Gjesten Skrevet 23. mai 2010 #21 Skrevet 23. mai 2010 Definitivt heia oksen. Den tradisjonen er helt forferdelig, virkelig skremmende at det ikke er ulovlig.
Mann 42 Skrevet 24. mai 2010 #22 Skrevet 24. mai 2010 Å torturere dyr til døde blir ikke mer akseptert av meg selv om det er en eldgammel tradisjon. Det er det faktisk å henge løpshunder i trær til de dør også,i Spania. Er det greit det også siden det tross alt er en gammel tradisjon? Nei jeg synes ikke noe om at man ønsker tyrefekteren død heller, men han får heller ingen sympati av meg når han blir skadet av oksen. What goes around comes around... Nå ønsker vel strengt tatt ikke tyrefekteren noen sympati, heller. Det ville ikke vært noe poeng med hele denne øvelsen dersom det ikke var en reell sjanse for at tyren kan drepe tyrefekteren. Manndomsprøver som ikke kan ende med tragedie, har ingen verdi.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #23 Skrevet 24. mai 2010 Det er nokså etnosentristisk å oppheve egne kulturelle rammer, og ønske noe gjort ulovlig kun fordi vi ikke liker det. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor dere er så raske til å ønske tyrefekterne vondt. De er fremdeles mennesker, oppvokst med andre kulturelle forutsetninger. Å være på sin høye hest på internett krever selvsagt ingen refleksjon, så da har vi vel svaret.
Tabris Skrevet 24. mai 2010 #24 Skrevet 24. mai 2010 Det er du som drar frem etnisitet, det er ingen andre som snakker om det. Jeg er mot dyremishandling uansett hvilket land eller hvilken kultur det foregår i. Det er ikke engang riktig definisjon av begrepet "etnosentrisk" å si at man ønsker noe gjort ulovlig bare fordi man ikke liker det. Ellers er din uttalelse om refleksjon bare latterlig og et dårlig forsøk på å provosere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #25 Skrevet 24. mai 2010 Du forstod ikke innlegget, dessverre.
Ella_Grey Skrevet 24. mai 2010 #27 Skrevet 24. mai 2010 Det er nokså etnosentristisk å oppheve egne kulturelle rammer, og ønske noe gjort ulovlig kun fordi vi ikke liker det. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor dere er så raske til å ønske tyrefekterne vondt. De er fremdeles mennesker, oppvokst med andre kulturelle forutsetninger. Å være på sin høye hest på internett krever selvsagt ingen refleksjon, så da har vi vel svaret. Jeg syns vel ikke at man skal bruke unnskyldninger om at det er kulturelle historiske rammer som ligger til grunn for noe. Og så skal man bare kunne gjøre hva det skulle være. Verden går fremover, og de fleste syns ikke det er greit å nekte barna sine blodoverføring på bakgrunn av kulturelle hensyn. Dessuten, når man velger å gå i en form for nær kamp med et dyr på et halvt tonn, som er utstyrt med horn så tar man en risiko om at man kan ende opp med en skade. Jeg tror de fleste tyrefektere igjennom karrieren, og i hvertfall i løpet av lærlingeperioden, har brukket et eller annet. Det er en kalkulert risiko. Matadoren vet at han kan bli skadet, men velger risikoen. Så når han har valgt å slåss mot tyren, forbeholder jeg meg retten til å håpe at tyren vinner. Jeg skulle gjerne sett at hele greia var ulovlig, for oksen har ikke noen reell sjanse til å vinne. Uansett hvor mye en okse klarer å skade en matador, vil oksen alltid tape tilslutt. Når man legger til at hele denne fremvisningen av macho kultur skal foregå fremfor et publikum og at oksen bare blir er rekvisitt for å fronte tyrefekterens "maskulinitet", så blir det enda mer smakløst i mine øyne.
Farrah Skrevet 24. mai 2010 #28 Skrevet 24. mai 2010 Nå ønsker vel strengt tatt ikke tyrefekteren noen sympati, heller. Det ville ikke vært noe poeng med hele denne øvelsen dersom det ikke var en reell sjanse for at tyren kan drepe tyrefekteren. Manndomsprøver som ikke kan ende med tragedie, har ingen verdi. Manndomsprøver som går ut på å torturere dyr til døde ser ikke jeg på som noen manndomsprøve hvertfall. Det er noe veldig galt når mennesker mener det er greit å torturere dyr for "manndomsprøven" sin skyld. Tradisjon eller ikke,jeg står på mitt. Det hører hjemme i ugh ugh-tida dette her.
Gjest Cho Skrevet 24. mai 2010 #29 Skrevet 24. mai 2010 Kultur eller ei, tradisjon eller ei, tyrefekting er jo bare motbydelig og forkastelig. Heia oksen!
Gjest Gorgonzola Skrevet 24. mai 2010 #30 Skrevet 24. mai 2010 Jeg synes de fleste innleggene her bærer preg av et latterlig lavt nivå. Dere er som amerikanerne, at dyr skal settes over mennesker. Tyrefekting er en ur-gammel tradisjon i Spania som har solid støtte i den spanske befolkningen. Lignende tradisjoner finnes i mange land, med hanekamp, hundekamp og hva vet jeg. Når det er sagt er jeg personlig av den mening at tyrefekting er en barbarisk, primitiv og forkastelig syssel som burde vært forbudt for lenge siden. Men fra det til å påstå at det er ikke bare greit men også på grensen til frydelfullt at en mann drepes eller blir alvorlig eller dødelig skadet synes jeg vitner om en holdning som er like primitiv og forkastelig. Slike usmakelige "heia oksen" og "han fikk som fortjent" innlegg er typisk navleneskuende kvinner. Og apropos det, hadde matadoren vært en kvinne så ville hyle-/ eller skal vi heller si hønsekoret her inne sagt noe sånt som "det var tragisk men tyrefekting er barbarisk så dette bør Spania slutte med snarest"
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #31 Skrevet 24. mai 2010 Gorgonzola, tråden ble faktisk starten av en mann, så hva med å holde kjønn ute av diskusjonen? Personlig hadde jeg synes det var like forkastelig om det var en kvinne som drev med dette. (Og hadde det vært lang tradisjon med hanekamp, bikkjeslagsmål eller tyrefekting i Norge og det fortsatt var lovlig hadde jeg slettes ikke akseptert det heller.)
Gjest Cho Skrevet 24. mai 2010 #32 Skrevet 24. mai 2010 Jeg kan bare snakke for min egen del, men jeg hadde ikke reagert annerledes om tyrefekteren var en kvinne. Det handler nemlig ikke om individet, men at et menneske frivillig stiller seg foran masse mennesker for å torturere en okse. Oksen vant for en gangs skyld, og da kom det i avisen. Javel? Det er ingen forskjell i min verden mellom å spidde en okse, og å bli spiddet av en okse (så lenge du frivillig har stilt deg i den posisjonen, noe en tyrefekter har).
Gjest Gorgonzola Skrevet 24. mai 2010 #33 Skrevet 24. mai 2010 Gorgonzola, tråden ble faktisk starten av en mann, så hva med å holde kjønn ute av diskusjonen? Personlig hadde jeg synes det var like forkastelig om det var en kvinne som drev med dette. (Og hadde det vært lang tradisjon med hanekamp, bikkjeslagsmål eller tyrefekting i Norge og det fortsatt var lovlig hadde jeg slettes ikke akseptert det heller.) Jada jada, ikke heng deg opp i det sleivsparket da! Jeg står på mitt om at flertallet av innleggene i tråden er lavmål all den tid budskapet er "hah, den fortjente du". Jeg har sagt hva jeg synes om tyrefekting. Men for å dra en paralell (selv om den ikke er direkte sammenlignbar) om menneske vs. dyr: Jeg synes norsk rovdyrpolitikk stinker. Her i dustelandet ønsker omtrent alle som bor utenfor landets fire største byer ulv, bjørn og jerv dit pepperen gror. Om en av de nevnte skapningene tok livet av en mann så ville jeg ikke heiet på dyret. Neida, det er ikke en kamp og underholdning og tortur og sånn. Jeg mener bare at mennesket er det mest høyverdige vesenet på kloden men det må samtidig forvalte den posisjonen skikkelig.
Gjest Sandbekken Skrevet 24. mai 2010 #34 Skrevet 24. mai 2010 Man bør ikke tviholde på dårlige tradisjoner bare fordi de er gamle. Menneskeheten burde heller prøve å se fremover å prøve å forbedre seg.. Men evenen til å e seg selv i speilet med kritiske øyne er vel for fælt og vanskelig for mange..
Gjest Hard Ride Skrevet 25. mai 2010 #35 Skrevet 25. mai 2010 Jeg får dårlige vibber når jeg hører at folk viser skadefryd overfor matadoren. Leste noen kommentarer på Dagbladet.no, og der skriver noen av internett-heltene at de skulle ønske oksen rev hodet av ham, at han får varige kroniske smerter, at oksen tok flere mennesker med seg osv. Synes det er ganske hyklersk når man hevder at alt liv er hellig, men så fort noen gjør noe man ikke selv liker så går absolutt alle medmenneskelige følelser ut, og plutselig er de fredelige dyreelskerne blitt en blodtørstig lynsjemobb som roper etter matadorens liv... Det er greit nok at man vil ha dyrerettigheter, men når man slutter å være et medmenneske bare fordi fyren jobber som matador synes jeg søren meg det blir for drøyt.
Ego Skrevet 25. mai 2010 #36 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er helt enkelt imot dyreplageri. I tillegg kan jeg jo rope ut at mennesker er også dyr (ja tenk!). Hvilken grunn har vi egentlig til å se på oss selv som så mye viktigere og bedre enn andre dyr?
Tabris Skrevet 25. mai 2010 #37 Skrevet 25. mai 2010 Synes det er ganske hyklersk når man hevder at alt liv er hellig, men så fort noen gjør noe man ikke selv liker så går absolutt alle medmenneskelige følelser ut, og plutselig er de fredelige dyreelskerne blitt en blodtørstig lynsjemobb som roper etter matadorens liv... Det er vel ingen her som har sagt at man anser alt liv som hellig?
Mann 42 Skrevet 25. mai 2010 #38 Skrevet 25. mai 2010 Manndomsprøver som går ut på å torturere dyr til døde ser ikke jeg på som noen manndomsprøve hvertfall. Det er noe veldig galt når mennesker mener det er greit å torturere dyr for "manndomsprøven" sin skyld. Tradisjon eller ikke,jeg står på mitt. Det hører hjemme i ugh ugh-tida dette her. Pfft! Oksen dør i tråd med sin natur i arenaen, og lever i tråd med sin natur før den kommer dit. Okser er aggressive skapninger, som er avlet frem for å konkurrere med sine artsfrender om retten til å parre seg mest mulig, og beskytte den flokken de er en del av, gjennom å angripe stort sett alt som rører seg i nærheten av den. Okser er laget for å slåss og parre seg. Kort og godt. Før de kommer til arenaen, får de med den beste stamtavlen parret seg så det holder, og i arenaen får de kjempe sin siste kamp. Hadde oksene levd vilt, ville de ha gjort mer eller mindre akkurat det samme, og de ville avsluttet livet med å bli spist levende av et eller annet rovdyr. Hadde oksene levd som slaktedyr, ville de tilbragt livet på bås, og dødd i et blodstinkende slaktehus, fra seg av redsel. Gjerne etter en lang og inhuman transport til det billigste slaktehuset. Av alle okser i Europa, har de som skal dø i arenaen, det beste livet, og den beste døden. Man kan gjerne kalle det primitivt at spanjolene lar seg underholde av dyrekamper, men noe verre enn slakteri er det neppe. Selve dødsstøtet går jo rett i hjertet. Alt som skjer før det, har til hensikt å trette ut dyret og få det til å senke hodet slik at dette støtet blir mulig. Hjertet kan gjennombores ovenfra via en kanal så vid som en knyttneve, som åpner seg når oksen har hodet i en bestemt stilling. Banderillaene som settes i oksens nakke, dreper ikke dyret. Det påfører det såpass mye smerter i musklene at det blir vondt å holde hodet høyt. Noen annen funksjon har de ikke. Lidelsesmessig kan man antakelig sammenligne det med boksing eller fullkontakt. F.eks å slå en motstander gjentatte ganger til kroppen eller utsiden av overarmene, for å tvinge ham til å senke guarden. Selv om kampsortutøvere ikke drepes med overlegg i ringen, så bankes de opp til de ikke lenger klarer å forsvare seg mot det avgjørende angrepet, og da slås de ned. Det kan være en ganske lang og blodig prosess, særlig i de lavere vektklassene, siden en lett mann ikke kan levere et enkelt slag som er hardt nok til å slå ut en motstander. Det som skiller på tap og seier, er oftest hvor mye juling man klarer å absorbere, uten å gi opp.
Gjest Hard Ride Skrevet 25. mai 2010 #39 Skrevet 25. mai 2010 Det er vel ingen her som har sagt at man anser alt liv som hellig? Man har ikke nødvendigvis brukt ordet "hellig", men dette går jo på å respektere andre livsformer. Da er man ikke noe bedre enn folk som nyter tyrefekting, hvis man sitter og godter seg over matadorens lidelser. Selv synes jeg ikke det er hyggelig å se verken okser eller mennesker bli spiddet. Hvis man "heier" på oksen og finner nytelse i volden som foregår der er det visst noe ved tyrefekting man kanskje liker allikevel? Så lenge man sitter og skriver at matadoren fikk som fortjent og at dette var gode nyheter er man ikke bedre enn dem som nyter tyrefekting.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #40 Skrevet 25. mai 2010 Og vil nesten påstå at det er litt trist at oksen ikke traff bedre... http://www.dagbladet.no/2010/05/22/nyheter/utenriks/tyrefekting/spania/madrid/11823536/ Å drive med pinsel og tortur for underholdningens skyld er ikke annet enn forkastelig. Enig! Men.. er bildet virkelig? Burde det ikke være mer blod, om man får et horn inn i nakken og ut gjennom munnen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå