vere kjip, men eg skjønner ikkje kvifor eg skal kjøpe kvalitetspølser som eg må reise milevis for å få tak i og svindyr kakao osv berre for ikkje å virke kjip? Er det "kjipt" å servere Gildepølser og langpannekake? :klø: I dei barenbursdagane eg har vore i dei siste åra (ikkje at det er så innmari mange, men 5-6 stk er det jo) har alle hatt vanlege wienerpølser kjøpt i butikken, langpannekake, brus, og kanskje litt gele. Og som påpeika over - ungane har ikkje tid til å ete, dei vil leike. Dei eter ei pølse og eit kakestykke kvar og så springer de av gårde for å leike. Stort sett foreldra som eter opp maten
Gjest SmallTalk Skrevet 29. mai 2010 #117 Skrevet 29. mai 2010 Du skriver at det selskapet du skisserer er rett under normalen. Altså har du uttalt deg om hva som er normalt (noe bedre enn selskapet du skisserer), og det stemmer ikke overens med gjennomsnittet av selskaper jeg har vært i. Altså har du ikke nødvendigvis rett i din påstand om hva som er normalt, og dermed bør du unngå en slik påstand. Og nå sikter jeg til det du har skrevet om trelags sjokoladekaker og pølser av merker jeg ikke kjenner til, men som er dyrere enn Gilde-pølser. Ikke det innlegget hvor du svarer imli om hva som er normalen. Det har vært en del kryssposting her. Og du legger ordene i munnen på meg hvis du mener at jeg noe sted har insinuert at du er snobbete i beregningene dine. Jeg har skrevet at budsjettet ditt var urealistisk i den forstand at man kan kjøpe de samme tingene langt billigere. Nå har jeg skjønt at du er mer opptatt av kvalitetsingredienser enn meg, men vi diskuterte vel et eller annet sted her i tråden hvorvidt det var mulig å lage god selskapsmat for noen hundrelapper. Etter min mening er det det, men selvfølgelig kan man ikke da velge de dyreste ingrediensene. Noen ønsker å prioritere kvalitet, andre må/vil/ønsker å prioritere pris. Personlig kunne jeg ønske meg at alle gjorde det enkelt for å utjevne sosiale forskjeller. Man kan selvsagt velge dyrere kvalitetsingredienser selv om man gjør det enkelt, for det er det jo ikke så mange barn som legger merke til. Jeg brukte Gilde-pølser i eksempelet mitt. De merkene var det Ludovie som nevnte. Det var også hun som nevnte dyr kakao, meierismør og div annet. Sånn til opplysning. Og hvor i all vide verden skal man klare å skaffe de tingene jeg nevnte i budsjettet så innmari mye billigere? Jeg har ikke nevnt en eneste "snobbete" ingrediens der engang. Trelagskaka var det forøvrig jeg som nevnte, men er det virkelig så snobbete det også?
Gjest Ludovie Skrevet 29. mai 2010 #118 Skrevet 29. mai 2010 Jeg brukte Gilde-pølser i eksempelet mitt. De merkene var det Ludovie som nevnte. Det stemmer. Og til opplysning har jeg da full sympati med (og forståelse for) de som har dårlig råd og som dermed går inn for å ikke bruke altfor mye penger på bursdagsselskaper. Det jeg reagerte på hos enkelte i denne tråden er påstanden om at man er rik eller lat dersom man velger å bruke 1500 kr. på å holde selskapet utenfor hjemmet. For det første er ikke 1500 kr. mye for folk flest, og det er dessuten heller ikke så fryktelig mye mer enn det mange bruker på barnebursdag når de har det hjemme. At det kan være mye penger for enkelte har jeg derimot forståelse for - sånn har det dessuten også vært for meg i perioder av livet. Allikevel, sånn generelt sett, for folk flest, er dette virkelig ikke mye penger. Jeg reagerer også på at det skal være "snobbete" å være opptatt av kvalitetsingredienser til barn. Er det fest så er det fest, og også barn fortjener god mat hvis man har råd til det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #119 Skrevet 29. mai 2010 Jeg begynner å bli litt lei av imlis stadige angrep på de som har god råd. De som vil bruke penger på å outsource bursdager er rike og late med barn som ikke kan underholde seg selv, de som vil betale lappen til barna sine har bortskjemte barn som ikke evner å jobbe for sine egne penger osv osv. Skjønner at imli har dårlig råd, men det er bare tåpelig å vise så tydelig misnøye med de som har god råd og kan ta andre valg en deg.
Gjest SmallTalk Skrevet 29. mai 2010 #120 Skrevet 29. mai 2010 Jeg begynner å bli litt lei av imlis stadige angrep på de som har god råd. De som vil bruke penger på å outsource bursdager er rike og late med barn som ikke kan underholde seg selv, de som vil betale lappen til barna sine har bortskjemte barn som ikke evner å jobbe for sine egne penger osv osv. Skjønner at imli har dårlig råd, men det er bare tåpelig å vise så tydelig misnøye med de som har god råd og kan ta andre valg en deg. Trenger man i det hele tatt ha så innmari god råd for å kunne betale lappen for barna sine eller å ooutsouce barnebursdagen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå