ilcrappo Skrevet 21. juni 2010 #101 Skrevet 21. juni 2010 Veldig idealistisk. Men ikke en beskrivelse som passer særlig godt med husdyrholdets historie. Som var det JEG snakket om. Vi må heller ikke glemme at dersom vi utelukkende hadde "tilnærmet oss dyrene på deres premisser" så ville vi sannsynligvis aldri klart å identifisere og avle fram domistikerbare grener av stamfedrene til dagens husdyr. Dette er en av de viktigste forutsetningene for det moderne samfunnet.
Gjest Cho Skrevet 21. juni 2010 #102 Skrevet 21. juni 2010 Vi må heller ikke glemme at dersom vi utelukkende hadde "tilnærmet oss dyrene på deres premisser" så ville vi sannsynligvis aldri klart å identifisere og avle fram domistikerbare grener av stamfedrene til dagens husdyr. Dette er en av de viktigste forutsetningene for det moderne samfunnet. Herregud. Det virker som om dere tror at man må bedrive tvang, eller så løper dyra rundt som ville.. dyr? Det er ikke enten eller, folkens, som sagt, det går an å bruke sin resonnerende evne.
AnneBonny Skrevet 21. juni 2010 #103 Skrevet 21. juni 2010 Hadde jeg vært på gorillahunting og hoppet rett inn i en svær gorillafamilie og delt noen bananer, og blitt kastet ned fra trærne og druknet ned i sumpen, ville jeg nødig bedt om sympati. Litt vagt utgangspunkt for min del, og ellers ikke så imponert over valgt av eksempel men det er uansett poenget. Fekteren vet hva han driver med, ellers er han en enda større tulling i mine øyne. Generelt er jeg Helt uinteressert i denne uhyggelige sporten. Spenningen er jo totalt ødelagt i og med at alt er kontrollert. Oksen dør jo uansett. Føler at det eneste jeg er vitne til, blir en kontrollert type urettferdighet med lidelse jeg ikke har noe interesse av.
Mann 42 Skrevet 21. juni 2010 #104 Skrevet 21. juni 2010 Herregud. Det virker som om dere tror at man må bedrive tvang, eller så løper dyra rundt som ville.. dyr? Det er ikke enten eller, folkens, som sagt, det går an å bruke sin resonnerende evne. Det er det vi gjør.
Katana Skrevet 21. juni 2010 #106 Skrevet 21. juni 2010 Det er ikke viktig i det hele tatt. Personlig så driter jeg totalt i det. Men jeg tror ikke måten arenatyrene lever livet, og den døden som blir dem til del, er vesentlig verre enn det ei vanlig slakteku lever, og den døden DEN får. Det er forøvrig bra at du er snill med dyra dine. Men husdyrhold har gjennom all tid hatt et vesentlig element av tvang i seg. Og det bringer meg tilbake til at dersom vi hadde begrenset oss til å gjøre bare det dyra var villig til å samarbeide om til en hver tid, hadde vi antakelig måttet klare oss uten dem. Stort sett. Vi må jo hele tiden forbedre oss med tanke på husdyrhold. Det at noen andre husdyr også lider, unnskylder ikke tyrefekting, det kan jeg ikke skjønne annet enn at du forstår. Her i Norge har vi Mattilsynet, som etter beste evne forsøker å kontrollere og etterse at bønder lar sine dyr få et noenlunde verdig liv, slakteriene har veterinærer og forholdsvis streng kontroll. At dyr slaktes er en nødvendighet, men det tilstrebes at de skal lide minst mulig i prosessen. Tyrefekting er ren underholdning, og hvis du hadde vært oksen, tviler jeg på om du ville hatt samme oppfatning av hva som er en rask død og ikke. Det er ikke slik at dyret blir ført inn i arenaen og så momentant avlivet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #107 Skrevet 21. juni 2010 Dyrs natur er uavhengighet. Derfor vil de bli hatet av de herskesyke, men elsket av de som elsker frihet
Mann 42 Skrevet 21. juni 2010 #108 Skrevet 21. juni 2010 Tyrefekting er ren underholdning, og hvis du hadde vært oksen, tviler jeg på om du ville hatt samme oppfatning av hva som er en rask død og ikke. Det er ikke slik at dyret blir ført inn i arenaen og så momentant avlivet. Nei, herregud, hvor ville moroa vært i DET?
ilcrappo Skrevet 21. juni 2010 #109 Skrevet 21. juni 2010 (endret) Herregud. Det virker som om dere tror at man må bedrive tvang, eller så løper dyra rundt som ville.. dyr? Det er ikke enten eller, folkens, som sagt, det går an å bruke sin resonnerende evne. Ikke-domestikerte dyr er jo nettopp ville, så svaret er ja. Dersom alle fulge din logikk ville vi bare hatt ville dyr, og vi ville alle levd som jegere og sankere. Ikke noe facebook, med andre ord Endret 21. juni 2010 av ilcrappo
ilcrappo Skrevet 21. juni 2010 #110 Skrevet 21. juni 2010 Nei, herregud, hvor ville moroa vært i DET?
Gjest Cho Skrevet 21. juni 2010 #111 Skrevet 21. juni 2010 Ikke-domestikerte dyr er jo nettopp ville, så svaret er ja. Dersom alle fulge din logikk ville vi bare hatt ville dyr ,og vi ville alle levd som jegere og sankere. Ikke noe facebook, med andre ord Ok, men da blir min logikk misforstått, og jeg klarer ikke å forklare bedre.
Katana Skrevet 21. juni 2010 #112 Skrevet 21. juni 2010 Nei, herregud, hvor ville moroa vært i DET? Vel, du får mene at dyreplageri er morsomt (selv om jeg lurer på om svaret ditt er seriøst ment), men jeg deler heldigvis ikke den oppfatningen. Det å ønske å pine et svakere individ (eller noen i det hele tatt), står for meg som en veldig feig og hjerterå handling.
Noorgie Skrevet 21. juni 2010 #113 Skrevet 21. juni 2010 Jeg synes at man heller burde hjelpe oksen med og drepe tyrefekteren For dyreekstremister som deg hadde det vel vært toppers å fått lov til å få drept svina, gjerne med egne hender!!!
Mann 42 Skrevet 21. juni 2010 #114 Skrevet 21. juni 2010 Vel, du får mene at dyreplageri er morsomt (selv om jeg lurer på om svaret ditt er seriøst ment), men jeg deler heldigvis ikke den oppfatningen. Det å ønske å pine et svakere individ (eller noen i det hele tatt), står for meg som en veldig feig og hjerterå handling. Men oksen er jo nettopp ikke svak. Den er tvertimot mektig og sterk. Den svekkes på flere måter under de innledende rundene av en tyrefekting, men som vi så i videoen som innleder denne tråden: Det er mer enn nok Ooomph igjen til at tyrefekteren kan miste livet temmelig momentant, dersom han ikke er dyktig nok.
*Numi* Skrevet 21. juni 2010 #115 Skrevet 21. juni 2010 Men oksen er jo nettopp ikke svak. Den er tvertimot mektig og sterk. Den svekkes på flere måter under de innledende rundene av en tyrefekting, men som vi så i videoen som innleder denne tråden: Det er mer enn nok Ooomph igjen til at tyrefekteren kan miste livet temmelig momentant, dersom han ikke er dyktig nok. Oksen er jo svak nok til at den blir overmannet og drept hver gang. Det blir ikke nødvendigvis tyrefekteren.
<CupCake> Skrevet 21. juni 2010 #116 Skrevet 21. juni 2010 Heier ikke på noen av dem.. sympatiserer med oksen. Jeg mener ikke at matadoren fikk som fortjent heller, men er du med på leken osv.. MEN- jeg synes det er dyreplageri og det burde ikke vært lov. Oksen burde får gjøre noe annet og matadoren kan jo allids begynne med teater eller noe- er tross alt ikke han som gjør mesteparten av grusomhetene, han bare spiller som han er det.
NovaFlare Skrevet 21. juni 2010 #117 Skrevet 21. juni 2010 Hadde vært bedre om oksen traff matadoren i analen spør du meg...
Katana Skrevet 21. juni 2010 #118 Skrevet 21. juni 2010 Men oksen er jo nettopp ikke svak. Den er tvertimot mektig og sterk. Den svekkes på flere måter under de innledende rundene av en tyrefekting, men som vi så i videoen som innleder denne tråden: Det er mer enn nok Ooomph igjen til at tyrefekteren kan miste livet temmelig momentant, dersom han ikke er dyktig nok. Jeg blir så hes av å gjenta det som er blitt sagt tidligere i tråden. Før jeg registrerte meg, skrev jeg også noen innlegg her som gjest, du finner nok ut av det om du tar deg bryet.
Gjest Trajan Skrevet 21. juni 2010 #119 Skrevet 21. juni 2010 For dyreekstremister som deg hadde det vel vært toppers å fått lov til å få drept svina, gjerne med egne hender!!! Jeg er ikke dyreekstremister jeg har ingen problemer med og spise kjøtt. Eller at man jakter på dyr eller slakter dyr så lenge det er for mat. Men jeg er i mot at man dreper og torturerer dyr for moroskyld
Katana Skrevet 21. juni 2010 #120 Skrevet 21. juni 2010 Hadde vært bedre om oksen traff matadoren i analen spør du meg... Jaja. Det var også en måte å si det på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå