Gå til innhold

stress med barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, eg spurte om det hadde med latskap å gjere.

Er man lat bare fordi man ikke orker å ha barnebursdagen hjemme? Er man lat om man velger å feire dåp eller konfirmasjon i et lokale også da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man lat bare fordi man ikke orker å ha barnebursdagen hjemme? Er man lat om man velger å feire dåp eller konfirmasjon i et lokale også da?

Som sagt påstod eg ikkje at ein var lat, men at det kunne ha noko med latskap å gjere. Utdypa kommentaren over...

Når det er dåp/konfirmasjon eller større selskaper handlar det jo om plassmangel då, så det er vel ikkje heilt sammenliknbart.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig glad for at man på skolen der sønnen min går har en uskreven regel om at man inviterer alle av samme kjønn i klassen i bursdag. Han går nå i 7, og dette har vært vanlig praksis fra han gikk i 1. Han har ikke så mange han er fast sammen med og han kunne fort ha blitt ekskludert fra hver bidige bursdag om klassekameratene bare skulle invitert de som de lekte mest med.

Skrevet

Vel, da var bursdagsplanene i boks for min del.

Jeg spurte jenteungen hvordan hun ville feire dagen og da ble svaret "Jeg vil på lekeland og så må vi ha hestekake" :ler:

Og siden begge ønskene er innenfor rimelighetens grense blir det lekeland og sjokoladekake formet som hest til barneselskapet. Heldigvis er det under 10 jenter i klassen så det blir ikke så alt for dyrt ;)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Når det er dåp/konfirmasjon eller større selskaper handlar det jo om plassmangel då, så det er vel ikkje heilt sammenliknbart.

Ikke alltid. Jeg er vokst opp i en enebolig på nærmere 300 kmv, og plass har absolutt aldri vært et problem her. Alikevel så valgte foreldrene mine å outsouce konfirmasjonen til brodern fordi de ikke orket tanken på å ha enda en konfirmasjon hjemme.

Det kostet dem vel ca 10-15.000 å ha selskapet borte, men dette er uansett peanuts i forhold til hva de brukte i forkant av min konfirmasjon. Store selskaper har nemlig en tendens til å føre med seg en del oppussing, og min konfirmasjon førte med seg 50.000 i oppussingsutgifter i tillegg til konfirmasjonen i seg selv.

Uansett så synes jeg du genererer litt vel mye når du snakker om at man er lat når man ikke har barnebursdagen hjemme. Ikke alle orker tanken på å styre i vei med kaker, pølser, dekking av bord, rydding, vasking, bråk, hus snudd på hodet osv, og da skjønner jeg at folk betaler 1500,- for å slippe dette. Og dersom man skal ha bursdag for en skoleunge, så er det vanligvis pålagt av skolen at man inviterer alle eller ingen. Og dette er vanligvis noe som er standard frem til man begynner på undomsskolen. Og dersom man skal ha 15 stk 10-åringer i bursdag hjemme, så kommer ofte den summen opp i mer enn 1500.- tilsammen dersom man regner inn alt av mat, drikke, dessert og kaker.

Skrevet

Viss ein vil "betale 1500 kr for å slippe" så er vel det ein form for latskap ;)

Uansett, det var ikkje akkurat latskap som var hovudpoenget mitt då. Men heng dykk opp i det de vil...

Det går sikkert an å bruke 1500 kr på å ha bursdag heime og, men er slett ikkje nødvendig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og dersom man skal ha 15 stk 10-åringer i bursdag hjemme, så kommer ofte den summen opp i mer enn 1500.- tilsammen dersom man regner inn alt av mat, drikke, dessert og kaker.

Nei, ikke hos Imli. Der får ungene bare 1 pølse hver for hun skal ikke betale mer enn 200 kr. Host--gjerrig----host

Skrevet

Mine er bare 1 og 3 foreløpig, så vi har bare hatt familiebursdager med relativt få barn. Jeg er litt spent på fremtidens barnebursdager. Jeg er ihvertfall veldig opptatt av, som andre har nevnt, at jeg ikke vil bidra til å heve listen og forventningene til standarden på barnebursdagene. Det hadde vært flott å kutte ut de tåpelige godteposene, for eksempel, men da må man ha flere andre foreldre med på laget slik at ikke mitt barn er det eneste som ikke har godteposer i selskapet. Gaver til de andre barna har jeg ikke hørt om en gang, men det høres jo bare sprøtt ut!

Å bruke eventbyråer, innleide klovner etc. er å legge listen unødvendig høyt, og vil bare skape forventninger som må innfris av andre foreldre. Jeg tenker at de beste (og mest populære) barnebursdagene arrangeres med enkle midler, noen organiserte leker og stort foreldrenærvær. Dette er oppnåelig for de fleste uavhengig av økonomi, men det krever jo litt, da. Er veldig spent på hvordan vi kommer til å håndtere det :ler:.

McDonalds- eller lekelandsbursdag er jo helt greit hvis man ikke føler at man har overskudd eller plass til en hjemmebursdag. Vi kommer sikkert til å gjøre det selv. Selv om det koster mer enn hjemmebursdag, ser jeg ikke på det som å legge listen høyt, men lavt. Det er jo dårligere standard enn hjemmebursdag :).

Og litt off topic - jeg har lest MANGE av imlis innlegg i min tid på KG, og jeg har aldri reagert på måten hun formulerer seg. Du skriver direkte og rett frem, imli, og jeg må ærlig innrømme at jeg ofte tenker at folk VIL ta det du skriver i verste mening, når jeg ser hvordan folk responderer på innleggene dine...

Skrevet

Jeg beklager Imli nå føler jeg at det blir mange mot deg her, men du må vel skjønne at noe som dette , Eller har folk blitt så late og rike og ungane så dårlege til å finne på leiker sjølv at dei syns det er betre å punge ut for å ha bursdgaen ein anna plass? , ikke er så veldig hyggelig skrevet i utgangspunktet.

Folk og barn er forskjellige og ønsker forskjellige ting. Så lenge ikke disse forskjellige tingene går ut over noen er vel det helt greit? Hvorfor lage spekulasjoner om at det dreier seg om latskap, at folk har for mye penger eller at barna ikke klarer å leke da?

For å gjenta noen store visdomsord jeg en gang hørte: Kan ikke bare alle være venner? :jepp:

Skrevet

Enig i innlegget ditt lille katt. Det er dette med å legge lista stadig høgare og høgare som er "skummelt" med alle desse fancy bursdagane.

Må seie meg enig i siste avsnittet ditt og - føler veldig ofte at folk likar å vri og vrenge på alt eg seier! Må vere mange som ikkje likar meg her! ;)

Til anonym over - ein kan få ganske mykje meir enn ein pølse pr hovud for nokre få hundre kroner :roll: Eit par pakker pølser kostar ikkje allverdens. Brus blir jo berre billegare og billegare, og heimelaga kake kostar ikkje mykje. Mel, mjølk og nokre egg er vel ikkje akkurat varar i tusenkronersklassen... Men klart, det kjem an på kor du legg lista. Er det fancy kjøpekaker og spesielt tema på alt kan det jo fort bli dyrt... Men det er vel ikkje akkurat nødvendig.

Eg er ikkje gjerrig, men har ikkje råd til å bruke 3000 kr på barnebursdag kvart år, og det trur eg ikkje eg er åleine om. Men for all del, tru kva du vil.

Skrevet

Jeg beklager Imli nå føler jeg at det blir mange mot deg her, men du må vel skjønne at noe som dette , Eller har folk blitt så late og rike og ungane så dårlege til å finne på leiker sjølv at dei syns det er betre å punge ut for å ha bursdgaen ein anna plass? , ikke er så veldig hyggelig skrevet i utgangspunktet.

Folk og barn er forskjellige og ønsker forskjellige ting. Så lenge ikke disse forskjellige tingene går ut over noen er vel det helt greit? Hvorfor lage spekulasjoner om at det dreier seg om latskap, at folk har for mye penger eller at barna ikke klarer å leke da?

For å gjenta noen store visdomsord jeg en gang hørte: Kan ikke bare alle være venner? :jepp:

Enig i at det kanskje ikkje var den beste uttalelsen, blei berre litt engasjert ;) Likar å få meiningane mine skikkeleg fram og då brukar eg ofte kanskje litt for sterke ord og vendingar.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Viss ein vil "betale 1500 kr for å slippe" så er vel det ein form for latskap ;)

Hvorfor det? Jeg anser det ikke for å være latskap å sette vekk bursdagen dersom det fører til at man kan slappe av under bursdagen og vite at uansett hva som skjer, så er alt man skal gjøre å samle sammen hordene å dra hjem.

Og jeg begynner å lure på om du har et litt urealistisk syn på hva en bursdag koster dersom man skal ha den hjemme. La oss si at man har en klasse med 12 10-åringer som må bes pga at man skal be alle av samme kjønn. Da har man altså 12 personer som skal ha servering. Hvis man antar at det blir servert pølser, brus, noen kaker og gelè, og at dette blir servert på papptallerkner med plastglass, plastbestikk og sugerør. Da har man føgende kostnad på bursdagen dersom man har den hjemme:

- Pølser (anta 4 stk per pers) = 4x12 = 48. En pk Gilde wienerpølser à 8 stk koster ca 45 kr. Da har man 6x45kr = 270 kr.

-Pølsebrød: En 10-pk 13 kr. 5x13 kr = 65kr

-ketchup, sennep og sprøløk: 45 kr

-kaker: Jeg har null peiling på hva de koster å bake ei kake, men man trenger sikkert to stk. Estimerer at to kaker med pynt koster 200 kr å lage.

-Gelè: En pakke koster ca 15 kr. Man trenger sikkert 2 pk + vaniljesaus. Da blir dette 30 + 22 (vaniljesaus) + 15 (melk til saus) = 67kr.

Brus: 1,5 litersflasker koster 22,50kr inklusive pant. Man trenger sikkert 6 stk. 6x22,50kr=135.

Papptallerkner: 10 stk/20 kr. Altså 40 kr totalt.

Plastglass: 10 stk/15 kr. Altså 30 kr.

Bestikk: Trenger skjeer. 10stk/15 kr. 30 kr tot.

Ut ifra hva jeg kan se så blir dette da ca 880 kr. Da er det ikke inkludert penger til pynt (ballonger/duk/annet). I tillegg så kommer det at man må bruke tid på å stelle i stand, organisering, rydding, vasking, ny ryddesjau når folk har dratt og ny vaskesjau når folk har dratt.

Jeg skjønner godt at folk betaler 1500,- for å slippe dersom de har et lekeland i nærheten.

Gjest Ludovie
Skrevet

Dessutan må ein jo ikkje invitere heile klassa/alle av same kjønn i klassa.

Hæ? Selvfølgelig må man det av og til! I hvertfall hvis det er kultur for å gjøre det i den klassen ungen går.

Uansett korleis ein vender på det, blir det jo billegare å ha det heime. Pølser, kaker og ballongar til 14 ungar kostar mykje mindre enn 1500 kr!

Tja. Gjør det virkelig det? (Og til orientering så er jeg en sånn som generelt foretrekker å lage ting fra scratch snarere enn å kjøpe ferdigting.)

Skrevet

880 kr er uansett mykje mindre enn 1500 kr ;)

Og så kostar det ikkje 100 kr å lage ei kake, viss eg skal pirke litt eg og. Kanskje 50, viss det er ein skikkeleg fin ein ;) Langpanne sjokoladekake kostar det nok ikkje noko særleg meir enn 20-30 kr å lage... Og ofte syns eg det blir utruleg masse mat igjen etter selskap...

Skrevet

Enig med imli i at det er fullt mulig å lage mer enn nok hyggelig selskapsmat for noen hundrelapper, og hvorfor skal det handle om gjerrighet? Vi har god økonomi, men er bevisste forbrukere, og hadde prøvd å gjøre det rimelig av prinsipp (dette handler også om å legge listen lavt for å være "gode forbilder" for andre foreldre).

Jeg synes ikke du skal modifisere deg, imli :). Selv når jeg leser sitatet ditt uthevet i Shades innlegg, ser jeg ikke så mye annet enn en spissformulering, og løfter ikke øyenbrynene. Er vant med at du spissformulerer deg, og har generelt sansen for spissformuleringer. På et skriftlig forum kan det nok hende spissformuleringer egner seg dårligere, fordi man ikke får med seg personens tonefall, kroppsspråk, humor etc., men det må man nesten bare prøve å forestille seg når man er på et forum. Dumt å ta alt opp i verste mening.

Håper forresten tråden kan bli ryddet for utenomsnakk :).

Skrevet

prøver meg stadig på spissformuleringar, men dei blir skjelden godt mottatt :fnise:

Skrevet

Budsjettet til SmallTalk er rimelig urealistisk, spør du meg :overrasket:. Det er nesten som jeg blir fristet til å ta utfordringen med å sette opp det samme budsjettet men med egne tall :). Men jeg nøyer meg med å mene at budsjettet faller på sin egen urimelighet.

Skrevet

Hehe, samme her ;) Men trur denne tråden har hatt nok kveruleringar no...

Gjest SmallTalk
Skrevet

880 kr er uansett mykje mindre enn 1500 kr ;)

Og så kostar det ikkje 100 kr å lage ei kake, viss eg skal pirke litt eg og. Kanskje 50, viss det er ein skikkeleg fin ein ;) Langpanne sjokoladekake kostar det nok ikkje noko særleg meir enn 20-30 kr å lage... Og ofte syns eg det blir utruleg masse mat igjen etter selskap...

Ikke mer en 620 kr. Og poenget er at du ikke ser at det tar tid å stelle istand til bursdag, og at dette var i rene pengekostnader kostnader. I tillegg har du timeforbruk på alt det andre som følger med, og da flyr pengene fort om man skal tenke på den måten.

Og langpannesjokoladekake er kjipt dersom man er vokst opp med trelags sjokoladekake. Og en trelags koster med å lage enn en langpannekake. Så mye vet jeg. I tillegg skal kaken ha pynt, og det er heller ikke gratis. Og dersom man skal ha to forskjellige kaker, så må man ut med mer penger. Lager man en bløtkake ved siden av så trenger man fløte, syltetøy/bær, og eventuelt annet fyll. Det er heller ikke gratis. Har man ingen av ingerdiensene som skal til for å lage disse kakene, så kommer summen opp i ca 200 kr i innkjøp. Spiller ingen rolle at det er ting som varer lenge, all den tid det må kjøpes inn.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Budsjettet til SmallTalk er rimelig urealistisk, spør du meg :overrasket:. Det er nesten som jeg blir fristet til å ta utfordringen med å sette opp det samme budsjettet men med egne tall :). Men jeg nøyer meg med å mene at budsjettet faller på sin egen urimelighet.

Urealistisk på hvilken måte da? Prisene er ca prisene på det varene ville kostet i matbutikken jeg jobber i. Og det er mulig jeg har overbudsjettert, men jeg kan love deg at det er kjipt å stå uten nok mat/kaker/dessert i et selskap. For ikke å snakke om å gå tom for brus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...