Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #21 Skrevet 26. mai 2010 Når begynner dere med barnebursdag egentlig? Her blir poden 3 år og jeg synes det er for tidlig.
Gjest imli Skrevet 26. mai 2010 #22 Skrevet 26. mai 2010 Me har ikkje begynt (ungane er 8 mnd og 2 år) men tenkte å begynne når dei blir 3-4 år.
Leanne Skrevet 26. mai 2010 #23 Skrevet 26. mai 2010 Når begynner dere med barnebursdag egentlig? Her blir poden 3 år og jeg synes det er for tidlig. Eldste begynte da hun var 2.. Hun gikk i barnehage på en avdeling med barn i alderen 1-6 år, og hadde tidligere blitt invitert i noen bursdager - så det skulle hun også ha! Minsten på 3 har ikke feiret bursdagen sin enda, bare med familie - og vi har en del barn i familien - så ble nesten en barne bursdag det og Må vel feire til neste år. Jeg synes forøvrig det er kjempe gøy med bursdager. Kjøper inn duker, papp tallerkener som barna liker. Vi googler etter kaker sammen for å finne ut av hvilken kake vi skal lage. Prinsesse, My little Pony, lynet mc queen osv... Synes det er gøy å bake kaker Og lager man mange nok, så har man masse rester å kose seg med Jeg har vinterbarn, og vi har feiret ute vi og.. Ta med dress og akebrett stod det i invitasjonen! Aking, pølsespising ute. Inn og få kake og varme
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2010 #24 Skrevet 27. mai 2010 Vi har hatt barnebursdag fra 1 år. da var det selvsagt mest for de voksne. Men allerede på 2-årsdagen var det stas å få besøk og ved både 3 årsdagen og nå sist ved 4 årsdagen er det forventning lang tid i forveien. Og vi koser oss med det alle sammen.
*Annie* Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 Jeg synes det er veldig gøy å stelle i stand til bursdag. Begynner i god tid med planleggingen og koser meg med det. Synes barnebursdager bare er noe som gjør hverdagene litt morsommere, så lenge man ikke tar det FOR seriøst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #26 Skrevet 27. mai 2010 I bloggen Huset på Planen er det et underholdende innlegg om det å holde barnebursdag. Har ikke barn selv, mens er for meg at det er veldig mye skriking/latter/støy og mye som skjer på en gang når mange små barn møtes til fest og feiring. Skjønner godt at det er slitsomt. Herlig den bursdagsrapporten du linket til. Får vondt i hodet bare jeg leser den. Her i familien har vi 3 barnebursdager som kommer på rekke og rad nå i juni/juli. Heldigvis bruker det å være bra vær slik at vi kan ha dem ute. Et godt råd til alle som planlegger å bli foreldre: Planlegg graviditeten slik at fødselsdagen til barnet blir i begynnelsen av juni eller slutten av august. Da passer det perfekt å ha utebursdag, og unger kan skrike og skråle ute i hagen (eller feks på stranda). Unngå fellesferiefødselsdager, da må burdagen feires flere ganger.
Shade Skrevet 27. mai 2010 #27 Skrevet 27. mai 2010 Hvis vi skal ha bursdagen hjemme og ikke på lekeland (vi er tydeligvis både late og rike ) er vi avhengig av fint vær så barna kan være ute og leke. Bursdagen er i juni men det er nødvendigvis ikke noen garanti for fint vær.. Så hva gjør man hvis det regner? Skattejakt kunne kanskje funket uansett vær, men noen som har flere tips?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #28 Skrevet 27. mai 2010 Jeg og sambo har kranglet mye om dette. Han eeeeelsker å arrangere barnebursdager, og vil helst invitere så mange barn som mulig og kjøre ambisiøse opplegg med tema, leker, mange kaker etc. Jeg synes hele greia er et styr fra begynnelse til slutt, men ender som regel opp med å gi meg fordi han spiller på min dårlige samvittighet. I forrige bursdag var det 22 gutter, aktivtetsopplegg med konkurranser og hinderløype i hagen, premier til vinner- og taperlaget, kaker/gele/is/lefser, ommøblering av stue/kjøkken for å få plass til alle sammen og i det hele tatt. Det er jo en periode i livet, er alt jeg kan trøste meg med.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2010 #29 Skrevet 27. mai 2010 Eg har ikkje hatt barnebursdag for mine ungar enno, syns dei er for små. Men er det verkeleg så stress då? Ein treng jo ikkje gjere så mykje utav det! Dekke på med papptallerknar og -krus, servere pølser i brød og ei kake etterpå? Slik var i alle fall bursdagar då eg var liten, no krev vel ungane leikeland-bursdag e.l Det kjem i alle fall ikkje eg til å gidde å ha for mine ungar. Billegare og hyggelegare for ungane å ha det heime. Eller har folk blitt så late og rike og ungane så dårlege til å finne på leiker sjølv at dei syns det er betre å punge ut for å ha bursdgaen ein anna plass? Du trenger verken være lat eller rik for å velge en lekeland-bursdag fremfor å ståke hjemme. Det koster jo ikke mere enn rundt 1.500,- for 12-14 unger, og da får de både pizza, brus og is (og godtepose til slutt), og kan boltre seg i masse lekeapparater. Det er jammen ikke gratis å arrangere bursdag hjemme heller, og jeg ble ganske lei av nærmest å måtte vaske ned huset etterpå. Vi fant igjen sjokoladekake på de mest usannsynlige steder... Selv har jeg stort hus, så det er ikke grunnen til at vi har valgt å feire noen bursdager ute, men jeg kan love at 14 guttunger i "rette alderen" er temmelig krevende å ha høyt og lavt over flere timer. I tillegg har gutten vår bursdag om vinteren, så da er ikke hageselskap noe alternativ. De aller fleste familiene feirer sine barnebursdager utendørs eller på lekeland osv., så vi er ikke alene om dette. Det er jo ikke alle som har store hus og god plass, så jeg skjønner godt at også de velger andre bursdagsalternativer.
Gjest imli Skrevet 28. mai 2010 #30 Skrevet 28. mai 2010 Eg syns nå 1500 kr er ein svimlande sum for ein barnebursdag! Heime med pølser og ei kake eller to, kostar det jo ikkje meir enn eit par hunder kroner. Og sida når måtte ein invitere 14 ungar?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #31 Skrevet 28. mai 2010 1500,- for en bursdag er jo helt latterlig. Er av de som med glede baker kaker og steller i stand til en to timers bursdag for barnet mitt og gjestene som er en haug med unger. Det gjorde foreldrene mine for meg og søstrene mine, og det gir meg mye å sende denne tradisjonen videre. Vi ønsker heller ikke å være den familien som er med på å dra opp listen for bursdager som skal være gjevere og gjevere og koste mer og være kulere enn alle andres etc. Vi har økonomien, men dette er et prinsipp for oss. Vi har ofte en gaveåpningslek slik at det blir litt samlende og når alt er pakket opp og alle kommet og sånn har det fort gått en snau time. Vi spiser og leker, kanskje noe organisert som brobrobrille eller bjørnen sover, noen leker alltid på rommet til bursdagsbarnet og etter to timer er det slutt. Vi sender IKKE med godtepose eller "gave" hjem, bortsett fra at de får ta med ballonger om de vil. Gulvene og bord må selvsagt vaskes, men å finne sjokoladekake rare steder, unngår svært enkelt med en helt normal bordskikk. Vi spiser samlet og ved bordet. Ferdig snakket. Løpe rundt med pølse og annet i hånden akspeteres ikke til vanlig, heller ikke når vi har gjester. Om barn ikke har bordskikk hjemme, er det merkelig hvor lett det er når de er borte. Den største innsatsen med barnebursdager ligger i hjertet og viljen. Mener jeg da. Foreløpig er det snakk om småunger hos oss, men jeg anser at verdiene i vårt hjem kommer til å gjelde videre i årene som kommer også. Jeg tror nemlig det har med verdivalg å gjøre.
Gjest Elastica Skrevet 28. mai 2010 #32 Skrevet 28. mai 2010 Eg syns nå 1500 kr er ein svimlande sum for ein barnebursdag! Heime med pølser og ei kake eller to, kostar det jo ikkje meir enn eit par hunder kroner. Og sida når måtte ein invitere 14 ungar? Når det er 14 gutter i klassen og man ønsker å invitere alle sammen, kanskje? Forresten er det det største sprøytet jeg har hørt at man må være rik og lat for å ønske å ha bursdager på et annet sted enn hjemme, selvom jeg personlig foretrekker å arrangere bursdager i heimen.
Gjest Elastica Skrevet 28. mai 2010 #33 Skrevet 28. mai 2010 (endret) 1500,- for en bursdag er jo helt latterlig. Er av de som med glede baker kaker og steller i stand til en to timers bursdag for barnet mitt og gjestene som er en haug med unger. Det gjorde foreldrene mine for meg og søstrene mine, og det gir meg mye å sende denne tradisjonen videre. Vi ønsker heller ikke å være den familien som er med på å dra opp listen for bursdager som skal være gjevere og gjevere og koste mer og være kulere enn alle andres etc. Vi har økonomien, men dette er et prinsipp for oss. Vi har ofte en gaveåpningslek slik at det blir litt samlende og når alt er pakket opp og alle kommet og sånn har det fort gått en snau time. Vi spiser og leker, kanskje noe organisert som brobrobrille eller bjørnen sover, noen leker alltid på rommet til bursdagsbarnet og etter to timer er det slutt. Vi sender IKKE med godtepose eller "gave" hjem, bortsett fra at de får ta med ballonger om de vil. Gulvene og bord må selvsagt vaskes, men å finne sjokoladekake rare steder, unngår svært enkelt med en helt normal bordskikk. Vi spiser samlet og ved bordet. Ferdig snakket. Løpe rundt med pølse og annet i hånden akspeteres ikke til vanlig, heller ikke når vi har gjester. Om barn ikke har bordskikk hjemme, er det merkelig hvor lett det er når de er borte. Den største innsatsen med barnebursdager ligger i hjertet og viljen. Mener jeg da. Foreløpig er det snakk om småunger hos oss, men jeg anser at verdiene i vårt hjem kommer til å gjelde videre i årene som kommer også. Jeg tror nemlig det har med verdivalg å gjøre. Haha, sånn tenkte jeg også, helt til jeg innså at tre bursdager for småskolebarn i løpet av en hektisk periode på høsten ble i meste laget. Neida, jeg er helt enig i prinsippene her, spesielt det med alminnelig bordskikk - som er en selvfølge - men jeg ser også at det er lett å fire på prinsippene etter noen år. Endret 28. mai 2010 av Elastica
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #34 Skrevet 28. mai 2010 Eg syns nå 1500 kr er ein svimlande sum for ein barnebursdag! Heime med pølser og ei kake eller to, kostar det jo ikkje meir enn eit par hunder kroner. Og sida når måtte ein invitere 14 ungar? Det er 14 gutter i vår sønns klasse, de er ti år gamle, og vi utelater jo ingen når vi først ber til bursdagsselskap. Regner med at ved senere anledninger blir det kanskje til å invitere bare den gjengen han er sammen med, men så langt ber vi alle guttene. Noen av dem er skikkelige villstyringer, og det er ikke på en slik dag man starter oppdragelsen av andres unger... Det er ikke like enkelt for to voksne å følge med på hva 14 store unger gjør til en hver tid, og å fly rundt å kjefte i et bursdagsselskap, det er ikke spesielt hyggelig. Da tar vi heller opprydningen etterpå, med et smil... Jeg synes ikke 1.500,- en gang i blant er så mye. Og hvordan du får det til å koste "et par hundre kroner" å lage pizza/pølser, kaker, brus og is (og det skal pyntes med ballonger osv.) til 14 ti-åringer, det skjønner ikke jeg Disse 1.500 kronene inkluderer absolutt alt, og turen til lekeland synes guttene var kjempegøy. Vi feirer også bursdager hjemme, men jeg har null dårlig samvittighet for å feire andre steder når vi måtte ønske det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #35 Skrevet 28. mai 2010 Greit da ungene var små, da kunne man fint holde det til 6-7 stykker. Men når de begynner på skolen er det ikke noe problem å komme opp i rundt 15 stk: La oss si at de er 10 jenter i samme klasse. For at ingen skal bli utelukket inviterer man alle. Så har man noen jenter fra paralellklassen som er nære venner til bursdagsbarnet. Da er man oppe i tilsammen 12-13 stk. Plusser du på et par søken, et par nabounger og et søskenbarn i samme alder er man raskt over 15, enten man vil eller ikke. Sevfølgelig kan man si NEI, det blir for mange, men hvem skal man utelukke da?
Gjest imli Skrevet 28. mai 2010 #36 Skrevet 28. mai 2010 Eg er veldig enig med gjesten over ang det å ikkje vere med på "konkurransen" om stadig å ha dyrare og "kulare" bursdagar. Slett ikkje alle har råd til dette, og eg vil ikkje vere med på å nøre oppunder stadig meir kravstore ungar. Trur og det har med verdival å gjere. At det å ha bursdag ute er for "late og rike" var vel meint litt sånn sleivete, men de innrømmer jo sjølv at de ikkje orkar å arrangere heime, så då har det vel litt med latskap å gjere? Dessutan må ein jo ikkje invitere heile klassa/alle av same kjønn i klassa. Er jo ikkje alle som har plass til 10-15 ungar heime i stua. Det går jo fint an å berre invitere dei ungen leiker mest med. Så lenge ein ikkje delar ut invitasjonar på skulen og ikkje utelatar berre ein eller to, ser eg ikkje noko problem med det, men det er jo opp til kvar enkelt. Uansett korleis ein vender på det, blir det jo billegare å ha det heime. Pølser, kaker og ballongar til 14 ungar kostar mykje mindre enn 1500 kr!
Gjest mamma Skrevet 28. mai 2010 #37 Skrevet 28. mai 2010 Vi har nettopp hatt hele klassen hjemme i bursdag. Det var tjueto tolv-åringer. Vi var heldige som kunne være ute, men hadde det vært dårlig vær så hadde de fint klart å finne på noe inne. Planla i godt tid. Bakte pizza som frøs ned og varmet i ovnen. Masse kaker, muffins, gele. Snop og potetgull. Et lass med brus. Må si at det gikk over all forventning. Ingen stress overhode. Jeg var alene med dem i de timene det varte. Etter bursdagen ble ca 8 barn igjen og lekte. Det koster litt, men jeg bakte alt selv. Ingen ferdigposer på kakene/muffins eller pizza og ellers gikk det i first price produkter. Men det kommer fort opp i 1000 kroner, men det er også mange barn.(vi har ca halvparten av brusen igjen og det samme med pizzaene) Dyrere var det da ungene var mindere og skulle ha barbi- duk, tallerkener, glass og andre effekter. Nå tar jeg hvit papirduk, vanlig papptallekener, plastikk-glass og servietter. Og med mye papp så er det rett i søppelsekker alt som er - deilig.
Gjest Vilma Skrevet 28. mai 2010 #38 Skrevet 28. mai 2010 Eg har ikkje hatt barnebursdag for mine ungar enno, syns dei er for små. Men er det verkeleg så stress då? Ein treng jo ikkje gjere så mykje utav det! Dekke på med papptallerknar og -krus, servere pølser i brød og ei kake etterpå? Slik var i alle fall bursdagar då eg var liten, no krev vel ungane leikeland-bursdag e.l Det kjem i alle fall ikkje eg til å gidde å ha for mine ungar. Billegare og hyggelegare for ungane å ha det heime. Eller har folk blitt så late og rike og ungane så dårlege til å finne på leiker sjølv at dei syns det er betre å punge ut for å ha bursdgaen ein anna plass? Ja, her har du meg i et nøtteskall. Lat og rik. Vi er ikke spesielt rike, muligens veldig late, men det kan jeg fortelle deg at 14 unge i lekeland er ingen latmanslek det heller. Det krever sin kvinne. Noen ganger gjør man ting fordi ungene ønsker det, fordi det ikke passer og ha det hjemme eller kanskje bare lekeland er gøy. Uten at man er noen dårlige forelder av den grunn. Og jeg kunne aldri utelatt noen unger i bursdager. Så slem er jeg ikke.
Gjest imli Skrevet 28. mai 2010 #39 Skrevet 28. mai 2010 Kor har eg skrivi at ein er ein dårleg forelder om ein har bursdagen på leikeland? Snakk om å vere hårsår. Samtidig som du kraftig anntydar et eg er slem fordi eg meiner ein ikkje trenger å be alle... Kvifor er det slemt å utelate nokon ungar? Viss ungen ikkje leiker med alle gutane/jentene i klassa, kvifor invitere alle? Kven er det ein prøver å tekkas? Skal ein ikkje få invitere kven ein vil i sitt eiga hus (evnt leikeland )? Er det generelt eit krav dei fleste stader om å be alle? (dette er IKKJE angrep, berre så det er sagt, kun åpne spørsmål).
Gjest Vilma Skrevet 28. mai 2010 #40 Skrevet 28. mai 2010 Dersom du oen gang har vært den som ikke ble invitert så skjønner du nok hva jeg mener. Jeg er veldig for at man kan invitere bare gutter eller jenter, men ikke tre av fem gutter. Jeg synes det er slemt, for de blir skikkelig lei seg. Hårsår? Sier du det. Mulig, mulig. Mulig du som har så sterke meninger bør tåle at andre ikke er enige?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå